Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Personlig kommer jeg til å gå for zalman reserator, men synes bigwater har vært nyttig lærdom...

Det er flere på avforum som bruker reserator i htpcer med godt resultat.

Aner du om den har såpass headroom at det går ann å overklokke litt med den også?

DrE

Jepp, reserator virker bra, med et ganske kritisk unntak, noen utgaver av pumpen begynner etterhvert å klirre, så jeg vil anbefale å kjøpe det et sted det er lett å bytte om du skulle være uheldig (dvs "vanlig" butikk). Jeg har ikke sett noen tall, men så zalman hadde et skikkelig monsteroppsett når de demonstrerte den nye utgaven (reserator +), der de kjørte SLI, CPU, PSU, og NB på en reserator. Så tror nok det er litt rom ja. Jeg vil tippe den ikke er spesielt bra til vannkjøling å være (men bedre enn feks bigwater), men bedre en de fleste luftvarianter. De har også fikset den litt jalla GPU-blokka i den nye utgaven.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan virkelig anbefalle for de som ennå bruker bigwater + gpu blokk å installere en ekstra radiator.

Har nå gjort det og idle temp sank med 5 grader mens load temp sank med rundt 20 grader.

Vanntemp sank fra 45 grader til 24grader, under bf2.

post-224-1122131817_thumb.jpg

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Har nå gjort det og idle temp sank med 5 grader mens load temp sank med rundt 20 grader.

Det der synes jeg høres utrolig ut.

Du snakker altså om et fall i vanntemperatur på hele 21grader med en ekstra 120mm radiator i systemet?

Hører gjerne litt mer om dette, lurer litt på om det kan være noen feilavlesninger her. :hmm:

Hvordan måler du disse temperaturene?

Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 23/07/2005 : 18:11

Og det var med tilnærmet samme luft temp og samme plassering av radiatoren?

Syns 45 grader var veldig mye, sikker på at du ikke kjøler med varmere luft i det første oppsettet?

Edit; var litt treg, ser at Skrue spør om nesten det samme ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Den høye vanntemeraturen skyldes nok en litt dårlig plassering av bw radiatoren, har lenge vært plaget med høy vanntemp,men har ikke gjort noe med det før nå.

Den nye radiatoren har en mye bedre plassering.

Vanntemperaturene leser jeg av i pumpen med en slik

Edit: storleif! Jeg mente selfølgelig 35 grader ikke 45, det går litt fort innimellom. ;)

Cpu er max 45 grader nå mot over 60 tidligere, (temp med en klype salt (msi k8n neo platinum))

Gpu er jeg usikker på, ligger ihverfall på 31 grader idle.

Endret av Howard_
Lenke til kommentar

Jeg flytter til ny hybel i august og skal da bruke min maskin som studio-maskin, så det er da viktig at den er meget stabil.

Så tror ikke vannkjøling er min greie lengre etter min veldig dårlige erfaringer med Bigwater, det er bare ikke verdt risikoen.

Spørs om jeg får solgt vannkjølings-oppsettet mitt da :(

Lenke til kommentar

Leveres det 2 forskjellige pumper med dette settet?

mener å huske at den første pumpen min kjørte på 2800rpm, og nå som jeg har montert den nye pumpen ser jeg at den bare kjører på 2200rpm

Kan dette stemme?

edit:

Skriveleif

Endret av Dimm
Lenke til kommentar
Jeg flytter til ny hybel i august og skal da bruke min maskin som studio-maskin, så det er da viktig at den er meget stabil.

Så tror ikke vannkjøling er min greie lengre etter min veldig dårlige erfaringer med Bigwater, det er bare ikke verdt risikoen.

Spørs om jeg får solgt vannkjølings-oppsettet mitt da :(

Nå er jo bigwater et rimlig ekstremt eksempel da. Det har vel egentlig bare vist at for visse ting bør man satse på kvalitet.

AtW

Lenke til kommentar
Men selve vannkjølingskonseptet er jo ikke særlig idiotsikkert.

Det er jo lite av kjøling som er idiotsikert, moterer du feil blir det styr uansett. Men det er jo smak og behag vil jeg si, personlig er har jeg blitt rimlig overbevist etter å ha prøvd bigwater, en ganske stor mengde folk har prøvd, og om man ser bortifra at settet i seg selv bryter sammen har jeg ikke hørt om en eneste lekkasje. Det får meg til å tro at om blokkene holder så er det sikkert, når så mange personer greier å unngå kritiske monteringsfeil, så er det nok en begrenset fare, og personlig kjøper jeg nok en blokk av metall neste gang :)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du generelt mener at vannkjølingskonseptet ikke er til å stole på tørrfisk?

Om du bare tenker på BW-settet, ja.

Innlemmer du derimot andre og mer kvalitetspregede løsninger i en slik påstand, så vil jeg rope et rungende nei til det!

Et skikkelig sammensatt vannkjølingssystem bestående av kvalitetskomponenter, kan være vel så mye å stole på som en luftkjølt løsning!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Et skikkelig sammensatt vannkjølingssystem bestående av kvalitetskomponenter, kan være vel så mye å stole på som en luftkjølt løsning!

Jepp, har bare blitt enda mer sikker på at det blir en reserator på meg neste gang jeg kjøper maskin. Føler meg jo som en vannkjølingsmester nå, når sel ikke bigwater klarte å krølle til for meg, kan ingenting stoppe meg :D. Men en ulempe er det med vannkjøling, hadde litt problemer med HKet mitt, og måtte sende det inn et par ganger, i den perioden jeg akkurat hadde fått bigwater, disse settene er ikke akkurat ideele for å montere og demontere mange ganger, adskillig mer pes en å vippe av og på en stock-kjøler må jeg si.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg snakker kun om mine egne erfaringer med Thermaltakes produkter ja. (som har kostet meg skjermkort og hovedkort) og ikke om hjemmelagde monster-oppsett slik vannkjølingsguruer som deg bruker ;)

Hele tanken bak billig-vannkjøling er jo pervers, man må jo forstå at man må bruke litt penger (eller tid) på kvalitets-sett som ikke lekker uten grunn og hvor pumpa varer mer enn en måned)

Lenke til kommentar

Ok tørrfisk, da er vi for så vidt på bølgelengde. :thumbup:

Men jeg har da ikke noe "monster-oppsett" i maskinene mine da! Greit nok at jeg lager blokker og tanker sjøl, og kanskje lager noen finurlige løsninger mht luftgjennomgang i radiator osv.

Men likefullt tør jeg å stole på vannkjølinga i alle maskinene her, som ikke sjelden går 24/7.

Og i de årene jeg har holdt på med dette, har jeg fortsatt tilgode å oppleve noe havari pga vannkjøling.

Det har rigtignok ved et par anledninger hendt at MJ-pumpene har stoppet, men en auto-shutdown ved for høy temp har jo uansett reddet situasjonen. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...