Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Det er så rart, cpuen min blir bare varmere og varmere.

før hadde jeg 35 idle, så 37-39 idle og nå står den på 40 idle.(og det er heller blitt KALDERE i rommet mitt)

og jeg har ikke gjort noe som helst.

er det noen andre som har merket no forksjell i temps?

Er du sikker på at du ikke har knekk på en slange eller no? har du noen forsjell på pumpe-hastighet(siden pumpa kan ryke)?

den eneste temparatur forsjellen jeg har hatt, er i positiv retning. Temparaturen sank en 4-5 grader etter en tids bruk.

brukte ArticSilver5 under montering, og den har en "innkjørings tid" på opp til 200Timer før den yter optimalt;) Hva slags termisk pasta brukte du? anbefaler AS5, men tror ikke den utgjør så alt for mye alt-i-alt :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får jeg mitt Thermaltake BigWater i morgen (eller før påsketider HÅPER jeg da)..

Har et spørsmål angående mitt nye skjermkort som kommer etter påske. Point of View GeForce 6800 Ultra *AGP* i referansedesign. Kjøper fra en venn (2500,-) som går over til PCI-e. Vil denne GPU-blokken (TT - som flere har linket til tidligere) klare og kjøle ned kortet tilstrekkende sammen med en Pentium 4 Northwood 2,8ghz@3,08ghz? Eller bør jeg gå for en NV5 Silencer?

Jeg lurer på dette fordi det kan spare meg en kjedelig tog og gåtur fram og tilbake Drammen - Digital Impuls Oslo :dribble:

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Tror egentlig det virker som at folk tror dette er MER plug&play enn andre typer vannkjøling. den lave prisen har lokket til seg ufattelig mange klønete geeks.. no offence :hmm:

Du tok ordene ut av min munn!

Og hva vet vel folk her om feilprosent på settet? Det diskuteres "høy feilprosent" over en lav sko gjennom siste del av tråden. Det må da være solgt tusenvis av BW sett fra psdata, mpx, netshop og komplett siden psdata stuntet settet ut på julekalenderen.

Det er sikkert 10/100x flere BW sett enn det er andre typiske vannkjølingssett, så hva vet vel folk her om feilprosenten? bare fordi 10-15 stk her har hatt trøbbel og (sorry to say) whiner noe utrolig?

DrE

Lenke til kommentar

Hvar det ikke slik at man kunne ha radiatoren ute uten å isolere noenting så lenge tempen var over 1 grader?

Alle dere som har fått ødelagt settet eller deler av settet HAR dere sendt en saklig mail til webshopen dere bestilte det av og bedt om erstatning?

Dette er helt klart en forbrukerombud-sak viss man ikke skulle få erstatning.

Jeg er ikke redd i det hele tatt for å få ødelagt noe maskin av BW for jeg skal filme installasjonsprosessen slik at jeg kan dokumentere at det slett ikke er brukerfeil og eventuelt gå til søksmål viss jeg ikke skulle få pengene tilbake.

Hjelper ikke å sitte på rompa og syte over livet på forum viss dere vil ha erstatning! ;)

Lenke til kommentar

nei under 0 grader fryser vanlig vann... når temperaturen på vannslangene og kjøleblokka er under romtemperatur så kan det oppstå kondens utifra hva luftfuktigheten i rommet er... Altså så lenge kjølevannet er under romtemp bør all kjøling inni kabinettet isoleres mot kondens...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Tror egentlig det virker som at folk tror dette er MER plug&play enn andre typer vannkjøling. den lave prisen har lokket til seg ufattelig mange klønete geeks.. no offence  :hmm:

Du tok ordene ut av min munn!

Og hva vet vel folk her om feilprosent på settet? Det diskuteres "høy feilprosent" over en lav sko gjennom siste del av tråden. Det må da være solgt tusenvis av BW sett fra psdata, mpx, netshop og komplett siden psdata stuntet settet ut på julekalenderen.

Det er sikkert 10/100x flere BW sett enn det er andre typiske vannkjølingssett, så hva vet vel folk her om feilprosenten? bare fordi 10-15 stk her har hatt trøbbel og (sorry to say) whiner noe utrolig?

DrE

Det kan hende, men pumpefiel har nok neppe(?) noe med feilmontering å gjøre, man kan jo nesten ikke montere pumpa feil. Personlig har jeg ikke hatt noe trøbbel med settet, hverken pumpe eller blokk.

AtW

Lenke til kommentar
nei under 0 grader fryser vanlig vann... når temperaturen på vannslangene og kjøleblokka er under romtemperatur så kan det oppstå kondens utifra hva luftfuktigheten i rommet er... Altså så lenge kjølevannet er under romtemp bør all kjøling inni kabinettet isoleres mot kondens...

