Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "stortingsfolka skjønnar ikkje det"?

Hva mener du politikerne bør gjøre med deres bedriftsinterne problemer?

 

Men stortingsfolka skjønnar ikkje det (er no berre suppegjøkar der alikevell :p ).

Tja.. det er jo sterk overrepresentasjon av to yrkesgrupper på stortinget: lærere og bønder. Enig i at en del av disse kan være suppegjøker i en del saker.

 

Morsomt sammentreff (Alderen) :) Ikke noe vits å kjøpe ny traktor like før man skal legge ned.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "stortingsfolka skjønnar ikkje det"?

Hva mener du politikerne bør gjøre med deres bedriftsinterne problemer?

 

Men stortingsfolka skjønnar ikkje det (er no berre suppegjøkar der alikevell :p ).

Tja.. det er jo sterk overrepresentasjon av to yrkesgrupper på stortinget: lærere og bønder. Enig i at en del av disse kan være suppegjøker i en del saker.

 

Morsomt sammentreff (Alderen) :) Ikke noe vits å kjøpe ny traktor like før man skal legge ned.

8391424[/snapback]

 

Me går konk (og mange andre) fordi inntektene dei siste 20 åra har holdt seg stødig, mens utgiftene har gått kraftig opp.

Det er det stortingsfolka skjønna ikkje.

 

Angående traktoren. Det er den einaste traktoren me har hatt uten å solgt vidare. Har vel blitt kjøpt 3 traktorar sidan 1979 da 33 åringen blei kjøpt.

Lenke til kommentar
Me går konk (og mange andre) fordi inntektene dei siste 20 åra har holdt seg stødig, mens utgiftene har gått kraftig opp. Det er det stortingsfolka skjønna ikkje.

Det skjønner de nok, men jeg ser ikke noen grunn til at de skal behøve å skjønne det. Det er ikke statens oppgave å styre private bedrifter og spytte penger inn i regnskapene til de som har røde tall. Gjør de det så skader det både samfunnsøkonomien og den naturlige omstillingstakten. Sånne virkemidler minner om de som fikk økonomien i sovjetunionen til å kollapse.

 

Angående traktoren. Det er den einaste traktoren me har hatt uten å solgt vidare. Har vel blitt kjøpt 3 traktorar sidan 1979 da 33 åringen blei kjøpt.

8391497[/snapback]

Å, jeg er ikke så gammel ennå. Er 32 fortsatt. (I denne alderen skryter man heller alderen ned, ikke opp) :p

Lenke til kommentar
Me går konk (og mange andre) fordi inntektene dei siste 20 åra har holdt seg stødig, mens utgiftene har gått kraftig opp. Det er det stortingsfolka skjønna ikkje.

Det skjønner de nok, men jeg ser ikke noen grunn til at de skal behøve å skjønne det. Det er ikke statens oppgave å styre private bedrifter og spytte penger inn i regnskapene til de som har røde tall. Gjør de det så skader det både samfunnsøkonomien og den naturlige omstillingstakten. Sånne virkemidler minner om de som fikk økonomien i sovjetunionen til å kollapse.

8391671[/snapback]

 

Enig så enig.

 

Men så har eg heller ikkje sagt at dei skal gje pengar til dei som har raue tal (trur dei er svarte faktisk :hmm: ). Staten gjer pengar til alle bønder. "Rettferdigheten lenge råde" :w00t:

Endret av Stressis
Lenke til kommentar

Hva er så rettferdig med den forskjellsbehandlingen staten gjør? Noen bedrifter får store og evigvarende tilskudd pluss støtte gjennom høye importbarriærer og en rekke andre teknikker, mens andre bedrifter ikke får det. Skulle det være rettferdig måtte staten likebehandlet landbruksbedrifter med andre bedrifter. Enten sponse alle like mye eller ikke sponse noen. Å sponse alle er økonomisk selvmord, så det eneste som er både rettferdig og logisk er å ikke sponse noen bedrifter.

Lenke til kommentar
Ingen som kreve at de skal betale for at me skal ha jobb. Har ikkje høyrt om nokon bønde som seie da. Dessuten, del inntekta til ein bonde på tiden han jobbar. Da skal du få sjå luselønn da   :ermm:

8391156[/snapback]

Men stortinget har ikke noe med dette å gjøre.

 

Dersom folk vil ha norsk melk så betaler de 30,- literen og faren din ville fortsatt ha gården. Kanskje kunne han ha gått over til en annen type produkter som gir mer fortjeneste pr time arbeid?

 

Hvis folk ikke vil ha melk til 30,- literen så står faren din i samme situasjon som skomakere, slaktere og mange andre som oppdager at markedet ikke vil ha varen de tilbyr til prisen de må ha. Da må man finne seg en annen jobb og ikke klage på stortingspolitikerne (hva har de med dette å gjøre?)

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Men stortinget har ikke noe med dette å gjøre.

