Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at subsidisjonen ikke kan sees på som et frynsegode. Det er forskjell på frynsegoder og subsidier, og de frynsegodene folk nederst på gulvet i bedrifter får, er ofte relativt billige. Ledelse og sjefer har gjerne _mye_ bedre frynsegoder, men det blir en annen diskusjon.

Helt enig i det du sier og helt enig i at det er en annen diskusjon.

Helt konkret betyr altså dette at vi må betale mer skatt, vi får lengre sykehuskøer, fiskerne og fiskemottakene blir skviset ut, fattige må betale mer for mat til barna enn nødvendig, etc alt for å beholde bøndene. Altså er bønder en alvorlig klamp om foten som reduserer velstand og helse for samfunnet, fattig som rik. Jeg synes dette er et viktig aspekt som landbruksforkjemperne ser bort ifra.

 

Satt på spissen: Hvor mange døde kreftpasienter er 10 bønder verdt? Hvis en ny behandlingsteknikk kan forlenge livet (statistisk) med 5 år for en kreft-pasient men koster 250.000,- så kan altså samfunnet ofre tilskuddet til en bonde ett år, mot å forlenge livet for pasienten. Er ikke det verdt det?

 

-k

8512277[/snapback]

Det å tro at folk dør fordi vi sponser bønder er totalt molbo. Ei heller blir sykehuskøene lengre av det. Dette fordi

 

Hvorfor? Jo, fordi det har alltid vært, og kommer alltid til å være, fordeling og formidling til de ulike budsjettpostene hvor viktige ting blir fordelt først. Hva som blir sett på som viktig å donere penger til varierer sterkt fra hvem som er i regjering, men i 2007 er det vel hovedsakelig barnehage, sykehus, eldreomsorg? Hadde FrP hatt makten ville pengene gått til veiutbygging og flere dirkete flyruter og fritidsboliger i Spania.

 

Det er sikkert mange som tror at ved å kutte ut sponsing av bønder, så vil det bli mer penger til eldreomsorg. Men dessverre har våre politikere alltid funnet noe annet "lurt" å bruke penger på hvis de skulle klare å spare inn noe et sted. Smarte ting er f.eks. dyre kulturelle ting som nytt operabygg, gedigne konge-statuer m.m. Det finnes nok av dype pengesluk som pengene havner i, og uten totalt ny regjering og tenkesett vil det nok fortsette å brukes penger på ting som Ola Nordmann ikke ser verdien/fornuften av!

8512858[/snapback]

Det du sier er egentlig at du ikke har tillit til at de folkevalgte kan velge rett. Det eri utgangspunktet et stort problem hvis det er sant.

 

Jeg påstår ikke at vi nødvendigvis vil få 20 milliarder mer til helse ved å full-liberalisere norsk landbruk. Men staten eller individene kan få 20 milliarder ekstra å prioritere til andre ting.

 

F.eks nyttig helsepolitikk, forskning og utdanning, miljø, infrastruktur, operabygg eller noe annet. Sannsynligvis ville vi få "litt mer av alt".

 

Fremdeles mener jeg at det må være tillatt og nødvendig å diskutere hva vi prioriterer å bruke resurssene våre på. Jeg mener at det er galskap å bruke landbruk som sysselsettingstiltak når landet skriker etter arbeidskraft og mesteparten av Norge ikke egner seg for landbruk. Det blir som om Sveits skulle bruke 20 milliarder på torske-oppdrett i stedetfor å kjøpe bedre og billigere fisk fra land med kyststripe. Og pass på at hver oppdretter maksimalt fikk produsere 100 fisker for å holde prisene oppe...

 

Man kan mene at operabygget er sløsing, men det fritar ikke landbruket for også å være et bunnløst hull. Utsagn ala "ta ikke meg, broren min er større" vitner bare om hvordan landbruket har sluppet unna med sugerøret inn i våre lommer for lenge. Selvsagt skal man legge ned virksomhet som er til skade for samfunnet uavhengig av om annen virksomhet også er skadelig. Det er helt ok å opprette en tråd om offentlig sløsing eller kost/nytteanalyse av operabygget, men jeg mistenker at den ikke fremkaller samme gløden. Det er bare i landbrukspolitikk at diskusjonen har to parter hvorav den ene hardnakket krever å få et sugerør inn i våre andres lommebøker...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ramme betingelser !!

Fjern bøndene

fjern slakteri arbeiderne

fjern alle i foredling

fjern alle som selger maskiner og utstyr

fjern alle som leverer dyre for

fjern Yara som leverer all gjødsel

fjernfjern fjern fjer....

 

Hvorfor må dette fjernes?

Rammebetingelser!!

så enkelt er det!

staten tar inn 2 til 3 ganger mer i avgifter fra bønder en hva som kommer tilbake i "utgjevnings tilskudd" eller tilskudd som blir mest brukt.

kan nevn her under 1% av alle avgiftene som en bonde må betal.

foravgift,traktoravgift,trandsportavgift,hestekraftavgift,gjødselavgift,forurensningsavgift,tilskuddsavgift(for å få tilskudd) kontrollavgift.........listen er så lang at jeg vet ikke om det er nok plass her på forumet.

Hvis en bonde i norge hadde hatt samme betingelsene som en bonde i di landene han konkurerer i mot, SÅ KUNNE PRISEN PÅ VAREN HVÆRT DEN SAMME.

 

Synes noen her at mat prisen i butikken er dyr? så tenk på følgende:

1. Matprisen i norge i forhold til inntekt,har aldri maten vært så billig som nu.

2. en bonde får nesten den samme prisen på varen som en bonde i Sverige - eller generelt i EU. I sverige får en bonde for svinekjøtt nkr rundt 8 kr i norge får bonden 10-12 kr begge bøndene får et tilskud så prisen blir effektivt ca: kr 10 i sverige og 15 i Norge. et slikt fårhold gjelder høvelig likt for alle landbruks produkter.

