Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Kanskje overklokking.no kunne fått bruk for den og skrevet en artikkel om hva som går galt??

Du må gjerne sende den til meg!

Jeg har en viss forstand på slikt, og har dermed relativt gode forutsetninger for å finne ut av det.

Om det er interessant, så send meg en PM. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

galskap at di skriver at pumpene skal kunne leve 50.000 timer!!

en så stor aktør innen casemod \ kjøling og annet pc stæsj.

di må vell ha ett eget tast panel der pumpene er testet i forskjellige måter. tenker på vann trykk stress testing osv med en pumpe.

kan umulig vert tilfeldig at alle di 1000vis av pumpene ryker.

hmm lurer på hvordan dette er i andre utenlandske forumer

er bigwater populært i andre land \ forum også ? kansje noe som kan sjekke det. jeg vet ikke om non utenlandske forum atm....

Lenke til kommentar
Vel, det gikk pumpen igjen !  :wallbash:  :realmad:

Aldri i livet om det settet kommer inn i maskinen min igjen !!!

2x Pumpe stopp og 1x Sprekk i plexi !

Jeg begriper rett og slett ikke dette.

Thermaltake er jo en ganske stor aktør på dette markedet, og leverer en rekke kjøleløsninger, kabinetter og litt av hvert annet også.

At de vil seg sjøl så vondt, ved å levere så upålitelige greier! :no:

En kompis snakket om at man kan få pengene tilbake etter 2-3 returer..

Stemmer det ? Kjipt å betale penger for settet, også aldri bruke det.

Endret av m3tro89
Lenke til kommentar
Vel, det gikk pumpen igjen !  :wallbash:  :realmad:

Aldri i livet om det settet kommer inn i maskinen min igjen !!!

2x Pumpe stopp og 1x Sprekk i plexi !

Jeg begriper rett og slett ikke dette.

Thermaltake er jo en ganske stor aktør på dette markedet, og leverer en rekke kjøleløsninger, kabinetter og litt av hvert annet også.

At de vil seg sjøl så vondt, ved å levere så upålitelige greier! :no:

En kompis snakket om at man kan få pengene tilbake etter 2-3 returer..

Stemmer det ? Kjipt å betale penger for settet, også aldri bruke det.

Etter at produsent/leverandør har forsøkt erstattet varen 2 ganger har forbrukerene rett til å heve kjøpet. Det står svart på hvitt i forbrukerloven. Hvis Mpx.no nekter så kan du true med å anmelde dem til forburkerombudet (eller hva det er det heter) og sende dem et utdrag fra forbruker loven...

Lenke til kommentar
galskap at di skriver at pumpene skal kunne leve 50.000 timer!!

en så stor aktør innen casemod \ kjøling og annet pc stæsj.

di må vell ha ett eget tast panel der pumpene er testet i forskjellige måter. tenker på vann trykk  stress testing osv med en pumpe.

kan umulig vert tilfeldig at alle di 1000vis av  pumpene ryker.

hmm lurer på hvordan dette er i andre utenlandske forumer

er bigwater populært i andre land \ forum også ? kansje noe som kan sjekke det. jeg vet ikke om non utenlandske forum atm....

Det jeg legger merke til er at mange av de som har pumper som har stoppet har enten fått levert en deffekt pumpe som har stoppet med en gang, eller så har de endret på rekkefølgen i systemet/lagt til flere komponenter. Sansynligheten er ganske stor for at disse pumpene tåler meget små temperaturendringer f.eks.

Man snakker forresten om bare noen få, sikkert under 10%, ikke tusenvis.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Etter at produsent/leverandør har forsøkt erstattet varen 2 ganger har forbrukerene rett til å heve kjøpet. Det står svart på hvitt i forbrukerloven. Hvis Mpx.no nekter så kan du true med å anmelde dem til forburkerombudet (eller hva det er det heter) og sende dem et utdrag fra forbruker loven...

Det var det jeg trodde..

Men tror du de blir å reagere på at det er "fikset" på plexitoppen ?

Den har trossalt aldrig vært inne på repr grunnet den (kun p.g.a pumpen.)

Lenke til kommentar
Lite trolig at temperaturendringer skulle knekke pumpa, årsaken ligger nok andre steder.

