Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det følger med 3 til 4-pins strømadapter til pumpen? Kan ikke se at det gjør det ut fra spesifikasjonene.

Har bare en 3-pins kontakt på hovedkortet så jeg må nok kjøpe et adapter i tillegg dersom det ikke følger med.

Synd at PSData tar hele 93 kroner for et slikt adapter. Koster jo bare 19 kroner hos Microplex.

Evt. kan jeg kanskje kjøpe meg viftestyring. Vil det være noe problem å koble pumpen til viftestyringen?

Unnskyld meg men hva F*** tenker PS-Data på???

 

En 3-4 pins overang koster 94,- kroner.

 

Men en 3-4 pins overgang + en splitter ny 80x80x25 mm vifte koster 35,- kroner

 

Rett og slett helt IDIOTISK.

den overgangen koster 40 spenn på datakjeden.

og med den vifta trenger du den ikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen.

 

Har prøvd å lese alle threads angående Big Cooler (CL-W0005). Slik jeg ser det er det ingen som har klart å svare 100% på om dette settet vil fungere med en GPU element. Siden jeg ikke har peil på vannkjøling vil jeg igjen få spørre spørsmålet:

 

Vil CL-W0005 passe med f.eks http://psdata.no/ps.asp?it=108482&mlevel=011600 eller med Thermaltakes anbefalinger (CL-W0038)? Spørsmålet blir stilt på grunnlag at jeg IKKE skal overklokke bare få pcen generelet mer stille!

 

Håper noen kan svare på dette med en ja/nei og ikke kanskje. Tatt til grunne at det ikke skal overklokkes.

 

Tilslutt har jeg prøvd å finne CL-W0038 hos norske nettbutikker uten hell, har noen en link som den kan bli funnet?

 

Links:

http://psdata.no/ps.asp?it=108482&mlevel=011600

http://www.thermaltake.com/watercooling/cl...er/cl-w0005.htm

http://www.thermaltake.com/watercooling/cl...38/cl-w0038.htm

Lenke til kommentar

Jeg sendte følgende mail til psdata:

 

Ser at dere er en av flere som fører produkter fra Thermaltake. Saken er
at de produktene som jeg er interesserte i har jeg ikke funnet noen som
selger her i norge, så derfor lurer jeg på om dere har muligheten for å
bestille disse for meg. Kan betale i forskudd dersom det skulle være
nødvendig.

Produktene det er snakk om er følgende:

CL-W0012 210 Flow Indicator:
http://www.thermaltake.com/watercooling/cl-w0012flowIndicator/cl-w0012.htm

CL-W0038 Aquarius Series VGA Water Block:
http://www.thermaltake.com/watercooling/cl-w0038/cl-w0038.htm

CL-W0033 T-type Water Temperature Indicator:
http://www.thermaltake.com/watercooling/cl-w0033/cl-w0033.htm

Lurer også på om det er muligheter for å få kjøpt radiatoren og slange
fra Big Water settet løst, eller om det da må kjøpes ett komplett sett.

 

Og her er svaret jeg fikk:

 

Heisann

Produktene du nevner her er helt nye Thermaltake produkter.
Vi har valgt å ikke legge disse ut før vi vet når vi kan få levering på disse.

Delene til Big Water settet kan pr nå ikke kjøpes løst.


Mvh
Jarle
PS Data

Lenke til kommentar

Bruker denne fra Zalman til kjøling av GPU og chipset, det følger også med 8 stk ramsinks. Vannet går rett gjennom blokkene, ingen snirkler og kroker som medfører ekstra trykktap.

 

Blokka fungerer fin fint på mitt 5900XT og kjenner en som bruker den på 6800GT uten problemer.

 

EDIT: Men dette er ikke sammen med TT BigWater settet, men med Zalman Reserator.

Endret av jag
Lenke til kommentar
Bruker denne fra Zalman til kjøling av GPU og chipset, det følger også med 8 stk ramsinks. Vannet går rett gjennom blokkene, ingen snirkler og kroker som medfører ekstra trykktap.

 

Blokka fungerer fin fint på mitt 5900XT og kjenner en som bruker den på 6800GT uten problemer.

 

EDIT: Men dette er ikke sammen med TT BigWater settet, men med Zalman Reserator.

Er annen slangestørrelse på den enn hva som er på TT big w settet.

Lenke til kommentar

ser het at mange lurer på ting ang den Tt gpu blokka å hvordan den fungerer med hensyn til bigwater settet.

 

jeg anbefaler folk å enten søke eller rett å slett se gjennom posten fra side 1 en plass mellom 1\10 har vertfall jeg en ganske utfyllende test av bigwater kit å den Tt gpu blokka :)

det bli så mange poster vis ingen gidder å se gjennom det andre har svart....

 

det er ikke meningen å ikke si at dere skal få legge inn poster ... men dere forstår :p

Lenke til kommentar

Vil det ha noe for seg å bytte ut slangene til 10mm framfor 8mm som følger med?

 

Er jo en del flere gpublokker å velge mellom dersom en kjører 10 mm slanger framfor 8mm, og om en i tillegg vil få bedre flytt i vannet om en kjører 10mm er jo dette bare positivt.

