Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Dagsrevyen nå: Nok en skandale fra Gilde. Gilde må trekke 4,6 tonn "sommerskinke" på grunn av metallbiter i skinkene. Kanskje på tide med økt konkurranse fra utlandet? Flere produsenter, økt utvalg og mer valgfrihet eller hur?

8566740[/snapback]

 

Bifalles.

 

En viktigere grunn til at jeg mener subsidiene i hele verden bør bygges kraftig ned, er for å sikre bedre konkurransevilkår for bønder og andre i fattige land. Det er DE det er synd på, ikke noen tusen bønder her til lands som har en ny jobb å gå til, eller en relativt sett god velferdsordning.

 

GOD norsk mat vil det alltid være plass til. Balholm lager ypperlige fruktmoster som koster 3-4 ganger mer enn pappjus, og jeg kjøper de gjerne.

8568164[/snapback]

 

Er det en skandale at en maskin feiler?

nei jeg vil ikke si det,men at media ønsker å blåse opp slike ting forundrer meg ikke.

Hvor mange maskiner tror dere feiler i matindustrien og hvor mange mennesker tror dere feiler i matindustrien? hvor mange av disse tror dere er norske? og hvor mange tror dere at vi får høre om ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en skandale at en maskin feiler?

nei jeg vil ikke si det,men at media ønsker å blåse opp slike ting forundrer meg ikke.

Hvor mange maskiner tror dere feiler i

Nei, det er ingen skandale. Grunnen til at det kommer opp i denne diskusjonen er sannsynligvis fordi forkjemperne for dagens landbrukspolitikk noe ensidig framstiller norsk matproduksjon som noe nær lytefri. Da blir det selvsagt interessant å trekke fram beviserpå at den ikke er det.

matindustrien og hvor mange mennesker tror dere feiler i matindustrien? hvor mange av disse tror dere er norske? og hvor mange tror dere at vi får høre om ?

8570279[/snapback]

Jeg håper at vi får høre om de fleste.

 

For å få et innblikk i (spesielt) amerikansk landbruk, slakteri, matforedling og servering anbefales boka :

 

Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal (2001)

http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Food_Nation

 

-k

Lenke til kommentar

Utrolig hvor dere ''whiner''. Har det noe med subsidiene til bøndene at en maskin hos slakteriet til Gilde feiler? Tror dere en maskin er 100% driftsikker? Utrolig enkelt for noen av dere å si hvor dårlig alt blir utført. Ta en pause fra World Of Warcraft og gjør noe med det selv da!

 

Det er også nesten umulig å sikre seg 100% mot salmonella bakterier i kjøtt. Dersom kjøttet blir normalt stekt er det derimot ingen fare siden bakteriene blir drept av varmen.

Lenke til kommentar

nei, ærlig talt! Man kan ikke skylde på utenlansk arbeidskraft hvis en feil skjer hos Gilde/andre firmaer.

 

Hvorfor skal utlendinger gjøre en dårligere jobb enn nordmenn? nei, det forstår jeg ikke.. Uavhengig av nasjonalitet trenger man oppløring før man setter i gang med matproduskjon hos Gilde, og om denne opplæringa er mangelfull, er det Gilde som det skal skyldes på!

 

At Gilde derimot er mye strengere og raskere med å trekke tilbake matvarer som kanskje kan være salmonella, enn produsenter er godt mulig. Men det blir vanskelig å bevise noe slikt, blir vel mer en påstand...

 

Selv ble jeg overrasket over tilbaketrekkingen av skinkene bare fordi det kunne være noen metallklips i hyssingverket rundt kinka. Hvor mange er det som spiser hyssingen? Eventuelt ikke ser metallklipset?

Lenke til kommentar
I andre land blir ikke salmonellainfisert kjøtt stoppet. Når det gjelder Gilde sine maskiner så er det gått feil i produksjonsrutinene. Kansje på grunn av litt for mye utenlandsk arbeidskraft?

