Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BTW, du kjører vel burken med vannkjøling 24/7, Kimmer?

Hei,

Jo - den kjører 24/7 med Seti@home (samme som å kjøre 2xPrime95 ) og Dual P3-serveren bruker jo en av diskene.

Dette IC7 Max3 HK har bra med sikkerhetsfunktjoner i BIOS mht vifter og temperaturer, der kan slå av PC'en i ulike kombinationer.

Jeg har koplet BW pumpen på CPU-fan kontakten og satt den til å slå av PC'en, hvis pumpen stopper. I tillegg har jeg koplet radiator-viften på NB-viftekontakten - som også slår av PC'en ved feil (flyttet strømmen til NB-viften til en Chassis-fan kontakt).

Det eneste jeg egentligt mangler, er en vannstannsmåler (floteur) i pumpehuset, der kan slå av pumpen i tilfelde av lekasje. (da går vi med belte og bukse-seler). :thumbup: Hehe!

PS. Kjøpte den Mist 500w til 'burken' :-)

Edit: På 3 måneder har vannstannnen sunket med ca. 5mm i pumpen. Vigtigt å sjekke dette av å til.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Men det begynner vel så smått å spøke litt for en artikkel om den pumpa nå ....

Hei,

Høres bra ut med en artikkel - håber du tar alle aspekter med :thumbup:

Jeg syns, der er noget grotesk ved dette BW-settet.

Målgruppen er jo helt klart de folk, der har glassrute i kabinettet (lys i pumpen, lys i plexiglass på blokken og UV-vann og slanger).

Desverre er 99% av denne målgruppe ikke i besidelse av (fra naturens side) de nødvendige "skills" der skal til, for å montere og få dette 'billige' vannkjølingssett til å fungere skikkeligt.

Sørgeligt - men sant!

Og på den annen side - da er der nok en del folk (som mig), der kjøpte dette settet, fordi det var så billigt, Jeg hadde aldrig kjøpt vannkjøling til 2-3K kr - men tenkte jeg sku prøve dette settet ut (jeg har ikke glassdør).

Her fungerer BW settet helt fint (siden Mars måned).

Jeg får ikke noget bedre kjøling med dette settet, end med min Zalman 7000CU. (kanske en grad eller to - ikke noget mer).

Mvh

Kimmer

Tror ikke det har så mye med "skills" å gjøre ved monteringen, så lenge man er forsiktig så går det jo bra. Om det ikke gjør det tror jeg heller det har noe med kvaliteten å gjøre! Mitt funker som F*** liksom..kjøler veldig bra! Ingen problemer eller noen ting liksom! Men men..

Lenke til kommentar
Hvordan skal det egentlig være med vannforbruket på bigwater?

Jeg mener, er det meningen at man skal trenge å etterfylle når det først er i drift?

Jeg monterte mitt siste gang for ca. 2 måneder siden. Propp full med vann (over full-merket).

For ca. en måned siden hadde vannstanden i tanken sunket till full-merket. Jeg regnet med at dette kanskje var pga at all luften som var i vannet ved installasjon nå hadde samlet seg i tanken. Men idag hadde jaggu vann-nivået sunket 5-6 mm under full-merket.

Et dette normalt, og forventet? Jeg kan ikke finne noe lekkasje overhodet. Og jeg ville tro at det ikke var noe naturlig fordampning fra et lukket system som dette. Eller kan det være det allikevel ??

Hvis du leser noen sider bakover så ble dette tatt opp, og jo, man vil ha fordamping fra systemet, selv om det er vanntett - det er nemlig ikke lufttett. Les mer nøyaktig tidligere i tråden :)

Lenke til kommentar

Er det slik at om settet går i stykker 2 ganger, så kan jeg enten få penga tilbake eller ny vare? Finnes det noen andre gode kjølelsøninger fra psdata hvor jeg slipper å bære på et vanntårn eller rakett ved siden av kabinettet?

Lenke til kommentar
Finnes det noen andre gode kjølelsøninger fra psdata hvor jeg slipper å bære på et vanntårn eller rakett ved siden av kabinettet?

:!: Morsom formulering (kan dessverre ikke svare på ditt spørsmål) Dette blir sikkert slettet men måtte kommentere det :p

Lenke til kommentar
Er det slik at om settet går i stykker 2 ganger, så kan jeg enten få penga tilbake eller ny vare? Finnes det noen andre gode kjølelsøninger fra psdata hvor jeg slipper å bære på et vanntårn eller rakett ved siden av kabinettet?

