Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Det morsomste med hele saken er at en god del av denne støttet dere sier at bønder får, bli igjen hos Landbruksdepartementet, KvalitetSikringiLandbruket, Mattilsynet og ikke minst støtte til restaurering av fredede hus(Som forøvrig påfører bonden store tilleggskostnader).

Jeg kommer fra en gård(Ikke odelsgutt/arving/whatsoever) hvor vi har 7500høner, 115t melkekvote(24-28 kuer), rundt 2000mål skog.

Den som sier at bonden ikke har gjort noe for å forbedre sitt dekningsbidrag vet ikke hva de snakker om. Bonden har idag akkurat samme melkeprisen som for 20år siden. Dette mens alt annet har gått opp i pris, kraftfor, dyrlege, slakting osv. På samme tid har inntektene i norge tett oppunder fordoblet seg.

 

Jeg er absolutt for at de minste gårdene som idag kun melker tilskudd skulle blitt lagt ned, noe som de sakte blir. Men at dere vil legge ned det norske landbruket og norske matbransje, det er å gå for langt. Det er ikke praktisk mulig å produsere et mat produkt billigere i Norge enn i utlandet. Men hvorfor importere og gjøre oss avhengige av utlandet for noen få milliarder?

 

I midten av 1990årene fikk vi betalt 5kr for hver høne vi leverte til slakting, I 2007 må vi betale 3kr per stk. evt gasse de med co2 og levere de som spesial avfall.

 

Ellers: De som er ihugga EU tilhengere, dere fikk ikke med dere Øystein Spetalen i debatt på TV2.

 

Det er forøvrig et tak hvor mye hvert gårdbruk kan få i støtte. Så for hvert år som går, mindre "utgifter" for staten.

 

Jeg ville heller gjerne tatt opp debatten "Trygd/uføre i det norske land"

De er en 100x større utgiftpost enn bønder og landbruksnæringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det morsomste med hele saken er at en god del av denne støttet dere sier at bønder får, bli igjen hos Landbruksdepartementet, KvalitetSikringiLandbruket, Mattilsynet og ikke minst støtte til restaurering av fredede hus(Som forøvrig påfører bonden store tilleggskostnader).

Jeg kommer fra en gård(Ikke odelsgutt/arving/whatsoever) hvor vi har 7500høner, 115t melkekvote(24-28 kuer), rundt 2000mål skog.

Den som sier at bonden ikke har gjort noe for å forbedre sitt dekningsbidrag vet ikke hva de snakker om. Bonden har idag akkurat samme melkeprisen som for 20år siden. Dette mens alt annet har gått opp i pris, kraftfor, dyrlege, slakting osv. På samme tid har inntektene i norge tett oppunder fordoblet seg.

 

Jeg er absolutt for at de minste gårdene som idag kun melker tilskudd skulle blitt lagt ned, noe som de sakte blir. Men at dere vil legge ned det norske landbruket og norske matbransje, det er å gå for langt. Det er ikke praktisk mulig å produsere et mat produkt billigere i Norge enn i utlandet. Men hvorfor importere og gjøre oss avhengige av utlandet for noen få milliarder?

 

I midten av 1990årene fikk vi betalt 5kr for hver høne vi leverte til slakting, I 2007 må vi betale 3kr per stk. evt gasse de med co2 og levere de som spesial avfall.

 

Ellers: De som er ihugga EU tilhengere, dere fikk ikke med dere Øystein Spetalen i debatt på TV2.

 

Det er forøvrig et tak hvor mye hvert gårdbruk kan få i støtte. Så for hvert år som går, mindre "utgifter" for staten.

 

Jeg ville heller gjerne tatt opp debatten "Trygd/uføre i det norske land"

De er en 100x større utgiftpost enn bønder og landbruksnæringen.

8242520[/snapback]

1. Hva er prisforskjellen mellom bacon i Norge og Sverige?

 

2.Hvor stor ville denne bli dersom norske butikker og brukere fritt fikk importere hva de måtte ønske med bare differansen i moms ?

 

3. Hvem er det som ønsker å opprettholde barrierer mellom Norge og Sverige?

 

You do the math...