8638239[/snapback]

Aner jeg en viss bitterhet? Hvis du ikke har noe saklig å komme med så kan du like gjerne la vær å skrive innlegg. Udokumentert drittslenging om utlendinger og utenlandske bedrifter får du holde for deg selv. Det det synes jeg grenser til rasisme. Utlendinger kan gjøre en minst like god jobb som nordmenn både når de jobber i Norge og i utlandet. Påstanden om at salmonellainfisert kjøtt ikke stoppes i utlandet må du reise lengre på landet med for å bli trodd. Der er de gjerne så bitre at de tror på hva som helst.

Lenke til kommentar
I andre land blir ikke salmonellainfisert kjøtt stoppet. Når det gjelder Gilde sine maskiner så er det gått feil i produksjonsrutinene. Kansje på grunn av litt for mye utenlandsk arbeidskraft?

8638239[/snapback]

Aner jeg en viss bitterhet? Hvis du ikke har noe saklig å komme med så kan du like gjerne la vær å skrive innlegg. Udokumentert drittslenging om utlendinger og utenlandske bedrifter får du holde for deg selv. Det det synes jeg grenser til rasisme. Utlendinger kan gjøre en minst like god jobb som nordmenn både når de jobber i Norge og i utlandet. Påstanden om at salmonellainfisert kjøtt ikke stoppes i utlandet må du reise lengre på landet med for å bli trodd. Der er de gjerne så bitre at de tror på hva som helst.

8638497[/snapback]

Så språkproblemer finnes ikke? Det vil JEG ha dokumentasjon på. Utlendinger er forresten ikke en rase.

 

Og hvorfor tror du at når normenn får salmonella så er det i utlandet?

 

Og jeg synes at det er jævlig drøyt å komme her med et slikt landsbygdhat.

 

 

Det er forresten ikke et ukjent problem med manglende arbeidssikkerhet i utlandet i forhold til i Norge.

Endret av Superior
Lenke til kommentar

språkproblemer finnes, men hvis språkproblemer fører til et sikkerthetsproblem er dette bedriftens ansvar å rydde opp i, ikke utlendingenes. Det blir det samme som å glemme å gi viktig opplæring - seriøse bedrifter gjør bare ikke slike bommerter!

 

Kommentaren om bondelandet og bitterhet kunne (og burde) Simen1 holdt seg for god til å komme med, men det første innlegget til Superior på denne siden var også usakelig, så det veier vel opp-i-opp..?

Lenke til kommentar

Språkproblemer? Hva har det med saken å gjøre?

 

Utlendinger er ikke en rase nei, men det kan like fullt være rasisme å slenge dritt om folk på generelt grunnlag.

 

Jeg tror noen folk får salmonella når de er i utlandet av akkurat de samme grunnene som noen folk får salmonella her i landet: Dårlig vann, dårlige matvaner og dårlige matvareleverandører/restauranter. Hverken Norge eller noen andre land er forskånet fra det.

 

Jeg observerer at du synes det er landsbygdhat og jævlig drøyt. Det deler jeg over hodet ikke ditt syn på. Jeg bærer ikke noe nag ovenfor landsbygda over hodet. Jeg bærer bare nag ovenfor urettferdig forskjellsbehandling som får negative konsekvenser for en rekke mennesker. Om denne forskjellsbehandlingen er negativ/positiv for by, tettsted, landsbygd eller spesifikke bransjer spiller ingen rolle for meg. At du finner det jævlig drøyt må da enten bygge på en misforståelse av mitt syn eller at du synes det er bra med urettferdig forskjellsbehandling. Hvis det siste er tilfelle så lurer jeg på hvorfor du har så stor sympati med bønder at du er villig til å legge likebehandling og rettferdighet på hylla.

 

"Manglende arbeidssikkerhet"? Hva mener du spesifikt nå? Hvilke land er det du sikter til? (Du vet vel at det er forskjeller fra land til land og at det å slå alle over en kam blir alt for simpelt)

Lenke til kommentar
"Manglende arbeidssikkerhet"? Hva mener du spesifikt nå? Hvilke land er det du sikter til? (Du vet vel at det er forskjeller fra land til land og at det å slå alle over en kam blir alt for simpelt)

8638786[/snapback]

I oljeindustrien er det stor forskjell på Norge og Skottland, for å ta et eksempel, når det gjelder arbeidssikkerhet.

