Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

754! men bak på hovedkorte, er det en sånn plate. Den var liksom "limt fast" med en sånn som følger med dette sette.(viss du sjønner) jeg måtte da bruke skrujern for å få den opp.. den rev med seg litt plast(kansje mer) fra hk. vet ikke helt. kan prøve å bytte tilbake å se hva som skjer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Prøv å bytt slanger på cpu-blokken. Det tipper jeg funker. Sjekk at vannet går gjennom den blokken, det gjorde det ikke hos meg før jeg koblet om.

Lenke til kommentar
Prøv å bytt slanger på cpu-blokken. Det tipper jeg funker. Sjekk at vannet går gjennom den blokken, det gjorde det ikke hos meg før jeg koblet om.

hvordan har du montert den? led ledningen opp eller ned? og hvilke slanger er øverst og nederst?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Prøv å bytt slanger på cpu-blokken. Det tipper jeg funker. Sjekk at vannet går gjennom den blokken, det gjorde det ikke hos meg før jeg koblet om.

hvordan har du montert den? led ledningen opp eller ned? og hvilke slanger er øverst og nederst?

Led ned. Resten står i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar

Hei!

 

No har eg montert mitt TT Bigwater sett. Tenkte eg skulle dele mine erfaringer.

 

Oppsett:

 

Eg har eit albatron LGA775 hovedkort og ein P4 prescott 3.2 GHz prosessor som eg har montert settet mitt på. Eg har eit TT Tsunami Dream kabinett. Innstalasjonen gjekk jo som ein draum! Skulle tru kabinettet var laga for det vannkjølings settet (Noe det kanskje er? :)) Gjekk ca ein time å få alt på plass. Kjører vifte på minimums hastighet. Artic silver 5 kjølepasta. Rekkefølge på komponenter: Radiator->Pumpe->Cpu blokk (som anbefalt av TT). Radiator står inne i pcen og blåser luft ut av pcen.

 

Resultat:

 

Før: 3.2 @ 3.7 - 70 grader ved load. Eit infernalsk støynivå.

 

Nå: 3.2 @ 3.8 - 60 grader ved load. Eit meget behagelig støynivå.

 

Kan være eg kan tyne litt meir ut av prosessoren, men på 3.8 kjører den i alle fall 100% stabilt.

 

Må sei eg er ein plass mellom fornøyd og meget fornøyd. Fekk tynt litt ekstra ut av prosessoren. Fekk den ned på ein temperatur den kanskje kan overleve med. Og fekk senka støynivået betraktelig. Med tanke på at eit slikt sett er ein litt meir langsiktig innvistering då det kan brukest om igjen seinare, så synes eg det var ein god innvistering.

Lenke til kommentar
Du risikerer faktisk at ytelsen reduseres siden det å øke størrelsen vil redusere strømningshastigheten, noe som kan\vil redusere kjøleevnen.

 

Settet benytter en beskjeden pumpe på 120 l/h, så slangene er trolig dimensjonert av TT etter det...

Nix, det er omvendt.

 

Ved å auke tverrsnittet vil strømningshastigheten [m/s] gå ned.

Dette fører til at volumstrømshastigheten [m^3/s] aukar sidan motstanden som slangane lager er avhengig av hastigheten [m/s]. Ved mindre motstand vil pumpa klare å levere meir vatn [m^3/s].

 

 

Dette skulle gi bedre ytelse ut frå den generelle regelen som seier at når hastigheten aukar blir kjøle/varme-effektiviteten bedre.

Den generelle regelen er at hastigheten øker når tverrsnittet reduseres. Volumstrømmen er den den samme, derfor økning i hastighet....

 

Trykktapet vil øke når tverrsnittet reduseres, det er riktig, men mellom 8 mm og 10 mm er forksjellen trolig liten. Kan benytte Fannings ligning for å beregne dette, men gidder ikke det nå. Når tverrsnittet øker og hastigheten faller, blir turbulensen mindre og du risikerer å få laminære strømninger, spesielt i kjøleblokkene der trykktapet er størst... Og det er ikke bra for kjøleevnen.