 

-k

Lenke til kommentar
Det morsomste med hele saken er at en god del av denne støttet dere sier at bønder får, bli igjen hos Landbruksdepartementet, KvalitetSikringiLandbruket, Mattilsynet og ikke minst støtte til restaurering av fredede hus(Som forøvrig påfører bonden store tilleggskostnader).

Jeg kommer fra en gård(Ikke odelsgutt/arving/whatsoever) hvor vi har 7500høner, 115t melkekvote(24-28 kuer), rundt 2000mål skog.

Den som sier at bonden ikke har gjort noe for å forbedre sitt dekningsbidrag vet ikke hva de snakker om. Bonden har idag akkurat samme melkeprisen som for 20år siden. Dette mens alt annet har gått opp i pris, kraftfor, dyrlege, slakting osv. På samme tid har inntektene i norge tett oppunder fordoblet seg.

 

Jeg er absolutt for at de minste gårdene som idag kun melker tilskudd skulle blitt lagt ned, noe som de sakte blir. Men at dere vil legge ned det norske landbruket og norske matbransje, det er å gå for langt. Det er ikke praktisk mulig å produsere et mat produkt billigere i Norge enn i utlandet. Men hvorfor importere og gjøre oss avhengige av utlandet for noen få milliarder?

 

I midten av 1990årene fikk vi betalt 5kr for hver høne vi leverte til slakting, I 2007 må vi betale 3kr per stk. evt gasse de med co2 og levere de som spesial avfall.

 

Ellers: De som er ihugga EU tilhengere, dere fikk ikke med dere Øystein Spetalen i debatt på TV2.

 

Det er forøvrig et tak hvor mye hvert gårdbruk kan få i støtte. Så for hvert år som går, mindre "utgifter" for staten.

 

Jeg ville heller gjerne tatt opp debatten "Trygd/uføre i det norske land"

De er en 100x større utgiftpost enn bønder og landbruksnæringen.

8242520[/snapback]

1. Hva er prisforskjellen mellom bacon i Norge og Sverige?

 

2.Hvor stor ville denne bli dersom norske butikker og brukere fritt fikk importere hva de måtte ønske med bare differansen i moms ?

 

3. Hvem er det som ønsker å opprettholde barrierer mellom Norge og Sverige?

 

You do the math...

 

-k

8242581[/snapback]

1. Veit ikke? 40kr?

2. 20kr? Husk at lønnskostnader i Norge is skyhøye compared til Sverige.

3. Det finnes ikke spesifikke barrierer mellom Norge og Sverige. Derimot mellom Norge og EU. Flertallet har bestemt at EU IS BAD.

Nope, gjør det selv. Ikke ta grense bacon da :) Da snakker vi lavmålsmat. Ta kvalitet. Ta stockholms pris.

Håper spørsmålene dine ble besvart.

Lenke til kommentar

1. Hva er prisforskjellen mellom bacon i Norge og Sverige?

 

2.Hvor stor ville denne bli dersom norske butikker og brukere fritt fikk importere hva de måtte ønske med bare differansen i moms ?

 

3. Hvem er det som ønsker å opprettholde barrierer mellom Norge og Sverige?

 

You do the math...

 

-k

8242581[/snapback]

1. Veit ikke? 40kr?

2. 20kr? Husk at lønnskostnader i Norge is skyhøye compared til Sverige.

3. Det finnes ikke spesifikke barrierer mellom Norge og Sverige. Derimot mellom Norge og EU. Flertallet har bestemt at EU IS BAD.

Nope, gjør det selv. Ikke ta grense bacon da :) Da snakker vi lavmålsmat. Ta kvalitet. Ta stockholms pris.

Håper spørsmålene dine ble besvart.

8242643[/snapback]

http://www.sifo.no/page/Publikasjoner//100...1983b387266db51

 

"Sammenlignende prisundersøkelse av utvalgte grensehandelsvarer

Rapport nr. 1-2000

 

Lysaker, SIFO

...

Den største prisforskjellen fant vi på frosne kyllingvinger, der gjennomsnittsprisen i Norge var vel 96 kroner, mens den i Sverige var nesten 15 kroner, dvs 84 prosent lavere i Sverige enn i Norge. Oppskåret bacon viser også svært store prisforskjeller.

..."