Det samme vil jo gjelde om romtemperaturen er under kabinettemperaturen, og det er da ikke noe problem? Personlig tror jeg det skal mye til før det blir noe kondens å snakke om.

AtW

Lenke til kommentar
Da får jeg mitt Thermaltake BigWater i morgen (eller før påsketider HÅPER jeg da)..

Har et spørsmål angående mitt nye skjermkort som kommer etter påske. Point of View GeForce 6800 Ultra *AGP* i referansedesign. Kjøper fra en venn (2500,-) som går over til PCI-e. Vil denne GPU-blokken (TT - som flere har linket til tidligere) klare og kjøle ned kortet tilstrekkende sammen med en Pentium 4 Northwood 2,8ghz@3,08ghz? Eller bør jeg gå for en NV5 Silencer?

Jeg lurer på dette fordi det kan spare meg en kjedelig tog og gåtur fram og tilbake Drammen - Digital Impuls Oslo :dribble:

Mvh

Rune

Kjøp deg NV silencer du.. Vet at det ikke passer til 6800gt sitt referansedesign.. (Monteringshullene "mangler")

Lenke til kommentar

Det er frostvæske i den grønne væska som følger med om du leser på pakken :p

Lenke til kommentar

Det samme vil jo gjelde om romtemperaturen er under kabinettemperaturen, og det er da ikke noe problem? Personlig tror jeg det skal mye til før det blir noe kondens å snakke om.

AtW

Om romtemp er under kabinettemp har man jo ganske mye varm luft inni kabinettet som forhindrer at slikt skjer, mens hvis vanntemp er under romtemp/kabinettemp vil det kondenseres direkte på vannblokker og andre "underkjølte" ting uten noe kald/varm luft som demper effekten.

Lenke til kommentar

AtW

Om romtemp er under kabinettemp har man jo ganske mye varm luft inni kabinettet som forhindrer at slikt skjer, mens hvis vanntemp er under romtemp/kabinettemp vil det kondenseres direkte på vannblokker og andre "underkjølte" ting uten noe kald/varm luft som demper effekten.

Varm luft inne i kabinettet som forhindrer at likt skjer? Nå er jeg ikke med? Grunnen til at man har kondens er jo at varm luft treffer noe som er kaldere enn lufttemperaturen. Det argumenteres har med at om du har raditaoren ute, så vil vannet blir kaldere en kabinetttemperaturen, det vil den også bli om du har kjøleren i romtemp (om du ikek har ett veldig kaldt kabinett). Og dette skaper ikke kondens, derfor tror jeg det skal mye til før man får kondens inne i en maskin på denne måten.

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo vanlig å operere med 10 prosent feil på utstyr. Og når det er vann i bildet så kan det gå galt...

:wow:

10% !

Det tviler eg sterkt på. Dersom ein produsent har så stor feilprosent må den ha eit ganske stor prispåslag for å dekke opp for kostnadene ved retur og slikt. Innen industri er det f eks to varianter: utstyr med garanti = industrikvalitet, og utstyr uten garanti = alt mulig anna rart. Generelt er varer med industrikvalitet bedre, men hovedforskjellen er prisen. Denne prisforskjellen skal dekke testing, godkjenning og returkostnader.

Sidan Big Water settet er såpass billig, og samtidig har garanti kan ikkje feilprosenten være høg særlig lenge. Då må enten prisen opp eller så må feilprosenten ned. Viss ikkje taper produsenten penger.

Ein anna forklaring kan vere at dei normale nettsjappene har mykje mindre prispåslag enn f eks Microplex. Uten at eg veit det vil eg spekulere i at Mp har mellom to til tre ganger så stor utpris som innpris. Dvs at om dei sel varer til 500 har dei kun betalt mellom 160 - 250 kr inn for varene. Forskjellen skal dekke utgifter og avgifter, resten er overskudd. Dette er ikkje uvanlig blant nisjebutikker etter min erfaring.

Komplett, MPX og PSdata er sel ikkje nisjeprodukter og har andre avtaler med grossister osv. I tillegg har dei hard konkurranse i sitt segment. Dette har dessverre ikkje Mp. Heldigvis ser det ut til at det kan bli konkurranse snart. Om ikkje lenge vil nettbutikkane sine ferdig-PCer være utstyrt med vannkjøling a la Big Water. For at dette skal være mulig må kvaliteten være god og prisen lav. Det er ingen problem å få dette til frå produsentene sin side. Det einaste som manglar er at publikum forstår/missforstår/trur at dei har behov for vannkjøling. Strengt tatt er ikkje vannkjøling så avansert. Dersom vi samanlignar med bil, kjøleskap og andre ting er det svært enkelt og burde være enda billigere. Einaste forskjellen i forhold til vannkjøling er at forbrukeren ikkje slepp å montere dette sjølv.