 

Dersom folk vil ha norsk melk så betaler de 30,- literen og faren din ville fortsatt ha gården. Kanskje kunne han ha gått over til en annen type produkter som gir mer fortjeneste pr time arbeid?

 

Hvis folk ikke vil ha melk til 30,- literen så står faren din i samme situasjon som skomakere, slaktere og mange andre som oppdager at markedet ikke vil ha varen de tilbyr til prisen de må ha. Da må man finne seg en annen jobb og ikke klage på stortingspolitikerne (hva har de med dette å gjøre?)

8392334[/snapback]

Problemet er at stortingspolitikerne har gått inn og direkte ødelagt markedet med strenge reguleringer og subsidier. Vi kan ikke betale 30 kr literen for melk enten vi vil eller ikke, fordi noen vattnisser i Oslo har sagt at prisen på melk skal være så og så høy.

 

Jeg kunne gjerne betalt f.eks. 20,- kr literen for melk, eller mer. At melk til tider er billigere enn smakssatt sukkervann (brus) er helt vilt.

 

Jeg gir også stortingspolitikerne skylden for at mange norske bønder sliter. Ikke fordi de gir for lite subsidier, men fordi de gir for mye!

Lenke til kommentar
Problemet er at stortingspolitikerne har gått inn og direkte ødelagt markedet med strenge reguleringer og subsidier. Vi kan ikke betale 30 kr literen for melk enten vi vil eller ikke, fordi noen vattnisser i Oslo har sagt at prisen på melk skal være så og så høy.

 

Jeg kunne gjerne betalt f.eks. 20,- kr literen for melk, eller mer. At melk til tider er billigere enn smakssatt sukkervann (brus) er helt vilt.

 

Jeg gir også stortingspolitikerne skylden for at mange norske bønder sliter. Ikke fordi de gir for lite subsidier, men fordi de gir for mye!

8392513[/snapback]

Da er vi egentlig helt enige. Landbruk bør i større grad dereguleres slik at noen bønder (de med flaks og dyktighet) kan lage de produktene folk vil ha og tjene gode penger, mens andre desverre nå finne en annen jobb.

 

Subsidier og tollmurer må brukes der hvor konkurerende land nekter å åpne opp sine sperrer, men ikke slik som det er i dag hvor det faktisk er Norge som "holder igjen".

 

Konsekvensen blir sannsynligvis mer fornøyde forbrukere som får større utvalg (sannsynligvis både dyrere og billigere varer med hhv bedre og dårligere kvalitet enn i dag), færre arbeidsplasser i landbruket (men ikke nødvendigvis så mye mindre produksjon), og mer spesialisering.

 

Vi trenger ikke sysselsettingstiltak i dag, så det har ingen hensikt å oppfordre til mest mulig irrasjonell drift for å holde på antall bønder. Dersom noen bestemmer at sysselsettingstiltak, evt rurale sysselsettingstiltak er nødvendig vil det være mer rasjonelt å overføre noen av de pengene vi i dag ødsler på bøndene i direkte og indirekte sponsing til generelle målrettede kasser som kan gå til bønder eller IT-arbeidere eller snekkere.

 

-k

Lenke til kommentar
Hva er egentlig dette maset om at matvaresalg skal "hjelpe" de fattige landene?

Er det matvareeksport som virkelig gir rikdom i verden? Er det mat som fikk Japan, Korea og nå Kina til og skyte i været? Neppe.

8400307[/snapback]

Nei, det du sier er riktig, det er andre (videreforedlede) produkter som må til for den virkelige rikdommen. Men man trenger ikke nekte handel med mat av den grunn..

Lenke til kommentar
Okeyda, fant ein ting til:

http://www.senterpartiet.no/article40497.html

 

No e da adios amigos!  :p

8400092[/snapback]

Jeg observerer det, like passivt som TV-titting. Bøndene får rydde opp i det der selv. Ikke dra i buksebenet på politikerne og be om penger fra resten av befolkningen sine lommer.

 

Hva er egentlig dette maset om at matvaresalg skal "hjelpe" de fattige landene? Er det matvareeksport som virkelig gir rikdom i verden? Er det mat som fikk Japan, Korea og nå Kina til og skyte i været? Neppe.

8400307[/snapback]

De fattigste landene har ofte veldig lav utdanningsgrad, naturressurser, materielle ressurser og kunnskap. Det de har er ofte høy analfabetisme, høy ledighet og jord. Skal de komme seg fram i verden må de bli med på internasjonal handel. (Les: bytte varer de enkelt kan produsere mot varer de ikke kan produsere). Da må de starte med noe som er lavteknologisk nok til at analfabeter kan produsere noe. Matvareproduksjon er et glimrende sted å starte. Først når de har fått i gang en grunnleggende økonomi kan de utvide og lage litt mer avanserte produkter. Jo mer avanserte produkter og mer de henter inn forspranget resten av verden har jo bedre vil de få det.