 

Lavmålsmat eller ikke. Nordmenn reiser over grensen for å kjøpe billige varer. Rett eller galt? Du og dine likesinnede mener at disse ikke vet sitt eget beste og vil derfor nekte dem tilgang på denne kvaliteten og prisen her i Norge. Rett eller galt?

 

Uavhengig av hvem som har "skylda" (bønder, slaktere eller butikk-eiere), hvis vi åpnet opp for fri import av matvarer fra Sverige (dvs bestill 20kg kjøtt, levert på døra her i Norge) så ville det bidra til å utjevne prisene. Rett eller galt?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

1. Hva er prisforskjellen mellom bacon i Norge og Sverige?

 

2.Hvor stor ville denne bli dersom norske butikker og brukere fritt fikk importere hva de måtte ønske med bare differansen i moms ?

 

3. Hvem er det som ønsker å opprettholde barrierer mellom Norge og Sverige?

 

You do the math...

 

-k

8242581[/snapback]

1. Veit ikke? 40kr?

2. 20kr? Husk at lønnskostnader i Norge is skyhøye compared til Sverige.

3. Det finnes ikke spesifikke barrierer mellom Norge og Sverige. Derimot mellom Norge og EU. Flertallet har bestemt at EU IS BAD.

Nope, gjør det selv. Ikke ta grense bacon da :) Da snakker vi lavmålsmat. Ta kvalitet. Ta stockholms pris.

Håper spørsmålene dine ble besvart.

8242643[/snapback]

http://www.sifo.no/page/Publikasjoner//100...1983b387266db51

 

"Sammenlignende prisundersøkelse av utvalgte grensehandelsvarer

Rapport nr. 1-2000

 

Lysaker, SIFO

...

Den største prisforskjellen fant vi på frosne kyllingvinger, der gjennomsnittsprisen i Norge var vel 96 kroner, mens den i Sverige var nesten 15 kroner, dvs 84 prosent lavere i Sverige enn i Norge. Oppskåret bacon viser også svært store prisforskjeller.

..."

 

Lavmålsmat eller ikke. Nordmenn reiser over grensen for å kjøpe billige varer. Rett eller galt? Du og dine likesinnede mener at disse ikke vet sitt eget beste og vil derfor nekte dem tilgang på denne kvaliteten og prisen her i Norge. Rett eller galt?

 

Uavhengig av hvem som har "skylda" (bønder, slaktere eller butikk-eiere), hvis vi åpnet opp for fri import av matvarer fra Sverige (dvs bestill 20kg kjøtt, levert på døra her i Norge) så ville det bidra til å utjevne prisene. Rett eller galt?

 

-k

8242671[/snapback]

"Sverige er prisforskjellene mellom Gøteborgområdet og grenseområdet Strømstad relativt store og også entydige, men kun for de tre gruppene av kjøttprodukter (storfe, svin og bearbeidet kjøtt). Laveste prisnivå har altså grenseområdet i Sverige." <-- sa det ved deg.

 

"For vårt vareutvalg var prisene stort sett lavere i Sverige enn i Norge. For enkelte produkter var forskjellene svært store. Dette var som forventet ettersom de fleste varene vi hadde valgt ut var typiske lokkevarer."

 

"I Sverige er prisforskjellene mellom Gøteborgområdet og grenseområdet Strømstad relativt store og også entydige, men kun for de tre gruppene av kjøttprodukter (storfe, svin og bearbeidet kjøtt). Laveste prisnivå har altså grenseområdet i Sverige."

 

"Vi minner igjen på at dette er et utvalg av stort sett typiske lokkevarer"

 

Dette var meg et knall bra side. Mye bra stoff! Står tilogmed at kjøttet på grensa er fra Irland!

"Kapittel 6 viser at innslag av spseielt importert kjøtt som noe av forklaringen på hvorfor prisene er spesielt lave i Strømstadområdet. Her var innslag av importert kjøtt fra Danmark, Irland og andre land mer omfattende, og prisene på disse importerte varene var jevnt over billigere enn det svensproduserte kjøttet."

 

nordmenn reiser over grensa pga sin økonomi, hadde folk vært klar over hvor enkelt det er hadde de handla bilen sin i Sverige og. Det er ikke pga av de ikke har råd, men hva de tar seg råd til. Står forøvrig også på siden til SIFO. Rapporten din er også fra 2000, ikke akkurat uptodate.

