Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, tror faktisk at sensoren viser riktig temperatur, dog ikke NB temperatur. Sensoren er lokalisert sånn ca midt på hovedkortet til NF7 og dermed leser ikke av NB temperaturen.

Hei,

 

Hmmm ja!

De 17 grader er dog stadig en svert 'hyggelig' temperatur å ha inne i kabbinettet.

En temperatur vi andre bare drømmer om.

 

PS. Tror ikke den sensor fungerer skikkeligt!

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Kimmer : Den sensoren har vært ganske riktig til meg, ved en romtemperatur på 24C så ligger denne på 28C, I og med at vår venn ikke har postet romtemp eller om han har noen vifteløsninger som blåser direkte på sensoren eller mosfletsen i nærheten så er det heller ikke utenkelig at denne temperaturen ikke er så langt unna hva den riktige temperaturen er.

 

Men jepp, tipper den ligger på romtemp +5C kanskje, avhengig av hvor bra luftstrøm det er i kabinettet hans.

Lenke til kommentar

Da streika f*** meg pumpa her i gården også... Ingen bombe etter å ha lest ca 60 av postene i tråden ;)

 

Ser at PSData er rimelig medgjørlige med å sende ut nye pumper, men ettersom pumpene er av så dårlig kvalitet bør man vel bare se seg om etter en ny pumpe m/ tank.

 

Noen anbefalinger? Tenkte å bare skifte pumpa enn så lenge, så det hadde jo vært en fordel om resten av settet passer til pumpa

Lenke til kommentar

Hører det er mye snakk om doble radiatorer her. :)

Dersom motstanden (løftehøyden som trengs) økes kan det muligens hjelpe å koble to pumper i serie også siden løftehøyden økes. Dersom man kobler to pumper i parallell vil vannstrømmen (Q) øke. Teoretisk vil det bli en dobling i hvert tilfelle, men praktisk vil vi med parallell få økt vannstrøm og med serie få økt løftehøyde, men samme vannstrøm. Selvfølgelig vil også trykket i rørene øke med økt løftehøyde så det kan jo begynne å lekke. :)

 

tar ikke sjangsen på å modde settet mitt, syntes det funker greit med CPU temp på rundt 58 og GPU på 55 grader.

 

Edit: Hater skrivefeil

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar
Hvordan greier du å få så høy temp på en uklokket Athlon XP? Hadde en mobil XP som jeg kjørte på 2600MHz og tja... 1.95 Volt eller noe og var vel knapt over 45 grader med dette settet.

Aner ikke, hadde ett annet HK før, da lå den på 35grader. Tenkte først at det var noe galt med måleren på det nye HK, men slangene og blokka føles ut som at CPU er så varm, har tilogmed planslipt blokka uten at det hjalp noe særlig, kanskje 1grad.

Lenke til kommentar
Hvordan greier du å få så høy temp på en uklokket Athlon XP? Hadde en mobil XP som jeg kjørte på 2600MHz og tja... 1.95 Volt eller noe og var vel knapt over 45 grader med dette settet.

Aner ikke, hadde ett annet HK før, da lå den på 35grader. Tenkte først at det var noe galt med måleren på det nye HK, men slangene og blokka føles ut som at CPU er så varm, har tilogmed planslipt blokka uten at det hjalp noe særlig, kanskje 1grad.

Ja, det var jo et forholdsvis ukjent hovedkort du hadde. Biostar er vel ikke akkurat kjent blant entusiaster akkurat. Kan ikke tenke meg at CPU'en virkelig kjører så varmt.

Lenke til kommentar
Hvordan greier du å få så høy temp på en uklokket Athlon XP? Hadde en mobil XP som jeg kjørte på 2600MHz og tja... 1.95 Volt eller noe og var vel knapt over 45 grader med dette settet.

Aner ikke, hadde ett annet HK før, da lå den på 35grader. Tenkte først at det var noe galt med måleren på det nye HK, men slangene og blokka føles ut som at CPU er så varm, har tilogmed planslipt blokka uten at det hjalp noe særlig, kanskje 1grad.

