Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
baronKanon Skrevet 29/07/2005 : 14:15

  Herlig at noen faktisk kan forklare ting skikkelig. Men prinsippet mitt var "riktig", dog teorien var feil. Billedlig sett, asså 

He he så enig så enig, er så utrolig bra at noen fulgte bedre med i timen enn jeg selv gjorde. :thumbup:

 

Men altså hvis vi nå bringer dette litt ned på jorden igjen, og dreier det tilbake i retning BW spørsmålet igjen. Hva blir konklusjonen hvis vi tar 2 stk BW orginal radiatorer, kobler de i paralell da.

Blir da,

A: Motstanden tilnærmet lik fordi dobbelt tversnitt utlikner den ekstra lengden, samt alle svingene.

Eller B: Mye større fordi det er dobbelt så langt, svingene er ikke viktig

EllerC: Mye større pga alle svingene, lengen er ikke viktig

Eller D: noe helt annet, fordi ingen av teoriene er relevante... :p

 

Btw, Jonepet, så trodde jeg det var vanlig og benytte AC induksjonsmotorer i slike ting som dette, men det mulig jeg tar feil/ husker feil fra obduksjonen.

AC motorer finnes det masse av, det er bare hvis du setter AC på en DC motor du får denne motoren som ikke riktig får bestemt seg for hvilken vei den skal gå. (vibrator) :)

Lenke til kommentar

Det må bli D :yes:

 

Ved å ha to radiatorer i parallell så vil ikke lengden dobles. Vannet vil få to rør å gå gjennom parallellt i stedet for bare ett. Det kan dermed sammenlignes litt med å doble tverrsnittsarealet, men ikke sammenlignes fullstendig siden 2 rør har større omkrets enn 1. (forutsatt samme samlede tverrsnittsareal). Hvis den totale vannstrømmen i hele systemet holdes konstant så vil vannet altså passere med halv hastighet gjennom hver radiator i stedet for full hastighet gjennom en radiator. Lavere hastighet = lavere motstand. Siden kretsene er helt like og vannmotstanden er ganske proposjonal med hastigheten så motstanden bli ganske nøyaktig halvert i den delen i kretsen. Lavere motstand vil nok også få ringvirkninger som høyere totalhastighet i systemet som igjen påvirker vannmotstanden i radiatorene litt, så det er ikke helt enkelt å hoderegne eksakt på.

 

Men for å ikke bli for teoretisk så må jeg ta et praktisk eksempel igjen: Tenk deg motstanden i det lille røret som er i tuppen av Idun's ketchup-flasker. Tenk deg at du har en ketchup-flaske med seig olje som du skal sprute ut. Hvordan tror dere motstanden vil bli om vi lager to parallelle tuter ved siden av hverandre på korka? Jepp, motstanden vil halveres. Enn om vi bare hadde en tut, men heller doblet tverrsnittrarealet i den? Jepp, motstanden vil mer enn halveres siden det vil bli samme tverrsnittsareal som den med to vanlige tuter, men mindre omrkets/vegger.

 

To tuter/rør som er 4 mm i diameter vil ha et tverrsnittsareal på til sammen 25,1 mm^2 og en omkrets på til sammen 12,6mm. En bred tut/rør med diameter 2,83mm vil også ha et tverrsnitt på 25,1 mm^2, men bare en omkrets på 8,9mm. Altså mindre vegger å hefte seg borti. I motsatt fall kan du tenke deg 100 små nålehull med areal 0,251mm^2 og dermed diameter 0,56mm (samme som hullet i trykkblyanter) og en totalt omkrets på 177,6mm. Du ville slitt med å få presset olje gjennom dette selv om det totale arealet var likt. Grunnen er veldig mye vegger som gir friksjon.

 

Motstanden i slike rør kan faktisk lett sammenlignes med elektriske motstander. Dersom du setter to motstander i parallell så vil motstanden halveres. Det dynamiske vanntrykket kan sammenlignes med spenningen, og vanngjennomsntrømningen med strømstyrken. Vanntrykk*vanngjennomsntrømningen = spenning ganger strøm = effekt = den mekansike effekten som en teoretisk 100% effektiv pumpe på ha for å drive gjennom vannstrømmen med det vanntrykket og den vanngjennomsntrømningen.

 

Enkelt? :p Jeg tenkte faktisk slik da jeg så for meg kretsskjemaer i begynnelsen av grunnkurs elektro for å lettere se for meg hvor stor del av strømmen som valgte å gå de forskjellige veiene. Senere har jeg fått bekreftet at det med vannstrømning faktisk er forbløffende likt.

 

Edit: Radiatorer koblet i serie (etter hverandre) vil fungere som to elektriske motstander i serie, og dermed doble vannmotstanden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vil tillate meg å gi et kort svar på det selv om det var ment til Skrue:

 

Tynnere metall gir både fordeler og ulemper. Ulempen er at du får mindre spredning av varmen sidelengs og dårligere kjøleeffekt fra ytterkantene på blokka. Fordelen er at varmen vil få kortere vei fra kjerna til det vannet som befinner seg rett over kjerna og dermed gi mer effektiv kjøling i den sentrale delen av vannblokka. Men hva som gir best resultat skal jeg ikke begi meg ut på å forklare for det finnes en optimal tykkelse. Går man for langt fra denne optimale tykkelen enten for tykt eller for tynnt så blir kjølingen dårligere.

Lenke til kommentar

Kunne vel ikke sagt det bedre selv, Simen1! :thumbup:

Det man også i noen grad må ta i betraktning her, er om anleggsflaten består av kun core eller en integrert varmespreder, samtidig som selve konstruksjonen i vannblokka også vil ha en viss betydning.

Det har mange ganger vært påstått "jo tynnere jo bedre", men det er jeg ikke umiddelbart enig i.