 

Lavmål? Det er noe i menneskes natur som heter griskhet. Det å tilegne seg mest mulig til lavest mulig kostnad. Ja, jeg syns det er dumt/lavmål å ta buss til Sverige for å hamstre Sprit og kjøtt. Men igjen, dette er noe som er personlig annlagt som Simen har påpekt. So leave it.

 

Jeg venter på det regnestykket ditt om hvor billig maten blir, betviler sterkt at svensk råvare/ferdigvare er så billig at det gjør mer en mindre 10kroning max på en kg. Har en misstanke om at du tror grenseprisen for kjøtt gjelder for hele Sverige. Det kan jeg garantere deg, kjøtt, mat, redbull og mer er dyrere lenger inn i landet en Charlottenberg og strømstad.

 

Håper dette besvarte dine spørsmål.

Lenke til kommentar

Driver å leser bakover i temaet.

DET ER IKKE MULIG Å DRIVE EN GÅRD PÅ TILSKUDD.

Tilskuddene begrenser seg til hvor stor gården er, opp til et vist takk, tror det er 300.000 for de største gårdene.

Mindre gårder får 100-120k. figure it out landbruksbudskjettet er 14milliarder. Skal snuse opp hvor mye som er utbetalt i trygd og lignende.

Akkurat nå bor jeg hos bestemoren min ved Gjøvik og 2 av hennes 4 naboer(30m radius) er på trygd/uføretrygd. Han ene har skiftet kledning på huset i høst mens han andre har reparert garansjen, han har forøvrig akkurat bynt å kjørt taxi(tror han ble redd av de nye reglene om at de på trygd må vere med på ting som nav sier de skal, turer osv)

Dette er en ting som dere kvervulanter burde se på før dere vil fjerne en næring som faktisk genererer en masse jobber! Nevner i fleng: Mattilsynet, Tine, Nortura(Prior og Gilde), Q meieriet, Synnøve Finden og ikke minst jordbruksnæringen som er den viktigste inntektskilden til kommune norge.

Lenke til kommentar
Selve fisket og selve fiskeoppdrettet er vel knyttet til de naturgitte forutsetningene vi har, og vanskelig å flytte til kina?

 

Det er en konsekvens,for om kunn det som lønner seg skal bestå så vil jo da vidreforedlingen skje i Kina dermed må fiskebrukene legge ned, følgene av det er at kystflåten da ikke kan lever, fiskebrukene er jo lagt ned, dermed må flere tusen fiskere forlatte sine arbeidsplasser og vi sitter igjen med kun trålere, disse vil så lever der det er mest lønnsomt i utlandet og når de leverer bunkrer de drivstoff og forsyninger for store beløp,dette sparer de jo også penger på og trenger følgelig ikke annløpe norske havner, og da kan de skifte ut det norske mannskapet med utlendinger til en mye lavere lønn.

Noen som ser snøballen rulle her :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Simen1, det bøndene kan gjøre med sin egen livssituasjon utenom å fortsette drift og håpe på bedre tider, er å legge ned gårdsbruket og flytte inn til et sted hvor han kan få seg en annen jobb. Selv om vi drukner i stusslig "tenk innovativt! skap din egen fremtid!"-progaganda, så er det få som har en tryllestav som kan gjøre et tradisjonelt gårdsbruk om til en blomstrende <sett inn bedrift som dekker behov>.

8240802[/snapback]

Jepp, det er en god løsning. (Den første setninga altså)

 

Jeg ser nå på k's redigerte post at han har klart å tolke mitt utsagn som om jeg syntes bønder er bedre folk enn andre. Håper ikke dere andre klarte å trekke samme slutning, det var overhodet ikke det jeg sa eller mente.  Jeg sa bare at jeg mente at jordbruk ikke bare er en liten tulle-næring som lett kan flyttes/flagges ut/legges ned uten at det får store konsekvenser for folks liv i norge. Jordbruk og andre industrier tilknyttet jordbruk er en viktig del av folks liv utenfor byene. En person som er f.eks. en verktøymaker på en kulepenn-fabrikk i en stor by, kan uten mye problemer finne seg en lignende jobb uten engang å flytte.