3. hvorfor koster maten så mye? enkelt og greit, bonden får nesten det samme i norge som i sverige, mens varen i butikken er opptil mange ganger dyrere i Norge. Omsettningsleddene, slakteri - foredling - og for ikke og snakk om de rikeste i Norge ,som selger varene Reitan / rimi Hakon gruppen osv. alle disse er så klart tungt LO organiserte. er det bonden som er problemet ??

4. Fiske er også det samme, sjarkfiskeren får kr 5 til 20 for kg etter hva slaks fisk det er, mens i butikken er det blitt nærmest Gull pris. Omsettningsleddene!! tungt LO organiserte. Staten har pålakt 12 kontrollorgan på fisk fra fisker til butikk, det var 13 ledd i fjor. så her går det fremmover. Så vi må ikke hva blåøyd på hvor pengene går. STATEN hover inn i alle ledd. slik er også systemet for en bonde

5. Hvis bonden hadde levert varene gratis, så skulle kjøtt prisen gått ned med 10 kr. men det har vel skjedd det samme når staten satte ned momsavg. på mat. prisen nu er det samme som før i butikken, omsettningsleddene har tatt alt.

6. Sum alle punktene over! ER DET BONDEN ELLER FISKERN SOM ER PROBLEMET?

 

 

Så til slutt..

Vi har i norge pålagt bo og driveplikt på alle gårder. dvs. Hjem plassen din, eller den gården der du har vokse opp. er du plikktig til å bo på og i tillegg ha en hvis produksjon i forhåld til størrelse. hvis ikke kan statten ekspropier ( ta ) gården og selg den til andre som vil driv. Slik som husmanns systemet var for 100 år siden.

 

Jeg vet om mange "kvikke" bønder som ser på muligheter for større drift. det setter staten en stopper for.

INGEN BØNDER FOR STIFT EGET SELSKAP. kun driv personlig. Så i norge kan vi ikke ha som over alt ellers i EU systemet og USA . en gård i selskapsform.

AS BACON eller lignende.

 

Gårdene i norge får ikke bli større. det har Politikerne bestemt gjenom spredningsareal. dvs. en gård må dokumenter hvor mye dyrket areal han har til å spre den gjødselen som dyrene produserer. IKKE som i EU der gjødselen pumpes i store deponi som ligger og lukter i flere år.

Har du ikke areal, får du ikke ha mer dyr. dette sliter de fleste bønder med. men naturvern messig er det nok helt riktig med en slik lov.

 

i Norge skal en bonde hva personlig ansvarlig med skjorta og buksa.

Det børt da ha vært likt i alle yrker, alle arbeidere mått hva personlig ansvarlig for driften i sitt arbeid. Det er det neppe interesse for.

 

Jeg vet at jeg skrev til slutt....

Men ingen sier noe om det vannvittige pengesluk i det offentlige..

Ligningsystemet der all personlig beskattning ikke klar å finnansier ligningsystemet.. dette i henhold til tall fra bladet Dine Penger for 2 til 3 år tilbake i tid. dette er et system som trekke 2 til 3 ganger mer pemger en det som bøndene får tilbakebetalt av avgiftene.

Eller Norsk Hydro som er offentlig finansiert med 50% og etterfylt med kapital gjenom oppbtgging fra Næringsdep. SND. i sin tid. og i dag storfinansiert av INovasjon Norge.

Driver å let etter tallene , men jeg ser ikke bort fra at en Hydro ansatt får mer tilskudd en både bønder og fiskere. HER KALLES DET AKSJEKAPITAL. TILSKUDD. BØNDER OG FISKERE FÅR IKKE HVA AS. og der blir det kalt overføring.

 

Har sjekket lønnsomheten for 116 gårdsbruk i nærheten. 3 bruk hadde pluss tall for 2005. ellers jobbet bøndene med andre ting for å ha smør i grøten en gardsdrift. Men som nevnt over er det driveplikt ( slavedrift ) og boplikt. ellers må du forlat hus og heim.

 

Har et forslag til beggynelsen av dette innleg.

Alt tyder på at politikere vil ha bort bønder og sjark fiskere.

En oppfordring til bønder.!

Legg ned all drift (streik) fra eks. 31.12.2007 så er seigpiningen over og heller søk om oppholdstilatelse i sammfinet gjenom sosial eller hva det måtte vær.

Når bøndene er borte er jeg redd for at nummer to på listen i begynnelsen av innlegget også må se kvelden i møte.

 

Husk at med samme terminologi som er brukt tidligere her i forumet, overført til andre næringer, kan vi si følgende:

 

* Snekker er billigere fra Polen estland osv. bort med de norske

* Skipsverft er billigere i Polen kina osv. legg ned det som er i Norge

* Polske lærere sikkert billigere, spark de Norske

* hvorfor ha Norsker til å driv olje utbygging i nordsjøen Kina drilling koster en brøk del.

* for om ikke snakk om det offentlige store pengesluk. sett lingnings etaten til et byrå i Estland, så kunne skatteseddeln vært halvert

* Hvorfor ikke bygg 3-4 super trålere i tailand, der 100 menn kunne ha bunnskrapt hele den norske fiskeri sone, og kjørt fisken direkte til det europeiske markedet. ( hull i hue å ha alle disse fiskeværene og småsjarkene liggende)

Til slutt kan vi alle flytt til OSLO og lev på tryggd.

OSV OSV.

Du skal ikke hva så god i matte før du finner løsning eller hva som IKKE er løsning på en ligning som over.

 

Beklager dette innlegg . jeg har alltid hatt store skrivevansker.

og til orientering er jeg ikke bonde eller fisker.. men har jobbet i Hydro..

Endret av carbonblue
Lenke til kommentar
Ramme betingelser !!

Fjern bøndene

fjern slakteri arbeiderne

fjern alle i foredling

fjern alle som selger maskiner og utstyr

fjern alle som leverer dyre for

fjern Yara som leverer all gjødsel

fjernfjern fjern fjer....

