Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Fikk mitt sett for et par dager siden, montert det midlertidig opp utenfor pc og alt ser ut til å funke bra. Det eneste jeg lurer på er hvilken vei festeklipset cpu blokka skal sitte. Skal den "korte" enden(Den enden man ikke kan bruke skrujern for å trykke den på plass) sitte nærmest "steppet" på sokkelen, eller omvendt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk mitt sett for et par dager siden, montert det midlertidig opp utenfor pc og alt ser ut til å funke bra. Det eneste jeg lurer på er hvilken vei festeklipset cpu blokka skal sitte. Skal den "korte" enden(Den enden man ikke kan bruke skrujern for å trykke den på plass) sitte nærmest "steppet" på sokkelen, eller omvendt?

I alle tilfeller jeg har vært borti så skal den delen der du skal spenne den ned (Bruker skrujern) alltid på den siden du har "steppen". Slik er det på alle kjøleribber jeg har montert. Og dette gjelder også dette settet.

Lenke til kommentar
Tester TT BigWater settet i min sekundære Sokkel A baserte maskin nå. Og her var det noe HEEEEELT annet enn på Athlon 64 maskinen min! Her er det effektivt! greier faktisk 2600MHz, 1.9 Volt på min Mobile athlon xp 2500+ nå! Med Volcano12 kjøler greide jeg bare litt over 2400MHz på AN7. Dette var morsomt! Har forøvrig lappet sammen tanken med litt silikon.

Kjører nå på 2500MHz og ca. 1.85 Volt. Ligger knapt på 40 Celsius med Prime95 Torture test nå. Da jeg startet opp på 2200MHz og 1.65 Volt så lå den langt under 30 grader idle. Her tror jeg mitt sett har funnet sitt hjem.

Nice, jeg skal kjøre det på akkurat samme oppsettet, sliter noe voldsomt med luftkjøling nå (50 grader idle@1866Mhz@133fsb, 1,45v), GlacialTech Silent Breeze I.

På det oppsettet og hastigheten vil du komme ned mot 30 grader på full last. Ikke glem at jeg testet Barton 2500MHz og 1.9 Volt. Og da bare fikk 40 grader på full last. Hadde dog Radiatoren liggende utenfor kabinettet. Monterer du den inni kabinettet så vil du få litt høyere temp. Men dog mye lavere enn luftkjøling.

Lenke til kommentar
Nice, jeg skal kjøre det på akkurat samme oppsettet, sliter noe voldsomt med luftkjøling nå (50 grader idle@1866Mhz@133fsb, 1,45v), GlacialTech Silent Breeze I.

På det oppsettet og hastigheten vil du komme ned mot 30 grader på full last. Ikke glem at jeg testet Barton 2500MHz og 1.9 Volt. Og da bare fikk 40 grader på full last. Hadde dog Radiatoren liggende utenfor kabinettet. Monterer du den inni kabinettet så vil du få litt høyere temp. Men dog mye lavere enn luftkjøling.

nja.. om han kommer helt ned på rundt 30C grader under full last ved STD XP-M FJQQ4c (45watt) prossesoren på 1800MHZ tror jeg vel heller lite på. jeg kjørte min XP-M som er en 35watter på STD hastighet litt og lo på 32-33Idle og litt over 40C load,

så jeg tviler ganske sterkt på det der igrunn.. men at han klarer fra 33-35C idle og kansje 42-43 load kan jeg tenke meg han vil ligge, siden han har så høy temperatur bare under hvile med luftkjølingen sin så har han nok enten veldig rotete kabinett eller fullt av harddisker og/eller annet som tar opp all plassen slik at det blir lite luftsirkulasjon i kabinettet og i tillegg produserer mengder varme sammlet. :hmm:

Lenke til kommentar

nja.. om han kommer helt ned på rundt 30C grader under full last ved STD XP-M FJQQ4c (45watt) prossesoren på 1800MHZ tror jeg vel heller lite på. jeg kjørte min XP-M som er en 35watter på STD hastighet litt og lo på 32-33Idle og litt over 40C load,

så jeg tviler ganske sterkt på det der igrunn.. men at han klarer fra 33-35C idle og kansje 42-43 load kan jeg tenke meg han vil ligge, siden han har så høy temperatur bare under hvile med luftkjølingen sin så har han nok enten veldig rotete kabinett eller fullt av harddisker og/eller annet som tar opp all plassen slik at det blir lite luftsirkulasjon i kabinettet og i tillegg produserer mengder varme sammlet. :hmm:

Spørs hvor han monterer radiatoren. Jeg var langt under 30 på idle. Og han har en betraktelig lavere effekt enn hva jeg testet på. Dessuten må du huske på at han nå ikke har en high end luftkjøler.

