Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Driver å leser bakover i temaet.

DET ER IKKE MULIG Å DRIVE EN GÅRD PÅ TILSKUDD.

Husk på at det ikke bare er de direkte tilskuddene landbruksstøtten består av. Tollmurene og de andre importhindrene er også en stor del av det. Direkte tilskudd er ca 12 milliarder, mens tar man med tollmurene som gir unødvendig høye priser så bidrar det norske folk på den måten også. Totalt er landbruksstøtten på ca 25 milliarder kroner hvert eneste år. Det er en god del barnehageplasser, sykehjemsplasser, skolebøker osv.

 

Tilskuddene begrenser seg til hvor stor gården er, opp til et vist takk, tror det er 300.000 for de største gårdene.

Mindre gårder får 100-120k. figure it out landbruksbudskjettet er 14milliarder. Skal snuse opp hvor mye som er utbetalt i trygd og lignende.

Akkurat nå bor jeg hos bestemoren min ved Gjøvik og 2 av hennes 4 naboer(30m radius) er på trygd/uføretrygd. Han ene har skiftet kledning på huset i høst mens han andre har reparert garansjen, han har forøvrig akkurat bynt å kjørt taxi(tror han ble redd av de nye reglene om at de på trygd må vere med på ting som nav sier de skal, turer osv)

Dette er en ting som dere kvervulanter burde se på før dere vil fjerne en næring som faktisk genererer en masse jobber! Nevner i fleng: Mattilsynet, Tine, Nortura(Prior og Gilde), Q meieriet, Synnøve Finden og ikke minst jordbruksnæringen som er den viktigste inntektskilden til kommune norge.

8242926[/snapback]

Andre næringer genererer også jobber, riktignok ikke meierier, men mye annet. Jeg synes ikke det er til å skyve under en stol heller.

 

PS. Du argumenterer for at bøndene genererer jobber i jordbruksnæringa. Det blir vel litt som en hund som biter seg selv i halen.

 

Jeg vil ikke fjerne landbruket, jeg vil bare at subsidiene skrus gradvis ned (etter en definert plan) til subsidiene avsluttes helt. Folk bør få lese planen slik at de kan planlegge framtida godt og tilpasse seg realitetene.

 

Jeg vil betvile at jordbruksnæringa er den viktigste inntektskilden til kommunenorge. Tenker du på kommunen Jæren? Vet du at det er 430 andre kommuner i Norge også? Støtten til landbruket kommer vel direkte fra staten og vil dermed ikke stå oppført som utgiftspost på kommunens budsjett. Klart det vil være en inntekt for kommunene sånn sett. Bøndene bruker jo pengene sine så pengene spres jo blant annet lokalt. Men om man bare ser på kommunene og bøndene så mangler man jo helheten i regnskapet. Ta med statens inntekter og utgifter for bøndene i kommunen. Da snur nok saken seg raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå går ikke EU akkurat med overskudd eller da :)

8245125[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre? Og isåfall, de velger likevel å subsidiere bøndene sine, istedet for å bruke pengene på mer fornuftige tiltak, som igjen gjør afrikanske bønder konkurransedyktige, som igjen gjør at EU-borgere kan kjøpe afrikanske produkter, som igjen løfter afrikansk levestandard. Men neida, det gidder vi ikke.

8245150[/snapback]

 

Jeg har sett kjøtt behandling i Hellas. Den var enormt dårlig. :no: Flådd dyr på skuldra mens hunden hoppa og beit i dyret.

Tror det er noen år til vi vestlige vil godkjenne standarden på generelt africa kjøtt. Desverre. Denne utviklinga må gå gradvis over tid.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at vi skal kutte helt ut å lage noe som helst selv, fordi det kan lages billigere et annet sted, og importere alt til landet, og sende alle våre penger ut av landet? Hvorfor stoppe med bøndene, kan like gjerne gå over alt som får tilskudd, legge ut skolene på anbud til utlandet også, india vil sikkert ta på seg litt fjernundervisning.

 

Høres ut som en god plan ikke sant?

 

Ser ikke noe galt i at staten bruker litt penger på å holde oss litt mindre avhengige av utlandet. Såklart om alle land i hele verden kuttet det ut (støtter jordbruk mm) så ville man ha et mer fritt likt marked, men det skjer ikke før vi har på nytt et verdensrike.

Lenke til kommentar
Driver å leser bakover i temaet.

DET ER IKKE MULIG Å DRIVE EN GÅRD PÅ TILSKUDD.

