Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan legge til at det jeg husker så vagt fra kjemien noen år tilbake er at glykol har et relativt lavt frysepunkt, men at en blanding ved vann med visse blandingsforhold gir et ennå lavere frysepunkt. Så vidt jeg husker så får man frysepunktet ned i -110 til -120 °C ved et blandingsforhold på rundt 50-60% glykol.

 

Edit: Kilder som viser at magefølelsen min var rett men at temperaturene jeg oppga var litt feile: Her og her.

 

Edit: Det som ikke kommer frem i de grafene er at blandinger ikke har fast bestemte frysepunkter men har en kjemisk stabil slush over et temperaturområde. Det er nok den øverste kanten av dette området som er oppgitt i grafene. På engelsk kalles det "liqiudus", mens den nederste grafen kalles "solidus". Her er det bare liqiudus som vises. Helt på endene av skalaen (rent vann eller ren glykol) så sammenfaller liquidus og solidus slik at frysepunktet er fast definert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
.. Helt på endene av skalaen (rent vann eller ren glykol) så sammenfaller liquidus og solidus slik at frysepunktet er fast definert.

Så da blir "frysepunktet" for vanlig glykol rundt 12 grader Celsius for alle praktiske formål der glykolen skal brukes som en væske. Hadde man derimot fått tak i propylen glykol kunne saken vært motsatt. Denne typen frostvæske skal også være mindre helsefarlig (for algene også).

Problemet med 100% glykol er kanskje ikke så nøye i denne sammenhengen. For bil er det derimot aktuelt, jeg kjenner noen som på død og liv skal ha ukonsentrert frostvæske på bilen, siden det gir et sabla lavt frysepunkt. Heldigvis bor de på Vestlandet . . .

Lenke til kommentar
Så da blir "frysepunktet" for vanlig glykol rundt 12 grader Celsius for alle praktiske formål der glykolen skal brukes som en væske.

Tja, i hvertfall rundt minus 12 °C.

 

På østlandet kan det fort bli under -12°C så jeg ser ikke bort i fra at bekjentene dine får seg en overraskelse en dag. Ren glykol kjøler forresten motoren mye dårligere enn rent vann fordi glykol har langt høyere viskositet og dermed vil sige mye tregere gjennom kjølesystemet. Ren glykol har også langt lavere varmekapasitet enn vann og det hjelper heller ikke til.

 

Som Albert Einstein så treffende sa det: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Lenke til kommentar

LOL! Einstein traff nok bedre enn han kanskje var klar over?

 

Men tilbake til frostvæska: Min lille "test" i fryseren med minus 21grader, viste at ren frostvæske i alle fall tåler den temperaturen!

Men iflg den siste grafen din Simen1, så var jeg jo ikke langt unna!

 

Konsentrert frosvæske har i alle fall ingenting å gjøre hverken i en bilmoter eller våre vannkjølingsystemer. ;)

Lenke til kommentar
Så da blir "frysepunktet" for vanlig glykol rundt 12 grader Celsius for alle praktiske formål der glykolen skal brukes som en væske.

Tja, i hvertfall rundt minus 12 °C.

 

På østlandet kan det fort bli under -12°C så jeg ser ikke bort i fra at bekjentene dine får seg en overraskelse en dag. Ren glykol kjøler forresten motoren mye dårligere enn rent vann fordi glykol har langt høyere viskositet og dermed vil sige mye tregere gjennom kjølesystemet. Ren glykol har også langt lavere varmekapasitet enn vann og det hjelper heller ikke til.

 

Som Albert Einstein så treffende sa det: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Tja..

 

Glykol fryser ved -18 grader

 

Kilde

Lenke til kommentar
Glykol fryser ved -18 grader

 

Kilde

Takk, bra sporet opp! Det ser ut som dette er en kommersiell ufortynnet frostvæske som er til salgs å norge så jeg stoler mye mer på dette enn på de grafene jeg fant litt lengre opp her.

 

Jeg skulle gjerne funnet et fasediagram over smeltepunkter som funksjon av sammensetning med vann, men har ikke funnet noe sånt på nettet ennå. Jeg er i tvil om at jeg klarer å finne det i gamle notater/permer også.

Lenke til kommentar

Den første linken din (Statoil) har to datablader på kjølevæske, der det ene (MEG 5) sier -12°C (Etylenglykol/1,2-etandiol 60-100 vekt%), mens det andre (MPG-5) sier "lavere enn -15°C" (Propylenglykol/1.2 propandiol 60-100 vekt%)

 

Hos Shell forteller de smeltepunktet ved et lite utvalg blandinger med vann. Jeg prøvde å lage et veldig forenklet diagram over smeltepunkt ut i fra de få punktene de oppga:

post-224-1126776489_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si jeg synes det er rart at en del får noen

merkelige feil, jeg har nå hatt bigwater siden romjula

i 2004/2005, så BW settet begynner å nærme seg 1år

med stormskritt. Jeg har ikke hatt noen problemer med

BW settet i det hele tatt, ingen lekasjer og enda har jeg

en ekstra kjøleblokk på GPU som er overklokket til 450/371

(Radeon 9800pro) ingen sprekker i plexi på CPU blokka

O ringen er også helt i orden, har bare etterfyllt med destilert

vann og frostveske i riktig mengde, har ingen tegn til korrosjon

heller. Maskinen står på ca 7 timer hver dag. Må nevne at jeg

ikke har brukt den guggen som følger med settet, da en liten test

jeg gjorde viste at algene vokste like godt i i guggen som i vanlig vann.

Lenke til kommentar

DrErling: For meg ser det ut som den gummiringen mellom plexien og kobberet ikke er tett lengre. Kanskje den er morken eller noe sånt.

 

Siden det ikke ser ut til at du har hatt en kontinuerlig drypping fra blokka så tror jeg enten at du oppdaget det like etter lekkasjen oppsto eller at det som trekker væska ut ikke er statisk eller dynamisk trykk men kapillæreffekten. Da kan det stabilisere seg sånn uten at det drypper.

 

Legg merke til at grønnfargen er mye svakere akkurat rundt skruene som holder blokka sammen. Det tyder på at plexien og kobberet har full kontakt der, og at det er et lite gap ellers. Kanskje gummiringen i utgangspunktet var for myk eller for tynn? Sånn at det ble direkte kontakt mellom kobber og plexi, og dermed lite trykkkrefter som holder gummiringen presset mot plexien og kobberet. Dermed var det vel ikke mye morkning som skulle til for å gjøre ringen lekk.

 

Jeg ser også at gugga har blitt veldig mørk slik den var hos meg før jeg solgte settet. Jeg sammenligna med det jeg hadde igjen på beholderen og det er enorm fargeforskjell. De en gang UV-sensitive slangene hadde mistet fargen sin og så matte og kjedelige ut i forhold til de ubrukte stompene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Hmmm....ja!

Jeg begynder å bli nervøs nu. :blush:

Har hatt mitt sett siden påske (bestillt i rom-julen) og har kjørt det 24/7 uten problemer.

 

Begynder å se avleiringer forskellige plasser i systemet nu og jeg demonterer settet ved først kommende leilighet - der sitter trods alt et 'dyrt' 6800 Ultra rett unna blokken.

 

PS. Er enig med Simen1 sin teori der.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...