Om det så er bare 10% av pumpene som feiler, så er det likefullt i meste laget vil jeg si.

22% av de som har svart her har rapportert om feil med pumpa. MEN nå er dette neppe noe representabelt tall fordi de med feil på pumpa mye mer sansynlig vil stemme her enn en som ikke har hadd feil. Så en plass mellom 0 og 22% er det nok. Ditt anslag på 10% kan sikkert være ganske realistisk. Så dette er ikke noen kritikk av tallet 10%, men bare en støtte til at det kan være realistisk. (Ment forebyggende mot at noen skal trekke konklusjonen at fasiten er 22% feilrate på pumpene)

Lenke til kommentar
Lite trolig at temperaturendringer skulle knekke pumpa, årsaken ligger nok andre steder.

Om det så er bare 10% av pumpene som feiler, så er det likefullt i meste laget vil jeg si.

22% av de som har svart her har rapportert om feil med pumpa. MEN nå er dette neppe noe representabelt tall fordi de med feil på pumpa mye mer sansynlig vil stemme her enn en som ikke har hadd feil. Så en plass mellom 0 og 22% er det nok. Ditt anslag på 10% kan sikkert være ganske realistisk. Så dette er ikke noen kritikk av tallet 10%, men bare en støtte til at det kan være realistisk. (Ment forebyggende mot at noen skal trekke konklusjonen at fasiten er 22% feilrate på pumpene)

Jepp, men 10% er fortsatt høyt, veldig høyt vil jeg si. Lurer på om det er noen grunn til det. Temperaturteorien har jeg ikke så mye tro på. Men kanskje pumpa sliter med mye motstand (eller tåler veldig dårlig å kjøre tørt).

AtW

Lenke til kommentar

Motstand skal normalt ikke ha noe å si.

Slik som disse / våre sentrifugalpumper er konstruert, vil et mottrykk ikke få voldsomme konsekvenser. Da tenker jeg i første rekke på strømtrekket for pumpa.

Sidelekkasjen mellom impeller og pumpehus er som regel såpass stor at belastingsforskjellen blir ganske beskjeden, og dermed også strømtrekket.

Dessuten er jo hele pumpa nedsenket i vann, og dermed har den også gode "levevilkår" i form av en god kjøling.

Tørrkjøring av pumper skal man generelt sett unngå. Det som i første rekke kan skje, er at akseltetningen mellom pumpehus og selve motoren kan ødelegges, og dermed finner vannet fort veien inn i pumpa.

Det som kan være meget interessant å få greie på, er om denne pumpa / motoren er en kommutatormotor, eller har en elektronisk løsning for å veksle magnetfeltet i motoren.

Begge løsninger er i og for seg følsomme for vann, men den sistnevnte vil definitivt være den skjøreste!

Og bare som et apropos til dette: Modellbilmotorer, slike som gjerne brukes i skala 1:12 racing, blir ofte "innkjørt", nedsenket i vann.....

Simen1 gjør nok klokt i å påpeke det forholdet ja. Enkelte kan sikkert forledes til å tro at tallet 22% representerer feilraten, men slik kan det nødvendigvis ikke være!

Lenke til kommentar
Skrue: Tror du overklokking.no kunne lagd en artikkel om hva som går galt med pumpa viss jeg donerer min pumpe? :)

Det er jo ingenting i veien for at vi kan fikse det!

Det har jeg vel allerede nevnt.

Det som forøvrig kan være litt "risky", er at årsaken til at pumpene stopper, kan være flere.

Av den grunn kan man ikke trekke en fullstendig konklusjon, om man finner en forklaring til stopp i akkurat din pumpe.

Men den kan allikevel avdekke en svakhet, som ikke utelukker muligheten for at flere pumper har "omkommet" av samme grunn.

