Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Sant så sant, men en pumpe som pumper mer i timen, vil kjøle bedre, eller tar jeg feil?

Pumpen kjøler jo ingenting.

Ikke vær vansklig nå, du skjønner hva jeg prøver å få svar på?

Vis man har en pumpe som pumper mer vann, så vil kjølingen bli bedre? ja eller nei?

og hvorfor?

Ja du vil få bedre kjøling opp til et punkt, men pumpa produserer varme også desto raskere desto mer varme overføres fra pumpa til vannet. men som regel veier farten opp for varmen, men ikke noe poeng i å overdrive med alt forstor pume finn en middelvei

Endret av julle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vis man har en pumpe som pumper mer vann, så vil kjølingen bli bedre? ja eller nei?

og hvorfor?

jeg vil tro at det er fordi at vannet går fortere, og derfor får vannet mindre tid på å bli varmet opp av kjøleblokkene.. derimot vil det jo også få mindre tid i radiatoren, så det vil vel kanskje gå opp i opp? men tiden i raddisen er jo lenger da.. jaja.. dette viser vel bare at jeg ikke har peil på hva jeg snakker om ? :)

Lenke til kommentar
Ja har blitt usikker jeg å, hva er egentlig best?

Hadde vært fint med et svar fra en ekspert på dette område :p

 

Edit: Hva gir egentlig best kjøling? en pumpe som pumer masse vann, eller en pumpe som pumper mindre?

hei igjen

 

Denne sier at det er bedre med større pumpe men ikke for stor.

Pumpa på bigwater sette er bare på 120l i minutte mens her anbefales det 300L som minimum.

håper det svarer på spørsmålet ditt

 

---------------------------Tatt fra FAQ om vannkjøling her på hw.no-----------

Valg av pumpe?

Her er det mye og velge i. Populære valg er Eheim og Hydor. Mange bruker også AquaBee og Maxi-Jet. Felles for alle disse er at de egentlig er laget for akvariebruk, de går på 230 volt (plugges rett i stikkontakten, om annet ikke er oppgitt) de er laget for konturunelig bruk og er svært driftsikre. En meget viktig egenskap. Skulle pumpen mot formodning stoppe, vil man sannsynligvis ikke merke dette, og man kan ødelegge både PC og vannblokken. Derfor er det litt viktig at man bruker en ?shut-down? funksjon i bios om man har mulighet for dette. Har man ikke det, så har omtrent mange overvåkningsprogrammer for windows mulighet for alarm og shut-down av PC hvis temperaturen skulle stige for mye. Kapasitet på pumper er ofte overspekulert. Man trenger egentlig ikke en spesielt kraftig pumpe for god ytelse. En alt for stor pumpe kan faktisk gi dårligere ytelse da den tilfører mer varme i systemet. Passe oppgitt kapasitet på pumpen er 300 ? 1200 liter pr time.

 

Pumpen kan gjerne gå konstant, selv når PC er slått av. På den måten glemmer man ikke å starte pumpen når man starter PC. Det finnes også relé eller ?elektriske brytere? som starter pumpen automatisk straks du starter PC. Følger ofte med komplette sett, for eksempel Waterchill. Men dette er som sagt ikke en nødvendig del.

Lenke til kommentar
Din hadde ikke lekket ut slik som min.. Noen andre her som har bilder av CPU blokka?

 

Edit: eller har den det? :p men det er lettere å se på min på grunn av at jeg har uv lys i pc'en ?

bb004l.jpg

 

har bytta led'en med en uv led

 

Edit: URL=http://home.tiscali.no/hgeving/bb%20004.jpg]link[/url] til Stort bilde

Bytte ut den sure blå led'en med en UV var genialt.. :dribble:

 

hvordan fikk du til det?? :dontgetit: bare skrudde du opp blokka???