 

Noen som kan si om det vil bli tett om en kjører 10mm mot pumpe, radiator og cpublokk. Er litt redd for at der skal bli lekasje da.

Lenke til kommentar
Vil det ha noe for seg å bytte ut slangene til 10mm framfor 8mm som følger med?

 

Er jo en del flere gpublokker å velge mellom dersom en kjører 10 mm slanger framfor 8mm, og om en i tillegg vil få bedre flytt i vannet om en kjører 10mm er jo dette bare positivt.

 

Noen som kan si om det vil bli tett om en kjører 10mm mot pumpe, radiator og cpublokk. Er litt redd for at der skal bli lekasje da.

Mindre diameter på slangene øker hastigheten og turbulensen -> bedre varmeoverføring i blokkene. Økes innvendig diameter i slangene kan det mendøfre dårligere kjøleevne, spesielt med en pumpe som ikke yter mer.

 

Med andre ord vil i verste fall blir kjøleevnen redusert når innvendig slangediameter økes!

Lenke til kommentar

ja jeg mener det samme.

størrelse gir IKKE bedre kjøling...

 

en liten pumpe som pumper seint vil gi bedre resultat en en som pumper 900L i timen... ta fyker vannet forbi før det i hele tatt er blitt varmet opp....

 

det emd små slanger gir heller ikke noe spesielt kjøle evne.....

 

bruker man invendige antiknekk fjører så medfører det kun gode følger..

det følger med at man får god tubulens i vannnet .. altså vanne går runt å runt heletiden i systemet så da betyr a det tar opp varme mye bedre.......

 

jeg vil si at har du bra kjøle anlegg har du fjærer\ikke større en 8mm slange\en pumpe som er god nokk men ikke noe akvarie pumpe for det er ikke no høytrykks anlegg vi lager her..

vannet skal kun flytte på seg altså for at varmen skal ledes vek det skal ikke spyles runt......

 

håper dette var forståelig å det er sikkert non skrive feil......

Lenke til kommentar

Nja, større punpe gir større hastihget, og det er ofte av stor betydning. Når det er sagt er det ikke sikkert at høyere hastighet gir bedre kjøleevne, det går gjerne mot et visst punkt så flater kurva ut....

 

I noen tilfeller derimot der hastigheten i utgangspunktet er for lav, vil større pumpe evt mindre slanger gi bedre kjøleevne. Oppholdstid i blokkene kan ha mindre betydning.

 

Problemet med å benytte en større pumpe er at den ofte avgir mer varme enn en mindre en, og da forsvinner gevinsten, evt blir faktisk kjølevannet varmere og temperatur på gpu og cpu øker. Det er viktig å tenke på hvilke endringer bytte av utstyr medfører og hva som er årsaken til endringene....

 

Derfor er det ofte ideelt å plassere radiatoren etter pumpa så lenge temperaturen til vannet inn og ut av pumpa ikke overskrider anbefalt driftstemperatur.

Lenke til kommentar
en pumpe produserer miiniimalt med varme.... det er så lite den lille elektro motore lager vfarme at det vil ikke ha noe betydning for det tror jeg.. dessuten så strøømer det vann gjennom pumpa heletiden tviler på den lager no spessiell......

Hvorfor rapporteres det da at å plassere radiatoren etter pumpa gir lavere temperaturer?

 

En pumpe som pumper 900 l/h kan avgi langt mer varme enn en som pumper 120 l/h. Det kommer også an på komponenter og konstruksjon. Og med et lite volum som sirkulerer vil effekten en pumpe har på systemet bli større enn ved en stor mengde som sirkulerer.

Lenke til kommentar

Men det spiller vel ingen rolle hvor lenge vannet er i cpu blokken vel? Så lenge vannet som går igjenom er kjølig, så blir jo blokken kjølt ned også, og da blir igjen cpu kjølt ned.

 

Men går det ann å kjøre 10 mm slanger mellom feks cpublokk og gpublokk slik at jeg kan bruke en av de mange gpublokkene som er beregnet til 10 mm slanger, eller vil det fungere å presse på en 8 mm slange på en blokk som er beregnet på 10mm?

 

Margarus:

 

Hva er nippler? Er det de festene jeg bruker for å feste slangene til vannblokken, eller er det selve festene som henger fast på vannblokken?

Lenke til kommentar

Turbulensen inni vannblokka har alt å si for varmeoverføringa fra blokk til vann. Nærmest vannblokka er det et laminært sjikt som må reduseres, samtidig som vannet inni blokka må "blandes" ordentlig for at kjølinga skal bli optimal.

 

Å redusere hastigheten i den tro at lengre oppholdstid inni blokka vil kjøle mer er ikke riktig. I noen applikasjoner som for eksempel gassrensing, etc kan for mye turbulens oppnås og alt blir bare ball, men tviler sterkt på at dette kan bli gjeldende med de pumpekonfigurasjoner som det er snakk om her....

 

EDIT: Og da er det snakk om gass/væske systemer, hvorvidt det kan bli gjeldende for disse systemene tviler jeg på. Men oppnås stasjonære soner som en følge av for høy turbulens, kan det redusere kjøleevnen, bla bla bla bla

Endret av jag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...