Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Vis brasiliansk kjøtt på maxi koster 100kg mindre pr kg. Hva er da problemet deres?

8250398[/snapback]

Problemene "våre" (nå prater jeg for meg selv), er ikke mitt. Problemet er at de utenlandske bøndene ikke får konkurrere på like vilkår. De blir skremt ut av markedet med pisk (tollmurer) og slått bena under på (med subsidierte norske matvarer). Dette er en grunnleggende urettferdighet. En annen er at enkelte næringer er infisert av personer som mener snylting er akseptert forettningssjikk for dem, men ikke for andre næringer. Bønder er som regel snyltere på statskassa og folket. De er et pengeslukende privat næring som alle andre må betale for å holde kunstig i live.

 

Det er altså ikke prisen på brasiliansk kjøtt i på Maxi jeg klager på, men på urettferdighetene som rammer både nordmenn og folk i utlandet på et utall måter. Fattige barn i Afrika dør på grunn av dere, fattige bønder i østeuropa har ikke råd til nye sko en gang i året, det er for få sykehjemsplasser i Norge og eldre sulter i hjel eller fryser i hjel i hjemmene sine i stedet for å bli tatt vare på i et sykehjem. Bøndene er en del av regnestykket som bidrar til nettopp disse tingene. Bøndene stjeler over 25 milliarder kroner hvert år fra gode formål.

 

Jeg er Robin Hood som skal få slutt på bøndenes hensynsløse og egoistiske utnytting av de fattige både innenlands og utenlands.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et vesentlig argument her som jeg ikke fant i noen innlegg, nemlig; hva i tilfelle krise/krig/katastrofe? Tror dere afrika er sugen på å eksportere mat slik at de ikke får noe selv hvis matproduksjonen går drastisk ned? (ja ok afrika var et dårlig eksempel, i og med at det er verdens mest korrupte sted, men dog).

 

Greit nok; sannsynligheten for det er liten, men det er ikke så jævlig dyrt å ha noen bønder just in case.

 

Jordbruksubsidier er heler ikke en særnorsk affære, sjekk EU-landene f.eks, da særlig frankrike. Noe sånt som 20% av EU-budsjettet går til landbruket.

 

(forøvrig kjøper jeg ikke argumentet om trygg mat... se bare på f.eks gildesaken, bønder leverer dyr til slakteriet innsmurt i dritt lizm.)

Lenke til kommentar
Først, det å pløye jorden er ikke lett som en lek. Det skal utstyr til utstyr som grunnet enormt forbruk av jern koster MYE penger å kjøpe inn.

Det å motta tilskudd er ikke å benytte seg av systemet, det er en noe som staten gir de for at de skal gjøre at landet er i stand til å opprettholde de ønsker som landet har.

Det er ikke akkurat som de er trygde snyltere som det finnes mange av.

Det å motta tilskudd for et arbeid er ikke det samme.

Hva som gjør at bonden ikke tjener bedre er:

Samme pris på varer som for 10år siden

Utstyr har blitt dyrere

Arbeidskraft har blitt dyrere

kraftfor har blitt MYE dyrere.

Og effektiviteten har gått opp i landbruket, det er derfor det fortsatt er igjen landbruk, tilskuddene har ikke økt betraktlig. Det som er tilfelle idag er at fler og fler gårder går over grensen med tilskudd dvs at de har en gård som i tallene kunne fått 400.000 med tilskudd men får kun 300.000 pga max grensen. Og slik burde det være, for når gården er såpass stor bør den klare resten selv. Regner med at en går såpass stor har rundt 2millioner i omsetning og leverer et overskudd før lønn på ca 300.000.

De som er mindre har ikke mulighet til å få en slik lønn uten tilskuddene til sine bruk.

I tillegg: Mange mindre gårder har eiere som jobber utenfor gården i tillegg for å holde driften igang. Dette ikke fordi at de må, men fordi det å bo på et levende gardsdrift er noe som betyr noe for de.

8250374[/snapback]

Du prater som om du mener bøndene har en menneskerett til å loppe statskassa for penger. Bøndene driver en privat næring, landbruksbedrifter. De må se å tjene seg penger på ærlig vis og ikke syte og klage over arbeidstid, kostnader, blod og svette. De er som en treåringer som maser på gåtteri forran kassa i butikken. Mase på at andre skal sponse de økonomiske hjulene i deres bedrifter. Hvorfor skal landbruksbedriftene være i en sånn særstilling at de skal få kastet penger etter seg mens andre bedrifter må jobbe for ærlige og ekte inntekter?