 

...jeg vil også ha uv lys i blokka :love:

blokkuv004liten.jpg

 

Bare og bytte

Lenke til kommentar

Sitter med P4 3.0 (NW) @ 3.3 nå med minimal kjøling (12dB papst) på et asus p4c800e.

Har BigWater settet, men har også "Hydor Seltz L20 II" og en Eheim 1048 som begge har gått ca 4-5 timer (altså, kun testet)

 

Utstyret er tenkt montert i et kanam HT200s (htpcen i stua) og radiatoren blir montert på utsiden av kabinettet.

 

Første prioritet er stillhet. Regner med at kabinetttempen synker med vannkjølingen, og dermed at psu-vifta (FSP350) går ned på absolutte minimum.

 

Hvilken pumpe bør jeg bruke til BW settet?

 

- BW pumpa?

- Hydor Seltz L20 II

- Eheim 1048

 

Evt hva slags overganger trenger jeg på de to sistnevnte pumpene dersom dere mener jeg burde bruke en av dem?

 

Bare with me, I am a watercooler n000b.

 

DrE

Lenke til kommentar
Det irrer kortet ditt i stykker.......

 

Og det er en dårlig vannkjøling , syntes alle lekker jeg

Er det ikke bare nevnt 3 som lekker hittil? Er jo kjipt, men er vel ikke så dårlig av ganske mange.

 

Hadde forsåvidt vært interessant med en gjennomgang av hvor lekkasjen var, hvor hardt dere festet slangene osv.

 

AtW

Det er sprekker i festet til nippelen i Plexi blokka , år jeg tenker over det er det nok min egen skyld som strammet litt ufrivillig når jeg strammet til slangene :p

Jeg så ikke at det var noe sprekker når jeg puttet den på , men som sakt ok det 2-3 uker

 

så den har sikkert sprukket litt ''underveis''

Lenke til kommentar

Har inne en bestilling på den VGA blokka til Thermaltake på psdata nå, men det ser ut som om det tar et par uker før de får den inn. Er det noen som har testet å utvide BigWater settet med ei GPU blokk? I så fall, takler pumpa og radiatoren det?

 

har en amd xp3200+ (ligger på rundt 35 grader med BW nå) og et radeon 9800pro.

 

kan noen PM'e meg hvis de har noe erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Har inne en bestilling på den VGA blokka til Thermaltake på psdata nå, men det ser ut som om det tar et par uker før de får den inn. Er det noen som har testet å utvide BigWater settet med ei GPU blokk? I så fall, takler pumpa og radiatoren det?

 

har en amd xp3200+ (ligger på rundt 35 grader med BW nå) og et radeon 9800pro.

 

kan noen PM'e meg hvis de har noe erfaring med dette?

Tror nok det tåler det ja, husk at vannet går jo bare imellom en blokk mer, og vga-kortet ditt lager jo ikke så mye varme i forhold til cpu, så kanskje at total-temp'en stiger med 1-2 grader...

Lenke til kommentar
noen tips:

 

sett vifta til å suge, ikke til å blåse
bruk gjerne en såkalt "fan shroud" for å eliminere dødpunket til vifta.

 

når du skriver suge mener du plassere den i fronten av kabissen?

 

 

og hva er "fan shroud" og dødpunket?

Vifta kan enten blåse eller suge på radiatoren, når den "suger" fester du den sånn at den blåser fra radiatoren og ikke på.

 

Dødpunktet er mitt på vifta, der det ikke flyttes noe luft.

Lenke til kommentar

nå har jeg akkurat vert nede på posten å hentet min 2 ttbw cpu blokk...

 

den som følgte med kittet den var sprukken å det forosaket lekasje å en død prosessor!

 

cpuen er til sjekking å jeg venter på ny!

 

til bake til poenget.

 

blokka kan som sagt kjøpes separat på psdata.no

 

jeg fikk en slik separat pakke å er svært fornøyd.

utstyr (bundle) som var i den pakken var.

blokk med påmonterte nippler (som passer resten av settet)

(blokka var fri for sprikker osv)

det vanlige feste skruene osv skiver mutterer osv!

så til det kjekke.