 

Hvorfor må dette fjernes?

Rammebetingelser!!

så enkelt er det!

staten tar inn 2 til 3 ganger mer i avgifter fra bønder en hva som kommer tilbake i "utgjevnings tilskudd" eller tilskudd som blir mest brukt.

kan nevn her under 1% av alle avgiftene som en bonde må betal.

foravgift,traktoravgift,trandsportavgift,hestekraftavgift,gjødselavgift,forurensningsavgift,tilskuddsavgift(for å få tilskudd) kontrollavgift.........listen er så lang at jeg vet ikke om det er nok plass her på forumet.

Hvis en bonde i norge hadde hatt samme betingelsene som en bonde i di landene han konkurerer i mot, SÅ KUNNE PRISEN PÅ VAREN HVÆRT DEN SAMME.

Det er dyrere å leve i Norge enn i Kenya. Mat koster mer (pga landbrukspolitikken), biler er dyrere, hus er dyrere, klær er dyrere. Med mindre du foreslår at bøndene skal leve isolert fra resten av samfunnet med egne marked og ekstremt lav levestandard så vil jeg hevde at et bondeårsverk ALLTID vil være dyrere i Norge enn i Kenya.

 

Måten andre bransjer greier å likevel konkurere på er ved å ha mer kunnskap, ta bedre beslutninger slik at man produserer (tjener inn) mer pr time og således "rettferdiggjør" en høyere lønn. Problemet for norske bønder er at mange av dem stiller med et handicap til å begynne med: et land som ikke er skapt for effektivt jordbruk.

Synes noen her at mat prisen i butikken er dyr? så tenk på følgende:

1. Matprisen i norge i forhold til inntekt,har aldri maten vært så billig som nu.

Dette er nevnt MANGE ganger og er helt uinteressant. Det samme kan sies om fjernsyn (som har redusert sin pris mye mer relativt inntekt). Det interessante er selvsagt om man betaler unødvendig mye, noe jeg mener at man gjør. Det samme mener forøvrig køene med nordmenn som rømmer til Sverige i helga for å slippe unna Norske bønder. Har ikke de forstått sitt eget beste?

2. en bonde får nesten den samme prisen på varen som en bonde i Sverige - eller generelt i EU. I sverige får en bonde for svinekjøtt nkr rundt 8 kr i norge får bonden 10-12 kr begge bøndene får et tilskud så prisen blir effektivt ca: kr 10 i sverige og 15 i Norge. et slikt fårhold gjelder høvelig likt for alle landbruks produkter.

Jeg kjenner ikke detaljene i næringskjeden. Hvis forholdene er så godt som like så kan vi vel åpne helt opp da og gi forbrukerne valget? Eller mener du at vi i god kommunist-ånd skal fortsette å straffe Parma-skinken med flere hundre kroner kiloen siden norske bønder og slaktere mangler kompetansen til å lage konkuransedyktig mat?

3. hvorfor koster maten så mye? enkelt og greit, bonden får nesten det samme i norge som i sverige, mens varen i butikken er opptil mange ganger dyrere i Norge. Omsettningsleddene, slakteri - foredling - og for ikke og snakk om de rikeste i Norge ,som selger varene Reitan / rimi Hakon gruppen osv. alle disse er så klart tungt LO organiserte. er det bonden som er problemet ??

Jeg har da aldri sagt at bonden er problemet. Bonden kan være en styrke for samfunnet. Vi trenger driftige, arbeidssomme, risikovillige bønder. Og tilbake fortjener de et system som gjør det mulig å bli velstående på landbruk, på samme måte som rimi-hagen og Co har blitt rik på butikk-drift.

 

Problemet er at bøndene og deres interesse-organisasjoner legger opp til at bønder skal være en parasitt i stedetfor en styrke.

4. Fiske er også det samme, sjarkfiskeren får kr 5 til 20 for kg etter hva slaks fisk det er, mens i butikken er det blitt nærmest Gull pris. Omsettningsleddene!! tungt LO organiserte. Staten har pålakt 12 kontrollorgan på fisk fra fisker til butikk, det var 13 ledd i fjor. så her går det fremmover. Så vi må ikke hva blåøyd på hvor pengene går. STATEN hover inn i alle ledd. slik er også systemet for en bonde

5. Sum alle punktene over! ER DET BONDEN ELLER FISKERN SOM ER PROBLEMET?

Og fiskerne leverer fisken til utenlandsk prosessering fordi norsk landbrukspolitikk gjør at konkurerende land helt rettferdig setter opp tilsvarende sperrer mot norsk fiskeeksport.

 

Staten håver inn i alle ledd i alle næringer. Spørsmålet er hvorfor noen næringer skal stå i særstilling i forhold til andre.

Så til slutt..

Vi har i norge pålagt bo og driveplikt på alle gårder. dvs. Hjem plassen din, eller den gården der du har vokse opp. er du plikktig til å bo på og i tillegg ha en hvis produksjon i forhåld til størrelse. hvis ikke kan statten ekspropier ( ta ) gården og selg den til andre som vil driv. Slik som husmanns systemet var for 100 år siden.

 

Jeg vet om mange "kvikke" bønder som ser på muligheter for større drift. det setter staten en stopper for.

INGEN BØNDER FOR STIFT EGET SELSKAP. kun driv personlig. Så i norge kan vi ikke ha som over alt ellers i EU systemet og USA . en gård i selskapsform.

AS BACON eller lignende.

i Norge skal en bonde hva personlig ansvarlig med skjorta og buksa.

Det børt da ha vært likt i alle yrker, alle arbeidere mått hva personlig ansvarlig for driften i sitt arbeid. Det er det neppe interesse for.