Husk på at det ikke bare er de direkte tilskuddene landbruksstøtten består av. Tollmurene og de andre importhindrene er også en stor del av det. Direkte tilskudd er ca 12 milliarder, mens tar man med tollmurene som gir unødvendig høye priser så bidrar det norske folk på den måten også. Totalt er landbruksstøtten på ca 25 milliarder kroner hvert eneste år. Det er en god del barnehageplasser, sykehjemsplasser, skolebøker osv.

 

Tilskuddene begrenser seg til hvor stor gården er, opp til et vist takk, tror det er 300.000 for de største gårdene.

Mindre gårder får 100-120k. figure it out landbruksbudskjettet er 14milliarder. Skal snuse opp hvor mye som er utbetalt i trygd og lignende.

Akkurat nå bor jeg hos bestemoren min ved Gjøvik og 2 av hennes 4 naboer(30m radius) er på trygd/uføretrygd. Han ene har skiftet kledning på huset i høst mens han andre har reparert garansjen, han har forøvrig akkurat bynt å kjørt taxi(tror han ble redd av de nye reglene om at de på trygd må vere med på ting som nav sier de skal, turer osv)

Dette er en ting som dere kvervulanter burde se på før dere vil fjerne en næring som faktisk genererer en masse jobber! Nevner i fleng: Mattilsynet, Tine, Nortura(Prior og Gilde), Q meieriet, Synnøve Finden og ikke minst jordbruksnæringen som er den viktigste inntektskilden til kommune norge.

8242926[/snapback]

Andre næringer genererer også jobber, riktignok ikke meierier, men mye annet. Jeg synes ikke det er til å skyve under en stol heller.

 

PS. Du argumenterer for at bøndene genererer jobber i jordbruksnæringa. Det blir vel litt som en hund som biter seg selv i halen.

 

Uten bønder=ingen matprodusenter(Tine osv) Det jeg mener med^^

 

Men alså- show me the numbers. Ikke mere snikksnakk, gi meg regningen takk(fleksnes).

4,6milliarder for et distrikt Norge, med et blomstrende landskap og bevaring av bygder. Til og med Carl I Hagen ville godtatt en slik post på budskjettet.

 

Kommenter gjerne artikkelen fra Nationen.

Lenke til kommentar
Hvorfor stoppe med bøndene, kan like gjerne gå over alt som får tilskudd, legge ut skolene på anbud til utlandet også, india vil sikkert ta på seg litt fjernundervisning.

Høres ut som en god plan ikke sant?

Ja, alt som er avhengig av lengre tids subsidier har ikke noe i norsk produksjon å gjøre.

 

Skolepolitikk er ikke subsidier.

Lenke til kommentar
Hvorfor stoppe med bøndene, kan like gjerne gå over alt som får tilskudd, legge ut skolene på anbud til utlandet også, india vil sikkert ta på seg litt fjernundervisning.

Høres ut som en god plan ikke sant?

Ja, alt som er avhengig av lengre tids subsidier har ikke noe i norsk produksjon å gjøre.

 

Skolepolitikk er ikke subsidier.

8245410[/snapback]

 

Private skoler som får statlige subsidier har jo vært litt i vinden hos noen politikere

Lenke til kommentar

syns me ska kutta ut småbruk, mye mer miljøvennlig med gigantiske gårder, og det blir faktisk mye billigere, hadde vært mye bedre hvis staten hadde tatt over og laget et noen store bruk, da kan enkelte bønder fortsatt jobbe med det de liker best , bare at de er ansatt av staten , bøndene klager ofte alikevell, så da kan staten ta over... lureste ideen her syns nå jeg..

Lenke til kommentar
syns me ska kutta ut småbruk, mye mer miljøvennlig med gigantiske gårder, og det blir faktisk mye billigere, hadde vært mye bedre hvis staten  hadde tatt over og laget et noen store bruk, da kan enkelte bønder fortsatt jobbe med det de liker best , bare at de er ansatt av staten ,  bøndene klager ofte alikevell, så da kan staten ta over... lureste ideen her syns nå jeg..

8245455[/snapback]

Ja, det funka knallbra i Sovjetunionen.

Lenke til kommentar
Simen1. Finn et bilde fra 1950 åra og oppsøk samme sted igjen. Det er nemlig et syn som for mange er enormt overaskende. Men for deg, som driter i den norske kultur arven, som heller vil at jordene skal gro igjen, slik at det eneste du ser når du kjører trondheim-oslo er trær. Du som heller vil ta ifra landet enormt mange jobber for å spare staten for lattlige 4,6milliarder.

Personangrep blandet med appell til følelser er dårlig argumentasjon...

