Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Hei, har desverre ikke fått tid til å lese alle postene men har gått gjennom endel av de. Og vil anbefale endel her å sette seg litt mer inn i produksjon av varer fra uland. Mye av handelen der er regulert av verdensbanken med tanke på subsidier og dumping av priser. Men veldig innfløkt dette systemet så skal ikke trekke noen endlige konklusjoner selv.

Når det gjelder matproduksjon i søramerika så er det de store farmene som styrer hele showet. De ser på jorda over et 3-års perpektiv. når de har dyrket den i så lenge så er jorda utarmet pga mangelfull tilføring av gjødsel (koster mer en å hogge nye områder, selge tømmeret og dyrke disse områdene.) Samt at monstermaskiner pakker jorda slik at den blir ødelagt. Jeg skal ikke påstå at alle driver slik, men endel av plassene hvor gårdene er blitt industri drives det slik.

 

Her i Norge blir det kjøpt større og større maskiner for å møte kravet til effektivisering. men problemet med pakking av jorda blir ignorert. Unnskyldningen er at maskinene har så store hjul at trykket blir fordelt.

Men nyere forskning har vist at trykkmålere som ligger 0,8m under jorda desverre registrerer betraklig høyere trykk pr tomme på de store maskinene selv om det i overflaten er mye mindre.

 

Så tilbake til de landene i afrika som produserer så billig. Hvis det blir lønnsomt å være bonde der, tror dere det er store industribruk som "voldtar" landet som kommer til å gjøre seg rike med tanke på korrupsjon og effektivitet. Eller tror dere det er bonden som idag leier 2mål av staten.

Og tror dere det kommer til å være billig når de ikke har konkurranse fra andre land siden de har lagt ned produksjon under argumentet at de andre greier det billigere. Og tilslutt, hvem kommer de til å selge til. Vesten hvor de får 10kr litern melk eller til andre markeder hvor de kan få 2kr.

 

Rotete post, men håper dere forstår litt av det jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okeyda, fant ein ting til:

http://www.senterpartiet.no/article40497.html

 

No e da adios amigos!  :p

8400092[/snapback]

Jeg observerer det, like passivt som TV-titting. Bøndene får rydde opp i det der selv. Ikke dra i buksebenet på politikerne og be om penger fra resten av befolkningen sine lommer.

 

Hva er egentlig dette maset om at matvaresalg skal "hjelpe" de fattige landene? Er det matvareeksport som virkelig gir rikdom i verden? Er det mat som fikk Japan, Korea og nå Kina til og skyte i været? Neppe.

8400307[/snapback]

De fattigste landene har ofte veldig lav utdanningsgrad, naturressurser, materielle ressurser og kunnskap. Det de har er ofte høy analfabetisme, høy ledighet og jord. Skal de komme seg fram i verden må de bli med på internasjonal handel. (Les: bytte varer de enkelt kan produsere mot varer de ikke kan produsere). Da må de starte med noe som er lavteknologisk nok til at analfabeter kan produsere noe. Matvareproduksjon er et glimrende sted å starte. Først når de har fått i gang en grunnleggende økonomi kan de utvide og lage litt mer avanserte produkter. Jo mer avanserte produkter og mer de henter inn forspranget resten av verden har jo bedre vil de få det.

8401210[/snapback]

 

 

Mener jeg sa i en tidligere tråd at fattige land ikke kan konkurrere med land som eu, usa osv på pris. Matproduksjon er faktisk bizniz og krever faktisk utdannelse, topp utstyr og verktøy for å forvalte bondegården på mest mulig økonomisk måte. Så en åker for hånd, pløye med oksekjerrer, og frakte mat på eselrygg kan ikke konkurrere mot rike land. Subsidier eller ei.

Fattige land vs rike lands landbrukssubsidier er nok noe mer komplisert enn slik enkel tankegang.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig dette maset om at matvaresalg skal "hjelpe" de fattige landene?

Er det matvareeksport som virkelig gir rikdom i verden? Er det mat som fikk Japan, Korea og nå Kina til og skyte i været? Neppe.

8400307[/snapback]

Det føles godt at også andre tjener på at en selv får billigere matvarer. Vinn-vinn.