NETTOPP. Vi trenger følgelig en liberalisering hvor landbruket blir en næring på lik linje med alle andre. Det vil sannsynligvis medføre lavere priser, større variasjon, mer effektiv drift og nedleggelse av "sysselsettings-bruk". Altså færre arbeidsplasser, men ikke så stor endring i total produksjon. Den frigjorte arbeidskraften (forhåpentligvis over endel tid) kan så brukes til andre nyttige oppgaver i samfunnet.

 

Det er også viktig å ta tak i problemet nå slik at det å være bonde blir et yrke man kan være stolt av. At flinke og driftige folk velger landbruk, satser på ny teknologi og får investorer slik at nye og bedre løsninger kan erstatte sendrektige stats-monopoler. Og en konsekvens av dette er at noen bønder vil bli rike mens andre må finne seg nytt arbeid. Som i alle andre bransjer.

Driver å let etter tallene , men jeg ser ikke bort fra at en Hydro ansatt får mer tilskudd en både bønder og fiskere.  HER KALLES DET AKSJEKAPITAL. TILSKUDD. BØNDER OG FISKERE FÅR IKKE HVA AS. og der blir det kalt overføring.

Du forstår forskjellen mellom kapital og tillskudd?

 

Ellers er jeg helt enig, statlig eierskap i næringsvirksomhet er høyst diskutabelt.

Alt tyder på at politikere vil ha bort bønder og sjark fiskere.

En oppfordring til bønder.!

Legg ned all drift (streik) fra eks. 31.12.2007 så er seigpiningen over og heller søk om oppholdstilatelse i sammfinet gjenom sosial eller hva det måtte vær.

8518316[/snapback]

Helt enig. Legg gjerne ned driften under eplehøsten slik at jeg får kjøpt utenlandske epler i butikkene. Norske epler kan vi evt lage biodrivstoff av...

 

-k

Lenke til kommentar

Har edit posten tidligere.

Enkel tankegang er mange gang normalt. jeg fikk fartsbot her om dagen, så klart ble jeg sur på betjenten og fbannet og det hele. men så klart henger alt i hop.

jeg har selv små barn og vi må ikke kjør så fort så vi vil.

Gjør som frp sier. kutt de 11 miliarder som tilbakeføres til bøndene ( jeg snakker ikke om omsettningsleddene) men ta bort med det samme alle avgiftene. Da har staten tapt 20milliarder i avg. (tall for 2004) (32mrd avg tilbake 11.8) og i tillegg må AS Norge kjøp alle matvarer fra utlandet. ( hva vi bruker totalt i mat i norge pr. år vet jeg ikke ) 2 plusser og en gange sier det meste.

Men Helt enig. POLITIKKEN I NORGE. er helt feil for serlig primær næringene.

Alle bønder skulle ha vært organisert i LO. Lik lønn for lik arbeid.

Vi er tross alt i samme båt her i landet, selv om det er vanskelig å aksepter det. samme som jeg var fbannet på politi betjenten.

Har høyere utdannelse i økonomi, jobbet i flere store bedrifter, fagbrev innen flere fag på "gulvet" og en lengere livserfaring som sier at det er ikke bare politibetjenten som er problemet. ( tolk den som dere vil)

 

Håper at edit av tidligere post forklarer hva jeg mener

Jeg gidder ikke den store diskusjonen her, det tar jeg i andre fora. har sakt hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Har edit posten tidligere.

Enkel tankegang er mange gang normalt. jeg fikk fartsbot her om dagen, så klart ble jeg sur på betjenten og fbannet og det hele. men så klart henger alt i hop.

jeg har selv små barn og vi må ikke kjør så fort så vi vil.

Gjør som frp sier. kutt de 11 miliarder som tilbakeføres til bøndene ( jeg snakker ikke om omsettningsleddene) men ta bort med det samme alle avgiftene. Da har staten tapt 20milliarder i avg. (tall for 2004) (32mrd avg tilbake 11.8) og i tillegg må AS Norge kjøp alle matvarer fra utlandet. ( hva vi bruker totalt i mat i norge pr. år vet jeg ikke ) 2 plusser og en gange sier det meste.

Men Helt enig. POLITIKKEN I NORGE. er helt feil for serlig primær næringene.

Alle bønder skulle ha vært organisert i LO. Lik lønn for lik arbeid.

Vi er tross alt i samme båt her i landet, selv om det er vanskelig å aksepter det. samme som jeg var fbannet på politi betjenten.

Har høyere utdannelse i økonomi, jobbet i flere store bedrifter, fagbrev innen flere fag på "gulvet" og en lengere livserfaring som sier at det er ikke bare politibetjenten som er problemet. ( tolk den som dere vil)

 

Håper at edit av tidligere post forklarer hva jeg mener

Jeg gidder ikke den store diskusjonen her, det tar jeg i andre fora. har sakt hva jeg mener.

8519458[/snapback]

 

mener du at bønder betaler 32 milliarder i diverse avgifter (ikke ikludert skatt og moms av privatkjøp) i året? Har du noen kilde på det? Virker som et ekstremt høyt tall.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har edit posten tidligere.

Enkel tankegang er mange gang normalt. jeg fikk fartsbot her om dagen, så klart ble jeg sur på betjenten og fbannet og det hele. men så klart henger alt i hop.

jeg har selv små barn og vi må ikke kjør så fort så vi vil.

Gjør som frp sier. kutt de 11 miliarder som tilbakeføres til bøndene ( jeg snakker ikke om omsettningsleddene) men ta bort med det samme alle avgiftene. Da har staten tapt 20milliarder i avg. (tall for 2004) (32mrd avg tilbake 11.8) og i tillegg må AS Norge kjøp alle matvarer fra utlandet. ( hva vi bruker totalt i mat i norge pr. år vet jeg ikke ) 2 plusser og en gange sier det meste.

Men Helt enig. POLITIKKEN I NORGE. er helt feil for serlig primær næringene.

Alle bønder skulle ha vært organisert i LO. Lik lønn for lik arbeid.