Lenke til kommentar
Si meg en ting simen1, hva slags utdanning har/tar du, du er tydligvis ekspert på både sprøytemiddler og økologisk landbruk.

Uansett hva jeg svarer så vil du vel slenge etter meg at du har skuffet møkk på en gård og dermed vet alt om sprøytemidler og økologisk landbruk. Hva så hvis jeg er papirflytter på et kontor i Oslo? Betyr det at jeg umulig kan ha lest eller forstått noe som helst om økologisk landbruk og sprøytemidler?

 

Som jeg har sakt tidligere, rundt side 34-36 så er det du sier bare tull. Men kos deg med mat som er blitt sprøytet med kreftfremkallende middler, så skal jeg spise mat uten sprøytemiddler som ser like fint ut.

8250492[/snapback]

Så lenge det er godkjent av mattilsynet og har et innhold av skadelige stoffer som er innenfor tillatte grenser så spiser jeg gladelig sprøytet mat også. Det høres nesten ut som du sidestiller sprøytet mat med f.eks klorin. Hvis du har så paranoia så skjønner jeg jo mye av panikk-argumentasjonen mot vanlig mat. Bare for å berolige deg litt: Vanlig mat er både sunn og god selv om det ikke er ineffektivt (økologisk) produsert.

Lenke til kommentar
Det er et vesentlig argument her som jeg ikke fant i noen innlegg, nemlig; hva i tilfelle krise/krig/katastrofe? Tror dere afrika er sugen på å eksportere mat slik at de ikke får noe selv hvis matproduksjonen går drastisk ned? (ja ok afrika var et dårlig eksempel, i og med at det er verdens mest korrupte sted, men dog).

 

Greit nok; sannsynligheten for det er liten, men det er ikke så jævlig dyrt å ha noen bønder just in case.

Billig? Hele forsvaret koster 31 milliarder (kosnadsramme for 2007). Bøndene koster oss ca 25 milliarder. Kanskje vi skulle brukt pengene på å nesten doble forsvaret i stedet for?

 

Hvem sier at varehandel er en komplett umulighet i krig?

 

Jordbruksubsidier er heler ikke en særnorsk affære, sjekk EU-landene f.eks, da særlig frankrike. Noe sånt som 20% av EU-budsjettet går til landbruket.

"De andre er mye værre enn oss, ta de i stedet"

 

(forøvrig kjøper jeg ikke argumentet om trygg mat... se bare på f.eks gildesaken, bønder leverer dyr til slakteriet innsmurt i dritt lizm.)

8250564[/snapback]

Prøv å si det til familiene til de barna som døde av gildeskandalen.

Lenke til kommentar

Jeg har både måket møkk i grisehus, vært med på grisefødsel. Tatt sprøytekurs/sprøyte serfikat. Lært om økologisk dyrking, lært om sprøytemiddler, biologisk bekjempelse, integrert plantevern. Dyrking av de fleste grønnsaker vi kan ha i Norge.

Jeg går siste året på Gartner linjen, og det du sier igjen og igjen er så totalt borte fra

det vi har lært.

Men hvis det du sier er riktig, kan du godt gi meg noen linker/kilder hvor det står at økologisk dyrket mat er ineffktiv, dårlig kvalitet, råtten, full av sykdommer og at sprøytemiddler ikke er farlige i det hele tatt og bare fryd å gammen.

Er jo også det at mange ofte dreper andre organismer enn det vi vil ha bort, ikke bare det at man kan få det i maten.

Forbudet av DDT å lignende stoffer var et stort skritt bakover ikke sant? :w00t:

Her er det litt om økologisk dyrking på wikipedia:Link

 

Som sakt, gi meg noen linker som motbeviser det jeg har lært og lest.

Endret av Error Lars
Lenke til kommentar
Vis brasiliansk kjøtt på maxi koster 100kg mindre pr kg. Hva er da problemet deres?

8250398[/snapback]

Problemene "våre" (nå prater jeg for meg selv), er ikke mitt. Problemet er at de utenlandske bøndene ikke får konkurrere på like vilkår. De blir skremt ut av markedet med pisk (tollmurer) og slått bena under på (med subsidierte norske matvarer). Dette er en grunnleggende urettferdighet. En annen er at enkelte næringer er infisert av personer som mener snylting er akseptert forettningssjikk for dem, men ikke for andre næringer. Bønder er som regel snyltere på statskassa og folket. De er et pengeslukende privat næring som alle andre må betale for å holde kunstig i live.

