Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg har sagt før så mener jeg at EU og USA sin sponsing av landbruksvarer er det eneste gyldige argumentet for sponsing av norsk landbruk (for de som sliter med begrepene så sammenfatter jeg importbegrensninger, avgifter og tilskudd med ordet sponsing siden alt går ut på å gi norske produkter fordeler relativt andre, og forbrukerne og skattebetalerne tar regninga).

 

Norske bønder kan ikke forsvare seg mot produkter som er sponset.

 

Men jeg forutsetter da at norge står på barrikadene for avtaler om nedrusting av tollmurer, ikke motsatt som inntrykket mitt var fra WTO.

 

-k

Lenke til kommentar
Gi meg kilopris på en skikkelig biff i Brasil da. Og hvilken kontroller denne har gjennomgått.

8249452[/snapback]

 

Det vet jeg ikke, men jeg vet jeg betalte mindre enn jeg ville gjort i Norge, mhp prisforskjellene. Jeg vet også at jeg enda har til gode å smake noe så velsmakende på noen norsk resurtant :)

8251280[/snapback]

 

ta deg en tur på skikkelig biffrestaurant da.. big horn f.eks.

tror di kan sakene sine der :p

8251351[/snapback]

 

Big Horn er ingenting. Nordmenn er så konservative i matveien, de beste måltidene spiser en som regel i utlandet.

Lenke til kommentar
Det blir feil å sammenligne mat-produksjon med biler eller andre produkter. Dyrket mark og dyrehold har en verdi i seg sjøl. Det er bortimot galskap at man de siste 15-20 årene har tillatt å anlegge hundre golfbaner på areale som tidligere ble dyrket. I tillegg er det mye dyrkede områder som nå bare står å gror igjen, og snart er tapt. Når man tenker på hvor mye slit og arbeide våre forfedre la ned på å rydde dette landet til dyrkbar mark, så synes jeg det er umoralsk å bare la det gå fløyten.

8250185[/snapback]

Maken til sentimentalt vrøvl. Hvorfor skal det å dyrke marken være i en spesiell særstilling i yrkeslivet? Våre forfedre drev med mye rart, men i dag kan man pløye mark med maskiner lett som en lek. Jeg er ikke interessert i å betale for svette felt for hundre år siden, fordi noen synes det er "moralsk" å holde jorden de ryddet i hevd.

8250277[/snapback]

Synes du ikke at i en verden hvor så mange sulter, at ethvert land burde føle seg moralsk forplikted til å utnytte de dyrkbare arealene de selv har, fremfor å la det ligge brakk?

Lenke til kommentar
Du er jaggu meg ikke frekk. " En annen er at enkelte næringer er infisert av personer som mener snylting er akseptert forettningssjikk for dem, men ikke for andre næringer. Bønder er som regel snyltere på statskassa og folket."

Som regel snyltere på statskassa og folket? I hvilken posisjon er du som kan si noe slik? har du grunnlag for utsagnet hvis ja, Show us! if not  :blush:

 

Finn tallet som du regner 25milliarder av. I den rapporten fra landbruksdepartementet stod det at det var 4,6milliarder utdelt i tilskudd i 2005. Så hva mener du, lyver jeg, eller du?

i 2007 blir det faktisk utbetalt 4,3milliarder!

 

 

Per du lyg ei.

8251018[/snapback]

 

 

Såklart de er snyltere. I gjennomsnitt snylter de for 250.000,- Vi kunne fått 50% mer helsevesen for den unyttige funksjonen som mange (men ikke alle!) bønder fyller! Vi kunne ha doblet innsatsen på forskning og utvikling. Er ikke det en bedre bruk av begrensede oljepenger (som faktisk gir jobber og avkastning) enn å satse på dødsdømte næringer?

