Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

jonepet: Det tror jeg har en veldig naturlig forklaring. Vannmotstanden (trykkfallet) i systemet blir det samme uansett hvilken rekkefølge man setter tingene i. Dermed blir vanngjennomstrønsningen den samme og kjølingen lik.

kimmer: Trykkfall i rørsystemer er svært avhengig av strømningshastigheten. I en vannverk kan dette variere veldig og en må ta hensyn til forskjellig forbruk på forskjellige tidspunkter. I norge (i motsetning til i danmark) så har vi også mye fallhøyde å ta hensyn til. Hvis forbruket stopper opp en stund så vil trykket kun være avhengig av fallhøyden og må kanskje pumpes "baklengs" for å unngå for høyt trykk, men hvis det forbrukes mye så blir trykket for lagt og man må kanskje hjelpe til med pumper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp. Forbrukerloven sier at forhandler/fabrikk har to sjanser til å rette på feilen, enten ved reparasjon eller erstatning ved ny vare. Etter dette har du krav på pengene tlbake. Da skal du ha like mye penger tilbake som du betalte når du kjøpte det.

PS: Du har også rett på å få dekket alle kostnader ved frakt av retur av vare.

Til og med bensinutgifter hvis du kjørte til poskontoret (hvis du kan dokumentere dette da)! Det sier i hvert fall loven...

God sommer :thumbup:

To sjanser, tja mitt bw sett har brøti sammen to ganger nå. Det betyr vel at settet har fått to sjanser til å "levere sakene". Men slik det ser ut som, så har psdata 2 muligheter til å rette på feilen! Dvs at bw-settet må bryte sammen 3 ganger for at jeg skal få penga tilbake.

Jeg har returnert en gang før, og da tok psdata seg betalt for retur begge veier.

Sitat psdata:

*Kjøpsloven sier at lev har to forsøk på å rette feilen. Dvs, samme feil to ganger.

Send kjøleblokka i retur, så erstatter vi den.*

Lenke til kommentar

Hvorfor følger det ikke med en plastskjerm som kan skjerme væsken fra å renne ned på kortene inni pc'en når cpu-blokka sprekker? Burde vært obligatorisk. Skulle jeg installert settet en gang til, ville jeg snekret meg en plastskjerm! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har sett en del slike kjøleblokker og testet to kjøleblokkdesign selv med denne løsningen med et ellers identisk system. Jeg har også gjort noen datasimuleringer (matematisk simulering via elementmetoden) på forskjellige kjøleblokkdesign, og jeg kan ennå ikke se noen fordel med denne modden. Grunnen er at den vannmotstanden i hele kjølesystemet til sammen ikke endres nevneverdig og dermed forblir den totale strømningen ganske lik det den var før. Problemet er bare at man deler vannstrømmen i to deler inni blokka og et lite stykke før slangene fra "utgangene" på blokka kobles sammen med et Y-stykke. Halvert vannstrømm i det området der varmen skal overføres fra kobberet til vannet har en merkbart negativ effekt på kjølinga. Dette er en faktor mange ikke tenker på fordi de automatisk tenker at jo mer direkte man sprøyter vannet over kjernen jo bedre. Dette er en overvurdert faktor fordi vannet har omentrent den samme temperaturen når den går inn i blokka som når den går ut av blokka. Hastigheten på vannet er viktigere, og da straffer det seg selvfølgelig å halvere strømningshastigheta.

På en annen side så vil to utløp føre til mindre trykkmotstand og dermed høyere hastighet på innløpet. Dette er ekstra gunstig i et slikt "no flow" system som Big Water. En annen sak er at det ikke er hastigheten alene som avgjør strømningkarakteristikken. Hindringer ol. fører også til mer turbulent strømning.

Jeg mener fremdeles at du tar feil. Grunnen til det er at det ikke er vannhastigheten i seg selv som er avgjørende for hvor turbulent strømningen er i blokka. Høyere vannhastighet gir naturligvis mer turbulens, men det er også andre forhold som kan gi mye mer effektivt turbulens enn dette. Modden fører altså til mer turbulens og hastighet akkurat der blokka skal kvitte seg med varme, nemlig over kjernen. Hvilken hastighet vannet har andre steder i blokka er ikke så kritisk. I et vannkjølingsystem for PC er blokkene den komponenten med suverent mest motstand. En motstandsreduksjon i blokka burde da være svært gunstig. Modden til Ocs fører også de to returslangene tilbake til tanken uten Y-ledd som også er gunstig.

Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25/06/2005 : 15:17

jonepet: Det tror jeg har en veldig naturlig forklaring. Vannmotstanden (trykkfallet) i systemet blir det samme uansett hvilken rekkefølge man setter tingene i. Dermed blir vanngjennomstrønsningen den samme og kjølingen lik.

Trykket i dette settet er vel likevel såpass lavt at det skal godt gjøres og måle noe temperaturendringer uansett rekkefølge vil jeg tro.

Men syns likevel det burde være mulig og få en målbar forskjell ved endring av rekkefølgen pga kaldere vann inn på første ledd, enn andre eller tredje ledd..?

Lenke til kommentar
Noen som har festet radiatoren i toppen av kabinettet sitt ?

Vis bilder hvordan ;)

Å må jeg bruke 2 vifter da eller holder det me den som følger med ?

Dobbeltsidig (sort, litt tykk) tape fra Biltema. Festet nesten bakert, på toppen av kabinett. Suger luft fra forsiden, gjennom raddis og blåser bakover.

Sorry ikkeno bilde :p

Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25/06/2005 : 15:17

Trykket i dette settet er vel likevel såpass lavt at det skal godt gjøres og måle noe temperaturendringer uansett rekkefølge vil jeg tro.

Men syns likevel det burde være mulig og få en målbar forskjell ved endring av rekkefølgen pga kaldere vann inn på første ledd, enn andre eller tredje ledd..?

Jeg bruker ikke BigWater-pumpen.. og det er rimelig kraftig motttrykk på radiator-løsningen. Jeg har ca. 10 meter med slange etter CPU-blokken med forskjellig tykkelse.

Dette skulle vel være nok til å si at rekkefølgen har omtrendt ingen ting å si.

Lenke til kommentar
Trur ikke det er så kjempelurt nå om dagen, men høyere utetemperaturer enn innetemperaturer (ihvertfall i Oslo) :D:yes::p

det er ikke tilfeller i andre deler av landet, som her i bergen f.eks.. De sa på værmeldingen i går at vi skulle nå 16 grader. I såfall vil det være årsbeste...

Lenke til kommentar

He he, i Oslo området gjelder det og holde vinduene lukket nå ja, ikke slippe inn varmen :p

Men det jeg vel egentlig prøvde og si jonepet, var at jeg har liten tro på at det trykket man generelt opererer med i pc vannkjøling, er nok til at det i det hele tatt skal påvirke vannets varmeleder- egenskaper. Noe ditt eksperiment jo også tyder på.

Så selv om du har en kraftigere pumpe enn bigwater orginal er det vel neppe snakk om voldsomme trykk.

Men dette er bare min personlige oppfatning, kunne godt tenke meg og sett noen kurver og tall som viser vannets egenskaper under forskjellige trykk.

Og grunnen til at du ikke får noe målbar endring pga blokkrekkefølgen, som jeg insinuerte burde kunne være mulig, skyldes vel at du har såpass fart på vannet at temperaturen ut og inn av blokk er nesten lik.

Lenke til kommentar
..... Har radiatoren utendørs for optimal kjøling.

Trur ikke det er så kjempelurt nå om dagen, men høyere utetemperaturer enn innetemperaturer (ihvertfall i Oslo) :D:yes::p

Sånn energiøkonomisk er det ikke så lurt når det er kaldere ute heller. En overklokket CPU utvikler kanskje 50W med varme til leiligheta di i døgngjennomsnitt, og uten den varmekilden innendørs så må du påregne ca 330 kwh ekstra oppvarmingsbehov inne per sesong a 9 måneder. Hvis du kjøler GPU i samme slengen må du kanskje doble det tallet. Å fyre opp 330 eller 660 kwh for kråka er kansje ikke så dyrt akkurat, men sløsing er et ubehag som ligger i bakhodet og sier "feil" akkurat som f.eks tellerskritt på internettlinja.

Lenke til kommentar

He he, sant nok Simen1, men takke meg til og slippe den gratisvarmen nå på sommeren. Har 3 Sånne jævler stående og produsere varme her.

Var bortreist i vinter en ukes tid, alt avskrudd og da var det ca 13 grader her. Uten ekstra varme på holder bare datautstyret tempen på ca 19 vinterstid, så det varmer godt ja, CRT skjermer er ikke så helt borte som radiatorer de heller.

Men dette er kanskje i ferd med og bli en liten avsporing ja.. Men du Simen1, som har teorikunnskapene i orden, kan kanskje si noe om dette vi snakket om vedrørende trykk. Altså i hvilken grad trykket påvirker egenskapene til kjølevann?

