Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Fy fader du veit ikke hva du snakker om, Norge er det landet i VERDEN som har strengest krav når det gjelder fremstilling av mat! Vi har mange regler som EU vurderer å innføre i sine medlemsland.

Fy så frekt å si at Norske varer ikke er kvalitet. Gi meg en statistikk hvor det vises at Norske varer er av dåligere kvalitet en andre lands.

 

KSL(Kvalitetssikring i landbruket) er supernøye. Det er 3 innganger på et fjøs, bonde, besøk og melkesjafår. Hvor strenge krav er ikke dette? Du får ikke levere melk med for høyt celleantall. KSL kommer også til gården ca annenhvert år for å sjekke ut HMS, dyr osv.

 

Skikkelige varer er NORSKE varer.

8248149[/snapback]

Norge har dårlige epler

 

Norge har dårlig skinke

 

Norske kokker reiser til frankrike for å kjøpe kylling

 

Norsk biff er av Norsk Rødt Fe og seig.

 

Jeg kjøper Italiensk parma-skinke til 600,- til festlige lag, hvorav 200,- er ekstra avgifter til staten for at ikke den sponsede birkebeinern til Gilde til 300,- skal komme for uheldig ut. Er det fordi jeg er dum og ikke vet mitt eget beste at jeg går for parma?

 

Skal jeg fortsette? Som jeg har sagt mange, mange, mange ganger:

 

Hva JEG mener er rett kvalitet for MEG er MIN sak. DU må gjerne argumentere for at norsk mat er best for DEG. At du vil nekte meg å gjøre det valget har kun en årsak: du innser at norsk mat har så lav kvalitet at gitt valget vil hele norge gjøre som grense-befolkningen gjør nå: rømme landet for å slippe unna norske bønders sysselsettings-produkter.

 

Jeg synes ærlig talt at den frekke parten i diskusjonen er du som våger å kreve av meg at mine skattepenger skal finansiere bønder med 249.000,- per stykk for at de skal holde deg med produktene som DU vil ha. Betal dem selv, jeg vil ha gode varer, og dersom norske bønder greier å levere kjøper jeg gjerne av dem - når JEG vurderer produktene som bra nok, ikke du, ikke SP og slett ikke Åslaug Haga.

 

-k

8248341[/snapback]

 

fakta 2005

 

:les spesifikt "Norske kokker foretrekker Norske råvarer"

Endret av Hod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tilhører dem som gladelig betaler litt ekstra for maten hvis det er med på å opprettholde norsk matproduksjon.

...

Jeg unner bøndene hver eneste krone.

8245963[/snapback]

Selvsagt, og det er i din fulle rett.

 

Spørsmålet her er ikke om det er ok å velge å betale mer for norske varer (jeg er tilhenger av fullstendig merking av varer slik at man kan ta det valget om man ønsker).

 

Poenget er at noen i fullt alvor her inne krever at vi ALLE skal betale for bønder som ikke leverer kvalitetsvarer. Fordi Norge egner seg dårlig for landbruk (og dermed gir matvarer av dårlig kvalitet i forhold til prisen) så skal alle Nordmenn nektes tilgangen på skikkelige varer.

8246641[/snapback]

 

Fy fader du veit ikke hva du snakker om, Norge er det landet i VERDEN som har strengest krav når det gjelder fremstilling av mat! Vi har mange regler som EU vurderer å innføre i sine medlemsland.

 

Og disse kravene kommer til å forsvinne hvis Norge importerer mer mat? Du vet, kunder er kresne, og vi krever god mat. Hvis noen ønsker å selge oss kjøtt (noe de selvfølgelig vil, vi betaler allerede i dag en god pris for kjøtt) så må de også leve opp til kravene vi setter.

 

Fy så frekt å si at Norske varer ikke er kvalitet. Gi meg en statistikk hvor det vises at Norske varer er av dåligere kvalitet en andre lands.

 

Tror du må ta deg en tur til Brasil, for å bestille en ekte biffmiddag.