 

Hvorfor dette intense behov for å vise missnøye med noe som faktisk skaper arbeid til mange titusener av landsmenn?

Ledende "har du sluttet å slå din kone"-spørsmål som spørsmålsstiller vet er uærlig og ikke representativt for de han argumenterer mot.

 

Hvorfor argumenterer du med at maten er for dyr fordi vi må velge norsk, når vi kunne støttet andre land med at vi kunne kjøpt mat fra de? Er du ikke fornøyd med kvaliteten?  Eller er det faktum at det er samvirke organisasjoner som eier de største matprodusentene i Norge?

Spørsmål som man ikke egentlig vil ha svar på, eller som allerede er besvart utallige ganger.

 

Jeg ville heller brukt 46milliarder på effektivisering i det offentlige enn å fjerne 4,6millarder som skaper enormt mange arbeidsplasser i landet vårt.

Å frigjøre arbeidskraft er bare positivt.

Lenke til kommentar
syns me ska kutta ut småbruk, mye mer miljøvennlig med gigantiske gårder, og det blir faktisk mye billigere, hadde vært mye bedre hvis staten  hadde tatt over og laget et noen store bruk, da kan enkelte bønder fortsatt jobbe med det de liker best , bare at de er ansatt av staten ,  bøndene klager ofte alikevell, så da kan staten ta over... lureste ideen her syns nå jeg..

8245455[/snapback]

Hadde norge vært flatt og ultra kapitalistisk. Yes it would work. Men nei. Norge er fjell og daler.

Klager bønder nevneverdig mer en andre arbeidsgrupper? De nyhetsoppslagene jeg husker er: Norges farligste yrke: BONDE. <- døde i silokum, stygg sak.

 

Ellers: Enlighten me

Lenke til kommentar

ska fortella deg det at d finnes STOOOORE flate marker mange plasser i norge... norge har ikke bare fjell og daler... men eg må jo bare sei det at me trenge jo ikkje nødvendigvis ha statseid bondegård i norge... me kan jo ha et par i danmark ?

Endret av toazty
Lenke til kommentar
Så det du sier er at vi skal kutte helt ut å lage noe som helst selv, fordi det kan lages billigere et annet sted, og importere alt til landet, og sende alle våre penger ut av landet? Hvorfor stoppe med bøndene, kan like gjerne gå over alt som får tilskudd, legge ut skolene på anbud til utlandet også, india vil sikkert ta på seg litt fjernundervisning.

Høres ut som en god plan ikke sant?

Nå får vi neppe indere til å ta et sånt anbud med de betingelsene det innebærer (Norsk læreplan osv). Men jeg skjønner hvor du vil. Du vil lage et eksempel av at hele Norge kan erstattes av utenlandsk arbeidskraft. Leeeeenge før man kommer så langt så har vi noe som heter import-eksport-forholdet. Det vil naturlig regulere ned lønningene i Norge jo mer vi blir konkurranseutsatt. Det er enkel markedslogikk. Lavere lønninger fører til at det blir mer lønnsomt å bruke norske arbeidere. På ett punkt vil vi måtte godta så lave lønninger for å få jobb at vi er konkurransedyktige med alle andre land.

 

Skrekkscenarioet ditt er med andre ord fullstendig urealistisk. Ikke en gang i teorien ville hele Norge stått uten arbeid.

 

Men jeg er med på tankegangen om at subsidier generelt er en uting og bør bort. Ikke bare fra landbruket men fra alt annet også. Det er mange oppgaver å ta tak i, men å ta tak i alt på en gang i den samme tråden blir vel å gape litt for høyt. Derfor har jeg konsentrert meg om bønder og statlig sponsing i denne tråden. Det er et stykke på veien, la oss konsentrere oss om dette i første omgang så kan vi angripe andre subsidier i andre tråder.

 

Ser ikke noe galt i at staten bruker litt penger på å holde oss litt mindre avhengige av utlandet. Såklart om alle land i hele verden kuttet det ut (støtter jordbruk mm) så ville man ha et mer fritt likt marked, men det skjer ikke før vi har på nytt et verdensrike.

8245350[/snapback]

Så? Hvis Frankrike spytter i penger for å sponse Norsk mat så gir vel vi blanke i det? Det blir jo bare et tap for Frankrike og en inntekt for oss.

Lenke til kommentar
syns me ska kutta ut småbruk, mye mer miljøvennlig med gigantiske gårder, og det blir faktisk mye billigere, hadde vært mye bedre hvis staten  hadde tatt over og laget et noen store bruk, da kan enkelte bønder fortsatt jobbe med det de liker best , bare at de er ansatt av staten ,  bøndene klager ofte alikevell, så da kan staten ta over... lureste ideen her syns nå jeg..