 

EDIT: La oss si du øker tverrsnittet betraktelig og du får laminær strømning. Volumstrølmmen er høy, men hastigheten er lav. Vil du da kunne ha bra kjøleevne?

Endret av jag
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Da har jeg drevet med kjølingen siden 4-5 og avsluttet for en time siden. Klarte å lure alt inn i kabinettet, så nå er jeg veldig fornøyd. Varierende temperaturer, men det ligger mellom 30 og 37. Det jeg er redd for nå er lekkasje og at slangene brekker seg, slik at vannet ikke kommer igjennom.

Lenke til kommentar

Fikk denne i dag. Oppdaget at den ikke passer på mitt POV 6800NU. Litt irriterende siden Thermaltake skriver på pakken at den passer på alle skjermkort. :(

Ikke vanlig at jeg quoter meg selv, men jeg har nå fått montert GPU-blokken og kan si meg veldig fornøyd.

 

Temperaturen på mitt POV 6800NU ligger på 42 grader idle nå, lå på rundt 60 med original kjøler. CPU-tempen er på 30 grader idle. Dette er med radiatorviften på laveste hastighet!

 

Dette gikk faktisk over all forventning. Eneste jeg må få gjort nå er å få kvittet meg med Maxtor disken min, som piper noe helt sinnsykt. Når det er gjort er maskinen helt stille. :w00t:

Lenke til kommentar
Du risikerer faktisk at ytelsen reduseres siden det å øke størrelsen vil redusere strømningshastigheten, noe som kan\vil redusere kjøleevnen.

 

Settet benytter en beskjeden pumpe på 120 l/h, så slangene er trolig dimensjonert av TT etter det...

Nix, det er omvendt.

 

Ved å auke tverrsnittet vil strømningshastigheten [m/s] gå ned.

Dette fører til at volumstrømshastigheten [m^3/s] aukar sidan motstanden som slangane lager er avhengig av hastigheten [m/s]. Ved mindre motstand vil pumpa klare å levere meir vatn [m^3/s].

 

 

Dette skulle gi bedre ytelse ut frå den generelle regelen som seier at når hastigheten aukar blir kjøle/varme-effektiviteten bedre.

Den generelle regelen er at hastigheten øker når tverrsnittet reduseres. Volumstrømmen er den den samme, derfor økning i hastighet....

 

Trykktapet vil øke når tverrsnittet reduseres, det er riktig, men mellom 8 mm og 10 mm er forksjellen trolig liten. Kan benytte Fannings ligning for å beregne dette, men gidder ikke det nå. Når tverrsnittet øker og hastigheten faller, blir turbulensen mindre og du risikerer å få laminære strømninger, spesielt i kjøleblokkene der trykktapet er størst... Og det er ikke bra for kjøleevnen.

 

EDIT: La oss si du øker tverrsnittet betraktelig og du får laminær strømning. Volumstrølmmen er høy, men hastigheten er lav. Vil du da kunne ha bra kjøleevne?

For å bryte ned alt av matematikk ned i en veldig kort forklaring, tror jeg det er riktig som følger:

 

Et oppsett som er beregnet for bruk med 8mm slanger vil ha bedre gjennomstrømning enn et oppsett med 10mm slanger med samme radiator og pumpe. Grunn: Jo fordi 10mm slanger øker vannivået en smule og er beregnet for mer flow enn vannpumpen kanskje klarer og yte. Alle har vel i sin barndom lekt med hageslangen og spylt ned folk :p Man presser på tuppen av slangen og da får vannet en smalere åpning og gå ut gjennom. Vannet får høyere motstand og går av den grunn lenger om trykket er det samme som før.

Konklusjon: Et oppsett beregnet for 8mm gir det beste konstante trykket gjennom hele linja fordi det har høyest motstand.