 

Det er altså ikke prisen på brasiliansk kjøtt i på Maxi jeg klager på, men på urettferdighetene som rammer både nordmenn og folk i utlandet på et utall måter. Fattige barn i Afrika dør på grunn av dere, fattige bønder i østeuropa har ikke råd til nye sko en gang i året, det er for få sykehjemsplasser i Norge og eldre sulter i hjel eller fryser i hjel i hjemmene sine i stedet for å bli tatt vare på i et sykehjem. Bøndene er en del av regnestykket som bidrar til nettopp disse tingene. Bøndene stjeler over 25 milliarder kroner hvert år fra gode formål.

 

Jeg er Robin Hood som skal få slutt på bøndenes hensynsløse og egoistiske utnytting av de fattige både innenlands og utenlands.

8250552[/snapback]

 

Du er jaggu meg ikke frekk. " En annen er at enkelte næringer er infisert av personer som mener snylting er akseptert forettningssjikk for dem, men ikke for andre næringer. Bønder er som regel snyltere på statskassa og folket."

Som regel snyltere på statskassa og folket? I hvilken posisjon er du som kan si noe slik? har du grunnlag for utsagnet hvis ja, Show us! if not :blush:

 

Finn tallet som du regner 25milliarder av. I den rapporten fra landbruksdepartementet stod det at det var 4,6milliarder utdelt i tilskudd i 2005. Så hva mener du, lyver jeg, eller du?

i 2007 blir det faktisk utbetalt 4,3milliarder!

 

 

Per du lyg ei.

Lenke til kommentar
Finn tallet som du regner 25milliarder av. I den rapporten fra landbruksdepartementet stod det at det var 4,6milliarder utdelt i tilskudd i 2005. Så hva mener du, lyver jeg, eller du?

Per du lyg ei.

8251018[/snapback]

Du har ikke tenkt på at det er andre støttemåter enn produksjonstilskudd?

 

Her finner du hele landbruks"dealen" mellom stat og landbruk:

 

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/lmd...007-endelig.pdf

 

 

Det hele minner egentlig litt om kommunistisk planøkonomi.

Lenke til kommentar
Det er et vesentlig argument her som jeg ikke fant i noen innlegg, nemlig; hva i tilfelle krise/krig/katastrofe? Tror dere afrika er sugen på å eksportere mat slik at de ikke får noe selv hvis matproduksjonen går drastisk ned? (ja ok afrika var et dårlig eksempel, i og med at det er verdens mest korrupte sted, men dog).

 

Greit nok; sannsynligheten for det er liten, men det er ikke så jævlig dyrt å ha noen bønder just in case.

Billig? Hele forsvaret koster 31 milliarder (kosnadsramme for 2007). Bøndene koster oss ca 25 milliarder. Kanskje vi skulle brukt pengene på å nesten doble forsvaret i stedet for?

 

Hvem sier at varehandel er en komplett umulighet i krig?

 

Jordbruksubsidier er heler ikke en særnorsk affære, sjekk EU-landene f.eks, da særlig frankrike. Noe sånt som 20% av EU-budsjettet går til landbruket.

"De andre er mye værre enn oss, ta de i stedet"

 

(forøvrig kjøper jeg ikke argumentet om trygg mat... se bare på f.eks gildesaken, bønder leverer dyr til slakteriet innsmurt i dritt lizm.)

8250564[/snapback]

Prøv å si det til familiene til de barna som døde av gildeskandalen.

8250812[/snapback]

Bra Simen1. Så andre land har ikke mat skandaler?

Munn og klausyke, fuglevirus, og salmonella skandaler til tusen.

Dessuten, skandalen E Coli kom av dårlig slakteri hygiene

Yesda, sikkert de møkkete dyrene som bøndene leverer, sikkert ingenting annet som spiller inn.

 

"Anlegget på Tynset er et nedskjæringsanlegg, som vil si at selve slaktingen av dyrene ikke foregår der. Og det er dårlig hygiene i slakteprosessen som er årsaken til at smitten blir spredt fra dyrets tarm, påpekte direktør Kristina Landsverk i Mattilsynet." link

 

Kos og klem fra Hod.

Lenke til kommentar

Hva med å ta livet av alle de folka i statlige jobber som faktisk ikke gjør noe simen? Desverre så er dem alle sikret mot å få sparken, de kan bare omplasseres, bare se på lærere som ikke kan gjøre jobben sin lengre, de kan ikke sparkes, men kan heller ikke brukes til noe annet, så dermed blir de brukt som tvilsomme vikarer i stedet.

 

Hva med å kutte subsidier til lag og foreninger, da folk som vil trene osv burde strengt tatt betale for dette ut av deres egen lomme, hvorfor skal mine skattepenger gå til et idrettslag så dine unger skal få leke seg med spyd og fotball?

