Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke bra. Ta deg en tur i fiskebutikken, hvis det er en kurant Eheim du har der. Det er noe av det som er fint med disse pumpene at man får repset, med impeller, aksel og gummiproppen.

Koster ikke stort heller. Har selv slikt liggende på lager her tilfelle det trengs en dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da gjenstår det å isolere pumpa fra underlaget.

Bruk en passe stiv skumgummibit, (bit av en musematte?) som du plasserer under pumpa.

Om slangene mellom pumpa og neste tilkoblingspunkt er svært liten, bør du også vurdere å endre lengden på disse.

"Stive" slanger bærer fort med seg vibrasjoner, som fort forplanter seg videre til kabinettet.

"been there, done that"....

Btw; Det så jo "litt" provisorisk ut, det opplegget ditt! Lag deg i stedet en passelig tank, som du deretter kobler til pumpa.

Du kan jo leke deg litt, ved å løfte pumpa klar fra vaskevannsfatet. Da vil du kunne høre STOR forskjell!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Helt enig med skrue her. Jeg fikk bort mye støy ved å sørge for at slangene ikke kom nær andre ting i maskinen, samt at de ikke var for korte. Fikk en del støy ved at siste slangen fra HDD kom nær HK strømkabel.

Jeg har pumpa i tanken i mitt system og jeg fikk vekk mye pumpe støy ved å legge biter av tynn silikonslange under tanken. Nå er den knapt hørbar selv når det er musestille i rommet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

jepp er bare et kaos test opplegg dette her som vist på bilde...

Og jepp; det var også merkbar forskjell når jeg lettet på pumpa fra vannkaret. Grunnen til vannkar er at jeg ikke hadde noe passende overganger (eller giddet å gå ut i garasjoen i -3 grader og mekke noe...) ;)

Tror slangene er passe lange og ikke tar for mye vibrasjon med seg. Har slik 3M isolasjon som vi bruker på jobb, kun 3 mm tykk osm jeg skal feste rundt med tid og stunder (er blikkenslager av yrke så har tilgang til litt slikt).

Edit(2): temp gikk ned fra rundt 38-40 grader til 32-35 idle med eheim pumpa (skulle vel bare mangle også.. men ble mer en jeg trodde faktisk!)

Med 27 graders vanntemp uten vifte på raddis!

Ble jo bra dette :w00t:

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Eg har ikkje brukt bigwater settet mitt enda, vurderer å bruke det nå som eg skal kjøpa nytt kabinett.

Det eg lurer på er om kva slags deler bør eg bytte ut? Fått med meg at pumpa duger ikkje, men bør eg skifte ut cpu blokka og?

5363809[/snapback]

Helt klart!

Såvidt jeg ser det er radiatoren det eneste som er brukende i det settet.

Jeg anbefaler også å gå litt opp i slange størrelse, siden du skifter pumpe ;)

Lenke til kommentar

Enig med Kvammis her, det er kun raddisen som er brukbar.

Men husk at den er ganske trang iom at rørene i den måler bare 6mm ID.

Det kan ha en viss betydning, om du bruker vannblokker med behov for høy flow.

Slanger må nok uansett byttes. De færreste pumper har jo tilkoblinger for så små slangdimensjoner.

Lenke til kommentar

Går jo fint an å mekke noe overganger til slangene fra pumpen.

Selv så har jeg brukt slike overganger som brukes på luftverktøy. Funker fint. En annen ting som jeg har brukt er noen slike plastoverganger som brukes til slike urinposer som noen må bruke.. (knabbet disse oss legen jeg ;) )

Edit: bilde..

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Kjører med to raddiser, og viftene har fungert fint. Kan tenke meg at det muligens er potmeteret i turtallsreguleringen som kanskje har dårlig kontakt hos deg..? Når vifta stopper kan du prøve å vri på knappen og se om det skjer noe.

59398632_ca2848b39d.jpg

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...