Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her og lurer på om jeg har gjort noe feil eller om hovedkortet mitt rapporterer feil temp.. Har en idle temp på 49 grader (tidligere 53). Har en k7 1.46GHz cpu (ikke overklokket)..

Har montert radiatoren inne i kabinettet rett under strømforsyninga. Snudde vifta sånn at den suger luft inn gjennom raddisen. Kjører forresten vifta på halv fart, på full styrke går det jo ikke an å være i samme rom som maskina :p

Var så vidt jeg fikk plass til radiatoren inne i maskina så det har blitt noen glipper rundt den så jeg lurer på om den rett og slett suger inn mye varm luft fra kabinettet istedenfor utenifra? Skal se om jeg får tatt noen bilder så folk kan komme med idee'r

Lenke til kommentar
Synd det er så få bilder her, artig og se hvordan folks systemer ser ut

Kan dele mine bilder, ligger noen her

Bilder av radiator ute/inne og med/uten GPU-blokk.

For øyeblikket er vann byttet ut med luft i påvente av erstatning for defekt pumpe fra Komplett

pass på så du ikke får knekk på silikonslangene ut fra pumpa. det hindrer vannstrømen. på de første bildene ser det ut som det er litt lite vann i pumpa. over minimum, men pumpa slurper raskt til seg luft om det er lite.

jeg skal legge ut bilder senere.

Lenke til kommentar

Hei,

Ser at der er flere der har feil rekkefølge på BW enheterne:

Korrekte rekkefølge bør være:

Pumpe > CPU > radiator > pumpe

eller med 2 blokke:

Pumpe > CPU > GPU > radiator > pumpe

eller for de med 2 radiatorer:

Pumpe > CPU > radiator > GPU > radiator > Pumpe

eller med andre ord: altid radiator rett før pumpen.

En mulig årsak til at pumpen tar kvelden er (ved feil rekkefølge) at pumpen jobber med/i 50+ grader varmt vann i stedet for avkjølet vann fra radiatoren.

I tillegg skal der ikke så mye bøying av slangerne til, før de struper gennemstrømningen - hvilket fører til overbeslastning av pumpen.

Vil anbefale minimum en bøyeradius på 5cm.

Har testet i 24 timer - så langt så godt!

Bortsett fra viftestyringen tok kvelden efter 10 minuter på laveste hastighet.

Edit: Efter å ha slitt mig igennem denne laaange tråd ser jeg, at der er en hel del der sliter med "Murphy's lov".

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hei, Ser at der er flere der har feil rekkefølge på BW enheterne:

Jeg mener at rekkefølgen ikke spiller noen rolle. Som kjent er pumpemotstanden den samme uansett rekkefølge og dermed varmetransporten den samme uansett rekkefølge.

Det du sier om at pumpa får inn varmere vann dersom den får vann fra kjøleblokka stemmer ikke helt. Vannet har omentrent samme temperatur gjennom hele systemet. Mål f.eks før og etter radatoren. Jeg tviler på at temperaturforskjellen er noe særlig større enn et par grader. Radiatoren har ca 5-7°C temperaturforskjell mellom vann og inn-luft på en vanlig overklokket Athlon64 CPU.

En annen ting er at du nevner en svært høy eksempeltemperatur: 50°C vanntemp. Det vil si at CPU-tempen må være ennå noen grader høyere. En så høy vanntemperatur tyder egentlig bare på en dårlig plassering av radiatoren, F.eks at den bruker den varme kabinettlufta til å kjøle vannet.

Lenke til kommentar
En annen ting er at du nevner en svært høy eksempeltemperatur: 50°C vanntemp. Det vil si at CPU-tempen må være ennå noen grader høyere. En så høy vanntemperatur tyder egentlig bare på en dårlig plassering av radiatoren, F.eks at den bruker den varme kabinettlufta til å kjøle vannet.

Støtter opp om den Simen1. Dersom motherboard monitor er i nærheten av å være nøyaktig i mitt system ([email protected]) så har ikke tempen vært høyere enn noen og 30 grader.

Max temp registrert på min cpu er 37 etter noen timer i Prime95.

La oss si den viser 5 for lite da, så er max temp kanskje 42, og det er særdeles sjelden maskin blir kjørt så hardt.

I tillegg går vifta på det aller laveste.