PSdata har diverse Zalman og Thermaltake luftkjølere i samme pris klasse, ikke like effektivt men du slipper både vanntank og rakett.

Lenke til kommentar
Hva er loven for å få pengene tilbake? To feil ved samme komponent eller to feil ved samme produkt?

Jepp. Forbrukerloven sier at forhandler/fabrikk har to sjanser til å rette på feilen, enten ved reparasjon eller erstatning ved ny vare. Etter dette har du krav på pengene tlbake. Da skal du ha like mye penger tilbake som du betalte når du kjøpte det.

PS: Du har også rett på å få dekket alle kostnader ved frakt av retur av vare.

Til og med bensinutgifter hvis du kjørte til poskontoret (hvis du kan dokumentere dette da)! Det sier i hvert fall loven...

God sommer :thumbup:

Lenke til kommentar

PSdata har diverse Zalman og Thermaltake luftkjølere i samme pris klasse, ikke like effektivt men du slipper både vanntank og rakett.

Det er mange luftkjølere som yter like godt som BigWater på markedet i dag.

De aller fleste koster mindre enn BB også. Hvis du bruker den originale BB-radiatorviften så er mange luftkjølere også mer stillegående enn settet.

Selv har jeg Zalman 7700-cu (120mm vifte) og AMD 64 3200+. Jge har viften på laveste turtall og har en CPU-temp på rundt 30 grader idle og 35-40 load...

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvordan man setter opp TT BigWater. Man har f.eks ikke mulighet til å plassere en luftkjøler utenfor kabinettet, noe man har med TT BigWater. Dette betyr ganske mye for da får man varmen ut av kabinettet uten at den varmer opp lufta i kabinettet noe som helst. Dette kan man ikke unngå med luftkjølere og dermed vil kabinettemperaturen utvilsomt bli høyere med en luftkjøler enn med en ekstern radiator, uansett hvor god gjennomlufting man måtte ha i kabinettet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvordan man setter opp TT BigWater. Man har f.eks ikke mulighet til å plassere en luftkjøler utenfor kabinettet, noe man har med TT BigWater. Dette betyr ganske mye for da får man varmen ut av kabinettet uten at den varmer opp lufta i kabinettet noe som helst. Dette kan man ikke unngå med luftkjølere og dermed vil kabinettemperaturen utvilsomt bli høyere med en luftkjøler enn med en ekstern radiator, uansett hvor god gjennomlufting man måtte ha i kabinettet.

Ja du sier noe der. Men de fleste velger jo å plassere sine radiatorer enten inni eller rett utenfor kabinettet. Dermed vil ikke temperaturen synke så mye og en luftkjøler vil kunne gjøre jobben like bra. Men, hvis man modifiserer BigWater kan det faktisk yte rimelig bra, i hvert fall i forhold til pris.

"Hvis man lager ett ekstra hull midt i blokken og bruker dette som utgang for vannet og bruker de to andre hullene som inngang så kan man vinne noen grader." (kilde: Ocshoot.no).

Lenke til kommentar
"Hvis man lager ett ekstra hull midt i blokken og bruker dette som utgang for vannet og bruker de to andre hullene som inngang så kan man vinne noen grader." (kilde: Ocshoot.no).

Men husk at det gikk rakt åt skogen i den artikkelen og at det ble noe hardware som ble grundig badet. En slik jallametode kan ikke anbefales, om man skal gjøre det bør man heller borre inn og gjenge opp slik at man får inn en tredje nippel i midten, istedet for å bare lage hullet og sette i slangen og bruke silikon bådet til tetning og strekkavlastning.

Eller man kan kjøpe seg en ferdig kvalitetsblokk med 3 uttak.

Kan vel nevne at jeg fikk nøyaktig samme temp med Zalman cnps7000-kjøleren min som med BW-settet når kun cpu-blokk stod i sløyfa. Zalman`en ble da matet med frisk luft fra 120mm vifte i sidedøra, og BW fikk frisk luft rett utenfra. Fair sammenligning da. Imidlertid vant jeg 5-6 grader ved å sette inn en ekstra radiator.

Når det gjelder støy kan BW heller ikke konkurrere, Zalman`en kan faktisk skrus opp litt på turtall før den bråker like mye som BW-vifta gjør på minimum.

Lenke til kommentar
Ja du sier noe der. Men de fleste velger jo å plassere sine radiatorer enten inni eller rett utenfor kabinettet. Dermed vil ikke temperaturen synke så mye og en luftkjøler vil kunne gjøre jobben like bra. Men, hvis man modifiserer BigWater kan det faktisk yte rimelig bra, i hvert fall i forhold til pris.

