Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vell. da er jeg medlem av klubben som har fått sprekk i vann blokka. og ikke nok med det, men jeg merka det ikke før skjermbildet blei feil. :no: , vann på grafikk kortet, og vips så er et stykk x800xt ikke lengere i stand til og vise lesbar POST tekst :cry: . (den snille mannen på psdata sa at det ikke var sikkkert at de kom til og erstatte grafikk kort :cry:)

Og dette skjer mens jeg er fagge i eget hjem etter er litt for lang første ferie dag ute som resulterte i en andregrads forbrenning på skuldre og i nakken (jeg jobba faktsik da det skjedde) :cry: .

Lenke til kommentar

Angående faren for sprukket vannblokk eller løse nipler på vannblikk og vann ned på skjermkortet: Hvorfor gjør dere ikke som meg og tar et transparent-ark, former det som en sklie, klipper det litt til så det skal passe og fester det med en strips rundt vannblokka.. Volia, så vil en eventuell lekkasje føre vannet langs sklia, ut mot døra på kabinettet og ned i bunnen av kabinettet i stedet for rett på skjermkortet. ;)

Lenke til kommentar
Angående faren for sprukket vannblokk eller løse nipler på vannblikk og vann ned på skjermkortet: Hvorfor gjør dere ikke som meg og tar et transparent-ark, former det som en sklie, klipper det litt til så det skal passe og fester det med en strips rundt vannblokka.. Volia, så vil en eventuell lekkasje føre vannet langs sklia, ut mot døra på kabinettet og ned i bunnen av kabinettet i stedet for rett på skjermkortet. ;)

Skulle nok ha tenkt på det før ja. ;)

tt-sprekk2.jpg

tt-sprekk1.jpg

Resultatet. Svidd 9600XT (svart flekk midt på bildet). Mye røyk og vond lukt mens det stod på, samt en pen dam av grønnsort guffe i bunnen av kabinettet.

Svidd_skjermkort.jpg

Spørsmålet da blir om det finnes en annen vannblokk som passer til resten av BigWater settet (socket 478) ? og det bør helst være en med meget lav fjortissfaktor, dvs. uten fancy plexi-jallamikk, tivoli lys og densags uhumskheter.

Lenke til kommentar

Meget gode og forklarende bilder du legger opp, el-asso! :thumbup:

Da kan jeg også komme med en rimelig god forklaring på hvorfor sprekkene har oppstått!

Det som her har skjedd, (og kanskje med flere blokker også?) er at presset fra den komprimerte "O"-ringen rett og slett har sprengt i filler plexien rundt "O"-ringen. Plexi-kanten som danner lomma for ringen er nemlig svært tynn; kun 1,3mm.

Når niplene med tilhørende "O"-ring monteres i plexitoppen, må nippelen nødvendigvis trekkes såpass godt til at ringen presses / komprimeres sammen som tetning mellom nippel og plexi-topp.

Presset fra ringen, (som faktisk kan bli ganske kraftig), har fått den tynne kanten til å briste, og dermed er lekkasjen et faktum!

Her har produsenten gjort en fundamental feil, ved å støpe nippelfestene for tynne.

Hadde disse vært bare en milimeter eller to tykkere, ville dette med stor sannsynlighet aldri ha skjedd.

"Blemme de luxe", fra Thermaltake! :thumbdown:

Samtidig må det anføres at om niplene trekkes alt for hardt til, kan dette også medføre en ekstra belastning på den tynne kanten rundt "O"-ringen, som også i sin tur kan få kanten til å revne / sprekke.

Likefullt; Om produsenten hadde sørget for litt mer "kjøtt" rundt nippelfestene, så hadde de også tålt det.

Det ser imidlertid ikke ut som om sistnevnte mulighet er årsak til "havariet", ettersom selve nippelkraven ser ut til å ha en liten avstand fra plexi-ringen hvor "O"-ringen befinner seg......

Lenke til kommentar

Høres ut som en god forklaring på årsaken Skrue.

Jeg kan legge til at jeg har en teori om at den utløsende årsaken til lekkasjen var at jeg hadde fyllt på væske. Når så proppen ble satt i påfyllingshullet oppstod det ett overtrykk som førte til at den allerede påbegynte sprekkdannelsen slo ut i "full blomst". Det var ett svakt ledd som gav etter.

Lenke til kommentar

Nja, det er vel en liten mulighet for det.

Men jeg vil nå allikevel vurdere den som forsvinnende liten, ettersom både volumet i systemet, og eventuelle små luftansamlinger vil demme opp for det lille overtrykket som eventuelt kan oppstå når du setter pluggen på plass.

Dessuten er også veggene i tanken såpass fleksible at de også vil bidra til å redusere / eliminere et overtrykk.

Lenke til kommentar
Hvilke av delene i TT bw er det jeg burde bytte ut for å få bedre kjøling? Sånn at det kan hevde seg mot dyrere sett?

Alle :p tilogmed slangene egentlig.

Men start med pumpa du, så eventuelt CPU-blokk/Gpu blokk og noen mener at radiatoren er for liten, så du burde egentlig bytte den ut og.

Men så lenge du ikke har sprekk i blokkene såtrenger du jo ikke å bytte de, men faren er at det lett kan oppstå sprekk senere.

God natt :)

Lenke til kommentar
Alle :p tilogmed slangene egentlig.

Men start med pumpa du, så eventuelt CPU-blokk/Gpu blokk og noen mener at radiatoren er for liten, så du burde egentlig bytte den ut og.

Men så lenge du ikke har sprekk i blokkene såtrenger du jo ikke å bytte de, men faren er at det lett kan oppstå sprekk senere.

God natt :)

:(

Tenkte litt på denne kombinasjonen:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305587&cks=PLS

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302310&view=detailed

Og ta viften fra http://www.clasohlson.no/shop/store/hiresw...imageheight=500

Lenke til kommentar

Mottok og monterte TT BW m/VGA blokka igår. Montert, og kjører som den drøm uten lekkasje (enn så lenge).

Var nok til å få min 3,2 prescott opp i 4ghz, dog litt ustabil i 3d applikasjoner. Får nytt TT purepower psu idag, og håper dette vil klare og holde vcore stabil lenge nok til at jeg får kjørt full test med 3dmark 01, 03 og 05.

Vil uansett ikke ha den kjørende på mer enn 3,86ghz, siden jeg da kan skru ned alle vifter til minimum og fortsatt ha en stabil pc :)

Da er det bare å krysse fingra å håpe det holder!

Lenke til kommentar
Hvilke av delene i TT bw er det jeg burde bytte ut for å få bedre kjøling? Sånn at det kan hevde seg mot dyrere sett?

Min mening: Enten vifta eller kabinettet !

Jepp, kabinettet er nok det som hindrer svørt mange i å få lave temperaturer fordi de plasserer radiatoren på innsiden av kabinettet. Det skal altså ikke mer til enn å plassere radiatoren på yttersiden av kabinettet for å øke kjøleevnen betraktelig.

Lenke til kommentar

Min mening: Enten vifta eller kabinettet !

Jepp, kabinettet er nok det som hindrer svørt mange i å få lave temperaturer fordi de plasserer radiatoren på innsiden av kabinettet. Det skal altså ikke mer til enn å plassere radiatoren på yttersiden av kabinettet for å øke kjøleevnen betraktelig.

Så sant, så sant.

Jeg monterte først radiatoren inne i kabinettet. Dette medførte at temperaturene ble nesten like høye som med luft. Monterte så radiatoren på baksiden av kabinettet, og vips 10 grader kaldere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...