Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

jeg vet jo det..men tempmålern står RETT etter blokka..så det vil ha innvirkning nok til at du blir advart?!

Tror ikke det, vannet fordamper nok for det meste..

Men hvis du fester temp måleren på en av nipplene eller på kobberet på blokken merker du det ;)

Endret av m3tro89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stempe at jeg hadde hatt problemer med lekkasjer.

 

Men jeg er jo egentlig fornøyd med settet og har ikke returnert det. Reparerte selv istedet ;)

 

Første lekkasjen var jeg skyld i selv. Den ene nippenel på cpu-kjøleren hadde løsnet, og jeg brukte verktøy for å feste den igjen. Bad move. Jeg fikk lekkasjer, men reparerte det ved å bruke aralditt som gjengetetning.

 

Men etter en måneds tid begynte den ANDRE tilslutningen å sprekke/piple også. Den hadde jeg ikke rørt med skiftenøkkelen. Litt snodig, men den fikk samme behandlingen med aralditt og fungerer idag brillefint.

Jeg er faktisk så fornøyd etter reperasjonen min at jeg har kjøpt GPU-kjøleren (aquariusII) også. Skal montere den til helgen.

Men det er mulig den får en behandling med aralditt FØR montasje, bare for å være på den sikre siden...

Lenke til kommentar
Første lekkasjen var jeg skyld i selv. Den ene nippenel på cpu-kjøleren hadde løsnet, og jeg brukte verktøy for å feste den igjen. Bad move. Jeg fikk lekkasjer, men reparerte det ved å bruke aralditt som gjengetetning.

Den innstillingen liker jeg! Skal man mekke litt selv må man regne med litt svinn i læringsprosessen, og da er det voksent å ta konsekvensen av tabbene sine istedet for "dumme TT som lager så dårlige greier og jeg gjør aaldri feil jeg nei" - holdningen.

 

Ser ut som du har litt av samme mentaliteten som undertegnede - om noe går i stykker som ikke koster allverden går det faktisk an å bruke litt kreativitet og reparere selv. Så sparer man ventetid på reklamasjonsbehandlingen.

 

En ting: Jeg er litt usikker på om du skal stole på Araldit`en til dette, har sett eksempler på at den har løsnet fra limflatene etter en tid ved bruk på plast. Fint om noen andre har synspunkter på dette. Jeg kjøpte to BW-sett og har oppdaget flere sprekker i den blokka som ikke er tatt i bruk. Den akter jeg å reparere ved å bruke silikonbasert pakningsstoff, eller "Instant Gasket". Stinker sur f... før den herder, er sinnsykt sterk og ikke særlig pen...men jeg er ganske sikker på at en blokk som er sammenføyd med dette og i tillegg er gjengetettet på samme vis er mer solid enn en blokk som er original og i orden.

Lenke til kommentar

har sett litt på løsningene som er blitt postet og tenkte jeg skulle vise hvordan jeg gjorde det. Takk til Zandro for ideen med å ta ut radiatoren, på den måten har

jeg greid og få plass inne i kabinettet til raddisen. Jeg måtte sage og borre litt, viften er festet med casio lim ( det eneste jeg hadde :) )

Gpu ligger på rundt 50 grader idle på stock hastighet, har ikke greid og feste vannblokken skikkelig så jeg regner med det kan bli bedre. Cpu ligger på 30 grader idle.

post-224-1117479012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Første lekkasjen var jeg skyld i selv. Den ene nippenel på cpu-kjøleren hadde løsnet, og jeg brukte verktøy for å feste den igjen. Bad move. Jeg fikk lekkasjer, men reparerte det ved å bruke aralditt som gjengetetning.

Hei,

 

Jeg må tilslutte mig 'muffinman' her og jeg tar hatten av for "albe" :thumbup:

 

For at vi kan finne ut av, hvorfor der er så stor feilprocent på dette BW-settet - da er de folk, der har hatt problemer, nødt for å være ærlige og stå frem (som albe).

 

Vi må alle betale en form for 'lærepenge' - uannsett hva vi driver med. Det er ingen skam å vedgå dette - og det kan kun hjelpe andre i ettertid.

 

Jeg håber på, at vi på et tidspunkt kan lage en oppsumering/sammenfatning av denne tråd (sticky) med diverse advarsler og gode råd & tips!

Men for at dette skal lykkes, må folk være ærlige.

 

PS. Er ikke sikker på at vanlig gjengetape på plexi-niplerne er nogen bra idè. Dette vil bare øke risikoen for flere sprekker pga presset, som tapen vil medføre.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

gjengetape er bare tøv på den typen nipler dersom alt er slik det skal være. Trenger ikke å legge noe som helst trykk på den nippelen før den er tett. Bare prøv utenfor maskinen. Blir veeldig lite trykk på den fordi selve niplene er de trangeste delene i systemet.