Lenke til kommentar
Hei, har desverre ikke fått tid til å lese alle postene men har gått gjennom endel av de. Og vil anbefale endel her å sette seg litt mer inn i produksjon av varer fra uland. Mye av handelen der er regulert av verdensbanken med tanke på subsidier og dumping av priser. Men veldig innfløkt dette systemet så skal ikke trekke noen endlige konklusjoner selv.

Når det gjelder matproduksjon i søramerika så er det de store farmene som styrer hele showet. De ser på jorda over et 3-års perpektiv. når de har dyrket den i så lenge så er jorda utarmet pga mangelfull tilføring av gjødsel (koster mer en å hogge nye områder, selge tømmeret og dyrke disse områdene.) Samt at monstermaskiner pakker jorda slik at den blir ødelagt. Jeg skal ikke påstå at alle driver slik, men endel av plassene hvor  gårdene er blitt industri drives det slik.

 

Her i Norge blir det kjøpt større og større maskiner for å møte kravet til effektivisering. men problemet med pakking av jorda blir ignorert. Unnskyldningen er at maskinene har så store hjul at trykket blir fordelt.

Men nyere forskning har vist at trykkmålere som ligger 0,8m under jorda desverre registrerer betraklig høyere trykk pr tomme på de store maskinene selv om det i overflaten er mye mindre.

 

Så tilbake til de landene i afrika som produserer så billig. Hvis det blir lønnsomt å være bonde der, tror dere det er store industribruk som "voldtar" landet som kommer til å gjøre seg rike med tanke på korrupsjon og effektivitet. Eller tror dere det er bonden som idag leier 2mål av staten.

Og tror dere det kommer til å være billig når de ikke har konkurranse fra andre land siden de har lagt ned produksjon under argumentet at de andre greier det billigere. Og tilslutt, hvem kommer de til å selge til. Vesten hvor de får 10kr litern melk eller til andre markeder hvor de kan få 2kr.

 

Rotete post, men håper dere forstår litt av det jeg mener.

8467853[/snapback]

Mye av diskusjonen om marktrykk etc blir for teknisk for meg. Hvorvidt norske, afrikanske eller søramerikanske bønder "voldtar" åkeren er for meg irrelevant i spørsmålet om sponsing/tollmurer.

 

På samme måte kan man spørre seg om fiskeoppdrett egentlig er bra for naturen, men likevel produserer norge store mengder oppdrettsfisk som resten av verden kjøper. Vi vil gjerne konkurere med andre oppdrettere på like vilkår, men tollmurene vi har for å skjerme vårt landbruk kommer og biter oss i halen når det er andre land som skjermer sine fiske-produsenter mot oss.

 

I samfunnsspørsmål (som rovdrift på natur) mener jeg at nasjonale, internasjonale organer og kjøper-makt må være regulator. Det har ingen hensikt å låse seg ute fra verdensmarkedet fordi det "skjer så mye fælt i det store utlandet". I så fall måtte vi slutte med all handel...

 

-k

Lenke til kommentar
Mener jeg sa i en tidligere tråd at fattige land ikke kan konkurrere med land som eu, usa osv på pris. Matproduksjon er faktisk bizniz og krever faktisk utdannelse, topp utstyr og verktøy for å forvalte bondegården på mest mulig økonomisk måte. Så en åker for hånd, pløye med oksekjerrer, og frakte mat på eselrygg kan ikke konkurrere mot rike land. Subsidier eller ei.

Fattige land vs rike lands landbrukssubsidier er nok noe mer komplisert enn slik enkel tankegang.

8467920[/snapback]

Produksjon av joggesko er også teknisk, og krever utdannelse, utstyr og verktøy for å kunne konkurere. Likevel flyttes produksjonen til de landene som har areal, infrastruktur, arbeidskraft og kostnader som maksimaliserer eiernes avkastning.

 

På samme måte mener jeg at det er helt kurant for land som i dag sliter med arbeidsløshet, fattigdom og sult dersom landbruksjord og arbeidskraft kan utnyttes til matproduksjon organisert av utenlandske eiere med kapital og know-how.