8245455[/snapback]

Hadde norge vært flatt og ultra kapitalistisk. Yes it would work. Men nei. Norge er fjell og daler.

Klager bønder nevneverdig mer en andre arbeidsgrupper? De nyhetsoppslagene jeg husker er: Norges farligste yrke: BONDE. <- døde i silokum, stygg sak.

 

Ellers: Enlighten me

8245496[/snapback]

Så, hvorfor tviholde på dette farlige og ulønnsomme yrket? Hvorfor ikke heller bli gruvearbeider på Svalbard? Lavt lønnet, varene som utvinnes er ennå mindre verd, høy risiko. Det må vel være midt i blinken for selvpinere som mange bønder er.

 

Apropos det med Norges farligste yrke så var det en sak om det på nyhetene for noen uker siden. Jeg skrev beløpet i tråden her, men husker ikke helt hva det var, tror det var 1,2 milliarder kroner eller noe sånt i sykepenger til bøndene hvert år. Bla tilbake ca 10-15 sider og finn ut om jeg husket rett og legg til det tallet på regningen for hva bøndene koster Norge.

 

Hvorfor ikke bare gi opp ynkeligheten og heller ta et yrke som faktisk bidrar positivt til Norge, er bedre lønnet og er tryggere både økonomisk og helsemessig?

Lenke til kommentar
Å bli arbeidsledig i en by får vel omtrent akkurat like mye konsekvenser for en person som det å bli arbeidsledig på landet: De må finne seg en ny jobb. At spredt bosetting betyr at man sansynligvis må flytte lengre eller få lang kjøretur hver dag er bondens problem. Sånn er livets realiteter når man bor på landet. Ikke noe å gjøre med det.

 

Om alle skal til byen og bønder, fiskere og all tungindustri forsvinner så blir det vel magert med arbeidsplasser i byene og, ikke alle kan leve av å flytte papir på et kontoor og nettop en stor del av disse jobbene vil jo forsvinne da de kommer nettop grunnet de næringer jeg her nevner . :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Uten bønder=ingen matprodusenter(Tine osv) Det jeg mener med^^

8245354[/snapback]

For det første må jeg gjenta at jeg ikke ønsker å utrydde Norske bønder. Jeg vil bare ha slutt på den kravstore snyltinga. Akkurat som om det var en menneskerett å ha sugerør i statskassa og lommene til hele Norges befolkning, altså de som kjøper mat.

 

Skriv heller: "Færre bønder = færre matvareprodusenter og mer importerte råvarer til matvareproduksjon". Da henger jeg med på argumentet. Og til det argumentet sier jeg "helt greit". Det er bedriftene som må tilpasse seg markedet, ikke markedet som må tilpasses produsentene.

Lenke til kommentar
Om alle skal til byen og bønder, fiskere og all tungindustri forsvinner så blir det vel magert med arbeidsplasser i byene og, ikke alle kan leve av å flytte papir på et kontoor og nettop en stor del av disse jobbene vil jo forsvinne da de kommer nettop grunnet de næringer jeg her nevner .  :hmm:  :hmm:

8245840[/snapback]

Det var et meget ledende spørsmål. Jeg kan ikke huske noen andre enn deg her i tråden som har ment at alle skal til byen eller at alle bønder, fiskere og tungindustri skal forsvinne.

 

Men greit, jeg skal være snill og ta argumentet likevel. Norges klinkende klart største inntektskilde er oljen. Med litt redusert levestandard kunne faktisk hele Norge ha levd ene og alene på olje. Folk hadde ikke trengt å flytte papirer en gang. De kunne sittet hjemme på verandaen og grillet hver dag fra morgen til kveld. Eller vært på hytta og fisket abbor til kattene. Så lenge noen hadde sørget for å drive inn penger fra oljeselskapene og fordele det. Vi kunne levd 100% på utenlandsk arbeidskraft om vi hadde villet. Poenget er at folk ikke vi det. Folk vil gjøre noe, skape noe og gjøre noe produktivt i tillegg. Merk ordet produktivt. Det er ikke like gøy å tenke på at man er en snylter på samfunnet ellers.

Lenke til kommentar

Jeg tilhører dem som gladelig betaler litt ekstra for maten hvis det er med på å opprettholde norsk matproduksjon. I tiden fremover med klimatrussler, den dødelige fugleinfluensa, europeiske salmonelle utbrudd, økt press om å åpne grensene for gen-modifisert mat, etc., så kan det være greit å ha mest mulig kontroll på hva vi spiser & drikker.