Vi er tross alt i samme båt her i landet, selv om det er vanskelig å aksepter det. samme som jeg var fbannet på politi betjenten.

Har høyere utdannelse i økonomi, jobbet i flere store bedrifter, fagbrev innen flere fag på "gulvet" og en lengere livserfaring som sier at det er ikke bare politibetjenten som er problemet. ( tolk den som dere vil)

 

Håper at edit av tidligere post forklarer hva jeg mener

Jeg gidder ikke den store diskusjonen her, det tar jeg i andre fora. har sakt hva jeg mener.

8519458[/snapback]

 

mener du at bønder betaler 32 milliarder i diverse avgifter (ikke ikludert skatt og moms av privatkjøp) i året? Har du noen kilde på det? Virker som et ekstremt høyt tall.

 

AtW

8519716[/snapback]

ja dette er kjente tall fra landbruk org. landbruk dep. og FRP som kjørte saken i 2004. FRP vil kutt alle tilbakeføringer 11.8 mrd men samtidig ikke ta inn avgifter. 32 mrd. Da hadde bonden hatt det dobbelte å lev for.

må poenkter at dette er 2004 tall. i dag er de strammere.

Jeg vet ikke hva som skjedde, jeg skrev et langt svar her, men no er alt borte ??

Gidder ikke nu å skriv alt på nytt.

 

Ellers lykke til videre alle som er med og produser mat i norge.

Yara Gjødsel fabrikker, leverer for xxmrd pr/år i norge

A/K Maskin som leverer utstyr for 1 mrd pr/år

alle som leverer trandsport tjenester.

alle som jobber i slakteri foredling osv.

ellers alle som blir arbeidsledige hvis matproduksjon legges ned.

 

Husk at nesten alle næringene i Norge får tilbakeføring av penger eller rene statstilskudd. det er bare hva kalles denne overføringen.

Lenke til kommentar

Har du noen kilder på det? Det er ca 50 000 gårdsbruk i norge, og mange av de er for små til å kalles en seriøs gård, mener du at hver av disse betaler 650 000 årlig i avgifter (i snitt), utover moms, og skatt av privat forbruk? Jeg fr ikke det til å harmonere med mine erfaringer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det at bønder er ofte nevenyttige nok til å bygge sitt eget hus kan ikke sees på som et frynsegode, dermed faller eksempelet ditt med elektriker ut.

 

-k

8512277[/snapback]

 

Den var god. Ikkje berre misforstår du kva eg skreiv, du veit ikkje forskjellen på snikkar og elektrikar :roll:

8513514[/snapback]

??

 

-k

8515720[/snapback]

 

Ja no kan du lura no :D

Lenke til kommentar
Ramme betingelser !!

Fjern bøndene

fjern slakteri arbeiderne

fjern alle i foredling

fjern alle som selger maskiner og utstyr

fjern alle som leverer dyre for

fjern Yara som leverer all gjødsel

fjernfjern fjern fjer....

 

Hvorfor må dette fjernes?

Rammebetingelser!!

så enkelt er det!

Hva er dette for pølsevev? Hvem sier vel at disse skal fjernes?

 

staten tar inn 2 til 3 ganger mer i avgifter fra bønder en hva som kommer tilbake i "utgjevnings tilskudd" eller tilskudd som blir mest brukt.

Virkelig? Da burde jo bøndene klart seg utmerket uten tilskudd hvis vi bare hadde fjernet 33-50% av avgiftene de betaler. La oss prøve det!

 

kan nevn her under 1% av alle avgiftene som en bonde må betal.

foravgift,traktoravgift,trandsportavgift,hestekraftavgift,gjødselavgift,forurensningsavgift,tilskuddsavgift(for å få tilskudd) kontrollavgift.........listen er så lang at jeg vet ikke om det er nok plass her på forumet.

Virkelig? Her har du nevnt 7 avgifter. Hvis det skal være under 1% så lurer jeg på om du klarer å nevne minst 10 til av de minst 694 andre avgiftene du mener.

 

Hvis en bonde i norge hadde hatt samme betingelsene som en bonde i di landene han konkurerer i mot, SÅ KUNNE PRISEN PÅ VAREN HVÆRT DEN SAMME.

Da er vi enige! :thumbup: Dessverre hindrer bøndene og deres mektige lobbyister i regjeringa at dette kan bli en realitet.

 

Synes noen her at mat prisen i butikken er dyr?

For min del er prisen helt grei, det er ikke det som er poenget. Poenget med tråden er at bøndene snylter på resten av samfunnet og skaper kunstige klasseskiller ved å diskriminere utenlandske bønder. Nordmenn er blant verdens rikeste folk likevel vil de griske bøndene grabbe til seg mer på bekostning av de som er verre stilt.

 

så tenk på følgende:

1. Matprisen i norge i forhold til inntekt,har aldri maten vært så billig som nu.

2. en bonde får nesten den samme prisen på varen som en bonde i Sverige - eller generelt i EU. I sverige får en bonde for svinekjøtt nkr rundt 8 kr i norge får bonden 10-12 kr begge bøndene får et tilskud så prisen blir effektivt ca: kr 10 i sverige og 15 i Norge. et slikt fårhold gjelder høvelig likt for alle landbruks produkter.

1. Greit nok.

2. "Nesten den samme prisen"? 50% mer kaller jeg ikke nesten det samme.

 

3. hvorfor koster maten så mye? enkelt og greit, bonden får nesten det samme i norge som i sverige, mens varen i butikken er opptil mange ganger dyrere i Norge. Omsettningsleddene, slakteri - foredling - og for ikke og snakk om de rikeste i Norge ,som selger varene Reitan / rimi Hakon gruppen osv. alle disse er så klart tungt LO organiserte. er det bonden som er problemet ??

