Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Siden jeg bygde min nye maskin i Januar, så har den vært operativ maks en måned i strekk på grunn av konstante problemer med bigwater-settet, og nå virker ikke hovedkortet mitt atpåtil.

Dette er ikke bare en irritasjon for meg selv, men skaper også problemer for 3 andre personer som er avhengig av maskinen til studiobruk. At jeg sannsynligvis ikke får refundert hovedkortet mitt er bare et av irritasjonsmomentene.

Under slike omstendigheter så er det ikke til å unngå at man blir lei.

Med pengene BW har kostet meg kunne jeg nok fått et rimelig heftig vannkjølingsoppsett, så nå er jeg rimelig lei av feilsøking og vil bytte alt ut med en zalman 7700cu som jeg har gjort i alle andre sine maskiner (som det ikke har vært noen problemer med og som knapt kan høres) og bruke maskinen til det den er beregnet til, å produsere musikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kommet til akkurat samme konklusjon som meg. Alle problemene dette har kommet opp med har faktisk kostet mer enn det å kjøpe et skikkelig kraftig selvbygd sett eller et bedre sett. Jeg har byttet ut alt utenom CPU-blokken, som jeg bruker til GPU (og den er faktisk tett!), og radiatoren.

Nå skal det sies at jeg har faktisk enda ikke oppdaget noen effektive problemer, kun teoretiske. Jeg har hele tiden vært redd for at blokken skulle bli lekasje i eller at pumpen skulle stoppe, så jeg byttet det ut på forhånd.

Dersom man bor nært der man kjøpte tingene kan dette være brukbart, men siden det tar 4-5 virkedager å få sendt noe én vei hit til Bodø fra disse nettbutikkene har jeg ikke tatt sjansen på å la dette kjøre noe videre i original setup.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Jeg bor for øyeblikket i Lofoten (flytter i August), så det tar 4-5 virkedager for noe som helst å komme hit som jonepet skriver, dette gjør at det kan ta opp til 3-4 uker før mpx gir meg noe svar vedrørerende de defekte produktene, dette fører bare til enda større irritasjon.

Lenke til kommentar

Jepp. I vertfall 2 uker før det er noen vits å tenke på at noe kommer i posten på vei tilbake igjen. 3 uker før man får noe i retur er ikke uvanlig.

Jeg har til nå ødelagt et hovedkort og et grafikkort. Begge gangene har jeg benyttet bedriftspakke ekspress-sending for å få tak i nytt. Blir ganske dyrt i lengden.

Begge gangene var det min feil, ikke noe jeg kunne kreve at noen skulle erstatte. Grafikkortet ved å bruke termisk lim som knakk chippen, hovedkortet fordi jeg ikke fikk inn niplene på en harddiskkjøler sikkelig. Måtte bruke en svær skiftnøkkel og bryte dem inn før det ble tett. Fortsatt har jeg ikke fått dem helt inn.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

vurderer å kjøpe ett sett til, for å sette på en reddiator til i settet.. (side det bare er 150kr elns i differanse mellom fullt sett og bare raddiator). Har en følelse av at gpu (radeon9800pro) er litt varm, enkelte spill klikker av og til. Har ikke hatt noe problemer med settet så langt, what so ever. Har hatt det siden "supertilbudet" på psdata, fikk at av de 50 første settene :D

Lenke til kommentar
Jeg har også et lite problem ved at jeg "moddet" CPU blokken..

Rett etterpå gikk pumpen for andre gang..

Er ikke helt sikker på om MPX gir meg support på et sett som er "fikset" på...  :hrm:

Kan du ikke sende bare pumpen tilbake da? merkelig

Nope, de nekter plendt..

EDIT: Kanskje det går å "glemme" å sende inn CPU blokken *tenke*

Fikk trossalt tilbake den CPU blokken jeg sendte sistgang...

Sengte uten sprek, fikk tilbake med.. :thumbdown:

(så det var samme blokken da den var "varmeskadet".

Endret av m3tro89
Lenke til kommentar
Jeg har også et lite problem ved at jeg "moddet" CPU blokken..

Rett etterpå gikk pumpen for andre gang..

Er ikke helt sikker på om MPX gir meg support på et sett som er "fikset" på...  :hrm:

Kan du ikke sende bare pumpen tilbake da? merkelig

MPX insisterer på at man sender hele settet til dem av en eller annen grunn :whistle: Så da sa jeg at de kan bare glemme det. Jeg forklarte dem at et hastet veldig og om jeg kunne få en pumpe sendt med en gang, så kunne jeg eventuelt betale senere viss de ikke fant noe feil på min. De sa at de kunne se på den om 2-3 uker, så da sa jeg at de kan bare glemme det og donerte heller pumpen til vitenskapen (les: Skrue), ikke mer mpx på meg :p

Lenke til kommentar
Beklager om det er svart på før, men litt nyskjerrig bare; hva er det egentlig som skjer med disse pumpene, altså på hvilken måte går de i stykker?

