Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Antok at noen var mye flinkere på dette området en meg, og langt bedre å formulere seg.

Som sagt TROR (merk, tror, jeg sier fra at jeg ikke er sikker for at folk ikke skal missforstå det jeg sier som ren fakta) jeg at det er lite å hente på plansliping, og hvis det er noe å hente må det som Skrue sier gjøres med en veldig presisjon.

Men som sagt, min skeptiske tankegang :)

Edit:

Skrue: Nå har jeg ikke sett så mange vannblokker at jeg kan se at det ikke er uvanlig at noen kommer med vannvittig dårlig kvalitet/utførelse/finish. Men hvis et produkt skulle vise seg å være slik virker det mer logisk å bruke angreretten og sattse på en annen produsent.

Kanskje litt dårlig argument med tanke på at BigWater kanskje ikke har noen konkurenter i denne prisklassen, men så var det også snakk om en person som KANSKJE hadde tjent 1C på planslipingen, så jeg tror ikke at blokken var så voldsom konkav/konveks eller med så dårlig overflate heller.

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DrErling: God forklaring det der :thumbup:

Jeg har en liten ting til å kommentere: Kjølepastaer med mye væske (AS 3/5) og dårlig fordeling av partikkelstørrelse har dårligere lede-egenskaper enn kjølepastaer med god fordeling av partikkelstørrelse og mindre væske. Hva partiklene er laget av spiller også en rolle.

Men jeg skal kikke nærmere på resultatene til OCshoot/Diskuter. Stoler på at de har undersøkt dette grundig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har en liten ting til å kommentere: Kjølepastaer med mye væske (AS 3/5) og dårlig fordeling av partikkelstørrelse har dårligere lede-egenskaper enn kjølepastaer med god fordeling av partikkelstørrelse og mindre væske. Hva partiklene er laget av spiller også en rolle.

Veldig enig i det!

btw, hva er det som går for å være den beste kjølepastaen om dagen?

(da tenker jeg på den med minst partikler, mest sølv, best fordeling)

Lenke til kommentar

Hei,

Planslipning eller ej?

En ting er sikkert dog:

Cobber (og aluminium) oxyderer - dvs at der dannes en tynn hinne på overflaten, som kan være til hinder for varmetransport. Denne hinne dannes i løbet av få timer.

Denne hinne kan med fordel fjernes med en fin 'pussematte' av nylon eller noget 'utstyr' fra køkkenet.

Jeg pusser altid mine kjølere (Alu eller kobber) rett før montering.

Folk (som mig) der har loddet utallige kobberrør, vett jo hvor vigtigt det er å pusse vekk denne hinne før oppvarmning av kobberen. (dette gelder også ved f.eks sveising i Alu og rustfritt osv.).

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Simen1 : Denne gangen uttaler du deg uten å ha sett blokka mi :thumbdown: , den var "uuuuuuuu" og de sporene du snakker om ville nok forårsaket at det ville oppstått luftblemmer og at unødvendig mye kjølepasta måtte brukes da.

Brukte en plan overflate før og etter planslipinga og konklusjonen min var at det trengtes fordi overflaten var ru og ujevn. Etter jeg var ferdig kunne jeg konstantere at det ikke lengre oppstod luftblemmer og at kontaktflaten var langt jevnere.

Når du kommer nedover til trondheim så kan du få ta en titt :)

Edit :

Når det gjelder kjøleegenskapene til blokka så har jeg ikke testet før og dermed så er jeg veldig konservativ når det gjelder forbedret kjøleevne, dog tar jeg det som garantert at en bedre kjøleytelse har oppstått som resultat av planslipingen da tilstanden til blokka var ikke bra når jeg fikk den, kan godt være at den er langt over 1C, men i og med at jeg ikke har noen før data så velger jeg like så godt å komme med en subjektiv oppfattning.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det nytter lite hvilke kjøling man har, om man bruker sølvkjølepasta eller plansliper så lenge man har varmesprederen på Athlon 64. Min erfaring sier at så lenge jeg hadde varmesprederen på så fikk jeg nesten aldri under 49 grader på full last. I overklokket tilstand vel og merke. Og uansett hvilke vannavkjøling jeg brukte. Var også liten forskjell mellom boxed kjøleribbe og Venus 12. Etter jeg fjernet varmesprederen så ble det en helt annen historie.

Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 04/08/2005 : 16:03

Det er faktisk en grunn til at det er spor i blokka. De er der for å lede ut kjølepastaen når du klemmer på blokka. Uten spor så vil ikke kjølepastaen klemmes like godt ut.

Jeg storkoser meg når slike teorier som dette utredes litt :thumbup: . Om du føler for det (Simen1, eller andre) må du gjerne få lov til og blåse liv i en annen tråd her Denne, hvor vi diskuterte dette en del, det er tom en link til et av dine innlegg der allerede. (blir vel en smule ot i denne tråden)

Jeg lurer litt på hva som i så fall er den "optimale" rillehøyde og bredde, og hva som avgjør det, hvis vi nå sier at din teori stemmer.