4. Fiske er også det samme, sjarkfiskeren får kr 5 til 20 for kg etter hva slaks fisk det er, mens i butikken er det blitt nærmest Gull pris. Omsettningsleddene!! tungt LO organiserte. Staten har pålakt 12 kontrollorgan på fisk fra fisker til butikk, det var 13 ledd i fjor. så her går det fremmover. Så vi må ikke hva blåøyd på hvor pengene går. STATEN hover inn i alle ledd. slik er også systemet for en bonde

Nå argumenterer du ikke "på den andre banehalvdelen" men "på feil bane". Hovedproblemet er ikke prisene, men den statlige sponsinga. At kjedene stikker av med mye av pengene er en helt annen diskusjon.

 

5. Hvis bonden hadde levert varene gratis, så skulle kjøtt prisen gått ned med 10 kr. men det har vel skjedd det samme når staten satte ned momsavg. på mat. prisen nu er det samme som før i butikken, omsettningsleddene har tatt alt.

Det stemmer ikke. Pristilsynet har holdt dette under oppsikt og bransjen vet de er under oppsikt. Pristilsynet fant i fjor ut at prisene i gjennomsnitt har sunket med det de skulle som følge av momsreduksjonen.

 

6. Sum alle punktene over! ER DET BONDEN ELLER FISKERN SOM ER PROBLEMET?

Som sagt du spiller på feil bane. Det er hovedsaklig sponsingen som er problemet og det er det bonden og deres mektige lobbyister på stortinget som er skyld i. Fiskeren får ikke på langt nær så mye tilskudd og er derfor ikke noe stort fokus for denne tråden som omhandler unødvendig sponsing.

 

Så til slutt..

Vi har i norge pålagt bo og driveplikt på alle gårder. dvs. Hjem plassen din, eller den gården der du har vokse opp. er du plikktig til å bo på og i tillegg ha en hvis produksjon i forhåld til størrelse. hvis ikke kan statten ekspropier ( ta ) gården og selg den til andre som vil driv. Slik som husmanns systemet var for 100 år siden.

Det kan staten i byene også. Noe som har rammet mange i forbindelse med veiutbygginger, tog og trikkeutbygginger, gangfelt, utvidelser av offentlige områder som parker, universiteter, sykehus, skoler og andre offentlige bygg.

 

Jeg vet om mange "kvikke" bønder som ser på muligheter for større drift. det setter staten en stopper for.

INGEN BØNDER FOR STIFT EGET SELSKAP. kun driv personlig. Så i norge kan vi ikke ha som over alt ellers i EU systemet og USA . en gård i selskapsform.

AS BACON eller lignende. Gårdene i norge får ikke bli større.

Landbruksbedrifter er jo egne AS. De får jo til og med en haug med tilskudd som andre ikke har. Sponsede investeringsfond som kun satser på bønder eller satser overdrevent mye på bønder gjør det hele ennå lettere. Regnskapsbistand får de også. Dessuten er det feil at Norge ikke satser på større drift og samdrift. Bøndene har faktisk bedret seg betydelig på det området det siste tiåret.

 

i Norge skal en bonde hva personlig ansvarlig med skjorta og buksa.

Det børt da ha vært likt i alle yrker, alle arbeidere mått hva personlig ansvarlig for driften i sitt arbeid. Det er det neppe interesse for.

Vel, nå vil jo bøndene selv ofte være enmannsforetak eller småbedrifter fremfor større. Det finnes mange enmannsforetak og småbedrifter utenfor bondeyrket også.

 

Jeg vet at jeg skrev til slutt....

Men ingen sier noe om det vannvittige pengesluk i det offentlige..

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ligningsystemet der all personlig beskattning ikke klar å finnansier ligningsystemet.. dette i henhold til tall fra bladet Dine Penger for 2 til 3 år tilbake i tid. dette er et system som trekke 2 til 3 ganger mer pemger en det som bøndene får tilbakebetalt av avgiftene. 

Eller Norsk Hydro som er offentlig finansiert med 50% og etterfylt med kapital gjenom oppbtgging fra Næringsdep. SND. i sin tid. og i dag storfinansiert av INovasjon Norge.

Déjà Vu - "Ta ikke meg, ta broren min - han er mye større". Mener du virkelig at vi skal la være å gjøre noe med store problemer bare fordi det finnes et ennå større problem en annen plass?

 

Driver å let etter tallene , men jeg ser ikke bort fra at en Hydro ansatt får mer tilskudd en både bønder og fiskere.  HER KALLES DET AKSJEKAPITAL. TILSKUDD. BØNDER OG FISKERE FÅR IKKE HVA AS. og der blir det kalt overføring.

Aksjekapital er noe investorene tilfører, ikke staten. Hydro er forresten en netto gullgruve for staten. Ikke en utgiftspost slik du hevder. Hydro bidrar faktisk med penger for å sponse bøndene.

 

Har sjekket lønnsomheten for 116 gårdsbruk i nærheten. 3 bruk hadde pluss tall for 2005. ellers jobbet bøndene med andre ting for å ha smør i grøten en gardsdrift. Men som nevnt over er det driveplikt ( slavedrift ) og boplikt. ellers må du forlat hus og heim.

Noen bedrifter går bra, andre dårlig. Noen har suksess og vokser mens andre går konkurs. Sånn er livet, både i landbruket og andre næringer. Går en bedrift dårlig så må jo lederen vurdere hva han skal gjøre med bedriften. Det er jo ikke særlig lurt å kjøre en bedrift i dass ved å gå i underskudd år etter år og samtidig låne til over pipa og selge pant i hus for lån til bedriften. Det er ikke lurt i noen næringer. Da slår man heller bedriften konkurs og tar seg arbeid en annen plass. Elementær logikk.

 

Har et forslag til beggynelsen av dette innleg.

Alt tyder på at politikere vil ha bort bønder og sjark fiskere.

Tvert i mot. Bøndene er alt for sterkt representert på stortinget i forhold til det folketallet de utgjør. Dessuten handler det ikke om "å ville ha bort" X og Y yrkesgruppe. Det handler om å ville ha bort urettferdige sponsormidler til næring X som alle de andre næringene bare må se langt etter.