 

Selvsagt åpner dette for mulige problemer (rovdrift på jord/mennesker, kapitalistene blir rikere etc). Samtidig er det bedre enn at :

1. Norske bønder produserer relativt lite og dårlig, og må sponses av resten av befolkningen

2. Ulands-befolkning har ingen jobb, ingen penger og ingen mat

3. Ulands-jord står brakk fordi ingen har kapital eller kunnskap til å drive den rasjonelt

 

-k

Lenke til kommentar

Dette er litt på siden av trådens emne men jeg har lyst til å nevne det en plass likevel. Økologi har vært oppe til diskusjon tidligere i tråden, der det i korte trekke ble hevdet at norsk mat var så bra og at økologisk mat var så bra og norsk økologisk mat var nirvana.

 

Her er en reklame som nettopp påpeker problemene med Økologisk (=ikke kunstgjødslet) mat gir:

 

post-3851-1177515366_thumb.jpg

 

NB. Stort bilde. 2816x2112 og 1,5MB.

Lenke til kommentar
Dette er litt på siden av trådens emne men jeg har lyst til å nevne det en plass likevel. Økologi har vært oppe til diskusjon tidligere i tråden, der det i korte trekke ble hevdet at norsk mat var så bra og at økologisk mat var så bra og norsk økologisk mat var nirvana.

 

Ja, økologisk mat er greit nok, men har aldri helt sett hvorfor det knyttes til mijøvern på den måten det gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

8399955[/snapback]

8401414[/snapback]

 

Woho, her snakker vi arroganse! Jeg ga opp denne tråden fordi dere som hater statlig støtte til landbruket svarte på mine innlegg med det samme som de forrige postene deres, og det er ikke videre produktivt. Hvis du ser igjennom denne tråden så vil du se argumentasjonen fra begge sider er av varierende kvalitet, og konklusjonene du trekker er rett og slett horrible. Å påstå at folk som kommer fra gård er mindre intelligente sier litt om din egen intelligens kanskje? Neida, jeg skal gjøre deg en tjeneste å se på det som uvitenhet. Å diskutere med folk som ikke forstår argumentene dine er bare frustererende, og jeg ser ikke poenget i å kontinuerlig legge til nesten identiske poster.

8467367[/snapback]

 

Word

Lenke til kommentar
Dette er litt på siden av trådens emne men jeg har lyst til å nevne det en plass likevel. Økologi har vært oppe til diskusjon tidligere i tråden, der det i korte trekke ble hevdet at norsk mat var så bra og at økologisk mat var så bra og norsk økologisk mat var nirvana.

 

Ja, økologisk mat er greit nok, men har aldri helt sett hvorfor det knyttes til mijøvern på den måten det gjør.

 

AtW

8470929[/snapback]

Jeg synes økologisk mat er hel greit, og jeg er blant dem som gjerne og ofte betaler mer for mat hvis jeg oppfatter den som "sunn, giftfri og naturlig". Selvsagt innebærer det også et krav om at maten må være spesielt fersk / velsmakende.

 

Men da er det et bevisst valg jeg tar, ikke noe som Senterpartiet eller bondestanden tvinger ned over meg.

 

Det er vel generelt et "problem" at vi greier å produsere mye mat på et gitt areal, og at velstanden i vår del av verden har økt kraftig. Som et overflodssamfunn er det da naturlig at også matproduksjon fokuserer på andre sider enn ren pris/nytte-verdi. Det tror jeg at kjøperne kommer til å prioritere og jeg tror ikke at samvirker er i stand til å tilfredsstille deres skiftende behov.

 

-k

Lenke til kommentar
Ke inni helvete veit du keleisen bønder i utlandet tjener, e du kansje bonde frå utlande dao. Nai, tenk litt "glupen". dei tjener faktisk ikkje so gale utenlandske bønder heller, og hadde ikkje me bønder fått statleg sponsing so hadde alle gardbruk i Norge gått i dass!!

I så fall har de ikke livets rett og jeg gråter ikke flere tårer over at de går i dass enn om IT-jobber eller industrijobber forsvinner. Hvis de ikke greier å utføre en jobb som har verdi, hvorfor holde på dem?

Men det verste er, når nåken jævla bynissa bjynna å klaga på at bønder får sponsing, einaste grunnen til att dykk klagar er fordi dykk ikkje får sponsing sjølv!