Ellers likte jeg veldig godt dekkmetaforen til Dr Erling. Jeg vil også påstå at jo mindre overflate (les uten HS) jo viktigere er det og IKKE ha riller, mens jo større overflate jo viktigere er planhet, riller er da muligens hensikstmessig...

Lenke til kommentar
Kanskje litt dårlig argument med tanke på at BigWater kanskje ikke har noen konkurenter i denne prisklassen, men så var det også snakk om en person som KANSKJE hadde tjent 1C på planslipingen, så jeg tror ikke at blokken var så voldsom konkav/konveks eller med så dårlig overflate heller.

Tro det eller ei:

Faktum er at den BW-blokka jeg har liggende her, er konveks (bulende) "langskips", og konkav (innhul) "tverrskips"!

Nå er det riktignok ikke snakk om de store avvikene noen av veiene, men likefullt!

Og for å spinne litt videre på temaet:

Dette forholdet har egentlig ikke så stor betydning når det gjelder anlegg mot core på en AMD Barthon, da et avvik i en såpass beskjeden kontaktflate som core da representerer, ikke får så voldsom betydning.

Men saken blir litt annerledes om man tar for seg en A64 med IHS!

Skal man på best mulig måte nyttiggjøre seg IHS, så fordrer dette naturlig nok en bunn som er mest mulig plan.

Riller eller ei?

Jeg er sannelig ikke sikker, selv om man på forskjellig vis har utredet det litt her.

Men for å komme litt inn på "dekkteorien" til Dr.Erling, så vil jeg nikke et forsiktig ja om det er snakk om en kjøleblokk´s anlegg mot en CPU med IHS.

Der er jo kontaktflaten såpass stor at trykket pr kvadrat-mm blir ganske beskjedent, i forhold til hva man oppnår på en Barthon-kjerne.

Og da kjøper jeg på sett og vis teorien om at riller i blokka vil presse vekk overflødig thermisk pasta.

Men hvorfor ikke være litt mer beskjeden med pastaen da, og dermed etterstrebe best mulige kjøreforhold for slicks? Jada, jeg kverulerer sikkert nå vil noen si.

Men allikevel kan man jo ha det i bakhodet, neste gang man legger på thermisk pasta! Nær sagt alle (inklusive undertegnede!) har en tendens til å legge på for mye, "for sikkerhets skyld".

AMD selv ser ut til å ha relativt romslige oppfatninger omkring både riller og krav til planhet, og ikke minst laget med thermisk pasta:

Det har seg slik at jeg har to "boxed"-kjølere her, sistnevnte levert med en 3700 San Diego.

Denne kjøleren er (skrekk og gru) pusset til på en båndslipemaskin, (som også BW-blokka er), og resultatet naturligvis deretter. Den ser oppriktig talt nesten verre ut enn BW-blokka, ettersom den er enda mer konkav!

Kjøleren jeg i sin tid fikk utlevert sammen med en socket 754 CPU, er derimot nyydelig maskinert /avdreiet, med antydning til, ja, riller. Disse er imidlertid knapt følbare med neglen, så jeg tviler ganske sterkt på at disse er laget med henblikk på "rilleteorien".

Til alt overmål, er begge kjølerne utstyr med en solid kladæsj thermisk pasta, noe som kanskje stikker hull på min lille antydning om et beskjedent lag av nevnte hjelpemiddel?

Men som man allerede har vært inne på her, så har nok dette stor sammenheng med type pasta.

For egen del bruker jeg ikke så mye tid på å spekulere eller forske på slike ting, ettersom jeg konsekvent gjør som OcMax: Jeg fjerner likegodt IHS, og dermed også behovet for å "drenere vekk" overflødig pasta! :yes:

Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke være litt mer beskjeden med pastaen da, og dermed etterstrebe best mulige kjøreforhold for slicks? Jada, jeg kverulerer sikkert nå vil noen si.

Men allikevel kan man jo ha det i bakhodet, neste gang man legger på thermisk pasta! Nær sagt alle (inklusive undertegnede!) har en tendens til å legge på for mye, "for sikkerhets skyld".

Synes dette høres veldig fornuftig ut!

Til alt overmål, er begge kjølerne utstyr med en solid kladæsj thermisk pasta, noe som kanskje stikker hull på min lille antydning om et beskjedent lag av nevnte hjelpemiddel?

Men som man allerede har vært inne på her, så har nok dette stor sammenheng med type pasta.

Tror nok både intel og amd heller mot sikkerheten i en solid kladæsj fremfor tynnest mulig lag og absolutt høyest effektivitet, så antydningen din holder mål etter min mening.