 

En oppfordring til bønder.!

Legg ned all drift (streik) fra eks. 31.12.2007 så er seigpiningen over og heller søk om oppholdstilatelse i sammfinet gjenom sosial eller hva det måtte vær.

Når bøndene er borte er jeg redd for at nummer to på listen i begynnelsen av innlegget også må se kvelden i møte.

De må gjerne streike for min del, men jeg tror ikke det gjør dem noe godt. Det gjør nok derimot resten av samfunnet godt om vi får noen flere bønder over på sosialen. Det er langt billigere å ha de der enn på gården.

 

Husk at med samme terminologi som er brukt tidligere her i forumet, overført til andre næringer, kan vi si følgende:

 

* Snekker er billigere fra Polen estland osv. bort med de norske

* Skipsverft er billigere i Polen kina osv. legg ned det som er i Norge

* Polske lærere sikkert billigere, spark de Norske

* hvorfor ha Norsker til å driv olje utbygging i nordsjøen Kina drilling koster en  brøk del.

Det er ingen som sier at disse skal bort, like lite som noen sier at bøndene skal bort. Men kutt i sponsormidler fra befolkningens lommebøker det er en annen sak. Fravær av gavepakker er ikke det samme som en nedleggingsordre.

 

* for om ikke snakk om det offentlige store pengesluk. sett lingnings etaten til et byrå i Estland, så kunne skatteseddeln vært halvert

"Ta alle andre i stedet, de er styggere og slemmere enn oss". Jepp, en når jo langt med den logikken..

 

* Hvorfor ikke bygg 3-4 super trålere i tailand, der 100 menn kunne ha bunnskrapt hele den norske fiskeri sone, og kjørt fisken direkte til det europeiske markedet. ( hull i hue å ha alle disse fiskeværene og småsjarkene liggende)

Hvor ulike konsern vil bygge sine båter får være opp til dem. Så vidt jeg vet er norske skipsverft svært konkurransedyktige for tida. De klarer seg selv, uten sugerør i statskassa.

 

Til slutt kan vi alle flytt til OSLO og lev på tryggd. OSV OSV.

Bønder er billigere på sosialstønad enn i drift som bonde, så ja takk. Hvor de vil bo får være opp til dem selv.

 

Du skal ikke hva så god i matte før du finner løsning eller hva som IKKE er løsning på en ligning som over.

Nå har du jo tydeligvis stilt opp regnestykket helt feil og tatt utgangspunkt i at bonden er en inntektskilde fra staten. Klart, gjør man så grove feil allerede før man begynner å regne så blir selvfølgelig resultatet på bærtur.

 

Beklager dette innlegg . jeg har alltid hatt store skrivevansker.

og til orientering er jeg ikke bonde eller fisker.. men har jobbet i Hydro..

8518316[/snapback]

Bare et vennlig tips, ikke ta det som noe hets eller noe sånt: Hvis du bruker Firefox så får du ordbok som lager røde streker under feilstavede ord. Det kan sikkert hjelpe en del. Hvis du ikke bruker Firefox kan man skrive i f.eks OpenOffice Write og bruke ordboka der før man klipper og limer teksten over til nettleseren.

Lenke til kommentar
Da har jeg sakt midt i denne saken her. de som ser helheten eller ikke får ta minne innlegg for det de er.

Jeg er ikke sint på politi mannen lenger, jeg betaler min bot.

takk for tipse om stavekontroll.

fin diskusjon. men jeg bruker min tid andre steder :)

8522841[/snapback]

Da føyer vi nok en debattant til lista over de med sterke meninger men uten reelle argumenter. Hva er "helheten" for noe tulleargument når du ikke er i stand til å presentere regnestykker som gir mening?

 

Er det noen der ute som faktisk har en sak?

 

-k

Lenke til kommentar

hva er vitsen med slike tulleinnlegg knutinh? Han/hun har sagt det han/hun har på hjertet, og har argumentert for sitt syn i det aktuelle innlegg. Når personen så sier at han/hun ønsker å trekke seg tilbake, kan du spare deg for slike innlegg som kun er ment for å irritere/provosere!

Lenke til kommentar
hva er vitsen med slike tulleinnlegg knutinh?

Jeg holdt på å si takk i like måte. Hva er hensikten med ditt innlegg?

Han/hun har sagt det han/hun har på hjertet, og har argumentert for sitt syn i det aktuelle innlegg.

Jeg ser få forsøk på argumentasjon, men han har helt klart sagt det han har på hjertet.

Når personen så sier at han/hun ønsker å trekke seg tilbake, kan du spare deg for slike innlegg som kun er ment for å irritere/provosere!

8524750[/snapback]

Hva grunnen til at man trekker seg ut av en diskusjon er vil jeg ikke spekulere for mye i. Men når det blir stilt spørsmål ved faktakunnskapen og man reagerer med å si at man heller vil bruke tida si på annet enn å besvare kritikk så er det naturlig å ta alt som kom fra den kanten med en klype salt.

 

Debatten er preget av en betydelig forskjell i virkelighetsoppfatning - fra at bøndene koster samfunnet 20 milliarder til at de representerer en positiv inntektskilde for landet. Jeg har underbygget mitt syn med et foredrag fra en NHH-professor. Jeg ser ikke samme vilje til å underbygge sine utsagn fra den andre siden.

 

Hvis noen fremdeles ikke har lest det så referer jeg det her, forøvrig er det fremdeles ingen som har bestridt innholdet her, de fleste velger å overse det:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...820&p=8247309

 

"http://www.nhh.no/sam/debatt/2002/15.pdf

 

Hvorfor følger ikke politikerne økonomenes råd i

jordbrukspolitikken?

 

Av professor Rolf Jens Brunstad, Norges Handelshøyskole1

Innlegg på Samfunnsøkonomenes forenings høstkonferanse 16. oktober 2002.