Lenke til kommentar
Spørs hvor han monterer radiatoren. Jeg var langt under 30 på idle. Og han har en betraktelig lavere effekt enn hva jeg testet på. Dessuten må du huske på at han nå ikke har en high end luftkjøler.

joda gjør jo det, men SÅ mye har det faktisk ikke å si om radiatoren står inni eller utenfor, men kan da være kansje opptil 3-4C grader iforhold til sånn jeg fikk når jeg montert den inn ihvertfall. og det er sikkert litt forskjellige resultater hoss alle med settet særlig mellom de som har 2200RPM pumpe og de med 2700RPpm pumpe, men jeg syns ihvertfall ikke akkurat at dette settet var noe spesielt å skryte av annet en look faktoren... :roll:

temperaturene er omtrent som før, kansje bittelitt lavere nå og fikk jo 40Mhz høyere CPU frekvens stabilt på settet,så NOE bedre er det... at det er bedre en bra luftkjøling er nok ikke mer enn SÅVIDT. når jeg fikk denne 40MHZ forhøyningen sto foresten hele settet utenfor PC'n untatt blokken da Self. :p

Lenke til kommentar

joda gjør jo det, men SÅ mye har det faktisk ikke å si om radiatoren står inni eller utenfor, men kan da være kansje opptil 3-4C grader iforhold til sånn jeg fikk når jeg montert den inn ihvertfall. og det er sikkert litt forskjellige resultater hoss alle med settet særlig mellom de som har 2200RPM pumpe og de med 2700RPpm pumpe, men jeg syns ihvertfall ikke akkurat at dette settet var noe spesielt å skryte av annet en look faktoren... :roll:

temperaturene er omtrent som før, kansje bittelitt lavere nå og fikk jo 40Mhz høyere CPU frekvens stabilt på settet,så NOE bedre er det... at det er bedre en bra luftkjøling er nok ikke mer enn SÅVIDT. når jeg fikk denne 40MHZ forhøyningen sto foresten hele settet utenfor PC'n untatt blokken da Self. :p

Jeg fikk ikke så mye bedre temperaturer på min Athlon 64 maskin i forhold til Venus 12 (3200 RPM). Men jeg fikk 17 grader lavere temp på full load på min sokkel A baserte maskin. Og her sammenlignet jeg med Volcano 12 (3200 RPM), 2500MHz og 1.9 Volt. Testet dog vannkjølingen med kabinett åpent og Radiator på utsiden.

Så resultatene varierer veldig alt etter system. Look er nok en av tingene som trekker mange ved dette settet. Støy? Vel, om man har GPU kjøler og chipset kjøler også så kan man jo redusere støy endel. Men man bør fortsatt ha en vifte som blåser på spenningsregulatorer om man overklokker. Disse blir normalt sett avkjølt av CPU vifte. Og her blir det jo ingen vifte når man bruker vannblokk. På mitt AN7 kom PWM tempen oppi 70 grader med vannkjølingen på overnevnte scenario. Siden jeg da ikke fikk sirkulasjon rundt prosessor sokkel.

EDIT: Forresten så fjernet jeg alt støvet som lå mellom ribbene på min Volcano 12 kjøler mens jeg prøvde vannavkjølingen. Og etter jeg monterte Volcano 12 inn igjen så datt tempen ca. 5 grader både på idle og load i forhold til før. Volcano 12 har veldig kort avstand mellom finnene og det skal ikke mye til før man ødelegger mye sirkulasjon der. Og dette var på 2200MHz, 1.65 Volt og vifte på 2200RPM. Før: 45 grader Idle og litt over 50 Grader på Full last. Nå: 40 Grader Idle og ca. 45 grader på full last.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Hvordan var dette igjen, gikk det ann å bruke TT sine GPU blokker på 6800GT og Ultra?

Trodde ikke det, noe med monteringshullene som ikke passer.. Leste om en kar som hadde stripset sin på (marius_ev hvis jeg ikke husker feil)

Lenke til kommentar
Hvordan var dette igjen, gikk det ann å bruke TT sine GPU blokker på 6800GT og Ultra?

Trodde ikke det, noe med monteringshullene som ikke passer.. Leste om en kar som hadde stripset sin på (marius_ev hvis jeg ikke husker feil)

Ja, leste om det der. Latterlig å selge en GPU blokk som ikke passer til 6800. Mange folk har jo nettopp dette kortet.

Lenke til kommentar

Ser det er mange som nevner at BW settet har en grense for hva den klarer å kvitte seg med av varme.

Hvor sånn ca går grensa for når bw ikke har mer å gå på? (altså at vanntempen øker i stedet for å holdes stabil)

jeg selv kjører vifta på det laveste på en P4 3.0C klokket til 3.45. Den er primestabil her og legger seg da på ca 36 grader max etter noen timer. Den idler på 25-27...