 

Se hva jeg skrev lengre opp:

http://www.nhh.no/sam/debatt/2002/15.pdf

Ifølge tall fra OECD medførte den nåværende jordbrukspolitikken en total støtte til jordbruket

på omlag 19,6 milliarder koner i årlig gjennomsnitt for årene 1998- 2000. Det tilsvarer 247

tusen kroner for hvert av de 79 tusen årsverkene som i gjennomsnitt ble utført i jordbruket

disse årene. til sammenligning tilsvarer jordbruksstøtten omlag 50 % av brutto

driftskostnader i sykehussektoren, som var 38,9 milliarder kroner i 1999, mens den er noe

større enn Norges totale utgifter til forskning og utvikling, som dette året var 18,4 milliarder.

8247309[/snapback]

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
problemet e jo det at mange norske råvarer faktisk ikke er noe bedre enn utenlandske...

8253245[/snapback]

Landbruksmafiaen evner ikke å se ironien i:

 

1) "Norsk landbruk er verdens beste!" "Norsk mat er billig!"

 

2) "Norsk landbruk må beskyttes med høye tollmurer slik at ikke nordmenn kjøper utenlandsk mat i stedet"

 

 

Hvorfor i huleste må man beskytte en vare som er"verdens beste" og koster ubetydelig? Nordmenn må virkelig ikke vite sitt eget beste siden de reiser over til sverige....

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Synes du ikke at i en verden hvor så mange sulter, at ethvert land burde føle seg moralsk forplikted til å utnytte de dyrkbare arealene de selv har, fremfor å la det ligge brakk?

8253172[/snapback]

Nei - ikke så lenge mat blir kastet over en lav sko.

 

Det er viktigere å få økt produksjonen i u-land, og handelen med dem. De blir jo utkonkurrert av våre (EUs) subsidierte matvarer, og lar sin egen jord ligge brakk. Er det noe bedre?

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt før så mener jeg at EU og USA sin sponsing av landbruksvarer er det eneste gyldige argumentet for sponsing av norsk landbruk (for de som sliter med begrepene så sammenfatter jeg importbegrensninger, avgifter og tilskudd med ordet sponsing siden alt går ut på å gi norske produkter fordeler relativt andre, og forbrukerne og skattebetalerne tar regninga).

8252139[/snapback]

Nå vel, jeg ser ikke helt at det er det eneste "gyldige argumentet" (hva nå det er) for landbrukssubsidier, og jeg er i utgangspunktet ikke noen ihuge tilhenger av norsk landbrukspolitikk. Blant annet produserer landbruket helt soleklare kollektive goder som det er vanskelig å se at et marked ville produsert. Matsikkerhet er nevnt, men selv anser jeg ikke det som den viktigste. Ivaretakelsen av et kulturlandskap vi alle nyter godt av, samt spredt bosetning, er andre antakeligvis viktigere hensyn.

 

Jeg ser dette som gyldige argumenter, selv om jeg ikke nødvendigvis mener landbruksstøtten bør opprettholdes i sin nåværende form.

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste må man beskytte en vare som er"verdens beste" og koster ubetydelig? Nordmenn må virkelig ikke vite sitt eget beste siden de reiser over til sverige....

 

-k

8253273[/snapback]

Antagelig fordi "vanlige folk" mer eller mindre er tvunget til å prioritere budsjettet fremfor lojalitet, og derfor går etter laveste pris. Ved fri flyt av matvarer ville norsk mat bli utkonkurrert. Det er neppe de velstående her i landet som reiser over til Sverige og handler mat.

 

Hvis det etterhvert blir tvunget igjennom at vi også må åpne grensene for billig gen-manipulert mat (er trykk mot EU for å tillate dette) blir det mannen i gata som eter dette, mens de som har god økonomi har råd til å velge ren tradisjonel vare.

Lenke til kommentar
Jammen da trenger vi jo ikke tollbarrierer (som stenger ute fattige land fra markedet så de fortsetter å sulte ihjel mens vi holder liv i noen hundre feite norske bønder) da! :D

Ikke for å være stygg, men i stedet for at de sulter ihjel, kan ikke de spise maten de selv produserer da?

Økt etterspørsel fører til økt produksjon og økt velstand.

