Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Har instalert BigWater, men cpu temperaturen ligger på 55C ved surfing på internett og 61C ved spilling. Måtte dessuten redusere bus hastigheten til 110mhz for i det hele tatt å få skjermen til å virke. Temperaturen inni slangen ligger mellom 31-32C. Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre for å få ned CPU tempen. Begynner nesten å lure på om pumpa ikke virker som den skal. Hvordan kan jeg skjekke at den fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har instalert BigWater, men cpu temperaturen ligger på 55C ved surfing på internett og 61C ved spilling. Måtte dessuten redusere bus hastigheten til 110mhz for i det hele tatt å få skjermen til å virke. Temperaturen inni slangen ligger mellom 31-32C. Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre for å få ned CPU tempen. Begynner nesten å lure på om pumpa ikke virker som den skal. Hvordan kan jeg skjekke at den fungerer?

Det sier seg nesten selv, at en temperaturforskjell mellom vann- og CPU-temp på bortimot 30 grader ikke kan være riktig.

Det kan være flere årsaker til dette: Feil i avlesning av CPU-temp, en dårlig montert CPU-blokk, eller en pumpe som ikke fungerer.

Om pumpa er koblet til en kontakt med turtallsavlesning, så bør det være en enkel sak å sjekke at den virkelig fungerer.

Normalt bør du oppnå en CPU-temp som ligger max 10 til 15grader over vanntemp med det settet, så sjekk disse punktene!

Lenke til kommentar

Har nå rengjort core og satt på ny kjølepasta.. Ligger på 47C med radiator vifta på fult uten å ha noen programmer åpne. Ikke helt fornøyd, men det funker i hvertfall bedre enn i stad. Er vanntemp på 31C vanlig?

Lenke til kommentar

Utrolig hvor ræv dette settet kjøler min overklokkede XP-m i sommervarmen.. Måtte gå ned 200mhz fra luftkjølinga og senke volt for å ikke få kræsj etter 15 minutter i spill. Og den luftkjølinga gikk stille og rolig for seg også. (TT Tower112 m/92mm) Har virkelig økningen i romtemperaturen så mye å si? (dvs 5-6 graders økning fra i høst)

Lurer nesten på om jeg bare skal kjøle GPU med dette... :hmm:

Kjenner foran der radiatorvifta suger luft inn, og kabinettet der er *varmt*

Pussig siden den drar friskluft inn der?

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
Har nå rengjort core og satt på ny kjølepasta.. Ligger på 47C med radiator vifta på fult uten å ha noen programmer åpne. Ikke helt fornøyd, men det funker i hvertfall bedre enn i stad. Er vanntemp på 31C vanlig?

Jaja, det hjalp da noe!

Vanntemp på 31grader er ganske vanlig nå om dagen, antageligvis har du også en rom- lufttemp på mellom 20 og 25grader?

En forskjell på 16-17grader mellom vann og CPU er nok allikevel i meste laget vil jeg anta, blokka yter nok litt bedre enn det.

Hvordan avleser du temperaturene?

Kan jo som en liten sammenligning gi deg noen tall herfra. Pt. har jeg gående tre maskiner her, og alle har en vanntemp på mellom 28 og 30grader, med viftene på laveste turtall.

Jeg leser av temps med egne følere både for vann og CPU. Jeg har aldri større forskjell mellom vann og CPU på mer enn 7-8grader, og A64-maskinen har en forskjell på bare 4 til 5grader mellom vann og CPU, selv på "full blås".

Nå er nok systemene mine litt mer avanserte enn et BW-sett, så en direkte sammenligning kan man selvsagt ikke gjøre.

Men det jeg vil frem til, er at den forskjellen du viser til i forhold til de jeg har her, nok er i meste laget. mye dårligere er nok ikke BW-blokka, så jeg tror heller at avlesningene dine, eller rettere sagt funksjonen som gir deg de tallene, ikke er helt å stole på.

Lenke til kommentar

Leser av vann tempen med Tt sin vann temperatur indikator. CPU tempen leser jeg av med PC allert 3. Har også lest den av med EVEREST ultimate edition, og de viste det samme.

Noen som vet en smart måte på å skjekke om jeg har forliten strøm forsyning. Hvis jeg setter opp pc en til 133Mhz som den egentlig skal vil den ikke starte. Må settte den ned til 127Mhz.

Lenke til kommentar
TT sin vanntemp indikator? Følger den med settet eller er det en kabel som jeg ikke har sett ennå?

Det er ekstrautstyr.

Har nå fått installert TT Rocket i mitt system som bygger på samme konsept som Bigwater, samme pumpe og vannblokk men annen type radiator.

Har vært veldig forsiktig når jeg innstallerte vannblokka, men ser nå til min skrekk og gru at 2 små sprekker har dannet seg i plexien i nipplene på den. Noen som har noen formening om disse kommer til å utvikkle seg til større sprekker eller om jeg burde gjøre noe med det?

Vil Silikon rundt nipplene være nok til å hindre en lekasje eller bør jeg kanskje rett og slett sende inn blokka?

Sprekkene er ca 0,5mm - 1mm store, starter øverst i begge nipplene.

Det ble ikke brukt noe verktøy for å stramme til, kun vanlig håndkraft.

Lenke til kommentar
Sprekkene er ca 0,5mm - 1mm store, starter øverst i begge nipplene.

Du risikerer kanskje det samme som skjedde meg. Se bildene i dette innlegget

Jeg ville i så fall ikke satset på at silikon alene holder det på plass. Muligens med silikon + tape, men det vil alltid være en usikkerhet tilstedet.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Utrolig kjedelig at Big-Water blokken ikke har blitt forbedret i Thermaltake Rocket pakken, temperaturmessig så fungerer det fint i varmen ca 41C, derimot så liker jeg ikke i det hele tatt at det nå har kommet en sprekk i overkanten av nippelen, med det blåe led lyset så kan man tydeligvis se sprekken.

Heldigvis så er den fortsatt tett, men desverre så er det ikke bare å skifte ut med den forrige kjøleløsninga jeg hadde pga at denne nå er demontert og må fikses opp ordentlig før den kan taes i bruk igjen :( .

Skal ta en runde med mails til Netshop og Thermaltake og se hva som kan gjøres med saken.

Edit : El-Asso : Hvor lang tid tok det før blokka streika helt?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Har fått korrosjon under vannblokka pga den har blitt utsatt for vann. Noen måter for å fjerne det untatt vha pussing?

Sliping og polering ..

Men jeg ser ikke helt poenget med mindre den er sterkt korrodert/irret. Hvis det bare er litt mørke "flekker" så gjør ikke det noe merkbart for kjølingen, og undersiden av blokka er jo heller ikke noe man kan se, så det har jo ikke noe å si for estetikken heller.

Lenke til kommentar

hva med å slipe/kutte ned de tappene, det er jo plenty med plass for nipplene selv vis man kutter ned litt på plexi plata

man ødelegger sef garantien med dette , men garantien på mitt sett er borte uansett (fikk refundert beløpet pga defekt pumpe for lenge siden)

post-224-1120349451.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...