Fra før hadde jeg en monsterblokk (mcx478-V med papst vifte) som støyet noe mer og hadde max temp på rundt 50 grader på load, altså 14 grader forskjell.

Vet ikke helt om jeg klarer å ta utsagnene om at bw ikke er stort bedre enn luftkjøling helt seriøst jeg... (men mulig jeg tar feil siden jeg har northwood og ikke de aller aller varmeste cpuene)

DrE

Lenke til kommentar
Ser det er mange som nevner at BW settet har en grense for hva den klarer å kvitte seg med av varme.

Hvor sånn ca går grensa for når bw ikke har mer å gå på? (altså at vanntempen øker i stedet for å holdes stabil)

jeg selv kjører vifta på det laveste på en P4 3.0C klokket til 3.45. Den er primestabil her og legger seg da på ca 36 grader max etter noen timer. Den idler på 25-27...

Fra før hadde jeg en monsterblokk (mcx478-V med papst vifte) som støyet noe mer og hadde max temp på rundt 50 grader på load, altså 14 grader forskjell.

Vet ikke helt om jeg klarer å ta utsagnene om at bw ikke er stort bedre enn luftkjøling helt seriøst jeg... (men mulig jeg tar feil siden jeg har northwood og ikke de aller aller varmeste cpuene)

DrE

Hei. Du vil nok få langt fra så bra temperaturer på en overklokket Prescott. Det ser ut til at man får meget bra temperaturer på Sokkel A CPU-er og P4 Northwood. Når det gjelder A64 får man ikke så bra temps når man overklokker 2700MHz +. Og dette har jeg testet med Radiatoren utvendig. Sokkel A som jeg sa ga mye bedre resultater. Selv på 2600MHz og 1.9 Volt.

Lenke til kommentar

DrE

Hei. Du vil nok få langt fra så bra temperaturer på en overklokket Prescott. Det ser ut til at man får meget bra temperaturer på Sokkel A CPU-er og P4 Northwood. Når det gjelder A64 får man ikke så bra temps når man overklokker 2700MHz +. Og dette har jeg testet med Radiatoren utvendig. Sokkel A som jeg sa ga mye bedre resultater. Selv på 2600MHz og 1.9 Volt.

Jeg syns ikke det er no bra temps med settet mitt.

radiator står utenfor og jeg har en AMD socket A 3200+ (2.2Ghz) med barton kjerne(uklokka) og min ligger på ca. 40c idle og toppen 47c load. er ikke spess fornøyd med det når jeg hører alle disse folka med så lav temp.

Lenke til kommentar

DrE

radiator står utenfor og jeg har en AMD socket A 3200+ (2.2Ghz) med barton kjerne(uklokka) og min ligger på ca. 40c idle og toppen 47c load. er ikke spess fornøyd med det når jeg hører alle disse folka med så lav temp.

Merkelig at du skulle få så høy temp da. Om jeg sammenligner med mitt Sokkel A system. Går ut fra du bruker avstandsstykker på radiatoren? Slik at den ikke ligger klint oppå noe?

Lenke til kommentar

DrE

Den grensen vil flytte seg oppover jo varmere vannet blir, effekten til radiatoren blir høyere jo større forskjellen er mellom vanntemperatur og lufttemperatur.

AtW

Lenke til kommentar

samme her, får ganske lik temp som deg faktisk, men litt lavere får jeg vel.

ligger på 36-37 idle og helt oppi 55 nå ved full last på 2.2Ghz 1.65vcore og samme 68watt varme produseringen som du har(std barton)

er heller ikke fornøyd når jeg hører om alle disse folkene som får så lav temp som helt nedi 30C grader idle og noen har tilog med kun 38-40C grader under Full last, det skjønner jeg ikke åsen de kan få til når jeg ligger på 55C grader nå som kun er 1.5C grader mindre enn hva jeg hadde på en dårlig luftkjøler i hovedmaskinen min. :hmm:

Look'en er jo en viktig ting syns jeg, men har man vannkjøling burde det være noe man kan vise fram til kompisser, men man har jo ikke mye og skryte av hvis luftkjølingen dem har er like bra eller bedre. latterlig! :!:

EDIT : radiator står foresten inni kabinettet, sto den utenfor fikk jeg vel såvidt under 50C grader under last, omtrent som deg med 47C grader

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Kan vel ha noe med kjølepasta folkens det med at temperaturer variere.

Men jeg har et par spørsmål, ytelsesfoskjell 1 vs 2 kjøleribber? Hvordan fylle systemet med "guffe" Bør det ikke være vann i hele systemet når du slår på første gang? og hvordan får en det til uten å slå på pc'en?

Mvh Ø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...