Lenke til kommentar

Min eheim-pumpe som jeg bruker nå står på at den kun tåler 35 grader.. man kan vel kanskje regne med at den BW-pumpen tåler enda mindre. (Hvorvidt det er samme teknologi som benyttes i begge vet vel ingen(?) her.) Det er jo 5 over under typisk vanntemperatur, gjerne etter radiatoren. Kjører man f.eks radiatorviften på laveste, med radiatoren etter pumpen, og med full last på vannkjølt og overklokket CPU og GPU kan vel temperaturen bli ganske høy før radiatoren.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten teori om at de billige settene som har blitt solgt er 2. sortering fra produsent; ikke ubrukelig, men ikke godt nok til å selge til full pris. Har hørt f.eks. at de hvitevarene som selges billig på elkjøp o.l. ikke har samme kvalitet som samme modell solgt for blodpris hos en kjøkken-leverandør (f.eks.). Det kan hende at filosofien er den samme her også.

La forresten merke til et grønt (eller gult, husker ikke) klistremerke på blokken min. Kanskje dette kan være en merking av kvalitet?

Dette var mine konspirasjonsteorier ;)

Lenke til kommentar
Min eheim-pumpe som jeg bruker nå står på at den kun tåler 35 grader.. man kan vel kanskje regne med at den BW-pumpen tåler enda mindre. (Hvorvidt det er samme teknologi som benyttes i begge vet vel ingen(?) her.) Det er jo 5 over under typisk vanntemperatur, gjerne etter radiatoren. Kjører man f.eks radiatorviften på laveste, med radiatoren etter pumpen, og med full last på vannkjølt og overklokket CPU og GPU kan vel temperaturen bli ganske høy før radiatoren.

Det kan nok hende at det er riktig.

Pumpene vi bruker, er tross alt beregnet for akvariebruk, og temperaturen i disse overstiger sjelden 25-30grader.

Men 35grader var uansett ganske "stramt" synes jeg?

Her bruker jeg i utstrakt grad MJ-pumper, og disse har en innebygget temperatursikring på 60grader. En ganske stor forskjell synes jeg, uten dermed å si at det er noe "galt" med Eheim-specsene.

BaronKanon: Jeg har vanskelig for å tro at den filosofien er riktig.

Grunnen til at El-Kjøp selger sine produkter såpass rimelig i forhold til konkurrentene, har nok årsak i stor-innkjøp i kombinasjon med en lavere kalkyle på samme produkt.

El-Kjøp satser vel på en høy turn-over i sine butikker i kombinasjon med lavere priser, og dermed er vel heller det en forklaring.

Lenke til kommentar

Har kjørt med big water en stund nå, og må si meg fornøyd. Temperaturene kunne ha hvert lavere, men det lave støynivået gjør at jeg vil fortsette å bruke dette settet.

Har dog et lite problem. I løpe av de 4 mnd dette settet har kjørt så merket jeg i går av vannmengden hadde minsket en del, og det var nå begynnt å komme luft i slangene pga for lite vann i systemet. Jeg har jevntlig sett etter lekasjer, men det er helt tett. Så noen som vet hva som kan gjøre av vannet minsker? Det må jo være et sted vannet kommer ut, men jeg har som sagt sjekket dette flere ganger, og lagt papir ved koblinger osv for å se om den grønne vesken har lekket ut.

Lenke til kommentar

Det er riktig, tror det var Simen1 som påpekte dette.

I første rekke gjelder dette "porøse" slanger, som f.eks silikonslanger.

De slangene som brukes i BW-settene er imidlertid PVC-slanger, som nok er atskillig tettere i så måte.

Det som nok er årsaken i de aller fleste tilfelle, er at systemet ikke er 100% gasstett.

Dermed vil den luften som befinner seg i systemet, og som alltid inneholder en viss mengde fuktighet, kunne pulsere inn og ut av systemet, og dermed ta med seg noe fuktighet. Varm luft (som en konsekvens av at den varmes opp i tanken) kan bære med seg mye fuktighet (les:vann), og når denne utvider seg og slipper ut av systemet, så vil den også ta med seg noe av vannet.

Når systemet deretter avkjøles, så vil kaldere, og ofte tørrere luft slippe inn. Denne vil da i sin tur oppta mer fuktighet når den varmes opp.

Over tid, vil dette medføre at vannstanden synker.

Lenke til kommentar

De slangene som er koblet inn i pumpen, altså 2 cm eller noe, er ikke det silikonslanger? Det er i vertfall en helt annen type enn de som er i resten av settet. De er lys matt transparent-grå, helt bøyelige og kan snurres uten at de "knekker".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...