Jeg har en helt umodifisert TT bigwater og holder min Athlon64 3000+ på konstant 30°C ved full load (jeg kjører bestandig Seti@Home når PCen er på). Jeg har vært oppe i 32°C en ad dagene i forrige uke da det var veldig varmt ute og sola stekte inn i stua, her PCen står). Så det går altså an å få god kjøling selv om det kjøres helt orginalt. Radiatoren står forresten eksternt, oppå kabinettet med viftehastigheta på minimum.

Jeg har sett en del slike kjøleblokker og testet to kjøleblokkdesign selv med denne løsningen med et ellers identisk system. Jeg har også gjort noen datasimuleringer (matematisk simulering via elementmetoden) på forskjellige kjøleblokkdesign, og jeg kan ennå ikke se noen fordel med denne modden. Grunnen er at den vannmotstanden i hele kjølesystemet til sammen ikke endres nevneverdig og dermed forblir den totale strømningen ganske lik det den var før. Problemet er bare at man deler vannstrømmen i to deler inni blokka og et lite stykke før slangene fra "utgangene" på blokka kobles sammen med et Y-stykke. Halvert vannstrømm i det området der varmen skal overføres fra kobberet til vannet har en merkbart negativ effekt på kjølinga. Dette er en faktor mange ikke tenker på fordi de automatisk tenker at jo mer direkte man sprøyter vannet over kjernen jo bedre. Dette er en overvurdert faktor fordi vannet har omentrent den samme temperaturen når den går inn i blokka som når den går ut av blokka. Hastigheten på vannet er viktigere, og da straffer det seg selvfølgelig å halvere strømningshastigheta.

Lenke til kommentar

Er flere kjøleribber som kan og bruker vifter som suger fra ribba. (eks Alpha) Her er det bare å lage en tunnel fra vifta til kabinett veggen og den varme luften er en saga blott.

Det er dog fremdeles avhengig av lav system temperatur for å yte godt.

Lenke til kommentar
Halvert vannstrømm i det området der varmen skal overføres fra kobberet til vannet har en merkbart negativ effekt på kjølinga.

Hei,

Stemmer det :thumbup: - vann kjøler og leder varme bedre under trykk. Jeg nevnte dette i et tidligere innlegg.

Dette faktum har gitt mig grobunn for en ny teori mht pumpecrash og kjøleeffekt:

ThermalTake og andre utenlandske "Vann-Guru'er" pointerer kraftigt på rekkefølgen av BW-enheterne, og dette gir mig anledning til å tro, at Inn/Ut hul-diameteren på pumpen/pumpehuset ikke er helt like. Dvs at "Inn-hullet" er mindre (strupet) end "Ut-hullet".

Dette kan være gjort, for at bevare trykket i systemet (blokk og radiator) for bedst mulig kjøleeffekt.

Hvis denne "teori" stemmer, vil den ha en noget negativ effekt på pumpens levetid - hvis man bytter om på rekkefølgen. Pumpen vil da jobbe med større motttryk, end hvis man følger anbefalt rekkefølge, og dette kan da være en av årsakerne til pumpecrash.

Dette høres nok rart ut for de fleste, fordi vannkjøling til PC er i så liten en skala.

Men det kan jo fort skaleres opp til noget forståeligt med et eksempel fra virkeligheten:

"Vannverket" skal levere vann til et lite grisrent byggefelt 4 mil unna verket. Pumpen på verket leverer f.eks 12 bar i et 8" rør rett ved pumpen.

For at forbrukerne på byggefeltet skal ha tilmertet 6 bar i kranerne (hvis ingen ekstra pumpestajoner på distansen) - da må vannverket gradvis redusere rørdiameteren (uttover distansen på 4 mil) til f.eks et 2" rør ved ankomst til byggefeltet.

Hvis man bytter om på rørdimensjonerne (2" rør ved pumpen og 8" ved byggefeltet) - da får byggefeltet veldigt lite vanntrykk (om noget) i kranere og pumpen jobber på spring (dette er satt noget på spissen).

Dette er som sagt bare min teori her på morgenkvisten. Jeg er åben for diskutjoner rundt dette :-)

PS. Der fins formler for utregning av trykkfall i rørsystemer.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg får ingen temperaturforskjell ved å sette CPU-blokken først i sirkulasjonen etter pumpen i motsetning til å ha den sist.

48C load uansett, XP2800+ @ 2,4GHz (bruker bare radiatoren fra BigWater, og CPU-blokken på GPU)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...