2 sett extra med nippler som man kan skru nedi blokka.

2nipler for 10mm slange 2 nippler for 12mm slange. dette var jo kjempe fint vis jeg skal utvide en annen gang!

så følgte det med vanlig hvit billig goop i en liten plast pose å faktisk en god rull med hvit Gjenge teip vis man skal skifte nippler.

 

hadde ikke forventet at jeg skulle få flere nippler. jeg trudde jeg fikk tilsent kun en ny blokk

 

ville bare si dette at det ordna seg med ny blokk :D

Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen ekspert på dette området, men leste i en test for en stund siden at noen skikklige vannkjøling "pros" ble mektig overasket over pumpen, de trodde den va alt for svak, men den viste seg å yte bedre med den medfølgende pumpen enn med en kraftigere.. dette kan jo ha med test oppsett og tilfeldigheter å gjøre.. men du med to-tre pumper kan kanskje være en engel og teste ? :p sikkert mange som lurer...

Lenke til kommentar
Så fint ut det der ja, kansje pumpa ikke er så svak som jeg har hørt alikavel da, men i forhold til andre pumper som pumper alt fra 600 til 1000 l i timen så er jo det mye bedre, men dette settet er jo veldig billig da, jeg betalte jo bare 511 kr for det og en pumpe som pumper 600-1000 l i timen koster vel noe rundt det.

er ikke nødvendigvis bedre med en sterk pumpe i et typisk "low-flow" sett som dette. Og tenk deg bråket med en pumpe som pumper 600-1000 l i timen :no:

Lenke til kommentar

Må si meg litt skuffet med settet. Systemtempen ligger på 25 grader eller mindre, så det er ikke spesielt varmt i kabinettet. CPUen ligger på 29 grader @ Idle og 43 grader @ load, noe som ikke er stort bedre enn luftkjøling. Radiatoren er montert bakerst i kabinettet med 2x120mm sug/blås, og rekkefølgen er Pumpe-->radiator-->CPU-->pumpe. CPUen er en A64 3400+ "Newcastle".

 

Kan ikke si at jeg er fornøyd...

Lenke til kommentar
' date='02/02/2005 : 18:11'] Må si meg litt skuffet med settet. Systemtempen ligger på 25 grader eller mindre, så det er ikke spesielt varmt i kabinettet. CPUen ligger på 29 grader @ Idle og 43 grader @ load, noe som ikke er stort bedre enn luftkjøling. Radiatoren er montert bakerst i kabinettet med 2x120mm sug/blås, og rekkefølgen er Pumpe-->radiator-->CPU-->pumpe. CPUen er en A64 3400+ "Newcastle".

 

Kan ikke si at jeg er fornøyd...

Er ikke det bra for 395 kr?? :wow:

 

Hvis du regner med under 30 grader må du nok legge et par lapper mer i det!

Lenke til kommentar
Er ikke det bra for 395 kr?? :wow:

 

Hvis du regner med under 30 grader må du nok legge et par lapper mer i det!

Det er pga at han sammenligner hans målinger med mine temperaturer. :roll:

 

Du må ikke glemme at dette også er luftkjøling(som leder bort varmen bedre ved hjelp av vann) og ikke noe ekstremkjøling.

 

Du bør være veldig fornøyd med de temperaturerne. ;)

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar
Er ikke det bra for 395 kr?? :wow:

 

Hvis du regner med under 30 grader må du nok legge et par lapper mer i det!

Det er pga at han sammenligner hans målinger med mine temperaturer.

 

Du må ikke glemme at dette også er luftkjøling(som leder bort varmen bedre ved hjelp av vann) og ikke noe ekstremkjøling.

 

Du bør være veldig fornøyd med de temperaturerne. ;)

Hva er din temp. da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...