Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Skrue, takk for meget utfyllende svar :)

Ville helst kjøpt på komplett siden de har overnattpakker og visa-støtte, men blir visst nødt til å kjøpe på Microplex likevel da .

Hvilken av tank/pumpene anbefaler dere der?

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med en limpistol, teip og kanskje litt silikon klarer man altids å lage overganger mellom de to slangedimensjonene :)

En slik løsning kan vel kalles gambling, i beste fall. Limpistol og tape anbefales ikke!

Smeltelim har en adhesjonsevne som svekkes over tid, og da kan lekkasjen plutselig være der.

Tape kan brukes for å holde ting sammen, sjelden eller aldri som tetningsmiddel.

Lenke til kommentar

Nei dessverre.

I så måte er du nok prisgitt Komplett mht tank i alle fall, tror jeg da. Men ettersom de ikke ser ut til å kunne levere den nippelen du trenger, må du nok ty til Microplex.

Chlas Olsson har visstnok også den aktuelle nippelen. Har du en slik butikk i nærheten, så kan jo det være et alternativ!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om akkurat denne nippelen, men caravan-butikker selger også enkelte nipler. Det er fullt mulig at det er feil gjenger, men jeg vet i vertfall at den slangedimensjonen er i bruk i dette området, og at jeg har sett nipler i hyllene på en slik butikk.

Lenke til kommentar

Den 600l/t-alphacool-saken fungerer. Bare ikke regn med at den faktisk klarer 600l/t igjennom BW-komponentene. Har regnet ut at den klarer 130l/t i mitt system.

Når det gjelder støy _må_ den settes oppå noe skumgummi el.l.

Lenke til kommentar

Ingen (vanlige) pumper klarer uansett samme flow gjennom et system, som de klarer i såkalt fritt fløde.

Dette har først og fremst sammenheng med den relativt dårlige trykkegenskapene / løftehøyde til slike pumper.

Så fort de møter litt motstand så faller den leverte vannmengden dramatisk, og de 130ltr/t som jonepet oppgir, kan nok stemme ganske bra.

Kan jo for moro skyld nevne et lite "omvendt" eksperiment jeg gjorde for litt siden. Vannkjølinga i en av maskinene her er utstyrt med en MJ1000, altså en pumpe som er oppgitt til å levere ca 1000ltr/t.

Koblet i stedet inn en BW-pumpe, som altså er oppgitt til 120ltr/t. Det var ganske interessant å se at CPU-temp steg med bare 1,4grader, i forhold til hva jeg oppnådde med MJ-pumpa!

Den faktiske flow gjennom systemet med de to forskjellige pumpene har jeg dessverre ikke fått sjekket, men jeg vil tro at forskjellen er betydelig.

Uten dermed å si at dette vil gjelde for alle, det er nok ganske avhengig av bl.a hvilken CPU-blokk man bruker.

"Moralen" i dette, får bli at man først og fremst bør forvente større driftssikkerhet med en mer solid pumpe, dramatiske forskjeller i temperatur kan man nok i de fleste tilfelle se bort fra.

---

Har akkurat sjekket den faktiske løftehøyden / trykkegenskapene for BW-pumpa, den ligger på ca 1,2m eller ~0,12bar om man vil.

Altså ikke så langt etter hva som gjelder og går for de vannpumpene man gjerne benytter.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Jeg kan forresten nevne hvordan min sirkulasjon var bygd opp (da jeg har ødelagt skjermkortet har jeg ikke noen GPU-blokk tilkoblet nå).

Pumpe/Tank->ca. 1m 10mm-slange->CPU-blokk (Zalman)->10-20cm 6mm-slange->overgang->10-20cm 10mm-slange->GPU-blokk(original BW-blokk)->1.5-2m 6mm-slange til radiator under bordet som maskinen står på->ca. 1m 6mm-slange->overgang->ca. 0.5m 10mm-slange->Pumpe/Tank.

Med andre ord, pumpen har nok av mottrykk. Da jeg målte dette koblet jeg inn den BW-påfyllingstanken imellom GPU-blokk og radiator, uten bruk av ekstra slange, og tok tiden pumpen brukte på å fylle denne. Det reelle flow-volumet er sikkert noe større fordi denne tanken skapte litt ekstra mottrykk, men samtidig også noe mindre fordi det ble en god del luft som ble pumpet igjennom systemet.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Ehm, jeg bare lurte på om det er noen her inne som ikke bruker BW-settet sitt av ymse grunner som har lyst til å gi bort, eventuelt selge festeanordningen til cpu-blokka si?

I så fall, send meg en PM.. :blush:

EDIT: Skrivefeil, seff....

Endret av MixMaster
Lenke til kommentar
Vel, det gikk pumpen igjen ! :wallbash::realmad:

Aldri i livet om det settet kommer inn i maskinen min igjen !!!

2x Pumpe stopp og 1x Sprekk i plexi !

Jeg begriper rett og slett ikke dette.

Thermaltake er jo en ganske stor aktør på dette markedet, og leverer en rekke kjøleløsninger, kabinetter og litt av hvert annet også.

At de vil seg sjøl så vondt, ved å levere så upålitelige greier! :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...