Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Det er riktig, tror det var Simen1 som påpekte dette.

I første rekke gjelder dette "porøse" slanger, som f.eks silikonslanger.

De slangene som brukes i BW-settene er imidlertid PVC-slanger, som nok er atskillig tettere i så måte.

Det som nok er årsaken i de aller fleste tilfelle, er at systemet ikke er 100% gasstett.

Dermed vil den luften som befinner seg i systemet, og som alltid inneholder en viss mengde fuktighet, kunne pulsere inn og ut av systemet, og dermed ta med seg noe fuktighet. Varm luft (som en konsekvens av at den varmes opp i tanken) kan bære med seg mye fuktighet (les:vann), og når denne utvider seg og slipper ut av systemet, så vil den også ta med seg noe av vannet.

Når systemet deretter avkjøles, så vil kaldere, og ofte tørrere luft slippe inn. Denne vil da i sin tur oppta mer fuktighet når den varmes opp.

Over tid, vil dette medføre at vannstanden synker.

Dette skulle jo, i teorien, bety at det er i hovedsak vannmolekyler som fordamper og at tilsetningsstoffer med andre egenskaper (grønngugge :ermm: ) forblir i systemet. Det skulle igjen bety at konsentrasjonen av tilsetninger øker selv om man etterfyller, og at det dermed er sunt å bytte kjølevæska i sin helhet periodisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er eheim pumper beregnet på akvarier? :dontgetit:

Hvilken pumpe på MP er mest stillegående?

Ja! Enten det gjelder Eheim, Maxi-Jet, Hydor og whatever; Alle beregnet for bruk i akvarier.

Etterhvert har det riktignok dukket opp pumper som er mer typiske for "vår" virksomhet, som f.eks C-Systems, men utgangspunktet for de fleste andre er som sagt akvariepumper.

Jonepet: Jo, de slangene er (pussig nok) av en annen type enn hva som leveres løst med i settet.

De har en mykhet og farge som i sterk grad minner om en silikonslange, og høyst sannsynlig er det nok det.

De stumpene er imidlertid ikke mer enn 3-4cm lange tilsammen, så de er nok ikke synderen hva vanntapet angår.

Muffinman: Det er ingen dårlig tanke! Nettopp av den grunn bør man jo bytte ut "suppa" minst en gang i året, alt avhengig av hvor ofte man etterfyller.

Men tilfører man rent vann, vil jo konsentrasjonen av "grønngugge" og for den saks skyld frostvæske forbli mer eller mindre den samme.

Likefullt vil det nok lønne seg å skifte ut innholdet i systemet, år om annet.

Lenke til kommentar

Jeg sitter å funderer på å kjøpe vannkjøling, og har tenkt en god stund på TT BigWater, men ser at det er mange som ikke er fornøyde med settet..

Så lurer på om det er verd å kjøpe det? kan jo isåffal bytte ut pumpen? eller lage vannkjøling selv? eller hva syns dere? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg sitter å funderer på å kjøpe vannkjøling, og har tenkt en god stund på TT BigWater, men ser at det er mange som ikke er fornøyde med settet..

Så lurer på om det er verd å kjøpe det? kan jo isåffal bytte ut pumpen? eller lage vannkjøling selv? eller hva syns dere?  :hmm:

Kan bare snakke for meg selv her, ser at det er mange som har hatt problemer.

For min del fungerer det greit, det kjøler like bra/bedre/tilsvarende som luftkjøling men uten støy.

Hvis du ikke plages med støy så vil du ha et lettere liv med luft.

Driver og lager plass til radiator nr.2 nå, vannkjøling var et rimelig alternativ når jeg kjøpte meg det, men nå har det blitt 500.- + gpu blokk,radiator, nipler, div værktøy og annet snacks.

Fin hobby men det blir litt vedlikehold i motsettning til luft.

Håvard

Edit: 6 øl på vorspiel så prøve og skrive rett, ikke bra.....

Endret av Howard_
Lenke til kommentar

Så lurer på om det er verd å kjøpe det? kan jo isåffal bytte ut pumpen? eller lage vannkjøling selv? eller hva syns dere? :hmm:

settet er bra det! men jeg vil oxo kjøpe en bedre pumpe, har alt bytta ut den orginale en gang så jeg stoler ikke helt på den

Lenke til kommentar
BaronKanon: Jeg har vanskelig for å tro at den filosofien er riktig.

Grunnen til at El-Kjøp selger sine produkter såpass rimelig i forhold til konkurrentene, har nok årsak i stor-innkjøp i kombinasjon med en lavere kalkyle på samme produkt.

El-Kjøp satser vel på en høy turn-over i sine butikker i kombinasjon med lavere priser, og dermed er vel heller det en forklaring.

Akkurat Elkjøp-utsagnet er ikke en teori med fakta jeg har fått fra sikre kilder i byggebransjen ;)

Lenke til kommentar

Ville aldri kjøpt noe til EDB-enheten min på Elkjøp uansvett. Og de selger jo ikke dårlige ting på Elkjøp (og andre kjeder for den saks skyld). Bare at man får visstnok enda bedre kvalitet ved å betale blodpris andre steder ;)

Men en ting som slo meg her for et par dager siden. Komplett fjernet BigWater fra sortimentet sitt for en stund tilbake. Men nå har de tatt inn Rocket, som har samme pumpe, slanger, kjølevæske og blokk... Hmmm :hmm:

nok med mine konspirasjonteorier :fun: Har jo ingen grunn til å syte fordi settet mitt fungerer utmerket :p

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg må si meg uenig i teorien om at rekkefølgen har skylda for feilende pumpe. Jeg kjører pumpe -> radiator -> CPU-blokk -> pumpe i min maskin. Denne står på i lange strekker av gangen, men det hender også den blir skrudd hyppig av og på over en tidsperiode på noen dager, så temperatursvigningene er der. I skrivende stund rapporteres det 41 grader på en lettere overklokket Northwood 2,4 og jeg antar at 39-40 er representativ idletemperatur. Pumpa mi koser seg fortsatt etter en god stunds virke.

Lenke til kommentar

Men iallefall, 500-800kroner for et vannkjølings sett er jo utrolig billig.

Må si meg veldig fornøyd.

Men jeg husker da jeg fikk det grønne vannet, som fulgte med, det var lyst, nå er det mørkt - hvorfor ?

Et par ganger når jeg legger meg, slår jeg ta maskin, når jeg ska slå den på igjen så surkler det, som om litt av vannet har rent ut.

Men jeg finner ingen lekkasjer - Hvorfor ?

Her idag, fant jeg endelig ut hvorfor chipset var så varmt, det var at vifta hadde stoppa.

Kan jeg lage en vannblokk til dette ?

post-224-1117388107_thumb.jpg

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Jeg tengte også på å bytte ut pumpen, p.g.a at jeg ikke stoler på den (2. pumpe som stoppet)..

Men jeg stoler egentlig ikke på CPU blokken heller, siden mange (bla. meg) har fått sprekk i den..

Og radiatoren er jo ikke SÅ stor kan man kanskje tenke, så jeg vurderte å bytte til større der også...

Men vips da har man jo alt nytt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...