8240962[/snapback]

Å bli arbeidsledig i en by får vel omtrent akkurat like mye konsekvenser for en person som det å bli arbeidsledig på landet: De må finne seg en ny jobb. At spredt bosetting betyr at man sansynligvis må flytte lengre eller få lang kjøretur hver dag er bondens problem. Sånn er livets realiteter når man bor på landet. Ikke noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Simen1. Hvor mye tjener du i året?

Kanskje du er aktuell som ny gårdsarbeider hos oss.

Du virker til å vite om hvordan det er :)

 

Bare en sidestikker(igjen).

Vet noen hvor så og si alle golvstøppere i Norge kommer fra?

Et yrke som gjennom tidene har blitt sett på det yrket som har et av det tungste arbeidet i industri Norge.

Hint: Det er ikke Oslo.

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere, så lenge vi har råd til å ta vare på de viktige ting, så burde vi.

8241074[/snapback]

Siden du ikke svarte på spørsmålene mine så må jeg anta at du mener at vi har råd til å fø på bønder som ingen vil ha (utenom bøndene selv), selv om dette fører til at syke og gamle må lide unødvendig, at skolebarn må sitte i usunne skolebygg og at vi ikke ruster oss best mulig til oljepengene tar slutt.

 

Takk.

 

-k

8241696[/snapback]

 

Hvorfor svarte ikke mitt innlegg på spørsmålene dine? Jaja, det er jo litt tragikomisk å lese at du mener at disse bøndene "ingen vil ha" har skylda for at gamle og unge lider under umenneskelige forhold. Norge er et veldig bra land å bo i, så vi skal egentlig ikke klage i det hele tatt. Men grunnen til at det er en del sykehjem og skoler som kunne vært i bedre stand, er pga dårlig/annerledes prioritert kommune-økonomi. Det har ingenting med statlig støtte til jorbbruket å gjøre.

Lenke til kommentar
Ser mange roper "fjærn bøndene" vi kan importere mat,

Det er vel ingen som sier at vi skal fjerne bøndene. Derimot mener mange at de bør kunne drive en skikkelig bedrift uten å ha sugerør i statskassa. Klarer de ikke det så forsvinner de uansett.

 

javel men da bør vi fjærne eller i det minste tillate fri konkuranse på alle områder.

Ja, hva så?

 

Hva da med bank og finans der norge er dyrere, hva med skipsindustri, hva med tungindustri, hva med bygningsindustri osv osv, på alle disse punkter er vi langt dyrere enn utlandet og da må vi legge ned det som er dyrere og importere arbeidskraft da, for hvorfor betale 3-4 ganger mere for dette??

Ja, hvorfor? Sett i gang! Men du vet, mange føler trygghet ved å bruke norske bedrifter til f.eks. forsikring og bank. Alle disse bedriftene vil ikke plutselig forsvinne.

 

Hva blir konsekvensen av slik tankegang? Jo vi får et folk på tygd da utlendinger gladelig tar jobbene ,men husk de tar da også pengene med ut av landet.

Da går du ut ifra at få jobber f.eks. har krav om norskkunnskaper.

Lenke til kommentar

8239406[/snapback]

I norge har vi vel gjort oss avhengie av mye penger, og å ha tilgang til veldig mye. Den utviklingen er vel ikke helt den beste.

 

 

Hvorfor ikke? Hvis noen ønsker å leve uten bil, uten tv, uten det meste så er det sikkert mulig å drive landbruk noe lengre. Folk ønsker ikke det, de ønsker velstand. Og SÅ klager de over at samfunnet er så penge-orientert at de ikke vil ha en stand av bønder på sosialen. (som er mitt syn på dagens landbrukspolitikk).

 

-k

8239552[/snapback]

 

At vi liker velferd er jo i og for seg supert, etter min mening, men når vi plutselig mister ting vi har gjort oss veldig avhengie av blir det så tamt, om du skjønner.

Lenke til kommentar
Simen1. Hvor mye tjener du i året?

Kanskje du er aktuell som ny gårdsarbeider hos oss.

Du virker til å vite om hvordan det er :)

 

Bare en sidestikker(igjen).

Vet noen hvor så og si alle golvstøppere i Norge kommer fra?

Et yrke som gjennom tidene har blitt sett på det yrket som har et av det tungste arbeidet i industri Norge. Hint: Det er ikke Oslo.