De stopper..

Bare helt plutselig.

EDIT: Vannet slutter da å sirkulere, og vannet som er i blokken(e) blir vaarmt..

Systemet overopphetes, og pcen skrur seg av (den burde ihvertfall gjøre det)

Endret av m3tro89
Lenke til kommentar

Er det mulig å "kombinere" 2 sett.. altså sette inn f.eks. 2 pumper og to raddiatorer. Ei pumpe alene vil vel kanskje slite litt med å drive så mye (snakker om cpu+gpu+2xraddiatorer)? Og vil dette bli effektivt?

Hvis ingen har testa dette før vil jeg gjerne være den først :).

Lenke til kommentar

Er vel flere som har prøvd det, tror nok det funker greit med en pumpe også, men når du har 2 (hvis du har det) så hvorfor ikke..

Det er jo også er selvfølge at en ekstra radiator gir bedre kjøling.

Kanskje det hjelper med en ekstra pumpe (økt flow?) men det er vel ikke så mye.

Så ja, det går helt fint :yes:

Lenke til kommentar
m3tro89 Skrevet 26/07/2005 : 02:03

QUOTE (pcp160 @ 26/07/2005 : 01:01)

Beklager om det er svart på før, men litt nyskjerrig bare; hva er det egentlig som skjer med disse pumpene, altså på hvilken måte går de i stykker? 

De stopper..

Bare helt plutselig.

EDIT: Vannet slutter da å sirkulere, og vannet som er i blokken(e) blir vaarmt..

Systemet overopphetes, og pcen skrur seg av (den burde ihvertfall gjøre det) 

Ja, riktig, da gjelder det å ha pc som faktisk skrur seg av, ikke fordi den er ødelagt, men fordi den syns det er litt varmt... :whistle:

Men jeg lurte egentlig på litt mer spesifikt hva som skjer med pumpene, altså om viklingene ryker/kortslutter, eller impeller knekker/kiler seg fast eller hva er det som foregår?

Lenke til kommentar
Er vel flere som har prøvd det, tror nok det funker greit med en pumpe også, men når du har 2 (hvis du har det) så hvorfor ikke..

Det er jo også er selvfølge at en ekstra radiator gir bedre kjøling.

Kanskje det hjelper med en ekstra pumpe (økt flow?) men det er vel ikke så mye.

Så ja, det går helt fint :yes:

jeg kom til å tenke på en ting. Hvis det ikke er like mye motstand til begge pumpene, vil det ikke da hope seg opp mye vann i den pumpa som har mest morstand? Mulig jeg er helt på jordet nå, er ikke så alt for opplagt :p . men hvis pumpa klarer 2 raddisser og 2 blokker så er det jo egentlig ikke noe å stresse med..

Lenke til kommentar

Dæven... denne tråden har jemmen blitt lang.

Har jo ikke vært inne her på et halvt år.

Er folk generelt misfornøyd med TT BigWater?

Jeg har fortsatt mitt liggende i skapet. Kjøpte det på juletilbud hos psdata var det vel. Men har ikke fått satt det inn pga latskap.

Er dette settet så rævva som enkelte av dere skal ha det til?

Lenke til kommentar
Men jeg lurte egentlig på litt mer spesifikt hva som skjer med pumpene, altså om viklingene ryker/kortslutter, eller impeller knekker/kiler seg fast eller hva er det som foregår?

Det kan jeg kanskje gi et svar på, om enn ikke med 100% sikkerhet.

Tørrfisk donerte jo i sin tid sin defekte pumpe for disseksjon, og jeg har også skrevet en (ennå ikke publisert) artikkel om dette.

Det man med 99% sikkerhet kan se bort fra, er mekaniske årsaker. Impeller og rotor er såpass bra laget og lagret, at det skal svært mye til for at den stopper pga det.

Tilsvarende (og atskillig dyrere) pumper er konstruert på samme måte mtp disse delene, så der står ikke BW-pumpa noe tilbake.

Det som derimot er en mye mer sannsynlig årsak er feil på elektronikken i pumpa, samtidig som brudd i viklingene heller ikke helt skal utelukkes.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hva forskjellen mellom 2200rpm og 2700rpm pumpene som følger med settene?

det jeg lurer på er:

er det noe forskjell på kvaliteten?

Liter i Timen og ytelse

evt. hvis det er noe annet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...