Cluet er å kombinere seg frem til "riktig tykkelse" i forhold til hvordan selve kjøleløsningen i blokka er konstruert.

 

En tykk bunn vil gi en blokk med dårligere respons tidsmessig, men ikke nødvendigvis kjølemessig!

En tykk bunn kombineres gjerne med en lang og "åpen" vannføring i selve blokka, som f.eks i den nesten legendariske Magnum-blokka. Den hadde en "spiralløsning" for vannet, med bredde ca 8mm og dybde ca 10mm. Lengden på "vannveien" var ikke mindre enn 24cm, og det totale kontaktarealet i blokka var hele 66 kvadratcm! Vannet gikk inn i sentrum av blokka, for så å gå i spiral ut imot periferien. Bunnen i denne blokka var hele 4mm tykk! Selve bunnen på blokka målte ca 6x6cm, og det ovenfor nevnte kontaktarealet var altså fordelt over denne.

Og blokka var altså i sin tid noe av det ypperste man kunne få kjøpt.

 

Som et lite apropos til det, kan jeg jo trekke frem min egen TDX-klone.

Selve kjøledelen måler her 1,5x2cm, altså futtiga 3 kvadratcm. Høyden er 5-6mm.

Den totale kontaktflaten for vann / kobber i denne løsningen er skarve 10,8 kvadratcm! Da ser jeg bort fra arealet omkring selve kjøleribba, men dette bidrar ikke nevneverdig til kjølinga.

Bunnen i denne kjøleribba er 1 til 1,5mm tykk.

 

Nå skal jeg ikke være for stor i kjeften her, men jeg vil i alle fall glatt påstå at TDX-klona så avgjort tar rotta på den gode gamle Magnum-blokka!

 

Meningen med dette, var bare å kaste litt lys over hvor komplekst det hele i grunnen er. Så det er ikke bare å høvle ivei for å få en tynnere bunn, i den tro at blokka da vil virke bedre!

En "konsentrert" kjøleløsning vil altså tåle en tynnere bunn, men for Magnumblokka´s del er altså kjøleløsninga spredd over et betydelig større område. Noe som altså fordrer en tykkere bunn for å være mest mulig effektiv.

Lenke til kommentar

Nå har jeg motert vannkjølinga å alt virker hadde litt problemer med at det lak fra radiatoren med det løste jeg ved å løsse litt på skruene :thumbup: men no har jeg problmet at hket mitt gikk bare alarm under oppstart, har hatt sånn før å da var det bare å ta ut cpu å sette den inn igjen så var alt fiksen, gjorde dette nå men det funket ikke ( har resettet cmos å tatt ut batteriet ) å det funket ikke..

 

Hva jør jeg ?

 

Edit: nå får jeg startet opp i sikker modus men enda går alarmen...

Endret av ClawHammer
Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 30/07/2005 : 06:41

Hva jør jeg ?

Det høres ut som du har glemt og stille bios til og ignorere cpu viftestopp. Vet jo ikke hva slags hk du har, men du har nok et sted du kan velge og ikke varlse viftestopp.

Har et Abit NF7 v2.0 (står i profil) å biosen er stilt til at den skal ignorer vifte stopp.. kommer akkurat ikke inn i windows, men det varierer når alarmen går :no:

 

Har hatt problemer før etter å ha tatt cpu ut å satt den inn igjen men alarm.. :cry:

 

er det ingen mulighet for å fjærne den alarmen ?

 

 

Edit: Har testet veldig mye nå har prøvd alt.. å no kommer alarmen når windows er ferig å loade ---------- slik så da lurer jeg på om det kan vere windowsen min som er fucket ? vill det hjelpe å formatere ?

Endret av ClawHammer
Lenke til kommentar
Sjekk temperaturen du i bios.

Kan være at du ikke har fått montert Cpu blokka ordentlig og derfor så skjer dette.

Sjekk også :

Om det er knekk på slangene.

Om det er luft i systemet.

Om vannet sirkulerer.

har 32 grader, vannet sirkulerer å ingen knekk i slangene ( cpu bloken sitter sikkelig ) å har 17 grader på chipsettet. Så det må være noe annet? har ikke hørt bios alarmen siden JUL, så kommer den plutselig no..

Lenke til kommentar

Kjenner til noe som kan slå ut også, det er den blå diode sensoren som står i sokkelen på hovedkortet, når det ikke blir god kontakt så kan alarmen slå ut uten noe grunn i det hele tatt.

Det du kan prøve er å bøye den 1-3 Grader opp mot cpu'en, men vær veldig forsiktig da du ikke ønsker å brekke denne.

 

Prøv også å ta ut 1 og 1 minnebrikke og se om det hjelper, samme med agp kortet, ta ut og blås / rengjør.

Lenke til kommentar
Sjekk temperaturen du i bios.

Kan være at du ikke har fått montert Cpu blokka ordentlig og derfor så skjer dette.

Sjekk også :

Om det er knekk på slangene.

Om det er luft i systemet.

Om vannet sirkulerer.

har 32 grader, vannet sirkulerer å ingen knekk i slangene ( cpu bloken sitter sikkelig ) å har 17 grader på chipsettet. Så det må være noe annet? har ikke hørt bios alarmen siden JUL, så kommer den plutselig no..

Hvordan er det teoretisk mulig at du bare har 17 grader Celsius på North Bridge?

Lenke til kommentar
Er vel en viss mulighet for målerfeil her... :hmm:

Har harr ca:20 grader hele tiden nå satte jeg på en kjøle ribbe å har en liten vifte på den :thumbup: har prøvd det ram testinga.. skal prøve den bøye tingen :hmm: hmm kan det være den under prosessoren ?

Endret av ClawHammer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...