 

Er ganske trøtt nå så arrest me if I'm wrong :innocent:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Den generelle regelen er at hastigheten øker når tverrsnittet reduseres. Volumstrømmen er den den samme, derfor økning i hastighet....

 

Trykktapet vil øke når tverrsnittet reduseres, det er riktig, men mellom 8 mm og 10 mm  er forksjellen trolig liten. Kan benytte Fannings ligning for å beregne dette, men gidder ikke det nå. Når tverrsnittet øker og hastigheten faller, blir turbulensen mindre og du risikerer å få laminære strømninger, spesielt i kjøleblokkene der trykktapet er størst... Og det er ikke bra for kjøleevnen.

 

EDIT: La oss si du øker tverrsnittet betraktelig og du får laminær strømning. Volumstrølmmen er høy, men hastigheten er lav. Vil du da kunne ha bra kjøleevne?

Jau, saken er at dette er ein sentrifugalpumpe ikkje fortrengningspumpe. Derfor vil mindre trykkmotstand føre til høgare volumstrøm.

 

Angåande virkningen av endrina slangediameter kan vi jo bruke Hagen-Poiseuilles ligning som gjeld for laminær strømning. Der er diameteren opphøya i fjerde. Sidan det er snakk om sentrifugalpumpe så gir den ikkje svaret direkte men når både Q og delta p stemmer overens med pumpekurva så må det bli riktig.

 

Ei opphøying i fjerde gir ein stor forskjell mellom 8 og 10 mm.

 

Altså vil litt større slangedim gi høgare volumstrøm i systemet.

 

Blokka og radiatoren er uendra derfor vil strømningshastigheten, i blokka, bli større og kanskje bevege seg mot det turbulente området. Då blir kjølinga bli bedre.

 

For å bryte ned alt av matematikk ned i en veldig kort forklaring, tror jeg det er riktig som følger:

 

Et oppsett som er beregnet for bruk med 8mm slanger vil ha bedre gjennomstrømning enn et oppsett med 10mm slanger med samme radiator og pumpe. Grunn: Jo fordi 10mm slanger øker vannivået en smule og er beregnet for mer flow enn vannpumpen kanskje klarer og yte. Alle har vel i sin barndom lekt med hageslangen og spylt ned folk  Man presser på tuppen av slangen og da får vannet en smalere åpning og gå ut gjennom. Vannet får høyere motstand og går av den grunn lenger om trykket er det samme som før.

Konklusjon: Et oppsett beregnet for 8mm gir det beste konstante trykket gjennom hele linja fordi det har høyest motstand.

 

Er ganske trøtt nå så arrest me if I'm wrong

 

Du er herved arrestert av Varme og strømningslærepolitiet.

 

Vatnet ut frå hageslangen når lengre fordi det får høgare hastighet pga innsnevring om dermed mykje høgare kinetisk energi.

 

Som straff skal du rekne ut forskjellen i volumstrøm ved 8 og 10 mm i eit system kun beståande av røyr og ei Eheim 1048 pumpe.

Lenke til kommentar
Da har jeg drevet med kjølingen siden 4-5 og avsluttet for en time siden. Klarte å lure alt inn i kabinettet, så nå er jeg veldig fornøyd. Varierende temperaturer, men det ligger mellom 30 og 37. Det jeg er redd for nå er lekkasje og at slangene brekker seg, slik at vannet ikke kommer igjennom.

hm.. et bitte lite tips kunne vært å ikke ha så lange slanger :) og hvis slangen knekker seg så kan du følge diablito2k sin guide som er en sticky :)

Lenke til kommentar

Du er herved arrestert av Varme og strømningslærepolitiet.

 

Vatnet ut frå hageslangen når lengre fordi det får høgare hastighet pga innsnevring om dermed mykje høgare kinetisk energi.

 

Som straff skal du rekne ut forskjellen i volumstrøm ved 8 og 10 mm i eit system kun beståande av røyr og ei Eheim 1048 pumpe.

Jadda, kom som forventet abduct.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...