Plansliping er oppskryt, og jeg tror det må svært mye til for at det faktisk skal hjelpe noe i det hele tatt, at det rett og slett er større sjanse for dårligere resulatat.

 

Men fikk du -1 grader, så skal man ikke si seg missfornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Plansliping er oppskryt, og jeg tror det må svært mye til for at det faktisk skal hjelpe noe i det hele tatt, at det rett og slett er større sjanse for dårligere resulatat.

 

Jasså?

 

Du er tydeligvis ikke klar over hvordan finishen på vannblokker kan variere?

I enkelte tilfelle er den katastrofalt dårlig, og jeg har sett endel eksempler på blokker med både konkav og konveks bunn.

 

Men, en plansliping må uansett gjøres med omhu, ellers kan galt bli verre ja.

 

BW-blokka er forresten ikke blant de verste, så dermed er det ikke så voldsomt mye å hente på den.

Men kvaliteten kan jo variere innenfor samme type blokk fra samme produsent, så man skal aldri si aldri....

Lenke til kommentar

Jeg planslipte BW blokka allerede første dagen jeg fikk den, den var ru under og hadde en dårlig finnish, var så vidt noe kunne speiles i den i det hele tatt.

Nå kan jeg se dollargliset mitt i den og i tilleg så tviler jeg ikke på at den kjøler 1C bedre :)

 

Edit 4/8 : Bør presisere at planslipinga har sannsynligvis forbedret kjøleevnen med minst 1C om ikke mer i forhold til den tilstanden jeg fikk blokka.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Malvado: Jeg må nok skuffe deg, men jeg tviler faktisk på at den kjøler 1'C bedre nå enn før planslipinga :p

 

Det er faktisk en grunn til at det er spor i blokka. De er der for å lede ut kjølepastaen når du klemmer på blokka. Uten spor så vil ikke kjølepastaen klemmes like godt ut. Sammenlign det gjerne med å kjøre på regnvåt vei med slicks vs. dekk med gode spor i. Med slicks får du vannplaning på null komma niks fordi vannet blir liggende under dekkene. Med spor så vil vannet renne ut via sporene så knastene i dekket får god kontakt med underlaget. En "vannplaning" med kjølepasta hindrer varmetransporten mye mer enn om det hadde vært god kontakt mellom rillene i kjøleblokka og CPU'en.

 

En annen ting er at hjemmemekket plansliping ofte gjør blokka konkav eller konveks. Dvs. at den buer opp som en liten ås eller buer ned som en liten dal, slik at det blir liggene unødvendig mye kjølepasta mellom blokka og lokket på CPU'en. Dette hindrer varmetransporten.

Lenke til kommentar

Konklusjonen må jo være da at alt kan fåkkes opp bare man går inn for det...

 

Plansliping må jo selvsagt gjøres på rett måte, ellers er det lite vits. Jeg har planslipt BX440 chipset for å få ut de siste 3-4mhz fsb, og ingen må komme å si at det ikke hjalp! (Chipset har ofte et søkk i midten, regner med det ikke er for å samle kjølepasta :cool: )

 

Ellers så varierer jo finishen på kjøleribber og vannblokker helt perverst. Det sier seg selv at det ikke er like mye vits å planslipe alt, men noen produkter kan man jo være (u?)heldig å klare 4-5 grader forskjell alt etter som.

 

At det er en fordel at det er spor i kontaktflaten kommer jo helt an på hva slags kjølepasta man bruker. Våre venner @ ocshoot.no forumet testet jo og kom frem til at shin etsu kjølepasta passet kontaktflater som var ru, mens artic silver3 og i enda større grad artic silver 5 passet bedre på tilnærmede "blanke" kontaktflater.

 

sammenligningen da må jo være at slicks passer best på tørt føre, mens michelins contra-ultra grip passer best i regnvær. Fortest kjører man uansett med slicks :thumbup: og jo mere regnvær (større partikler i kjølepastaen) jo mere spor må man ha i dekkene (kjøleribben)

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...