Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Metall blir fortere varmt, og fortere kaldt. Plexien blir kjølt ned sist. :)

Hei,

For dere som har et fungerende BW-sett, kan min teori lett prøves ut i praksis vha fingeren og hjernens innebyggede funktion til å måle forskellen i temperaturer.

Prøv å måle forskjellen mellem plexi og kobberen når PC'en står på, og når den blir skruet av (nedklølingsfasen = noen minutter).

Jeg skal gerne innrømme, hvis min teori ikke holder stikk i praksis.

Jeg holder fremdeles på å 'stress-teste' min pumpe (av og på med timers mellemrom).

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Pleksien leder garantert varme mye dårligere enn kobber. Når du slår av PC'n og blokka kjøler seg ned så vil raskt overflaten på plexien føles kald fordi den hele tiden vil ha samme temperatur som lufta omkring. Kobberet vil føles varmt lenge siden det vil ha en overflatetemperatur som er svært lik det resten av blokka har inni.

Dette er kjent fra metallindustrien der man tapper slagg (glassaktig masse med lav varmeledning) og metall samtidig. Slaggen kjøles raskt på overflaten men beholder den indre temperaturen lenge siden overflaten isolerer. Metallet kjøles middels raskt siden det hele tiden leder varmen som er i midten ut til kantene etter hvert som kantene avkjøles. Til slutt er metallet kjølig og det eneste som er varmt er kjernen av slaggen siden varmen isoleres inne der og tregt slipper ut. Dette er lett å se når man tapper metall siden slaggen raskt blir sort (kald) på overflaten, mens metallet gløder mye lengre, og hvis man knuser slaggen etter det så vil slaggen være like glødende inni som den var ved tapping (før bruddflaten raskt blir kald igjen.)

Jeg lurer på om sprekkdannelsen kan ha noe å gjøre med at skruene ikke har samme utvidelseskoeffisient som plexien, og at plexien dermed vil utsettes for hardere press ved driftstemperatur enn når det ble montert ved romtemperatur.

Lenke til kommentar

Hei,

Simen1 - du er inne på noget av det rigtige.

Edit: De som har prøvt å pinne-sveise kan kanske lettere forestille sig, hva jeg mener mht BW-blokken. (kobber = selve sveisen og plexi'en = slaggen opp på sveisen)

Min teori gelder bare denne BW-blokk og konstuktionen av denne. Jeg skal ikke komme med nogen "kjemi/metalurgi-ingeniør" forklaring her - men jeg kan gi en hint:

Kobber-klumpen veier ca. 400g og plexi'en kanske 40g. - men har ca. samme størelse (vegtfylle).

PS. Plex'en er forferdelig skøbelig og der skal ikke mye 'over-tighting' til - før der kommer sprekker.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Metall blir fortere varmt, og fortere kaldt. Plexien blir kjølt ned sist.  :)

Hei,

For dere som har et fungerende BW-sett, kan min teori lett prøves ut i praksis vha fingeren og hjernens innebyggede funktion til å måle forskellen i temperaturer.

Prøv å måle forskjellen mellem plexi og kobberen når PC'en står på, og når den blir skruet av (nedklølingsfasen = noen minutter).

Jeg skal gerne innrømme, hvis min teori ikke holder stikk i praksis.

Jeg holder fremdeles på å 'stress-teste' min pumpe (av og på med timers mellemrom).

Mvh

Kimmer

Det er ikke noen god måte å gjøre det på, pga forskjellig varmeoverføring så vil metall med en gitt temperatur føles varmere (evt kaldere) enn mange andre materialer. (jfr 4 graders vann vs 4 graders luft)

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke noen god måte å gjøre det på, pga forskjellig varmeoverføring så vil metall med en gitt temperatur føles varmere (evt kaldere) enn mange andre materialer. (jfr 4 graders vann vs 4 graders luft)

Hei,

Du kan kanske anbefale en bedre metode til å teste teorien på?

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hei,

Du kan kanske anbefale en bedre metode til å teste teorien på?

Mvh

Kimmer

For å måle overflatetemperatur så kan man jo bare bruke ett lite termometer, de koster ikke mye, og de fleste(?) har ett fra før.