For egen del bruker jeg ikke så mye tid på å spekulere eller forske på slike ting

Vet du, det sliter jeg litt med å tro på :D

DrE

Lenke til kommentar
Pollen stemmer nok ikke helt lengre. Mye kan ha skjedd siden folk stemte. Egentlig burde jeg fjernet pollen og opprettet den på nytt. Vad tycks?

Støttes!

Resultatene av den siste pollen bør derimot lagres som en referanse...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Vet du, det sliter jeg litt med å tro på  :D

DrE

Hmmm, haha.

Men det er sant! I alle fall nesten... :p

San Diego´n skal i uansett få bli urørt mht IHS, i alle fall i første omgang.

Så får vi nå se om ikke "frakken" ryker av på den også, etterhvert.

Intel og AMD "helgarderer" ja. Og ettersom de vet at temperaturforskjellen neppe lider katastrofalt mye om det pøses på med (for oss) litt for mye gugge, så er det i all fall bedre med for mye enn for lite, vil nå jeg tro.

Over tid, så vil jo det meste av pastaen klemmes vekk, dog ikke nok for den som kanskje higer etter laveste temperaturer.

Simen1:

Tror det kan være veldig sunt med en "refresh" på den pollen ja! :thumbup:

Blir spennende å se hvordan den nå tar ivei.

Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 04/08/2005 : 20:07

For egen del bruker jeg ikke så mye tid på å spekulere eller forske på slike ting

Nåja... alt er relativt :whistle:
Skrue Skrevet 04/08/2005 : 20:07

ettersom jeg konsekvent gjør som OcMax: Jeg fjerner likegodt IHS, og dermed også behovet for å "drenere vekk" overflødig pasta! 

Det tror vi på! ;)

He he, startet du pollen på nytt ja... Jeg formoder at du mistenker at de reelle tallene faktisk er enda høyere da, altså enda mer problemer?

Dette er tydeligvis vannkjølingens Q-tech. Har forøvrig selv en velfungerende Q-tech, men syns liksom allerede jeg kan høre alle svarene her om noe går galt pga den- hva sa vi!!. Er nok mange som ikke har egne dårlige erfaringer, men som har blitt skremt vekk likevel. Det samme gjelder, eller burde gjelde med dette vannkjølingsettet. Syns det er særlig trist for alle de som har dette som sitt første sett, og som blir "merket for livet" som vannkjøingshatere, i steden for å bli entusiaster.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Simen1: Kanskje det skulle stått "problemer med pumpe og/eller lekkasjer" på pollen, for de som har hatt problemer både med pumpestopp og lekkasjer? (som fks meg :cry: ) Eller blir det rotete? :hmm:

Jeg syntes alternativene var flotte den gangen jeg lagde de. Det synes jeg ikke lengre. Skulle gjerne endret på noe. Blandt annet det med at folk kan ha hatt problemerm men fortsatt bruke settet. Men så var det sammenligningsgrunnlaget da. Jeg vi gjerne at spørsmålene skal være helt like så vi kan se om det har vært en oppgang eller nedgang. En sånn sammenligning vil bli helt feil dersom jeg endrer alternativene eller legger til flere alternativer.

Lenke til kommentar
Simen1: Kanskje det skulle stått "problemer med pumpe og/eller lekkasjer" på pollen, for de som har hatt problemer både med pumpestopp og lekkasjer? (som fks meg :cry: ) Eller blir det rotete? :hmm:

Jeg syntes alternativene var flotte den gangen jeg lagde de. Det synes jeg ikke lengre. Skulle gjerne endret på noe. Blandt annet det med at folk kan ha hatt problemerm men fortsatt bruke settet. Men så var det sammenligningsgrunnlaget da. Jeg vi gjerne at spørsmålene skal være helt like så vi kan se om det har vært en oppgang eller nedgang. En sånn sammenligning vil bli helt feil dersom jeg endrer alternativene eller legger til flere alternativer.

Okay, forstår! :)

Da velger jeg lekkasjer siden det er det mest dramatiske.

Lenke til kommentar

Er vel nærmest umulig å svare på det der, tørrfisk.

Men nå er det vel slik at sprekkene / lekkasjene i hovedsak oppstår rundt selve tetningen for niplene, altså den forsenkningen som "O"-ringene ligger i.

Den synes noe for tynn, og over tid oppstår det tydeligvis en brist i den tynne plexien omkring disse.

Det jeg derfor ville gjort før montering er følgende:

Demonter begge niplene, og fjern "O"-ringene.

Smør deretter inn gjengene på niplene med et passelig lag silikon (evnt et annet passende tetningsmiddel), før niplene monteres igjen.

La det hele stå til tørk noen timer, før du trykkprøver blokka. Dette gjør du enklest ved å koble på to slangestumper før du legger blokka i en bøtte vann.

Blås godt i den ene slangen, samtidig som du blokkerer den andre.

Er det fortsatt lekasjer, så vil du garantert se luftbobler fra lekkasjestedet!

I motsatt fall kan du trygt montere blokka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...