 

KSL(Kvalitetssikring i landbruket) er supernøye. Det er 3 innganger på et fjøs, bonde, besøk og melkesjafår. Hvor strenge krav er ikke dette? Du får ikke levere melk med for høyt celleantall. KSL kommer også til gården ca annenhvert år for å sjekke ut HMS, dyr osv.

 

Og dette kan vi ikke gjøre med importvarer? :blink:

 

Skikkelige varer er NORSKE varer.

8248149[/snapback]

 

Tull. Skikkerlige varer er skikkerlige varer. Hvor i verden de har blitt produsert er såleds irrelevant for kvaliteten.

Lenke til kommentar

Gi meg kilopris på en skikkelig biff i Brasil da. Og hvilken kontroller denne har gjennomgått.

 

For han som kommenterte at biff er av norsk rød fe.

De er seige helt greit. Dette er kjøttdeig materiale. Heh.

Akkurat derfor norsk biff og andre godsaker er laget av kjøttfe raser som

Limousin, Aberdeen Angus og Hereford.

Lenke til kommentar

knutinh

 

Feil. Se posten min under. En bonde er i gjennomsnitt en parasitt som i 1998-2000 kostet oss 250.000,- Jeg kjenner ikke til trygdesatsene men jeg antar at de i snitt er på under 250.000,- og at vi ville få flere sykehusplasser ved å legge ned alle ulønnsomme gårder og heller sette bøndene på sosialen. En enda bedre opsjon ville være å sette dem inn i næringslivet som skriker etter fornuftige folk med praktisk sans og variert erfaring.

 

Vel med en slik holdning som dette blir det håpløst, å kalle noen parasitter fordi næringen får tilskudd blir bare håpløst :no:

Om du så leser hva jeg skriver så kan en ikke bare gå på en næring fordi det passer best,da må en ta alle næringer som både kortsiktig og langsiktig trenger/har trengt støtte fra staten for å overleve og da ville følgende næringer/virksomhetervært borte fra Norge :

Bønder, fiskere, fiskeindustriarbeidere, verftsindustri , kraftkrevende industri,div næringsmiddelindustri og noen tusen arbeidsplasser som er direkte avhengig av de forannevnte.

I tillegg må du ta med enorm øking i ledighet siden dissse jobbene ville være borte, svekket kjøpekraft som igjen rammer andre næringer osv osv.

Det blir temmelig snevert å ensidig gå ut å kalle noen parasitter :thumbdown::thumbdown:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

norske kokker liker norske råvarer? heh.. ingenting slår parmaskinke, den er verdt pengene, og norsk indrefiler den er faktisk seigere enn den brasilianske du får på Maxi som er 100kr billigere pr kg ,

men forbanna synd at bøndene ska ødelegga for seg sjøl å holda igjen slakteklare dyrene sine.. bare for at dei ska tyna mest mulig penger av staten når dei telle opp dyrene.. syns fortsatt litt synd på big horn i oslo som kanskje må begynne å ha "brasilianske" dager med brasiliansk biff.. fordi dei j***** bøndene ikkje vil slakta ....

Lenke til kommentar
Gi meg kilopris på en skikkelig biff i Brasil da. Og hvilken kontroller denne har gjennomgått.

 

For han som kommenterte at biff er av norsk rød fe.

De er seige helt greit. Dette er kjøttdeig materiale. Heh.

Akkurat derfor norsk biff og andre godsaker er laget av kjøttfe raser som

Limousin, Aberdeen Angus og Hereford.

8249452[/snapback]

Og disse mener du ikke eksisterer i utlandet? Eller hva er det du vil frem til? At så lenge dyrene har stått på norsk jord så er de veldig mye bedre enn om de ikke har gjort det?

Lenke til kommentar

read up da.

Han sa at norsk biff er laget av norsk rød fe. Its not.

Den går rett til kjøttdeig.

Norsk biff er laget av kjøttfe raser som Limousin, Aberdeen Angus og Hereford.

Angus er forøvrig det dyret som er best likt som biff og delikatesse kjøtt. Super godt.