AtW

Lenke til kommentar
Hei,

Jo mer jeg studerer den blokk - jo mer overbevist blir jeg om, at det BW-settet har best av å stå på 24/7.

Plexi'en og kobberblokken kjøler ikke like fort ned, når man slår av PC'en. Plexi'en vil kjøle mye hurtigere end kobberen.

Dette tror jeg på sikt, kan gi nogen katatrofale følger (sprekker/lekasjer).

Burde ha vert en funktjon, der pumpen sviver i f.eks 1 minut efter, at man har slått av PC'en. Dermed sikrer man, at begge deler blir kjølt ned til romtemperatur med samme hastighet.

Bare en teori!

Mvh

Kimmer

En del nye strømforsyninger kommer med egne vifteledninger som det kjøres strøm på i x antall minutter etter system shutdown. Tror min BQuiet lar viftene surre i fem minutter. Det er kanskje ikke så dumt å koble radiator og pumpe på en slik en?

Lenke til kommentar
I mitt TT shark kabinett er det hull baki kabinettet til slanger, men jeg skjønner ikke hvilke slanger som skal igjennom der siden slangene på radiatoren peker innover i kabinettet.

Noen som kan hjelpe meg?

Temmelig sikker på at de kun skal brukes hvis radiatoren er montert utenfor kabinettet...

Lenke til kommentar

Her er hullene markert med røde piler.

Kan noen gi meg en grei forklaring på hvordan jeg kan utnytte dem? (gjerne en enkel tegning)

Har ikke bestemt meg hvordan jeg skal montere radiatoren, men har tenkt å ha vifta satt til å blåse.

post-224-1113053234_thumb.jpg

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Skjønner at viss jeg har radiatoren montert utover, så kan jeg bruke de store hullene oppe eller nede (kommer an på hvilken vei jeg har radiatoren), men det er og 6 hull som jeg ikke blir klok på (hvorfor det er fire store hull nede og hva de 4 små-hullene er til) :hmm:

Heter skjalg ja, hvordan det? :p

post-224-1113054711_thumb.jpg

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

HJELP:

Jeg har nå sett over vannblokken, den ser ut til å ha smeltet litt nedi vannkanalene slik at der clipsen strammer på blokken har blitt bøyd innvoer. Men det jeg lurer på er hvorfor det skjer med server-pcen når det er ca 2-3% load, lav temperatur + at det funket i over 3 uker før pluselig når jeg kommer hjem fra skolen så virket den ikke mer?

Lurer på hvordan jeg ligger an i denne saken angående garanti å sånt.

Jeg som også ha god erfaring innen pc-bygging og vannkjøling generelt også, ikke noe noob-greier ;)

Lenke til kommentar
En del nye strømforsyninger kommer med egne vifteledninger som det kjøres strøm på i x antall minutter etter system shutdown. Tror min BQuiet lar viftene surre i fem minutter. Det er kanskje ikke så dumt å koble radiator og pumpe på en slik en?

Hei,

Bra og nyttig info der! :thumbup:

Kan helt klart være en fordel med en slik løsning i bl.a de tilfelder, hvor man slår av PC'en fra full 'load'. (f.eks ved fustration i et spill, hvor man bruker 'svenskebryteren' :wallbash: ).

Vett du om andre PSU-merker der har denne funktjon?

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Lurer på hvordan jeg ligger an i denne saken angående garanti å sånt.

Hei,

Man må jo konkludere at blokken har vert ufattelig varm og at dette skyldes at pumpen har stoppet (eller gått tom for vann pga lekasje).

Vil ikke mene, at du kan få problemer med en retur/erstatningssak i dette tilfelde.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Skjønner at viss jeg har radiatoren montert utover, så kan jeg bruke de store hullene oppe eller nede (kommer an på hvilken vei jeg har radiatoren), men det er og 6 hull som jeg ikke blir klok på (hvorfor det er fire store hull nede og hva de 4 små-hullene er til) :hmm:

Heter skjalg ja, hvordan det? :p

simpelthen bare i tilfellet du trenger et hull der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...