 

Og ikke glem de private skolene, om de offentlige ikke er bra nok for dem, så kan de plukke opp hele regningen selv, ser ikke grunnen til at staten skal gi penger til steinerskolene f.eks, vi har allerede et offentlig skolevesen, og er ikke det bra nok for folk, så får de betale for noe annet selv. De pengene som går til steinerskolene burde heller blitt brukt på å gjøre de skolene vi har bedre (offentlige).

 

Vi kan sikkert lage en kjempe liste med saker, jobber og tiltak som ikke burde få penger, fordi noen mener at det er snylting på staten og urettferdig for noen andre. Men akkurat det å ha et godt finansiert bondelag ser jeg gode grunner til, da vi burde prøve å være mer eller mindre selvforsynte på alle felt, mer eksport, mindre import.

 

Er mange plasser man burde stramme inn og bli kvitt daukjøtt, men bøndene er ikke stedet å starte.

Lenke til kommentar
Jeg finner fakta tall. Dere snakker Ideologisk.

8245566[/snapback]

Nå støtter ikke tallene ditt standpunkt, så...

 

Norge er det landet i VERDEN som har strengest krav når det gjelder fremstilling av mat!

Si det til Gilde :lol:

 

Det er fullstendig lov til å kjøpe utenlandsk kjøtt i Norge. Men skal endel til for å bli godkjent hos mattilsynet. Og når det har kommet så langt. Da er det like dyrt. k thnx.

Jammen da trenger vi jo ikke tollbarrierer (som stenger ute fattige land fra markedet så de fortsetter å sulte ihjel mens vi holder liv i noen hundre feite norske bønder) da! :D

 

Uansett må mat som importeres også gjennom undersøkelser og diverse, så det er like trygt som mat produsert i Norge.

 

Norsk biff er laget av kjøttfe raser som Limousin, Aberdeen Angus og Hereford.

Så man må til utlandet for å få tak i bra dyr? ;)

 

 

Hva med å ta livet av alle de folka i statlige jobber som faktisk ikke gjør noe

...

Hva med å kutte subsidier til lag og foreninger

Vær så snill å holde deg til saken. Her diskuterer vi bønder og statlig sponsing. Andre ting er irrelevant. Men det er faktisk diskutert for kort tid siden, så hvis du er ekstremt nysgjerrig, så les litt bakover.

 

Men vær så snill, kutt ut irrelevante kommentarer som ikke har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Finn tallet som du regner 25milliarder av. I den rapporten fra landbruksdepartementet stod det at det var 4,6milliarder utdelt i tilskudd i 2005. Så hva mener du, lyver jeg, eller du?

Per du lyg ei.

8251018[/snapback]

Du har ikke tenkt på at det er andre støttemåter enn produksjonstilskudd?

 

Her finner du hele landbruks"dealen" mellom stat og landbruk:

 

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/lmd...007-endelig.pdf

 

 

Det hele minner egentlig litt om kommunistisk planøkonomi.

8251065[/snapback]

 

Hey tusen takk for linken :D

totalt 11milliarder med alle utgifter. Det var billig mat det folkens! under 50% av anslaget deres :D

Lenke til kommentar
Hey tusen takk for linken :D

totalt 11milliarder med alle utgifter.  Det var billig mat det folkens! under 50% av anslaget deres :D

8251154[/snapback]

Hvis du blar litt tilbake ser du at OECD (en seriøs organisasjon, eller hva?) regner med litt under 20 millarder. Det er en del ting som ikke kommer frem direkte i jordbruksavtalen (toll f.eks.?).

 

Lurer på hvor mange av de milliardene som stammer fra matvaresalg det er som havner i lomma på mellomledd og byråkrater...

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jammen da trenger vi jo ikke tollbarrierer (som stenger ute fattige land fra markedet så de fortsetter å sulte ihjel mens vi holder liv i noen hundre feite norske bønder) da! :D

 

Ikke for å være stygg, men i stedet for at de sulter ihjel, kan ikke de spise maten de selv produserer da? Eller blir vår mat så billig der nede at vi presser dem ut av deres marked i afrika også? Om man ser på hele afrika, så synes jeg det er litt naivt å tro at man kan stoppe hungersnøden der nede ved å selge maten deres her oppe, og gi pengene til korupte folk som styrer landene der nede.

 

Men rett meg gjerne om jeg er helt på vidda, innrømmer gjerne at jeg ikke helt har satt meg inn i dette, børe syntes komentaren din skurret noe.