Og ja, gi meg en forklaring hvorfor kjøtt fra utlandet er bedre en det norske.

Ga dere en artikkel hvor det sto at norske kokker foretrakk norsk kjøtt. Har ikke hørt noe mere om den heller...

Endret av Hod
Lenke til kommentar
norske kokker liker norske råvarer? heh.. ingenting slår parmaskinke, den er verdt pengene, og norsk indrefiler den er faktisk seigere enn den brasilianske du får på Maxi som er 100kr billigere pr kg ,

men forbanna synd at bøndene ska ødelegga for seg sjøl å holda igjen slakteklare dyrene sine..  bare for at dei ska tyna mest mulig penger av staten når dei telle opp dyrene..  syns fortsatt litt synd på big horn i oslo som kanskje må begynne å ha "brasilianske" dager med brasiliansk biff.. fordi dei j***** bøndene ikkje vil slakta ....

8249797[/snapback]

 

Lol?

Hvor mange dyr du har NULL% å si ang tilskudd. Det er hvor mye garden din kan produsere. Godt at du er informert.

Og hvorfor klager folk i tråden vis det allerede finnes brasiliansk kjøtt i kjøttdisken. Hallo dere har et alternativ. Bruk det.

Ellers, gi meg den artikkelen om bighorn. Må ha litt å lese om.

 

btw: Ikke missforstå, jeg er ikke imot å ha utenlandske varer i kjøttdisken, men at flere i threaden vil fjerne det norske, er usmakelig.

Ps: Parmaskinke er godt. Har aldri sagt annet. Vil heller aldri gjøre det.

Endret av Hod
Lenke til kommentar
Vel med en slik holdning som dette blir det håpløst, å kalle noen parasitter fordi næringen får tilskudd blir bare håpløst  :no:

Kan du komme med et eksempel på hva du mener med ordet "parasitt" i næringssammenheng?

 

Om du så leser hva jeg skriver så kan en ikke bare gå på en næring fordi det passer best, da må en ta alle næringer som både kortsiktig og langsiktig trenger/har trengt støtte fra staten for å overleve og da ville følgende næringer/virksomhetervært borte fra Norge :

Bønder, fiskere, fiskeindustriarbeidere, verftsindustri , kraftkrevende industri,div næringsmiddelindustri og noen tusen arbeidsplasser som er direkte avhengig av de forannevnte.

I tillegg må du ta med enorm øking i ledighet siden dissse jobbene ville være borte, svekket kjøpekraft som igjen rammer andre næringer osv osv. Det blir temmelig snevert å ensidig gå ut å kalle noen parasitter  :thumbdown:  :thumbdown:

8249657[/snapback]

Hvorfor skal vi absolutt ta tak i alle problemene på en gang? Hvorfor ikke starte med ett av de største problemene: bøndene og lage egne tråder om de andre problemene. det blir jo bare rot om man skal ta med all verdens politikk på en gang. Som jeg normalt tenker når problemer skal løses, f.eks en eksamen så er det viktig å ta en ting av gangen og ikke bite over alle oppgavene på en gang.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du absolutt skal ta med kortsiktig støtte for at folk eller bedrifter skal komme seg gjennom lavkonjunkturer. Det har jo en helt annen samfunnsøkonomi enn bøndenes endeløse pengesluk.

 

knutinh trenger ikke å ta med noe i tillegg. Han har allerede tatt med kostnaden ved å ha bøndene på arbeidsledighetstrygd en stund og gevinsten av å få de i produktivt arbeide, med kjøpekraften det medfører. Ergo, regnestykket hans er som det skal være.

Lenke til kommentar
norske kokker liker norske råvarer? heh.. ingenting slår parmaskinke, den er verdt pengene, og norsk indrefiler den er faktisk seigere enn den brasilianske du får på Maxi som er 100kr billigere pr kg ,

men forbanna synd at bøndene ska ødelegga for seg sjøl å holda igjen slakteklare dyrene sine..  bare for at dei ska tyna mest mulig penger av staten når dei telle opp dyrene..  syns fortsatt litt synd på big horn i oslo som kanskje må begynne å ha "brasilianske" dager med brasiliansk biff.. fordi dei j***** bøndene ikkje vil slakta ....