Dersom det er så dårlig kvalitet på dette produktet synes eg det er rart at butikkene stadig har det på tilbud :hmm:

På ei anna side er kvalitet definert som kor godt produktet treffer målsetningen for kriterier satt av kunde/produsent. Hadde kunden forventa 10% feil og kunden får 5% feil, er kvaliteten meget god :p

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Jeg ringte mpx.no for halvannen time siden. Da svarte en dame meg og sa at han som kunne hjelpe meg hadde lunsj pause, så jeg skulle bli tilbakeringt om en halvtime. Greit, jeg får vel vente da. Så etter halvannen time syntes jeg lunsjpausen hadde vært litt lang, så JEG ringte tilbake til dem og spurte hva som foregikk. Da var ikke karen der som jeg skulle prate med, så jeg fikk heller ta det med hun jeg hadde snakket med først. Hmmm, merkelig at hun ikke bare kunne hjulpet meg med én gang.

Vel, dama sa at de ikke dekker følgeskader. Javel sa jeg, så dere vil ikke dekke tapet av mitt skjermkort. Nei sa hun. Vi dekker ikke tapet av varer som ikke er kjøpt hos oss. Da sa jeg at de jeg har kjøpt kortet av vil jo ikke dekke dette da de ikke har noe som helst med det vannkjølingsettet og gjøre. Stemmer vel det sa hun, men det var likevel dem jeg måtte kontakte om jeg skulle få det erstattet. Da sa jeg at jeg har kjøpt en vare hos dem med produksjonsfeil som ikke bare har ført til tap av selve varen men andre ting av verdi, så da skal jo dere erstatte dette. Fremdeles like vrien da, nei fortsatt, men vannkjølingssettet skulle jeg få erstattet. Dette er ikke bra nok for meg, den løsningen er jo en selvfølge at jeg skulle få, men jeg står fremdeles med et skjermkort til over 4000kr som jeg ikke kan bruke nå, pga et rævva vannkjølingsett.

Spar meg for: Jammen det er brukerfeil osv her nå. Det stemmer ikke.

Videre sa jeg bare at ettersom du skal være så vrang og umedgjørlig så må jeg tråle litt lover og regler, og ta kontakt med forbrukerrådet og om nødvendig, TV2 Hjelper Deg. Jeg nevnte også det jeg hadde skrevet i mailen til dem, altså dette:

Forbrukerkjøpsloven

§ 34

> Produktskader

>

> Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

Til dette svarte hun bare med: Nei dette har jeg ingen kjennskap til. Sitter man ved retur/klage avdeling så burde man ha kjennskap til regelverket. Dette er for dårlig :mad:

Lenke til kommentar
Til dette svarte hun bare med: Nei dette har jeg ingen kjennskap til. Sitter man ved retur/klage avdeling så burde man ha kjennskap til regelverket. Dette er for dårlig  :mad:

blir snart redd fort å montere settet nå jeg. :confused:

antar det jeg har det i morgen tidlig, men etter å ha lest alle disse klagene her nå. kommer jeg garantert til å prøve det i min gamle PC med ATI9200skjermkort og Duron 1300 prossesor før jeg setter det i hovedPC'n som jeg har brukt litt over 13.000kr på... :hmm:

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Til dette svarte hun bare med: Nei dette har jeg ingen kjennskap til. Sitter man ved retur/klage avdeling så burde man ha kjennskap til regelverket. Dette er for dårlig

Håper du får erstattet det. Har selv bestilt hos mpx, og begynner å lure på servicen...

Men til saken; det er ingen tvil om at du skal få skjermkortet erstattet.

Lenke til kommentar
Det er så rart, cpuen min blir bare varmere og varmere.

før hadde jeg 35 idle, så 37-39 idle og nå står den på 40 idle.(og det er heller blitt KALDERE i rommet mitt)

og jeg har ikke gjort noe som helst.

er det noen andre som har merket no forksjell i temps?

Er du sikker på at du ikke har knekk på en slange eller no? har du noen forsjell på pumpe-hastighet(siden pumpa kan ryke)?

den eneste temparatur forsjellen jeg har hatt, er i positiv retning. Temparaturen sank en 4-5 grader etter en tids bruk.

brukte ArticSilver5 under montering, og den har en "innkjørings tid" på opp til 200Timer før den yter optimalt;) Hva slags termisk pasta brukte du? anbefaler AS5, men tror ikke den utgjør så alt for mye alt-i-alt :hmm:

Nope knekk i slange har jeg ikke og jeg har heller ikke flyttet BW inni pcen eller tukla med det på noen som helst måte.

jeg bruker AS5

edit: jeg har den 2200rpm pumpa

Endret av DarkStarr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...