Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mikkel87 Skrevet 09/07/2005 : 14:50

  greit gutta jeg legger meg flat...sorry...er nok noe galt her!!....beklager så meget!! 

Så så, ingen fare. Alle gjør vi feil, og man skal ikke tro på alt man ser. Jeg syns bare man skal være litt forsiktig med og henge ut andre stakkarer (som innrømmer at de er noobs) for at de har luft i systemet, når man selv tror på julenissen. Ydmykhet til kunnskap er en god ting, og på et forum som dette er det ikke vanskelig og finne folk som vet mer enn en selv ;)

 

Men bare av nyskjerrighet, hva er det du leser av dine resultater med Mikkel?

Lenke til kommentar
greit gutta jeg legger meg flat...sorry...er nok noe galt her!!....beklager så meget!!

Kan være at du trenger en Bios oppdatering, etter det så burde du få riktige temperatur avlesninger. Hvis du fortsatt har lavere temperatur enn romtemp så anbefaler jeg deg å få tak i en temperaturleser til vannet, da kan du finne ut sånn ca hva systemet ligger på-

Lenke til kommentar
greit gutta jeg legger meg flat...sorry...er nok noe galt her!!....beklager så meget!!

Kan være at du trenger en Bios oppdatering, etter det så burde du få riktige temperatur avlesninger. Hvis du fortsatt har lavere temperatur enn romtemp så anbefaler jeg deg å få tak i en temperaturleser til vannet, da kan du finne ut sånn ca hva systemet ligger på-

HEAHAE....nyeste BIOS'n er alltid på plass. Faren min jobber som itkonsulent, kan detta med oppdateringer! Så ALT er til en hver tid oppdatert, :)

Og JA jeg har vanntempmåler;)

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110776&mlevel=070400

post-224-1120915276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Mikkel87 Skrevet 09/07/2005 : 14:50

  greit gutta jeg legger meg flat...sorry...er nok noe galt her!!....beklager så meget!! 

Så så, ingen fare. Alle gjør vi feil, og man skal ikke tro på alt man ser. Jeg syns bare man skal være litt forsiktig med og henge ut andre stakkarer (som innrømmer at de er noobs) for at de har luft i systemet, når man selv tror på julenissen. Ydmykhet til kunnskap er en god ting, og på et forum som dette er det ikke vanskelig og finne folk som vet mer enn en selv ;)

 

Men bare av nyskjerrighet, hva er det du leser av dine resultater med Mikkel?

hehe...tja...kan jo henge han litt ut da...:p men greit..jeg gir meg! *henda over hodet*

Jeg leser av med AIDA32, og motherboard monitor 5.....vanntempen leses av med måleren som er montert på slangene! du ser bildet mitt over her!

 

Og til alle som var nyskjerrig på det! Det nederste tallet på displayet er vanntempen, det andre er alarmtemp. På bildet er også romtempen rundt en 20 grader kanskje? vet ikke sikkert jeg!

Lenke til kommentar
Mikkel87 Skrevet 09/07/2005 : 16:32

hehe...tja...kan jo henge han litt ut da... men greit..jeg gir meg! *henda over hodet*

He he, tja jeg fant det jo ganske festlig selv, men samtidig vet jeg at jeg kan komme til og gjøre like tåpelige feil på områder jeg selv forstår lite, eller ingenting av... Så jeg er ikke tilhenger av å henge ut noen uansett. Men nok om det ;)

 

Vanntempen din høres jo absolutt riktig ut, og hvis du sier du har så lav som ned mot 20 grader i rommet, og du har viften på BW radiatoren på, er det forsjåvidt et sunnhetstegn. Hvis dine blokker varmer vannet såpass, tyder det på at de må ha relativt god kontakt. Men sensoren i cpu'en din kan umulig være helt god, hvis du med alle sensorsoftware's får lavere cpu, enn vanntemp. :)

Lenke til kommentar

Hvis temperaturmåleren er montert før cpu så er det jo ikke rart at vanntemp er lavere enn cpu temp. Kan også være at temperatursensoren ikke er nøyaktig, vanskelig å si hvor mye avvik det er men det burde stå på pakken til thermaltake.

 

Edit : Eller omvendt, cpu så termometer for vannet = høyere vanntemp mens cpu er lavere.