 

Ifølge tall fra OECD medførte den nåværende jordbrukspolitikken en total støtte til jordbruket

på omlag 19,6 milliarder koner i årlig gjennomsnitt for årene 1998- 2000. Det tilsvarer 247

tusen kroner for hvert av de 79 tusen årsverkene som i gjennomsnitt ble utført i jordbruket

disse årene. Til sammenligning tilsvarer jordbruksstøtten omlag 50 % av brutto

driftskostnader i sykehussektoren, som var 38,9 milliarder kroner i 1999, mens den er noe

større enn Norges totale utgifter til forskning og utvikling, som dette året var 18,4 milliarder.

"

 

Bøndene koster halvparten av alle sykehuspasienter! Og dette er altså relativt friske, arbeidsføre folk som burde kunne ta seg en skikkelig jobb... Hvis det er for vanskelig kunne de gå på sosialen og fremdeles spare oss for penger.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Bøndene koster halvparten av alle sykehuspasienter! Og dette er altså relativt friske, arbeidsføre folk som burde kunne ta seg en skikkelig jobb...

-k

8524946[/snapback]

 

Jasso, so naboane mine har ikkje ein skikkeleg jobb?

8527481[/snapback]

Jeg kjenner hverken dem eller driften deres så det vet jeg ikke.

 

Hvis de ligner på gjennomsnittsbonden så er de en utgiftspost for samfunnet på ca 250.000,- For meg er en skikkelig jobb en som betaler seg selv.

 

Sysselsettingstiltak er vel og bra for å hjelpe sosialklienter i en vanskelig fase av livet, men ikke noe å bygge et samfunn på.

 

Vi kan gjerne basere samfunnet på at industriarbeideren skatter til fordel båtmannskap, og båtmannskap skatter til fordel for industriarbeidere. Vi kan også basere samfunnet på at industriarbeidere skatter til fordel for sosialklienter. Men vi kan ikke basere samfunnet på at sosialklienter skatter til fordel for bønder og bønder skatter til fordel for sosialklienter for begge deler er rene taps-prosjekt.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Bøndene koster halvparten av alle sykehuspasienter! Og dette er altså relativt friske, arbeidsføre folk som burde kunne ta seg en skikkelig jobb...

-k

8524946[/snapback]

 

Jasso, so naboane mine har ikkje ein skikkeleg jobb?

8527481[/snapback]

Jeg kjenner hverken dem eller driften deres så det vet jeg ikke.

 

Hvis de ligner på gjennomsnittsbonden så er de en utgiftspost for samfunnet på ca 250.000,- For meg er en skikkelig jobb en som betaler seg selv.

 

Sysselsettingstiltak er vel og bra for å hjelpe sosialklienter i en vanskelig fase av livet, men ikke noe å bygge et samfunn på.

 

Vi kan gjerne basere samfunnet på at industriarbeideren skatter til fordel båtmannskap, og båtmannskap skatter til fordel for industriarbeidere. Vi kan også basere samfunnet på at industriarbeidere skatter til fordel for sosialklienter. Men vi kan ikke basere samfunnet på at sosialklienter skatter til fordel for bønder og bønder skatter til fordel for sosialklienter for begge deler er rene taps-prosjekt.

 

-k

8528067[/snapback]

 

Vel, eg kjenne ikkje deg heller. Og bra e da

Lenke til kommentar
Stressis: Jeg tror knutinh fortsatt savner saklige motargumenter. I hvert fall gjør jeg det. En diskusjon blir straks mer interessant og produktiv når begge parter har litt saklig skyts.

8528478[/snapback]

 

Javel, saklig ja. Det beste me kunne ha gjort var å sendt ein mail til stortingen og spurt kvifor det blir gitt tilskot til landbruket og kvifor det blei innførd. Simen1, du melder deg frivillig til å gjere det :thumbup:

Lenke til kommentar
Stressis: Jeg tror knutinh fortsatt savner saklige motargumenter. I hvert fall gjør jeg det. En diskusjon blir straks mer interessant og produktiv når begge parter har litt saklig skyts.

8528478[/snapback]

 

Javel, saklig ja. Det beste me kunne ha gjort var å sendt ein mail til stortingen og spurt kvifor det blir gitt tilskot til landbruket og kvifor det blei innførd. Simen1, du melder deg frivillig til å gjere det :thumbup:

8528635[/snapback]

Stortinget er valgt av folket for å føre den politikken vi ønsker.

 

Derfor må det da være nyttig å diskutere hvorfor vi stemmer som vi gjør, og dermed får den politikken vi får?

 

Personlig mener jeg at landbrukspolitikken er sløsing med mine penger, sløsing med arbeidskraft og usolidarisk ovenfor u-land. Derfor deltar jeg i denne debatten, og derfor stemmer jeg ikke Senterpartiet.

 

Siden Norge ikke er et diktatur og jeg ikke er noen diktator så er mitt virkemiddel for å endre status quo å argumentere for min sak. Med litt flaks og dyktighet så er det andre enn meg som ser det hårreisende i situasjonen.

 

-k

Lenke til kommentar
Stressis: Jeg tror knutinh fortsatt savner saklige motargumenter. I hvert fall gjør jeg det. En diskusjon blir straks mer interessant og produktiv når begge parter har litt saklig skyts.

8528478[/snapback]

 

Javel, saklig ja. Det beste me kunne ha gjort var å sendt ein mail til stortingen og spurt kvifor det blir gitt tilskot til landbruket og kvifor det blei innførd. Simen1, du melder deg frivillig til å gjere det :thumbup:

8528635[/snapback]

 

Jeg er for gammel og kynisk til å ha noen som helst tiltro til at politikere baserer sine avgjørelser på noe saklig :) Faktisk er det en alt for stor mangel på rasjonalitet og vitenskaplighet blant våre folkevalgte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...