Lenke til kommentar

Ja, det er i og for seg riktig.

Nippelen har jo en "O"-ring i bunnen, som i sin tur (overflate)-tetter mellom nippel og plexi.

Om det imidlertid oppstår sprekker i selve gjengepartiet, sprekker som altså går utenfor området hvor O-ringen befinner seg, så kan det være en ide å smøre inn gjengepartiet med silikon.

Dette vil med litt flaks kunne tette selve sprekken(e) i plexien.

Gjengetape vil neppe gjøre samme jobben, som jonepet også er inne på.

I verste fall kan tapen "sprenge" sprekkene større, slik at lekkasjen i stedet vil øke! Veldig teoretisk, men allikevel ikke langt fra sannheten...

Lenke til kommentar

Takk for skryt :blush:

Dette er mitt første forsøk på vannkjøling, og har vært veldig lærerikt.

Jeg vurderte å returnere settet etter første lekkasjen. Jeg snakket med Komplett, som var innstilt på å ta settet i retur.

Men de hadde ingen reservedeler, og hadde nok besluttet å slutte med BigWater, så jeg måtte sende inn hele settet og få noe annet tilbake. Men det ville medføre mye jobb med demontering, og så midlertidig luftkjøling før ny omfattende montasje. Så jeg så meg om etter andre/bedre løsninger. Reperasjon ble da løsningen. Jeg hadde heller ikke helt samvittighet til å drive omfattende retur for et så billig produkt som Komplett åpenbart ikke hadde tjent særlig penger på.

Men all honnør til Komplett som var villig til å stille opp!

 

Jeg vurderte en stund på hva jeg skulle bruke som gjengetetning. Gjengetape er som nevnt uaktuelt. Så noe "kjemisk" måtte det bli.

 

Locktite har mange glimrende produkter for både tetning og låsing. Men de fungerer visstnok best metall mot metall for å herde.

Siden gjengene våre er akryl, så måtte jeg ha noe som herder selv.

 

Aralditt ble da det naturlige valget. Umiddelbart etter å ha blandet komponent og herder, smørte jeg aralditten på nippelsjengene. Mens det ennå var tyntflytende skrudde jeg det på plass. Limet får da dobbel effekt. For det første vil det trenge inn i sprekkene og tette. Og det fyller perfekt mellom gjengene så vannet aldri kommer fram til sprekkene. Tilslutt så blir det endel overskuddslim som tyter opp og legger seg sammen med O-ringen, og tetter enda bedre.

Fungerer brillefint! Dønn tett. Men jeg får nok aldri skrudd opp de niplene igjen ;)

 

Jeg har ingen tro på at aralditten skal løsne. Den sitter jo mellom gjengene og har "ingen sted å dra". Jeg bruker det som tette masse, ikke bare som lim.

Endret av albe
Lenke til kommentar

En annen relevant ting kan være om det er ekstra lett å gjøre brukerfeil med dette settet? F.eks hvor mange som har tørrkjørt pumpa eller vært for slurvete når de har montert slanger, blokka etc.

Tørrkjører man så har man ikke annet enn seg selv å skylde på, stor stooor brukerfeil :)

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

En annen ting kan jo være hvis man har et svæært, dvs. høyt, kabinett og man monterer alt sammen med pumpen på bunnen og langt opp til CPU-blokk og radiator, så får jo pumpen en skikkelig jobb dersom den skal fylle opp systemet med vann. Kan ikke være noen stor fordel dersom pumpen i utgangspunktet ikke tåler noe særlig.

Lenke til kommentar
En annen ting kan jo være hvis man har et svæært, dvs. høyt, kabinett og man monterer alt sammen med pumpen på bunnen og langt opp til CPU-blokk og radiator, så får jo pumpen en skikkelig jobb dersom den skal fylle opp systemet med vann. Kan ikke være noen stor fordel dersom pumpen i utgangspunktet ikke tåler noe særlig.

Dette har nok ikke noe å si i vanlig drift (hele systemet fylt med vann).

Den trykkmotstanden som kommer av at man må løfte vann blir opphevet/nullstilt av vannet på vei ned igjen.

 

Så trykkforskjellen på inn og utløp blir likt uansett hvor i systemet pumpa er plassert.

 

Det blir kun lettere for pumpa ved første gangs fylling av slangene ved høy plassering.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke under drift, men det virker som om pumpen ofte ryker med en gang, og dette kan være en halv av grunnene. Skal systemet fylles ved hjelp av pumpen blir det mye vann å presse oppover dersom maskinen står og ikke ligger.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...