Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om OK.no noen gang kom emd noen del 2 av denne? Kan ikek finne den på siden. Legg forøvrig merke til:

"NB! Vanlige slangeklemmer i stål skal aldri brukes på silikon- eller tygonslanger! Årsaken er først og fremst at en slangeklemme sjelden eller aldri er myk nok til å forme seg rundt disse, og kan i verste fall også skjære i stykker slangen. Kun strips eller spesialklemmer skal brukes."

Er det ikke akkurat dette kittet bruker? Er det noe å bekymre seg over?

AtW

Lenke til kommentar
"NB! Vanlige slangeklemmer i stål skal aldri brukes på silikon- eller tygonslanger! Årsaken er først og fremst at en slangeklemme sjelden eller aldri er myk nok til å forme seg rundt disse, og kan i verste fall også skjære i stykker slangen. Kun strips eller spesialklemmer skal brukes."

Er det ikke akkurat dette kittet bruker? Er det noe å bekymre seg over?

AtW

Er nok ikke silikon- eller tygonslanger i et slikt billigsett,

er nok "bare" PVC eller no sånt. :)

Lenke til kommentar
Etter alle gode erfaringer, vurderer jeg nå å kjøpe dette settet. Tenkte å kjøpe det sammen med oppgraderingen til sommeren, men tar det allerede nå og tar det med videre!

Jeg sitter på et Q-Tec L-MD-kabinett, og kjølingen kommer til å stå i dette kabinettet helt til jeg kjøper nytt (sommeren). Det er da noen komplikasjoner når det kommer til monteringen av settet.

Vannkjølingen er designet for å også kunne monteres utenfor kabinettet på baksiden for de med 80mm vifteplasser. Problemet med mitt kabinett er at det ikke er flatt på baksiden. Det går rett frem i 4cm (fra høyre mot venstre når du ser på baksiden) og så går det 1-2 cm innover (altså mot CPU-kjøler) ca. midt på vifteplassen, og fortsetter flatt helt til baksiden er slutt på venstre side.

______

tomrom|__________________

VIFTEPLASS!!!!|      |I/O Shield

(sett ovenifra)

Personlig vil jeg helt klart montere kjølingen inne i kabinettet, for mindre viftestøy og bedre utseende. Nederst foran i kabinettet er det plass til en del harddisker (4-6 stk tror jeg). Jeg bruker ikke noen av disse brønnene, og dermed er det ledig plass til radiatoren der. Det er en 12-15cm plass vannrett, og 15-20cm plass loddrett.

Fins det en enkel løsning for å få montert radiatoren bak på utsiden av kabinettet?

Hva er målene på radiatoren?

Tror dere jeg får plass?

Hvilken vei burde viften blåse hvis jeg monterer den inni kabinettet (Viften er vendt innover i kabinettet, og det er en 80mm vifteplass foran i kabinettet)?+

EDIT: På det vedlagte bildet ser dere ting som kan forklare litt. På det uten lys ser dere bakerst ved PCI-sporene hvor kabinettet går litt innover.

På begge bildene ser dere harddisk-festene. De er nå ubrukt, harddisken er festa oppe sammen med CD-brenneren.

Det beste ville vært å få festa radiatoren rett på harddisk-festet, slik at jeg slipper å skjære. Det andre alternativet er å skjære bort hele harddisk-festet og feste radiatoren til fronten i kabinettet.

EDIT2: Bildene avviker litt fra slik kabinettet er nå.

Jeg spør igjen. Henter settet på posten på mandag.

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar

Da er mitt tilkoblet og står nå å går.

Forløpig ligger hovedkortet på rund 30 grader(bios og program) CPU ligger på 30-31 i bios og 36-39 i program, har ikke testa med spill enda.

Men syns at økninga i program som viser temp ble litt høy? hvorfor skal programmet vise så mye mer enn bios? og hva skal jeg stole på?

Edit:

Bilder: Her

Av vannkjølingen

Edit2: Hvordan merker man at vannet går rundt i slangene?

Og 3 pins kontakten på Pumpa, det er vel ikke noe farlig om jeg har plassert den på PSU 3 pins kontakten på hovedkortet? er værtfall det jeg har gjort tror jeg, PSUen min har ikke en sånn kontakt jeg kan koble til der uansett.