 

Eller blir vår mat så billig der nede at vi presser dem ut av deres marked i afrika også?

Ikke på mat som er billigere å produsere der.

 

Om man ser på hele afrika, så synes jeg det er litt naivt å tro at man kan stoppe hungersnøden der nede ved å selge maten deres her oppe, og gi pengene til korupte folk som styrer landene der nede.

Vi gir ikke penger til noen. Vi utveksler penger mot varer. De som får pengene er næringslivet, som så ansetter folk, som så tjener penger, som dermed får råd til mer, osv.

 

Vær så snill å holde deg til saken. Her diskuterer vi bønder og statlig sponsing. Andre ting er irrelevant. Men det er faktisk diskutert for kort tid siden, så hvis du er ekstremt nysgjerrig, så les litt bakover.

 

Men vær så snill, kutt ut irrelevante kommentarer som ikke har noe med saken å gjøre.

8251149[/snapback]

Man må jo se det hele i den store sammenhengen, er jo det dere sier også, at man må ta hensyn til fattige land i afrika, så hvorfor skal man ikke ta med alt når man først er i gang?

Tollmurene har faktisk noe med handel med andre land, inkludert fattige, å gjøre. Det har ikke støtte til idrettsforeninger.

 

Men tar poenget, la oss skyte bøndene først, kan ta politikerne etterpå, alt i sin tid.  :ph34r:

8251198[/snapback]

Hva med å utvise et minimum av saklighet, og faktisk holde seg til det diskusjonen handler om? Vi diskuterer ikke norske idrettslag eller det enorme byråkratiet her i landet (som mange her, inkludert de som er for å fjerne støtteordninger for bønder, er for å kutte ned på). Det blir mer et desperat forsøk på å flytte fokus fra saken her, nemlig bønder og statlig sponsing.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Om du så leser hva jeg skriver så kan en ikke bare gå på en næring fordi det passer best, da må en ta alle næringer som både kortsiktig og langsiktig trenger/har trengt støtte fra staten for å overleve og da ville følgende næringer/virksomhetervært borte fra Norge :

Bønder, fiskere, fiskeindustriarbeidere, verftsindustri , kraftkrevende industri,div næringsmiddelindustri og noen tusen arbeidsplasser som er direkte avhengig av de forannevnte.

I tillegg må du ta med enorm øking i ledighet siden dissse jobbene ville være borte, svekket kjøpekraft som igjen rammer andre næringer osv osv. Det blir temmelig snevert å ensidig gå ut å kalle noen parasitter  :thumbdown:  :thumbdown:

8249657[/snapback]

Hvorfor skal vi absolutt ta tak i alle problemene på en gang? Hvorfor ikke starte med ett av de største problemene: bøndene og lage egne tråder om de andre problemene. det blir jo bare rot om man skal ta med all verdens politikk på en gang. [...]

8249899[/snapback]

Tror det er ganske mange som er uenig med deg at det største problemet vi har er støtteordninger til landbruksyrket...

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er et vesentlig argument her som jeg ikke fant i noen innlegg, nemlig; hva i tilfelle krise/krig/katastrofe? Tror dere afrika er sugen på å eksportere mat slik at de ikke får noe selv hvis matproduksjonen går drastisk ned? (ja ok afrika var et dårlig eksempel, i og med at det er verdens mest korrupte sted, men dog).

 

Greit nok; sannsynligheten for det er liten, men det er ikke så jævlig dyrt å ha noen bønder just in case.

Billig? Hele forsvaret koster 31 milliarder (kosnadsramme for 2007). Bøndene koster oss ca 25 milliarder. Kanskje vi skulle brukt pengene på å nesten doble forsvaret i stedet for?

8250812[/snapback]

Hvis jeg måtte velge mellom å bruke 60 mill på enten militærvesen eller matproduksjon, hadde jeg faktisk nok valgt sistnevnte. Heldigivs er det ikke slik at vi må velge det ene framfor det andre..