8249797[/snapback]

 

Lol?

Hvor mange dyr du har NULL% å si ang tilskudd. Det er hvor mye garden din kan produsere. Godt at du er informert.

Og hvorfor klager folk i tråden vis det allerede finnes brasiliansk kjøtt i kjøttdisken. Hallo dere har et alternativ. Bruk det.

Ellers, gi meg den artikkelen om bighorn. Må ha litt å lese om.

 

btw: Ikke missforstå, jeg er ikke imot å ha utenlandske varer i kjøttdisken, men at flere i threaden vil fjerne det norske, er usmakelig.

Ps: Parmaskinke er godt. Har aldri sagt annet. Vil heller aldri gjøre det.

8249886[/snapback]

hmm... så hvis du slakter dyrene dine før du skal telle opp inholde på gården så får du like mye støtte som hvis du slakter etter tellinga.??

gilde sliter med å få tak i kjøtt allerede nå, gilde har i alle år hatt tilbud på div, ting som entrecote og indrefilet i mars, men det kunne di ikke ha fordi di ikke har nok kjøtt, store restauranter holder på å hamstre alt de kan...

Lenke til kommentar
norske kokker liker norske råvarer? heh.. ingenting slår parmaskinke, den er verdt pengene, og norsk indrefiler den er faktisk seigere enn den brasilianske du får på Maxi som er 100kr billigere pr kg ,

men forbanna synd at bøndene ska ødelegga for seg sjøl å holda igjen slakteklare dyrene sine.. bare for at dei ska tyna mest mulig penger av staten når dei telle opp dyrene.. syns fortsatt litt synd på big horn i oslo som kanskje må begynne å ha "brasilianske" dager med brasiliansk biff.. fordi dei j***** bøndene ikkje vil slakta ....

8249797[/snapback]

 

Lol?

Hvor mange dyr du har NULL% å si ang tilskudd. Det er hvor mye garden din kan produsere. Godt at du er informert.

Og hvorfor klager folk i tråden vis det allerede finnes brasiliansk kjøtt i kjøttdisken. Hallo dere har et alternativ. Bruk det.

Ellers, gi meg den artikkelen om bighorn. Må ha litt å lese om.

 

btw: Ikke missforstå, jeg er ikke imot å ha utenlandske varer i kjøttdisken, men at flere i threaden vil fjerne det norske, er usmakelig.

Ps: Parmaskinke er godt. Har aldri sagt annet. Vil heller aldri gjøre det.

8249886[/snapback]

hmm... så hvis du slakter dyrene dine før du skal telle opp inholde på gården så får du like mye støtte som hvis du slakter etter tellinga.??

gilde sliter med å få tak i kjøtt allerede nå, gilde har i alle år hatt tilbud på div, ting som entrecote og indrefilet i mars, men det kunne di ikke ha fordi di ikke har nok kjøtt, store restauranter holder på å hamstre alt de kan...

8249934[/snapback]

 

Du misforstår nok litt. Det finnes ingen som reiser rundt å teller kuer :!:

Det at Gilde ikke har tilbud lenger kan jo sees på flere måter, jeg vet ikke grunnen men det at de ikke kan levere slike tilbud kan ha noe med: at de prioriterer å bruke kjøttet til en annen produktsjon(dette gjøres i mange bedrifter for å øke produktsjonen av lønnsomme varer vis de er etterspørsel de), at forbruket har gått opp?

Jeg må bare medele at det er litt formangel i landbruket, så at de holder igjen dyr. No way, flere jeg kjenner har måttet slakte ned på besetningen grunnet for lite for.

Lenke til kommentar

Til Knutinh:

Sliter man med gråskimmel er dyrking i tunnel et bra tiltak, eller så er kansje ikke vestlandet det beste stedet og dyrke jordbær.

