Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Noen som vet om TTbw greier en CPU og GPUkjølt pc uten viften på?

In your dreams.

Medmindre du plasserer raddisen på et sted hvor temperaturen er langt nedimot nullpunktet da?

De fleste har små muligheter for det. Om radiatoren er plassert i vanlig romtemperatur, så vil du fort komme opp i 50-60grader på CPU, kanskje ennå høyere.

En mulighet for å forbedre dette litt, er å montere radiatoren horisontalt. Men selv da vil du nok slite med ganske høye temps.

Så vifta slipper du neppe unna! :p

Jeg holdt 55 grader på CPU før jeg oppdaget at viften ikke snurret. 55 grader er ikke noen spesielt høy temperatur, og prosessoren tåler det flott. Så hvis du er virkelig støyfanatiker, bør det være mulig å kjøle hele maskinen uten vifte hvis du ikke har for høy romtemp eller for mye belastning på systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, sorry for off topic i sted :blush:

men over til noe annet :innocent: : noen som har gjenge type på bigwater settet? har tenkt å bytte nipler, siden min nye tubing ikke funker på hurtig koblingene til BW settet(får ikke tredd låse delen, over slangen, for tykkveggede) :ermm:

Keep up the Good work

Lenke til kommentar

En vekselstrømspumpe som til overmål er atskillig kraftigere, vil nødvendigvis skape noe mer støy, først og fremst i form av vibrasjoner. Forskjellen mellom 600- og 1000-liters pumpa er nok marginal.

Men isolerer du pumpe / tank godt nok mot underlaget, så blir det ikke plagsomt mye mer bråk.

Lenke til kommentar
En vekselstrømspumpe som til overmål er atskillig kraftigere, vil nødvendigvis skape noe mer støy, først og fremst i form av vibrasjoner. Forskjellen mellom 600- og 1000-liters pumpa er nok marginal.

Men isolerer du pumpe / tank godt nok mot underlaget, så blir det ikke plagsomt mye mer bråk.

Skrue, du som er vannkjølingsguruen, hvor mye flow mister man i ett system? Jeg regnet litt på det, og fant ut at selv 100 l/h var nok til å ta unna over 1000 watt om man aksepterte en temperaturoppgang på 10 grader mellom kaldeste og varmeste vann. Jeg antok så at 300 l/h var mer enn nok, siden den reelle flowen neppe ble mindre enn en tredjedel av den oppgitte, men er det en riktig antakelse? Eller kan man miste enda mer pga motstand i systemet?

AtW

Lenke til kommentar

Angående bråk så har jeg 600-versjonen gjerne stående oppå 4-5 lag med bobleplastik med noe skumgummi i bunnen, og jeg hører den såvidt dersom jeg har maskinen avslått. (Harddisken bråker så mye mer uansett)

Lenke til kommentar

Tørrfisk:

Ja, to slike nipler og tank / pumpe er det du behøver.

Men husk samtidig på at du også bør vurdere en eller annen for for automatikk ifbm start av (230v)-pumpa.

Det hender jo at man glemmer å sette i kontakten...

Alternativt er det ingenting i veien for at den kan gå 24/7, den skal glatt tåle det.

ATWindsor:

Det vil selvsagt variere. Avhengig av restriksjon i blokker osv, og ikke minst; mottrykksegenskapene for pumpa.

Om vi går ut fra en vanlig pumpe som i fritt fløde leverer 1000ltr/t, og med en max løftehøyde på 1,5meter, så er det ikke uvanlig at flow reduseres med 70-80%!

Da sitter man ofte igjen med faktiske 250 til 300ltr/t gjennom systemet, noe som viser seg mer enn godt nok i de alle fleste sammenheng.

Som du ser, så er din antagelse "right on target".

Ut i fra de eksperimentene jeg har gjort (og det har jo blitt noen), så vil man i normale sammenstillinger helt fint kunne klare seg med en reell flow på 150 til 300ltr/t.

Det er faktisk fint lite å hente på å gå noe høyere, i de aller fleste sammenheng.

Har vel nevnt dette i en annen tråd, men det skader vel ikke å gjenta det:

Til daglig bruker jeg en MJ-pumpe som fritt leverer 1000ltr/t, og med løftehøyde på ca 1,5m.

Som et eksperiment, byttet jeg ut denne med en BW-pumpe. Denne er oppgitt til å levere 120ltr/t. Max løftehøyde er ikke oppgitt, men målinger viser at den klarer ca 1,2 til 1,3m.

Altså en ganske vesentlig forskjell på pumpekapasitet, om enn ikke så stor mht løftehøyde / mottrykksegenskaper.

Den faktiske flow med den pumpa fikk jeg dessverre ikke målt, ettersom jeg (foreløpig ikke) har tilgang til et flowmeter.

Nå husker jeg ikke eksakt tallene, men temp-forskjellene for vann og CPU var faktisk ikke dramatiske!

Mener at jeg kom frem til en CPU-temp som lå 2-3grader høyere ved bruk av BW-pumpa, og en vanntemp som faktisk lå litt lavere enn ved bruk av MJ-pumpa!

Håper dette er et svar du kan være tilfreds med. Klarer ikke bedre akkurat nå, ettersom det nok ble litt snaut med søvn på meg i natt. :blush:

Lenke til kommentar
ATWindsor:

Det vil selvsagt variere. Avhengig av restriksjon i blokker osv, og ikke minst; mottrykksegenskapene for pumpa.

Om vi går ut fra en vanlig pumpe som i fritt fløde leverer 1000ltr/t, og med en max løftehøyde på 1,5meter, så er det ikke uvanlig at flow reduseres med 70-80%!

Da sitter man ofte igjen med faktiske 250 til 300ltr/t gjennom systemet, noe som viser seg mer enn godt nok i de alle fleste sammenheng.

Som du ser, så er din antagelse "right on target".

Ut i fra de eksperimentene jeg har gjort (og det har jo blitt noen), så vil man i normale sammenstillinger helt fint kunne klare seg med en reell flow på 150 til 300ltr/t.

Det er faktisk fint lite å hente på å gå noe høyere, i de aller fleste sammenheng.

Takk for svaret, grunnen til at jeg spør er at jeg hadde tenkt å skaffe meg en reserator, og den har en flow på 300 l/h. Mulig jeg leser det jeg vil i innlegget ditt, men jeg fikk ihvertfall bekreftet at behovet for høy flow i ett vannkjølingsanlegg er overdrevet.

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, du må nok det hvis du skal bruke 230V-pumpe. Gjerne via egen ledning til stikkontakten med bryter på i stedet for å fikle for mye med PSUen. Et annet alternativ er å bruke en topolt 12V-kontaktor for å så av og på strømmen til pumpa på samme knapp som resten av PCen. Det er klart litt mer komplisert så jeg vet ikke om det er så hensiktsmessig når du omtaler deg selv som n00b på sånt. Men ta gjerne dette opp i en egen tråd da det ikke har noe direkte å gjøre med Bigwater-settet. (Tråden er uoversiktlig nok som den er)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...