Og hva slags trykk det er snakk om, Jeg vet ikke mer enn at det sies at vann under trykk leder bedre, men om den kurven er lineær, og hvor mye som skal til vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Men dette er kanskje i ferd med og bli en liten avsporing ja.. Men du Simen1, som har teorikunnskapene i orden, kan kanskje si noe om dette vi snakket om vedrørende trykk. Altså i hvilken grad trykket påvirker egenskapene til kjølevann?

Og hva slags trykk det er snakk om, Jeg vet ikke mer enn at det sies at vann under trykk leder bedre, men om den kurven er lineær, og hvor mye som skal til vet jeg lite om.

Først: Takk for skrytet. (Men jeg må samtidig få påpeke at jeg tar feil i blandt også)

Det med at vannet endrer egensakper som funksjon av trykket (og temperatur) stemmer til en viss grad, men det er snakk om ekstreme trykk og temperaturer før det blir noen merkbare forskjeller. Varmekapasiteten varierer bare noen få prosent i området mellom 0 og 100°C ved vanlig atmosfærisk trykk, viskositeten endres derimot en del. (ca 2-3 ganger mer lettflytende ved 100°C enn ved 0°C.) Varmekapasiteten endres også lite ved endring av trykket: Helt uvesentlig innenfor de små trykkforskjellene vi snakker om her. (0,9-1,1 atmosfærers trykk = trykket fra +/- 1 meter vannsøyle). Viskositeten endres med trykket, men innenfor dette lille trykkintervallet så er det også ubetydelig. Egenvekten til vann endres bare ubetydelig innenfor trykkintervallet og innenfor 0-100°C. Varmeledningsleven endres også ubetydelig. Disse fire egenskapene (varmekapasitet, viskositet, egenvekt og varmeledningsevne) er de fire egenskapene som er faktorer i ligningene som bestemmer varmetransporten i et gitt kjølesystem. Uten endring av komponentene i kjølesystemet så er det altså veldig lite å hente på å bruke andre trykk eller temerpaturer.

Dvs. Veien å gå for å forbedre kjølingen er ikke å endre trykk eller temperatur, men å endre selve kjølesystemet. (Og hvordan det kan gjøres er jo som kjent en hel vitenskap)

Lenke til kommentar

Hmm takk for den forklaringen, jeg vet du tar feil av og til, men endel forumbrukere, som deg, Skrue og Kvakksalveren for og nevne noen, har en egen evne til og få hva som helst til og bli interessant i mine øyne :)

Men da ser det ut til at jeg hadde rett i mine antagelser rundt dette med trykk i "normal" pc kjøling. Men det du sier om viskositet var jeg ikke klar over. (kjenner bare til at viskositeten endres en smule, og ganske brått ved ca -0 grader... :p )

Men dette betyr vel kanskje at vannet også endrer turbulens egenskaper, og pumpbarhet ved forskjellige temperaturer...

Vel uansett er det da altså ikke til noen praktisk nytte, da vi ønsker vannet så kaldt som mulig. Og som du sier er det jo mildt sagt en hel egen vitenskap dette med blokkutforming, turbulens, vannfart, radiatorer osv :)

Lenke til kommentar
Men dette betyr vel kanskje at vannet også endrer turbulens egenskaper, og pumpbarhet ved forskjellige temperaturer...

Takk for skryt igjen :) Det er sånne kommentarer som motiverer meg til å skrive her i forumet :)

Ja, vann på 100°C er betydelig lettere å pumpe enn vann på 0°C. De turbulente sonene i systemet vil også endres betydelig når viskositeten forandres. Bare synd at 100°C varmt vann er lite interresant med tanke på vannkjøling av elektronikk :p

Lenke til kommentar
..... Har radiatoren utendørs for optimal kjøling.

Den høyeste temperaturen vi har hatt her (Bodø) er 23 grader. Da ligger jeg på 26-30 inne. En høyere utetemperatur enn innetemperatur er umulig siden jeg ikke har aircondition-anlegg.

Dessuten.. jeg tror nok en XP-prosessor på 2,4GHz og 1,85V Vcore ligger på et tresifret antall watt.

Lenke til kommentar

OT : Meste vi har vært oppi hitill er 29.5grader i Drammen. :cool:

Vurderer å lage min egen lille radiator for sommerbruk. Ta ut kjøle elementet til et lite kjøleskap og kle det med kobberrør. Burde bli ganske effektivt det + at det er vifte løst. Motoren kan eventuellt gjemmes bort litt, eller lydisoleres til det punktet hvor den ikke dreper seg selv av varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...