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar

Må si meg veldig fornøyd med vannkjølinga(første gang jeg har testa dette)

Satt å spilte litt istad(1 time ca) og da steg cpu bare med 2 grader i bios og i programmet everest og før når jeg brukte vifter(hadde 3 papst vifter og vifta i psuen og cpu)

da steg gradene med 8-10 grader, altså cpuen gikk over 50 grader

og nå i følge programmet har jeg bare vært oppi 40 grader som er det meste og i følge bios er det høyeste jeg har vært oppi 35 grader, vet ikke hvem jeg skal stole på, men uansett det er en passe stor forbedring fra vifter, pluss at det ble betrakligere mindere støy.

Lenke til kommentar
Må si meg veldig fornøyd med vannkjølinga(første gang jeg har testa dette)

Satt å spilte litt istad(1 time ca) og da steg cpu bare med 2 grader i bios og i programmet everest og før når jeg brukte vifter(hadde 3 papst vifter og vifta i psuen og cpu)

da steg gradene med 8-10 grader, altså cpuen gikk over 50 grader

og nå i følge programmet har jeg bare vært oppi 40 grader som er det meste og i følge bios er det høyeste jeg har vært oppi 35 grader, vet ikke hvem jeg skal stole på, men uansett det er en passe stor forbedring fra vifter, pluss at det ble betrakligere mindere støy.

Jepp, vanm har en stor fordel med varmekapasitet, du må kjøre 100% load en god stund før temperatiren går skikkelig opp, da vannet virker som en "buffer"

AtW

Lenke til kommentar
Vel, nå skal jeg ha en Raptor-disk, og jeg har lyst på et kabinett som både støydemper og kjøler ned. Det var det kabinettet som er linket over jeg hadde i tankene, men jeg lurte på det med slangene. De er jo 1/4" i diameter (innvendig).

Denne bruker de niplene de selger på komplett. Disse er stort sett for 10mm-slanger, men det er ikke oppgitt om det er ID eller OD. Slik mekanismen ser ut for meg, så er det OD det er snakk om, og da _tror_ jeg at ting skal gå som smør i ost ;) Hvis man bare ikke har hastverk, så finner man sikkert på en løsning!

Lenke til kommentar

En kammerat av meg sitter å kobler denne vannkjølinga nå, men når han skal koble CPU blokka er det noe som ikke stemmer helt, CPU han er liksom står skråt i forhold til Hovedkortet kan du si, den står ikke i en firkant som hovedkortet men er snudd litt, og han sier at når han prøver å plassere CPU blokka dekker ikke hele Blokka hele CPU, dette er da et Abit A17 hovedkortet, noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Okay da spør jeg igjen, Hvordan merker man at pumpa pumper vann igjennom systemet?

Og 3 pin Kontakten på radiatoren er den for å vise viftehastigheten på den?

eller?

Edit: Og skal jeg stole på Bios tempen eller tempen programmene viser?(les en av postene mine, vis dere ikke vet hva jeg mener)

Edit2: Slangen som går fra radiatoren og til CPU blokka, det er vel egentlig samma av hvilken av de du "skurene" på radiatoren jeg velger at den slangen skal gå fra?

tenkteå spørre sånn tilfelle.

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Er det noen muligheter for at temp.måleren til CPU måler feil?

Jeg har TT BigWater, men temp. ligger på over 40 grader.

Jeg er helt sikker på at alt er koblet rett, og; ja jeg har hatt på kjølepasta!  :p

Har fått et datafirma til å se på monteringen min, og de såg ikke noe feil i det.

Bare varm cpu!  :ermm:

noen tips til hva som kan være galt?

For det første er nok ikke 40 grader så galt, hvis den faktisk er det. Men sensorene på hovedkortet er stort sett søppel uansett, og kan vise vanvittig feil. Av og til hjelper det å flashe til en nyere bios, men ofte ikke. En 10-15 grader over romtemp må man ofte minst regne med. Antageligvis har du montert alt rett, og temperaturene må man ofte ta med et trilleborlast salt. Kjøp deg et ordentlig termometer hvis du vil ha temperaturer. ;)

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...