Og jordbær har da ingen sammenheng med ting som poteter, korn ris og grønnsaker som er viktig for matproduksjon i hele verden. Hvis det er så ille som du sier burde det ikke vært mulig å dyrke økologisk jordbær eller andre vekster.

 

Til resten:

Vær så snill og ikke bruk personlig smak som argumenter, blir bare dumt.

Kan godt hende at dere syns at Norske epler smaker surt, eller at dere ikke liker sure epler.

Det betyr ikke at hele Norge ikke liker sure epler eller at alle Norske epler er sure.

Jeg liker faktisk sure epler selv

Lenke til kommentar
Poenget er at noen i fullt alvor her inne krever at vi ALLE skal betale for bønder som ikke leverer kvalitetsvarer.

8246641[/snapback]

Når jeg ser på hva diverse utenlandske matvarer inneholder, så fremstår for meg norske landbruksprodukter som bedre kvalitet(renere. En Norvegia ost fra Tine inneholder; melk, salt, løpe og konserveringsmiddel (E 251). Sjekk hva gulost som selges i Sverige inneholder, jeg tror det er en 7-8 tilsettninger av farge og smakstoffer. Vanlig Tine melk er helt ren uten noe slags tilsettninger, andre steder er tilogmed melk tilsatt både det ene og andre. Les innholdsdeklarasjon på eu-pølser, og jeg kan garantere du sansynligvis aldri vil spise disse.

 

Fordi Norge egner seg dårlig for landbruk (og dermed gir matvarer av dårlig kvalitet i forhold til prisen

Da skulle man tro at landbruket lenger sør i europa ble drevet på en bedre/renere måte? Alikevel er det avslørt at f.eks. spanske tomatdyrkere benytter store mengder sprøyetmidler. Og selv om klimaet tillater det i sør-europa, så står mange dyr stort sett inne, pluss at det er avslørt veksthormoner. Mattilsynet stopper ofte importerte grønnsaker som har for høyt restinnhold av plantevernmidler, osv. Mye av europeisk landbruk er lagt opp som ren mekanisert industriproduksjon hvor hverken etikk eller dyrevern blir tatt like godt vare på som i Norge. Hele denne kjeden betyr iallefall noe for meg når jeg handler mat. Jeg vil ikke ha en sliten eu-biff fra ei ku som kanskje er fraktet på kryss & tverrs (under elendige/uverdige former) før den endelig ble slaktet. Det er ikke uten grunn at salmonella er mer utbredt i eu, enn i Norge.

 

Når det gjelder så mye annet rart så har jeg et valg. Jeg kan velge tyske eller japanske eller amerikanske biler. Hvem vet hvorfor jeg velger som jeg gjør, men jeg har nå i alle fall valget. Jeg kan velge norske eller utenlandske produkter i så mange kategorier, og da gjør jeg meg opp et valg på PRIS og KVALITET.

8246691[/snapback]

Det blir feil å sammenligne mat-produksjon med biler eller andre produkter. Dyrket mark og dyrehold har en verdi i seg sjøl. Det er bortimot galskap at man de siste 15-20 årene har tillatt å anlegge hundre golfbaner på areale som tidligere ble dyrket. I tillegg er det mye dyrkede områder som nå bare står å gror igjen, og snart er tapt. Når man tenker på hvor mye slit og arbeide våre forfedre la ned på å rydde dette landet til dyrkbar mark, så synes jeg det er umoralsk å bare la det gå fløyten.

Lenke til kommentar
Det blir feil å sammenligne mat-produksjon med biler eller andre produkter. Dyrket mark og dyrehold har en verdi i seg sjøl. Det er bortimot galskap at man de siste 15-20 årene har tillatt å anlegge hundre golfbaner på areale som tidligere ble dyrket. I tillegg er det mye dyrkede områder som nå bare står å gror igjen, og snart er tapt. Når man tenker på hvor mye slit og arbeide våre forfedre la ned på å rydde dette landet til dyrkbar mark, så synes jeg det er umoralsk å bare la det gå fløyten.