DrE

Lenke til kommentar
Hei,

Ser at der er flere der har feil rekkefølge på BW enheterne:

Korrekte rekkefølge bør være:

Pumpe > CPU > radiator > pumpe

Skjønner ikke hvorfor ''vår'' rekkefølge er feil. Om det har noe å si for temperaturen i vannet, kan det ikke være snakk om mange gradene. I tillegg er det pumpe --> radiator --> CPU --> pumpe som er avbildet i den knøttlille bruksanvisninga som følger med.

Lenke til kommentar
Støtter opp om den Simen1. Dersom motherboard monitor er i nærheten av å være nøyaktig i mitt system ([email protected]) så har ikke tempen vært høyere enn noen og 30 grader.

Max temp registrert på min cpu er 37 etter noen timer i Prime95.

Samme her. Jeg har bare en gang kommet opp i akkurat 30°C her hos meg en dag det var ganske varmt i stua (ca 23°C) og jeg hadde kjørt Prime95 i en times tid. Ellers så er CPU'tempen min skjelden over 27°C. Men nå har jeg Athlon64 3000+ og ikke Pentium4 slik som deg DrErling. Det er nok forklaringa på at jeg har litt lavere temperaturer enn deg.

Lenke til kommentar
Men nå har jeg Athlon64 3000+ og ikke Pentium4 slik som deg DrErling. Det er nok forklaringa på at jeg har litt lavere temperaturer enn deg.

Jeg ligger på 27 grader på idle temp. Har en northwood, så den er ikke så veldig ekstrem på varmeutviklingen, men noe cool n` quiet er det vel ikke å spore ;)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor ''vår'' rekkefølge er feil. Om det har noe å si for temperaturen i vannet, kan det ikke være snakk om mange gradene. I tillegg er det pumpe --> radiator --> CPU --> pumpe som er avbildet i den knøttlille bruksanvisninga som følger med.

Hei,

Hmmm...! På side 21 i min BW miniature 'User Manual' (2004) kan jeg se at min påstand ikke er helt feil.

Til Simen1:

Overdrivelse fremmer forståelsen (mht tempen). Påstanden (mht rekkefølgen) er basert på mange års erfaring med en haug av ulike kjølesystemer ute i det virkelige liv. Er enig med dig i at radiatoren på ha kald luft utefra (eller monteres utvendig) for å gi den rette effekt.

Dette en mitt første vannkjølesystem til PC. Jeg har ikke hatt sjans for at måle temps ennda - holder på å teste ennå. Skal ta målinger av vanntemps når systemet er monteret.

Med bare pumpe og blokk (uten radiator) kjørende i 24 timer - da er vanntempen steget med 7 grader. (målt i pumpehuset og i flasken som står på siden av - 32 vs 25 grader). Så pumpen i sig selv produserer en del varme til vannet.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Endelig, ENDELIG :D Jeg sendte saken min til forbrukerrådet i påsken. Ringte nå isted og sa at jeg ikke var sikker på om mailen hadde kommet frem(bare for å ha noe å si :p ) Så forklarte jeg saken og han sa hvor lang tid det kunne ta osv. Så nevnte jeg det med den paragrafen jeg fant, og han sa da at jeg hadde selvsagt krav på dekning av skjermkortet også, men jeg måtte vente på saksbehandling osv osv. Jeg sa bare takk for hjelpen sålangt, og så la jeg på. Så ringte jeg mpx.no og heldigvis var det ikke hun samme som svarte denne gangen. Nå fikk jeg prate med en hyggelig kar, og jeg nevnte hele saken. Jeg fortalte ham at jeg har satt forbrukerrådet på saken, og han sa at det ikke var nødvendig. Bare skriv et returskjema og send TT BW settet + skjermkort til oss, og om begge er defekt vil du få erstatning.

Javel, tenkte jeg. Jøss, så enkelt kan det altså bli. Kommer helt ann på hvem man prater med bare. :D

Vel, det jeg lurer på nå er hvor serienummeret på settet er. Jeg ser et nummer under esken som fulgte med hvor det står: B1365. Er dette serienummeret ? :roll:

EDIT: Om noen hadde giddet å sjekke under esken sin og fortalt meg om det står det samme der, så er det vel kanskje serienummeret. De fleste som har bestilt ved juletider har vel det samme serienummeret antar jeg :dontgetit:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...