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hey tusen takk for linken :D

totalt 11milliarder med alle utgifter.  Det var billig mat det folkens! under 50% av anslaget deres :D

8251154[/snapback]

Hvis du blar litt tilbake ser du at OECD (en seriøs organisasjon, eller hva?) regner med litt under 20 millarder. Det er en del ting som ikke kommer frem direkte i jordbruksavtalen (toll f.eks.?).

 

Lurer på hvor mange av de milliardene som stammer fra matvaresalg det er som havner i lomma på mellomledd og byråkrater...

8251169[/snapback]

Hva har toll med tilskudd til bønder å gjøre, sorry får ikke med meg alt :cool:

8251274[/snapback]

Det argumenteres fra den ene parten at tollgrensene skal bort, samtidig som den andre parten påpeker mange andre momenter som også bør fikses opp i. Og da gjerne momenter som er langt viktigere enn å fjerne bøndesposninga, sånn rent økonomisk.. Motparten i denne tråden får desverre ikke lov til å nevne slikt, da dette er off-topic. Fjerning av landets tollmurer har på merkelig vis blitt on-topic. Grensene som settes for hva som skal diskuteres endres og reguleres av den ene parten hele tiden, dette er vel noe uheldig? (Tipper dette poenget blir regnet som off-topic)

 

Problemene "våre" (nå prater jeg for meg selv), er ikke mitt. Problemet er at de utenlandske bøndene ikke får konkurrere på like vilkår.
Gjennomsnittsinntekt i Afrika er 1. US dollar om dagen. Hadde man åpnet for full import uten noen begrensninger, så kan man vel heller si at det er norske bønder som ikke får konkurrere på like vilkår, p.g.a. at levekostnader og driftsutgifter er mye høyere her hos oss.
Dette synes jeg er et godt poeng! Er det like vilkår som er målet, må man ta i betrakning alt fra jordsmonn, klima, lokalt lønnsnivå, levekostnader, og mye mer. Er det derimot billigst mat som er målet, er det jo bare å importere i veg...

 

Hvis målet er å fjerne subsidier, så vit iallefall at dette går utover drivft på like vilkår, da det faktisk er forskjell på folk som bor i Norge og Uganda. (Ikke rasistisk ment, om noen skulle være så uheldig å tolke det slik.)

 

Det er altså ikke prisen på brasiliansk kjøtt i på Maxi jeg klager på, men på urettferdighetene som rammer både nordmenn og folk i utlandet på et utall måter. Fattige barn i Afrika dør på grunn av dere
Det er stor fare for at disse barna fortsatt ville dødd av sult, da mange av landene (hvis de hadde fått muligheten) hadde ekspotert mat ut av landet (til god pris) fremfor å gi/selge den til egen befolkning, som knapt har penger. ;)

8251347[/snapback]

Dette er faktisk et problem i dag; jeg så for en tid tilbake en lengre dokumentar om et land i afrika hvor matindustrien tjente dobbelt så mye på å eksportere til utlandet, kontra å selge til det lokale markedet. Veldig trist, og noe jeg ikke ønsker å bidra til.

 

Ikke for å være stygg, men i stedet for at de sulter ihjel, kan ikke de spise maten de selv produserer da?
Økt etterspørsel fører til økt produksjon og økt velstand.

8253830[/snapback]

Tror ikke det er mangel på etterspørsel i de landene som lider av sult.. Ærlig talt!

 

Landbruksmafiaen evner ikke å se ironien i:

 

1) "Norsk landbruk er verdens beste!" "Norsk mat er billig!"

2) "Norsk landbruk må beskyttes med høye tollmurer slik at ikke nordmenn kjøper utenlandsk mat i stedet"

8253273[/snapback]

Nå er ikke jeg med i noen mafia, og kanskje derfor ser jeg absolutt ironien i dine to punkter. Men jeg støtter norsk matproduskjon fullt ut. (Det er mao ikke fordi hylleprisen i dag er lav, jeg støtter norsk matproduksjon) Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...