 

Vær så snill å holde deg til saken. Her diskuterer vi bønder og statlig sponsing. Andre ting er irrelevant. Men det er faktisk diskutert for kort tid siden, så hvis du er ekstremt nysgjerrig, så les litt bakover.

 

Men vær så snill, kutt ut irrelevante kommentarer som ikke har noe med saken å gjøre.

8251149[/snapback]

 

Man må jo se det hele i den store sammenhengen, er jo det dere sier også, at man må ta hensyn til fattige land i afrika, så hvorfor skal man ikke ta med alt når man først er i gang?

 

Men tar poenget, la oss skyte bøndene først, kan ta politikerne etterpå, alt i sin tid. :ph34r:

Lenke til kommentar

usprøyta mat er noe dritt da... d e et hevete for oss i restaurant bransjen, usprøyta mat holder lengre, det er så jævla mye lus osv i salat og frukt, tippe det e kjedeligt å gå på restaurant åsså er det lus i salaten... og det er vanskelig å få vekk allt slikt hvis du sleger 100kg salat hver dag... hadde sprøytet mat vært så kreftfremkallende som noen klarer å påstå her , så hadde vi ikke sprøytet maten,

Lenke til kommentar

Pricks.

Si det til Gilde? Jeg tror virkelig at Gilde vet at folk i Norge forventer kvalitet. Men kom ikke her å vær bråkjekk fordi at det har vært noen matskandaler i Norge de siste årene. Akkurat som ikke det er tilfelle i utlandet, og hvertfall fra de landene dere sier vi skal hente biffen fra. Jeg vil anta at store deler av biffen fra afrika ikke ville overlevd en kvalitets test fra Mattilsynet. Prove me wrong.

 

Om man må til utlandet for å finne bra dyr?

Norsk rød fe er en knall bra melke ku, men egner seg ikke så til biff, derfor har vi i norge raser som ble hentet til Norge for mange herrens år siden.

 

Angus kommer fra Skottland.

 

Hereford England

 

Limousin Frankrike

nrf til melking

Lenke til kommentar
Hey tusen takk for linken :D

totalt 11milliarder med alle utgifter.  Det var billig mat det folkens! under 50% av anslaget deres :D

8251154[/snapback]

Hvis du blar litt tilbake ser du at OECD (en seriøs organisasjon, eller hva?) regner med litt under 20 millarder. Det er en del ting som ikke kommer frem direkte i jordbruksavtalen (toll f.eks.?).

 

Lurer på hvor mange av de milliardene som stammer fra matvaresalg det er som havner i lomma på mellomledd og byråkrater...

8251169[/snapback]

 

Hva har toll med tilskudd til bønder å gjøre, sorry får ikke med meg alt :cool:

Lenke til kommentar
Gi meg kilopris på en skikkelig biff i Brasil da. Og hvilken kontroller denne har gjennomgått.

8249452[/snapback]

 

Det vet jeg ikke, men jeg vet jeg betalte mindre enn jeg ville gjort i Norge, mhp prisforskjellene. Jeg vet også at jeg enda har til gode å smake noe så velsmakende på noen norsk resurtant :)

Lenke til kommentar
Problemene "våre" (nå prater jeg for meg selv), er ikke mitt. Problemet er at de utenlandske bøndene ikke får konkurrere på like vilkår.

Gjennomsnittsinntekt i Afrika er 1. US dollar om dagen. Hadde man åpnet for full import uten noen begrensninger, så kan man vel heller si at det er norske bønder som ikke får konkurrere på like vilkår, p.g.a. at levekostnader og driftsutgifter er mye høyere her hos oss.

 

Det er altså ikke prisen på brasiliansk kjøtt i på Maxi jeg klager på, men på urettferdighetene som rammer både nordmenn og folk i utlandet på et utall måter. Fattige barn i Afrika dør på grunn av dere

Det er stor fare for at disse barna fortsatt ville dødd av sult, da mange av landene (hvis de hadde fått muligheten) hadde ekspotert mat ut av landet (til god pris) fremfor å gi/selge den til egen befolkning, som knapt har penger. ;)

Lenke til kommentar
Gi meg kilopris på en skikkelig biff i Brasil da. Og hvilken kontroller denne har gjennomgått.

8249452[/snapback]

 

Det vet jeg ikke, men jeg vet jeg betalte mindre enn jeg ville gjort i Norge, mhp prisforskjellene. Jeg vet også at jeg enda har til gode å smake noe så velsmakende på noen norsk resurtant :)

8251280[/snapback]

 

ta deg en tur på skikkelig biffrestaurant da.. big horn f.eks.

tror di kan sakene sine der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...