Endret av Superior
Lenke til kommentar

Da håper jeg du kommer med litt statistikk om hvorfor dette skal være verre i utlandet enn her hjemme. Altså noe som bygger opp under påstanden din.

 

Ellers så kom jeg over en interessant rapport fra den jordbruksøkonomiske forskningen i Bergen som har base ved Samfunns- og næringslivsforskning.:

 

Gevinster for Norge ved en liberalisering av matvarehandelen

 

I denne artikkelen drøftes virkninger av en liberalisering av handelen med matvarer. Til dette formål brukes en modell for norsk matvareproduksjon hvor også resten av økonomien og internasjonale markeder inngår. Analysen viser at husholdningenes kjøpekraft kan øke med mellom 2% og 5% hvis tollbarrierer og statsstøtte reduseres til 1/3 av dagens nivå. Gevinsten skyldes mindre statsstøtte til jordbruket, billigere mat og en mer lønnsom fiskerinæring.
Lenke til kommentar

Argumenter for norsk mat (særlig det med uthevet skrift):

I 2005 ble det meldt 1484 tilfeller av salmonellose til meldesystemet for smittsomme sykdommer ved Folkehelseinstituttet (MSIS). Dette er omtrent samme nivå som året før.  Rundt 80 prosent oppga at de var smittet i utlandet.(...)

 

Salmonella er en bakterie som smitter til mennesker fra dyr, oftest via infisert mat. Personer med salmonella-infeksjoner kan også smitte andre personer ved kontaktsmitte eller ved forurensing av mat under tilberedning. Bakterien vokser i lettbedervelige matvarer som lagres uten tilstrekkelig kjøling. Bakterien vokser ikke ved kjøleskapstemperatur og dør ved varmebehandling som for eksempel koking og pasteurisering. Salmonella kan overleve i lang tid i tørre matvarer som krydder og tørrmelk.

 

Norsk mat inneholder generelt svært lite salmonella i forhold til andre land. .

http://matportalen.no/Saker/1147352621.89

 

Av de 20 prosent som oppgir at de er smittet i Norge, er mange blitt smittet av de som har blitt smittet i utlandet.

Lenke til kommentar

Hvis folk i Norge tror det er salmonella i en type mat kan de vel bare la vær å kjøpe den. Blir folk syke av kjøttet til en produsent vil vel opså medier blåse det opp og de med dårlig mat vil tape. Altså en automatisk utluking av dårlige produsenter.

Lenke til kommentar
Hvis folk i Norge tror det er salmonella i en type mat kan de vel bare la vær å kjøpe den. Blir folk syke av kjøttet til en produsent vil vel opså medier blåse det opp og de med dårlig mat vil tape. Altså en automatisk utluking av dårlige produsenter.

8640486[/snapback]

Hvis den mekanismen du nevner hadde vært nok så hadde den mekanismen enkelt og greit løst problemet i utlandet også. Det trengs et godt utbygd system for kvalitetssikring. Det tok ikke lange tida før den billige polske kjøttdeigen som Norfjord kjøtt solgte som varmt hvetebrød i 2005 måtte fjernes pga salmonella.

 

Veterinærspesialist i næringsmiddelhygiene, Ivar Hellesnes, mener Norge er dømt til å få salmonella fra importert kjøtt.

 

– Det var dette vi varslet da vi sloss for å bevare norsk grensekontroll for import av dyr og dyreprodukter. Det måtte komme, og dette er trolig bare begynnelsen. Risikoen for å importere mat med smittestoffer øker med utvidelsen av EU og en WTO-avtale med lavere tollsatser, sier Hellesnes.

 

Det infiserte kjøttpartiet fra Polen ble importert til Norge av Skandia Foods i Larvik. Derfra ble to tredeler solgt til foredling til Fatland og Nordfjord Kjøtt. Det var kjøttdeig fra Nordfjord Kjøtt, solgt i Rema 1000-butikker, som gjorde at fire personer ble salmonellasmittet.

Sakmonella-kjøttdeig fra Polen er bare toppen av isfjellet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...