 

Lurer på om du har følgende oppsett : Pumpe - Cpu - Temperatursensor - Radiator - Pumpe.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Hvis temperaturmåleren er montert før cpu så er det jo ikke rart at vanntemp er lavere enn cpu temp. Kan også være at temperatursensoren ikke er nøyaktig, vanskelig å si hvor mye avvik det er men det burde stå på pakken til thermaltake.

 

Edit : Eller omvendt, cpu så termometer for vannet = høyere vanntemp mens cpu er lavere.

 

Lurer på om du har følgende oppsett : Pumpe - Cpu - Temperatursensor - Radiator - Pumpe.

Det har så å si ingenting å si hvor måleren plasseres. Tempen er så å si lik i hele kretsen.

 

Det er hvertfall ikke snakk om flere grader forskjell. Kanskje max en halv grad forskjell.

 

Men CPU pleier å ligge +/- 10 grader over vanntemp til enhver tid. CPU blokken er ikke sååå effektiv at cpu har samme temp som vannet ;)

Lenke til kommentar
Hvis temperaturmåleren er montert før cpu så er det jo ikke rart at vanntemp er lavere enn cpu temp. Kan også være at temperatursensoren ikke er nøyaktig, vanskelig å si hvor mye avvik det er men det burde stå på pakken til thermaltake.

 

Edit : Eller omvendt, cpu så termometer for vannet = høyere vanntemp mens cpu er lavere.

 

Lurer på om du har følgende oppsett : Pumpe - Cpu - Temperatursensor - Radiator - Pumpe.

Det har så å si ingenting å si hvor måleren plasseres. Tempen er så å si lik i hele kretsen.

 

Det er hvertfall ikke snakk om flere grader forskjell. Kanskje max en halv grad forskjell.

 

Men CPU pleier å ligge +/- 10 grader over vanntemp til enhver tid. CPU blokken er ikke sååå effektiv at cpu har samme temp som vannet ;)

Til informasjon: Om Cpuen produserer 120 watt, så krever en oppgang på 1 grad en flow på 100 liter i timen. Tipper bigwater har litt lavere flow enn det, så mer enn en halv grad er nok mulig, noe særlig mer enn ett par grader derimot, er nok mer tvilsomt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så tar jeg sikte på at det er en feil med en eller annen sensor på systemet hans, så derfor har man en sammling av faktorer som gjør til at han har "lavere" temp på cpu en på vanntemp.

 

Det er heller ikke uvanlig at vanntemp er høyere enn cpu temp, vannfloven på pumpa til thermaltake er på 120L/t uten motstand, I praksis så tipper jeg at den ligger på 40-60 L/T.

 

Tipper problemet ligger i dårlig kontakt mellom sensor og cpu, har selv bøyd ca 1-2 grader på sensoren som ligger i socketen og det forandret på temp avlesningene ganske mye.

 

Driver akkurat nå og tester Thermaltake Rocket, er ikke akkurat imponert over settet men det fungerer bra i sommervarmen. Temperatur er på omtrent 42C med en romtempå på 24,5C.

Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10/07/2005 : 01:07

Det er heller ikke uvanlig at vanntemp er høyere enn cpu temp, vannfloven på pumpa til thermaltake er på 120L/t uten motstand, I praksis så tipper jeg at den ligger på 40-60 L/T.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det på et sett som i utgangspunktet har cpu som eneste varmende del (i tillegg til pumpen som jo også avgir litt varme) kan være "vanlig" at vannet er varmere enn selve delen som produserer varme.

Hvordan skjer det?

 

Jeg forstår tankegangen om man har scenarioet; feks 3 blokker, cpu som første, og lav flow, samt at de andre delene produserer masse varme, cpu ingen, altså cpu mer eller mindre avskrudd...

 

Men i praksis viser det seg jo som både MicrolaXx og ATWindsor sier, at det likevel er svært liten temperaturforskjell på vannet samme hvor i kretsen det måles. Så ved normal drift kan jeg ikke helt forstå at det er så vanlig med varmere vann enn cpu.

Lenke til kommentar

Da har jeg plukket ut mitt 4. BigWater-sett av denne PC'en som er defekt...!!

 

Jeg har fått alle via PS Data (uten at det er av noen betydning), og problemene har vært 3x defekt pumpe (skjer sporadisk, CPU'en min liker ikke 90 grader!) og en gang sprekk i akrylen i blokka (avverga før any harm done heldigvis).