8250185[/snapback]

Maken til sentimentalt vrøvl. Hvorfor skal det å dyrke marken være i en spesiell særstilling i yrkeslivet? Våre forfedre drev med mye rart, men i dag kan man pløye mark med maskiner lett som en lek. Jeg er ikke interessert i å betale for svette felt for hundre år siden, fordi noen synes det er "moralsk" å holde jorden de ryddet i hevd.

 

Men for all del, bøndene benytter seg bare av systemet som finnes, i likhet med alle andre. Derfor er det systemendringer som må til, å kjefte på bøndene hjelper fint lite.

 

Bøndenes inntekt sett i forhold til prisen på norske landbruksprodukter tyder på at det er noen som skummer fløten av bøndenes arbeid!

 

Første prioritet bør være å finne ut hvem.

Lenke til kommentar
Og ja, gi meg en forklaring hvorfor kjøtt fra utlandet er bedre en det norske.

Den påstanden har jeg ikke kommet med. Jeg sa bare at Norsk kjøtt ikke var overlegent på grunn av nasjonaliteten. Det kan bety at norsk kjøtt fortsatt er best, men at grunnen er noe annet enn nasjonaliteten, eller det kan bety at norsk kjøtt og utenlandsk kjøtt er like bra, eller at utenlandsk er bedre, eller at det finnes kvalitetsvariasjoner både innenlands og utenlands som gjør det umulig å definere kvalitet ut i fra nasjonalitet. Tolk det som du vil.

 

Ga dere en artikkel hvor det sto at norske kokker foretrakk norsk kjøtt. Har ikke hørt noe mere om den heller...

8249845[/snapback]

Greit nok, kokker må også få lov til å velge selv uten å få kjepper i hjulene fra staten. F.eks enorme tollmurer og sponset norsk kjøtt. Dette forskyver balansen i hva som er lønnsomt med tanke på pris/kvalitet for kokkene. Klart de foretrekker Norsk kjøtt hvis det er sponset og utenlandsk kjøtt er straffet med astronomiske avgifter.

 

Ellers så hører man jo stadig om kokker som foretrekker utenlandske råvarer også.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
norske kokker liker norske råvarer? heh.. ingenting slår parmaskinke, den er verdt pengene, og norsk indrefiler den er faktisk seigere enn den brasilianske du får på Maxi som er 100kr billigere pr kg ,

men forbanna synd at bøndene ska ødelegga for seg sjøl å holda igjen slakteklare dyrene sine..  bare for at dei ska tyna mest mulig penger av staten når dei telle opp dyrene..  syns fortsatt litt synd på big horn i oslo som kanskje må begynne å ha "brasilianske" dager med brasiliansk biff.. fordi dei j***** bøndene ikkje vil slakta ....

8249797[/snapback]

 

Lol?

Hvor mange dyr du har NULL% å si ang tilskudd. Det er hvor mye garden din kan produsere. Godt at du er informert.

Og hvorfor klager folk i tråden vis det allerede finnes brasiliansk kjøtt i kjøttdisken. Hallo dere har et alternativ. Bruk det.

Jeg bruker det alternativet som gir meg best kvalitet per krone i den kvalitetsklassen jeg er ute etter uavhengig av nasjonalitet. Dvs. at jeg kjøper norsk og utenlandsk om hverandre. Men pga prisdiskrimineringa blir det unaturlig mye Norsk.

 

btw: Ikke missforstå, jeg er ikke imot å ha utenlandske varer i kjøttdisken, men at flere i threaden vil fjerne det norske, er usmakelig.

8249886[/snapback]

Hvem er det du sikter til nå? (Hvis det er meg så har du ikke forstått hva jeg skriver. Jeg vil ikke ha bort Norsk mat, kun sponsingen.)

Lenke til kommentar

Først, det å pløye jorden er ikke lett som en lek. Det skal utstyr til utstyr som grunnet enormt forbruk av jern koster MYE penger å kjøpe inn.

Det å motta tilskudd er ikke å benytte seg av systemet, det er en noe som staten gir de for at de skal gjøre at landet er i stand til å opprettholde de ønsker som landet har.