 

Har ikke tilknytning til bønder sjøl, men det er feil å fremstille det som noe glamorøst yrke, spesiellt hvis det er dyrehold. Virker mest som et utrolig slit som mange av oss bør være sjeleglad for å slippe å ha som jobb. :whistle:

 

Jeg unner bøndene hver eneste krone.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Hvis vi skal ha en skikklig nazi-holdning til norges økonomi, så kan jeg godt finne på en drøss andre grusomme tiltak for å unødvendig spare penger.

Disse innebærer:

-Slutt på trygd til alle uansett. De har ikke livets rett og er en unødvendig byrde på vårt samfunn.

-Slutt på støtte til organisasjoner. Dårlig avkastning i kroner og øre, bare tull.

-Slutt på søtte til kunstnere og musikere. De færreste ender opp i NY eller hollywood, derfor er det bare bortkastede penger.

-Slutt på nødhjelp til trengende land. Er ikke som vi trenger deres vennskap uansett.

-Vi trenger 1 megaskole i norge, så vi kan kutte ut de andre. Folk som ikke bor i Oslo? Deres problem, slik livet er.

-Kutte ut gamlehjem. Kanskje vi finner et isflak vi kan sende dem ut på.

 

ETC.

 

Jo flere poster jeg leser, jo sterkere blir inntrykket mitt av at dere som vil fjerne norges bønder bare er bitre fordi dere har fått for dere at staten bruker skattepengene dere betaler inn på å gjøre maten deres dyrere ved å gi de til bøndene og ha høye skatter på import. For en egoistisk tankegang. "Hvis maten blir enda dyrere nå, så er det ikke sikkert jeg får råd til boblebad på mer enn én av hyttene mine! Urettferdig!" Kvalmende...

Lenke til kommentar
Jeg tilhører dem som gladelig betaler litt ekstra for maten hvis det er med på å opprettholde norsk matproduksjon.

...

Jeg unner bøndene hver eneste krone.

8245963[/snapback]

Selvsagt, og det er i din fulle rett.

 

Spørsmålet her er ikke om det er ok å velge å betale mer for norske varer (jeg er tilhenger av fullstendig merking av varer slik at man kan ta det valget om man ønsker).

 

Poenget er at noen i fullt alvor her inne krever at vi ALLE skal betale for bønder som ikke leverer kvalitetsvarer. Fordi Norge egner seg dårlig for landbruk (og dermed gir matvarer av dårlig kvalitet i forhold til prisen) så skal alle Nordmenn nektes tilgangen på skikkelige varer.

 

Altså skal jeg som bor i Oslo tvinges til å støtte opp om en halv-kommunistisk bonde-romantisk drøm om at alt kan bli "som det var før".

 

Det har ingen hensikt å mase om hvor fælt det er å være bonde, hvor lite maten koster i forhold til inntekt eller hvor bra norsk mat "egentlig er". Det som er fakta i denne diskusjonen:

  • Norsk landbruk mottar støtte i form av direkte overføringer og tollmurer som driver opp matvareprisene (dvs samme sak).
  • Norsk landbruk ønsker selv disse ordningene: en innrømmelse av at norske forbrukere ville ha valgt annerledes om vi levde i et fritt samfunn. Hvorfor skulle vi ellers trenge slike ordninger?
  • Hvis samfunnet bruker 1 milliard eller 10 milliarder på å støtte landbruket så er dette penger som kunne ha vært brukt på f.eks helsevesenet. Hvis man ikke greier dette regnestykket så er det virkelig ille stilt med mattekunnskapene i bygde-norge.

Det irriterer meg at man begynner å snakke om EU og alle mulige slags avsporinger og bortforklaringer ("pappan min er bonde og det er veldig synd på ham", "ikke ta oss, andre grupper er mye verre"). Hvis man står for norsk landbrukspolitikk så bør man innrømme at man nekter _meg_ valgfrihet, kvalitet og levestandard for å sponse bøndene. Det er helt greit å ha radikale synspunkt, men stå da klart fram med de slik at vi kan diskutere kjernen, og ikke bortforklaringer.

 

Argumenter om at det "egentlig" ikke er så mye dyrere i Norge faller på sin egen urimelighet: Hvorfor står dere da på barrikadene og kjemper for en fortsatt blokkade av konkurerende produkter? Hvis Norske bønder lager verdens beste produkter og til en pris som er "så lav at alle har råd til dem" hvorfor trenger vi da å legge 200,- i toll på parmaskinke? Er det bare for å irritere kverulanter som meg selv?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...