 

Grunnen til at jeg irriterer meg på sponsing av bønder er fordi jeg mener at alle mennesker er like mye verdt, men det er visst en tanke som faller bondemafiaen tungt for brystet.

 

Når jeg betaler mer for maten min enn det den burde så er det penger overført fra min pengepung til din (?) fordi jeg gjør en nyttig jobb mens bønder jevnt over er en byrde for samfunnet. På lik linje med sosialklienter. Hvis jeg derimot produserer sko så må jeg konkurere på like vilkår med kina og du får fritt kjøpe den skoen som er best i forhold til pris.

 

Forskjellen er at sosialklienter jevnt over skammer seg over å ha kommet i en uheldig situasjon og ønsker å komme seg ut, mens bøndene ikke eier skam i sine krav om fortsatt å få snylte på oss andre.

men vil du no faen meg ha sponsing so faor du no faen meg sjao te å bjynna med garsdbruk du og!!

8476395[/snapback]

Jeg foretrekker å opptre i debatter som dette slik at Senterpartiet kan fjernes fra tinget og slike holdninger som du viser kan avkles. Med måten du argumenterer på gjør du saken ganske lett for meg... Forsett å være ignorant, latterlig og egoistisk slik at vi får moment til å kvitte oss med latsabber og snyltere i alle bransjer.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Fy! skamme dere!

 

Dere snakker som har vett liksom, byfolk ...

8506915[/snapback]

Hva vet du om det? Det kan da finnes folk fra bygda med vett også, eller hva?

 

-k

8508331[/snapback]

 

Ja, det gjør jo det, selv om enkelte her inne jobber hardt for å prøve å gi inntrykk av det motsatte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fy! skamme dere!

 

Dere snakker som har vett liksom, byfolk ...

8506915[/snapback]

Hva vet du om det? Det kan da finnes folk fra bygda med vett også, eller hva?

 

-k

8508331[/snapback]

 

Ja, det gjør jo det, selv om enkelte her inne jobber hardt for å prøve å gi inntrykk av det motsatte.

 

AtW

8509979[/snapback]

Selv er jeg fra bygda. Og jeg gremmes over hvor mye ignoranse folk med samme bakgrunn viser her inne.

 

Å hevde at "byfolk" er teite og ikke vet hva de snakker om når diskusjonen er maten de selv kjøper og skattene de betaler er selvsagt tåpelig. På samme måte som selvsagt ikke alle bønder, alle senterparti-folk eller alle bygdefolk er dumme.

 

I løpet av de ørten sidene her inne har jeg sett en eller to personer som er i stand til å fremføre fornuftige argumenter mot total-liberalisering av landbruket. Det frustrerende er at ingen andre tilsynelatende har det som skal til for å argumentere for fortsatt sponsing av norsk landbruk. Så lenge man mangler evnen til å argumentere så tjener man sin "sak" best ved å ikke delta i en _argumentasjon_.

 

Men jeg klager ikke, fortsett å underbygge stereotypen som "byfolka" har om underutviklede jordbrukere så hjelper dere min argumentasjon om at landbruket må liberaliseres og avkommuniseres.

 

-k

Lenke til kommentar

Sei at tilskotet som bøndene får er eit frynsegode. Hvis me seier det sånn så er eg sikker på at det er mange andre yrker (hvis ikkje alle) har eit eller anna frynsegode. Til dømes ein elektrikar, han kan ordne alt elektrisk i sitt eige hus uten å måtte betale anna enn for deler. Samme med ein røyrleggjar, it-spesialist, politi osv.

Lenke til kommentar
Sei at tilskotet som bøndene får er eit frynsegode. Hvis me seier det sånn så er eg sikker på at det er mange andre yrker (hvis ikkje alle) har eit eller anna frynsegode. Til dømes ein elektrikar, han kan ordne alt elektrisk i sitt eige hus uten å måtte betale anna enn for deler. Samme med ein røyrleggjar, it-spesialist, politi osv.

8511479[/snapback]

 

Bønder får tilskuddet av staten, i motsetning til de andre gruppene. Et frynsegode med å bo på gård er tilgang til store arealer, stort hus/mulighet til å bygge stort hus, tilgang til traktor osv. Dette er ting som kommer i kraft av yrket i seg selv, og er noe helt annet enn tilskudd fra staten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...