Det er ikke akkurat som de er trygde snyltere som det finnes mange av.

Det å motta tilskudd for et arbeid er ikke det samme.

Hva som gjør at bonden ikke tjener bedre er:

Samme pris på varer som for 10år siden

Utstyr har blitt dyrere

Arbeidskraft har blitt dyrere

kraftfor har blitt MYE dyrere.

Og effektiviteten har gått opp i landbruket, det er derfor det fortsatt er igjen landbruk, tilskuddene har ikke økt betraktlig. Det som er tilfelle idag er at fler og fler gårder går over grensen med tilskudd dvs at de har en gård som i tallene kunne fått 400.000 med tilskudd men får kun 300.000 pga max grensen. Og slik burde det være, for når gården er såpass stor bør den klare resten selv. Regner med at en går såpass stor har rundt 2millioner i omsetning og leverer et overskudd før lønn på ca 300.000.

De som er mindre har ikke mulighet til å få en slik lønn uten tilskuddene til sine bruk.

I tillegg: Mange mindre gårder har eiere som jobber utenfor gården i tillegg for å holde driften igang. Dette ikke fordi at de må, men fordi det å bo på et levende gardsdrift er noe som betyr noe for de.

Endret av Hod
Lenke til kommentar
Til Knutinh:

Sliter man med gråskimmel er dyrking i tunnel et bra tiltak, eller så er kansje ikke vestlandet det beste stedet og dyrke jordbær.

Og jordbær har da ingen sammenheng med ting som poteter, korn ris og grønnsaker som er viktig for matproduksjon i hele verden. Hvis det er så ille som du sier burde det ikke vært mulig å dyrke økologisk jordbær eller andre vekster.

8250122[/snapback]

Det er jo mulig, bare vanskeligere. Hele økologi-prinsippet går jo ut på å kaste på havet alle de kjemiske fremskrittene landbruket i mange tiår (om ikke over hundre) fram til ca 1980 da det ble en trend å bruke sunnere sprøytemidler og på 90-tallet da trenden om å ikke bruke sprøytemidler i det hele tatt startet. Man må ikke glemme at de kjemiske framskrittene ble gjort for en grunn. Nemlig å bedre kvaliteten og utkommet av avlingene. Mindre råte, skadeinsekter osv. Økologisk landbruk går ut på å gjeninnføre råteskader, skadeinnsekter, større arealbruk for å få like store avlinger osv.

Lenke til kommentar
Til Knutinh:

Sliter man med gråskimmel er dyrking i tunnel et bra tiltak, eller så er kansje ikke vestlandet det beste stedet og dyrke jordbær.

Og jordbær har da ingen sammenheng med ting som poteter, korn ris og grønnsaker som er viktig for matproduksjon i hele verden. Hvis det er så ille som du sier burde det ikke vært mulig å dyrke økologisk jordbær eller andre vekster.

8250122[/snapback]

Det er jo mulig, bare vanskeligere. Hele økologi-prinsippet går jo ut på å kaste på havet alle de kjemiske fremskrittene landbruket i mange tiår (om ikke over hundre) fram til ca 1980 da det ble en trend å bruke sunnere sprøytemidler og på 90-tallet da trenden om å ikke bruke sprøytemidler i det hele tatt startet. Man må ikke glemme at de kjemiske framskrittene ble gjort for en grunn. Nemlig å bedre kvaliteten og utkommet av avlingene. Mindre råte, skadeinsekter osv. Økologisk landbruk går ut på å gjeninnføre råteskader, skadeinnsekter, større arealbruk for å få like store avlinger osv.

8250434[/snapback]

 

Si meg en ting simen1, hva slags utdanning har/tar du, du er tydligvis ekspert på både sprøytemiddler og økologisk landbruk.

Som jeg har sakt tidligere, rundt side 34-36 så er det du sier bare tull. Men kos deg med mat som er blitt sprøytet med kreftfremkallende middler, så skal jeg spise mat uten sprøytemiddler som ser like fint ut.

Endret av Error Lars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...