8243186[/snapback]

Du skjønner sikkert at jeg ikke ser landbruket som noe framtidsrettet arbeid. Det er rett og slett ikke lønnsomt nok for meg. Jeg kvier meg også for å utnytte staten økonomisk unødig. Akkurat som sosialstønad og arbeidsledighetstrygd ikke frister noe særlig.

Lenke til kommentar
Hvorfor svarte ikke mitt innlegg på spørsmålene dine? Jaja, det er jo litt tragikomisk å lese at du mener at disse bøndene "ingen vil ha" har skylda for at gamle og unge lider under umenneskelige forhold. Norge er et veldig bra land å bo i, så vi skal egentlig ikke klage i det hele tatt. Men grunnen til at det er en del sykehjem og skoler som kunne vært i bedre stand, er pga dårlig/annerledes prioritert kommune-økonomi. Det har ingenting med statlig støtte til jorbbruket å gjøre.

8243240[/snapback]

Virkelig? Så du tror statskassa er adskilte lommebøker som ikke har noe med hverandre å gjøre? At pengene som renner ut en plass ikke påvirker totalbeholdningen og dermed hvor mye som kan brukes til f.eks sykehjem og skoler?

 

Greit nok at man kan skylde på kommunene og deres prioriteringer, men kanskje de mener de har viktigere formål å bruke pengene på? f.eks barnehageplasser, nye lyskryss ved skoler, fotgjengerfelt, parker, ungdomsklubber osv. Vel, kommunenes prioriteringer kan sikkert kritiseres, men det kan statens prioriteringer også. F.eks kunne en øremerking av penger til sykehus, skoler osv overstyrt kommunenes andre prioriteringer.

Lenke til kommentar

Simen1. Finn et bilde fra 1950 åra og oppsøk samme sted igjen. Det er nemlig et syn som for mange er enormt overaskende. Men for deg, som driter i den norske kultur arven, som heller vil at jordene skal gro igjen, slik at det eneste du ser når du kjører trondheim-oslo er trær. Du som heller vil ta ifra landet enormt mange jobber for å spare staten for lattlige 4,6milliarder.

For øvrig statlig sponsing, sjekk ut denne . Kanskje du som er så engasjert i saken burde bruke litt krefter på andre gode tema som trygd og misbruk.

Denne bransjen har titusener mindre annsatte, de ansatte er allerede i det offentlige så de snylter ikke av staten osv. DENNE BRANSJEN ER GOD FOR 44 MILLIARDER kroner hvert år eller 3,14 ganger det budskjettet som hele Landbruksdepartementet har.

Kilde: aftenposten

 

 

Kjappe spm:

Hvorfor dette intense behov for å vise missnøye med noe som faktisk skaper arbeid til mange titusener av landsmenn?

 

Hvorfor argumenterer du med at maten er for dyr fordi vi må velge norsk, når vi kunne støttet andre land med at vi kunne kjøpt mat fra de? Er du ikke fornøyd med kvaliteten? Eller er det faktum at det er samvirke organisasjoner som eier de største matprodusentene i Norge?

 

Kan du nå si meg hvorfor du vil fjerne 4,6milliarder i tilskudd, dette er under 1% av hele statsbudskjettet.

Jeg ville heller brukt 46milliarder på effektivisering i det offentlige enn å fjerne 4,6millarder som skaper enormt mange arbeidsplasser i landet vårt. 7000 ansatte i Nortura, 15 milliarder i omsetning. Sjekk her for alle lokal avdelingene av Tine meierier du vil legge ned.

 

Sett opp et makro regnestykke som beviser at det ikke lønner seg å ha jordbruk i Norge. Jeg er totalt enig med at de som snyltrer(med det mener jeg, de som ikke gjør noe for å få det) ikke skal kunne få tilskudd til å drifte sitt sted. Men å legge ned hele bransjen. nfw.

 

God natt.

Lenke til kommentar
Nå går ikke EU akkurat med overskudd eller da :)

8245125[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre? Og isåfall, de velger likevel å subsidiere bøndene sine, istedet for å bruke pengene på mer fornuftige tiltak, som igjen gjør afrikanske bønder konkurransedyktige, som igjen gjør at EU-borgere kan kjøpe afrikanske produkter, som igjen løfter afrikansk levestandard. Men neida, det gidder vi ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...