 

Jeg kommer aldri mer til å motta dette settet som bare har medført problemer for eget vedkommende.

 

Jeg har testet alt av spenninger, både via BIOS, justert PSU og sjekket med multimeter og alt er riktig... *sukk*

Lenke til kommentar
Da har jeg plukket ut mitt 4. BigWater-sett av denne PC'en som er defekt...!!

 

Jeg har fått alle via PS Data (uten at det er av noen betydning), og problemene har vært 3x defekt pumpe (skjer sporadisk, CPU'en min liker ikke 90 grader!) og en gang sprekk i akrylen i blokka (avverga før any harm done heldigvis).

 

Jeg kommer aldri mer til å motta dette settet som bare har medført problemer for eget vedkommende.

 

Jeg har testet alt av spenninger, både via BIOS, justert PSU og sjekket med multimeter og alt er riktig... *sukk*

hva sier psdata om alle problemene dine du har hatt med tt bigwater ? :no:

Lenke til kommentar

PS-data kan vel ikke si så mye om saken, det er vel i første rekke Thermaltake som bør gjøre det!

Og derfra er det så vidt vites, ikke kommet noen innspill.

De webshops som selger Bigwater-settet, bør vel forlengst ha tatt kontakt med produsenten?

Jeg lurer litt på, om noen av dem har forsøkt det? Da burde de i så fall ha lagt ut et svar på sine sites... :hmm:

Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 10/07/2005 : 23:55

merkelig at ikke butikkene opplyser noen ting om det.

Nja, det er ikke vanskelig og være enig i at de burde gjort det, men det er vel relativt lite utbredt at butikker opplyser om at produktene er elendige selv om de nok vet det. Tviler på at vi får se noe mer offentlig uttaleser enn at butikkene kanskje slutter og selge disse settene.

Er jo forsjåvidt det samme med mitt HK A8N-sli Deluxe. Asus vet, alle webshopene vet, og alle på forum vet, at chipsetviften ryker innen 6mnd på 50% av kortene. Men har ikke noe tro på at slikt vil noensinne bli advart mot.

 

Men det er bare hva jeg tror, med så allvorlige følger det får med BW burde jo netshopene ta afere og kutte ut salg av dette settet syns nå jeg :)

Lenke til kommentar

Tja... PS-Data prøvde seg jo første gang med at "nei, du har kjørt feil spenninger over utstyret ditt, slik at pumpa har tatt kvelden..."

 

Jeg repliserte med at NEI, det har jeg ikke gjort, for spenninga målte jeg til 12,07V +/- 2,9%, samt viste til bilder av multimeter / målinger...

 

Når jeg spurte de om hva feilprosenten lå på på dette settet, fikk jeg vite at "ååånei du... her er det ikke mer retur enn på noen av de andre setta..."

- Nei nei tenkte jeg, og måtte jo da nok en gang forskuttere ett nytt sett...

 

Nå har det gått 4 ganger og jeg makter ikke mer, jeg mangler fortsatt penger for 2 av setta (porto hit, retur + varekost), så jeg skal ha kreditert alle 4 med renter...

 

Dette har kostet meg MYE tid i form at tapt arbeid, samt en eksamen som måtte utsettet grunnet dette.

 

Nå er dette riktignok ikke PS-Datas feil, men jeg har forsøkt å spørre om ikke de kan oppdrive en pumpe av annet merke/type, men har fått beskjed om at "nei, det koster for mye for oss å sende ut".

 

Jeg har en god del utstyr fra ThermalTake som alltid har fungert utmerket, men jeg tror de har vært uheldige med pumpa si i dette settet.. Ser også med SKREKK at pumpa i det nye settet (BigWater S.E.) er av samme type...

 

Settet fungerte fint til ordinært bruk så lenge det fungerte, men at 4 sett skal være defekte på under 4 måneder er ikke holdbart...!

Lenke til kommentar

oysfaerg : Dette er egentlig helt utrolig, hadde aldri i livet trodd at kvaliteten på disse settene skulle være såpass dårlig, men en ting er sikker : PLexien / Acryllen som er brukt i produktene er av svært dårlig kvalitet, har faktisk oppdaget små sprekker i toppen på "Rakketen" og denne har ikke vært utsatt for nevneverdig stress.

Har også hatt problemet med sprukket vannblokk, valgte derfor å file ned nipplene i steden for å måtte vente flere dager med å tilsendt en ny en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...