Lenke til kommentar
Berre so de veit da. Her blir me sittandes lenge og diskutere. Eg gidda ikkje meira kverrulering so no får de fortsetta med drittkastinga dikkas  :D

 

Adios amigos  :p

8399955[/snapback]

Da er det jo bra at du drar så vi slipper mer drittkasting og kverulering.

 

Jeg registrerer at tråden er full av bondesympatisører som "henger seg på" med de vanlige argumentene i 3 poster "stakkars pappan min, som ikke får donert mer penger av staten", for så å beskylde bl.a. undertegnede for alt mulig gærnt, og så forsvinner.

 

Er det slik at oppvakte folk med evnen til å argumentere som voksne folk utelukkende er skeptis til norsk landbrukspolitikk? Er alle stereotypene om gårdarbeidere som "litt enkle" rett? Hvor er den intelligente SP-ungdommen?? Dette er en utfordring til å si no vettugt og stå for det...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Berre so de veit da. Her blir me sittandes lenge og diskutere. Eg gidda ikkje meira kverrulering so no får de fortsetta med drittkastinga dikkas  :D

 

Adios amigos  :p

8399955[/snapback]

Da er det jo bra at du drar så vi slipper mer drittkasting og kverulering.

 

Jeg registrerer at tråden er full av bondesympatisører som "henger seg på" med de vanlige argumentene i 3 poster "stakkars pappan min, som ikke får donert mer penger av staten", for så å beskylde bl.a. undertegnede for alt mulig gærnt, og så forsvinner.

 

Er det slik at oppvakte folk med evnen til å argumentere som voksne folk utelukkende er skeptis til norsk landbrukspolitikk? Er alle stereotypene om gårdarbeidere som "litt enkle" rett? Hvor er den intelligente SP-ungdommen?? Dette er en utfordring til å si no vettugt og stå for det...

 

-k

8401414[/snapback]

 

Woho, her snakker vi arroganse! Jeg ga opp denne tråden fordi dere som hater statlig støtte til landbruket svarte på mine innlegg med det samme som de forrige postene deres, og det er ikke videre produktivt. Hvis du ser igjennom denne tråden så vil du se argumentasjonen fra begge sider er av varierende kvalitet, og konklusjonene du trekker er rett og slett horrible. Å påstå at folk som kommer fra gård er mindre intelligente sier litt om din egen intelligens kanskje? Neida, jeg skal gjøre deg en tjeneste å se på det som uvitenhet. Å diskutere med folk som ikke forstår argumentene dine er bare frustererende, og jeg ser ikke poenget i å kontinuerlig legge til nesten identiske poster.

Lenke til kommentar
Berre so de veit da. Her blir me sittandes lenge og diskutere. Eg gidda ikkje meira kverrulering so no får de fortsetta med drittkastinga dikkas  :D

 

Adios amigos  :p

8399955[/snapback]

Da er det jo bra at du drar så vi slipper mer drittkasting og kverulering.

 

Jeg registrerer at tråden er full av bondesympatisører som "henger seg på" med de vanlige argumentene i 3 poster "stakkars pappan min, som ikke får donert mer penger av staten", for så å beskylde bl.a. undertegnede for alt mulig gærnt, og så forsvinner.

 

Er det slik at oppvakte folk med evnen til å argumentere som voksne folk utelukkende er skeptis til norsk landbrukspolitikk? Er alle stereotypene om gårdarbeidere som "litt enkle" rett? Hvor er den intelligente SP-ungdommen?? Dette er en utfordring til å si no vettugt og stå for det...

 

-k

8401414[/snapback]

 

Woho, her snakker vi arroganse! Jeg ga opp denne tråden fordi dere som hater statlig støtte til landbruket svarte på mine innlegg med det samme som de forrige postene deres, og det er ikke videre produktivt. Hvis du ser igjennom denne tråden så vil du se argumentasjonen fra begge sider er av varierende kvalitet, og konklusjonene du trekker er rett og slett horrible. Å påstå at folk som kommer fra gård er mindre intelligente sier litt om din egen intelligens kanskje?

Leste du posten min? Hvor påstår jeg at folk som kommer fra gård er mindre intelligente? Jeg kommer selv fra gård, og det frustrerer meg at de fleste innleggene fra "bonde-sida" i denne tråden viser få tegn på evner til enkel argumentasjon. Jeg kan ikke ut fra det slutte noe som helst om bønder eller SP-folk generelt, men nivået på argumentene i denne diskusjonen er gjennomgående lav.

Neida, jeg skal gjøre deg en tjeneste å se på det som uvitenhet. Å diskutere med folk som ikke forstår argumentene dine er bare frustererende, og jeg ser ikke poenget i å kontinuerlig legge til nesten identiske poster.

8467367[/snapback]

Takk i like måte. Å skrive poster som folk opplagt ikke gidder å lese men besvarer med en "default-regle" om hvor fælt det er å være bonde er frustrerende...

 

Når ingen greier å svare på mine foregående poster, men melder seg inn i diskusjonen med spørsmål som jeg tidligere har besvart så ser jeg ingen annen måte enn å repetere meg selv i en viss grad.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...