Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

I praksis vil det du fronter, bety å tvangsnedlegge alt landbruk i Norge. Men det er nå så - jeg har forstått at du er imot norsk landbruk (pga produksjonskostnader, lønninger m.m som er høye her til lands).

Nei, jeg er uenig. Det vil nok bety en stor reduksjon i Norsk landbruk, men ikke en fullstendig ledlegging. Det finnes Norske landbruksbedrifter som driver såpass effektivt nå at de kan klare seg uten subsidier. Det finnes også potensiale for at flere enn disse kan drive økonomisk uten subsidier.

 

Angående tvang så er det ikke mer tvang enn å la naturen gå sin gang. Å redusere en kunstig støtte/gavepakke forbinder jeg ikke med tvang. Som nevnt så savner jeg takknemmelighet for gavepakkene bøndene har fått i tiår etter tiår.

 

Selvfølgelig vil import av matvarer fra afrika bety billig mat i butikken. Men er det så viktig at alt skal være så billig? Hvorfor tvinges da bedrifter til å utbetale en hviss minstelønn til arbeidstakere? Tenk så billig hus kunne ha blitt hvis man faktisk fikk lov til å lønne polakker med 10 kr timer!?! (For en polakk er det sikkert en helt OK pris, så de klager neppe - og hvis de gjør: ja, da hyrer vi inn folk fra andre land, hvor normallønnen er langt lavere)

Det er ikke egeninteresse som driver meg. Det er et ønske om en rettferdig verden, der folk får muligheten til å tjene og leve bra uansett hvilket land de er født i. Markedskreftene er med på å hjelpe til med dette. Lavere lønninger til nordmenn og høyere til f.eks polakker. Unner du ikke polakker 10 kroner timen? Synes du det er bedre at de går arbeidsledige hjemme eller tjener 3 kroner timen hjemme? Billig polsk arbeidskraft er med på å redusere lønningene her hjemme. Relativt styrtrike nordmenn er i ferd med å bli mindre styrtrike mens relativt lutfattige polakker er i ferd med å bli mindre fattig. En gang i framtiden kan man sikkert tenke seg til en konvergens. Å jobbe i retning av denne konvergensen er å jobbe for mer likeverd og mer rettferdighet. Jeg er selv konkurranseutsatt fra utlendinger men er ikke så egoistisk at jeg ikke unner dem å få konkurrere mot meg. Bondelagslederen viser jo sine holdninger veldig tydelig. Han tenker tydeligvis ofte at verden ikke er større enn horisonten bøndene kan se med egne øyne og har null sympati for alle som måtte befinne seg et stykke unna. Egoisme og grådighet råder: "Polakkene må for all del ikke tjene dobbelt så mye som i hjemlandet hvis det betyr 5 kroner mindre i timen for bøndene."

 

Veldig mye av det som foregår i norkse bedrifter kan erstattes av utlendinger som gjør jobben like godt til halve prisen. Men Norge som nasjon ville hatt et stort problem hvis vi tillot en slik utvikling!

Nja, nå har vi jo olje, el-kraft og en stor etablert energi-industri pluss vidreforedling av kraft (metallbransjen) og en fantastisk kystlinje med gode fiskeressurser.

 

Men jeg skal gi deg et lite poeng likevel. Deler av det norske nærlingslivet vil få billig arbeidskraft, noe som vil presse de norske lønningene. (Dersom det kommer nok billig utenlandsk arbeidskraft, noe det langt i fra gjør i dag. I dag har industrien et skrikende behov for arbeidskraft) "Skrekkscenarioet" til bøndene kan likevel bli mer realistisk i fremtiden: Norske lønninger reduseres, utenlandske arbeidere får bedre betalt.

 

Og for å være litt ego: Hvis innbyggerne i Norge skal fortsette å være rike, så er vi nødt til å tjene mer enn utlendingene. Med en gang vi senker lønnsnivået ned på et globalt akseptalt nivå, får mannen i gata plutselig ikke råd til to biler og varmekabler i hagen. Jeg er absolutt for å hjelpe de fattige, men paradoksalt nok så er de færreste villige til å lempe på vesentlige goder vi har i Norge - selv om det kan føre til en bedre verden!

7905634[/snapback]

Jepp, det er vel standpunkter i slike dilemmaer som skiller en idealist fra en som følger strømmen og gammel vane. ;) Denne tråden handler jo nettopp om de som har egoistiske interesser av å forhindre en bedre verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk på hvor mye arbeidskraft som i dag sitter i fengsler, blir forfulgt av korrupte regimer, som knapt greier å produsere mat til familien fordi de mangler elementære ting som verktøy og såkorn.

 

Hvis globalisering kan gi bare en brøkdel av disse stabile levekår og muligheten til å forsørge seg og sine så vil det gi en enorm produktivitetsvekst for hele verden. Se på hva først japansk og så kinesisk produksjon har ført til for velstanden vår.

 

Det geniale er at man får en win-win situasjon ved at de dårligst stilte får bidra med det de har (billig arbeidskraft og motivasjon) for å hjelpe seg selv ut av uføret, og samtidig gir de oss bedre og billigere varer.

 

Traurige sosial-demokrater og bondestanden ser ikke dette. På samme måte som platebransjen henger de fast i det gamle og greier ikke å gi slipp på kontrollen (pisken). De drømmer tilbake til kontroll-samfunn...

 

 

Hvis vi skal sette dette inn i konteksten til denne tråden så er poenget mitt helt klart:

1. Åpning av norske toll-murer vil samtidig åpne for Norsk eksport av varer vi er god på

2. Arbeidskraft er et gode, ikke en belastning. Samfunnet skal ikke primært sysselsette folk, men nyttiggjøre seg dem (dvs jobber som verden trenger).

3. Ved å kjøpe matvarer fra steder som har de nødvendige forutsetningene for å produsere den enkelte vare så får vi bedre kvalitet, lavere pris, og norsk arbeidskraft kan brukes der hvor det gir mening (fiske/oppdrett, olje, industri, frisører...)

4. Norsk landbruk kan konkurere på pris! Når Italia greier å selge Parma-skinke til Nordmenn på tross av 200,- i toll så burde Norske bønder kunne selge gode produkter også. Men da må de først presses ut av soveputen som heter tollmurer og tilskudd.

 

Er det bare jeg som finner dete ironisk at representanter for norsk landbruk veksler mellom å påstå at 1) "vi har verdens beste matvarer", "best for miljøet", "minst sykdommer", og 2) det å hevde at den samme næringen trenger alle verdens tilskudd og tollbarrierer for at det Norske folk skal gidde å kjøpe varene deres?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

1 Men det bruker ikke mer ressurser. Arealet man trenger er ikke 2-3 ganger så stort.

 

Det kan nok bruke mer areal, hvis du ikke har noen naboer du kan få husdyrgjødsel av siden du da vil trenge beite i tillegg.

Sjekk ut denne linken her for eksempel:

Link

 

Dette varier fra vekst til vekst, men at man trenger 2-3 ganger så stort areal er bare tull.

Visste du at produksjon av kunstgjødsel krever veldig mye energi. For og produsere 1kg Nitrogen trenger man ca 1kg olje som råstoff.

 

Her var det mye tull. Den lenken tar jeg med en stor klype salt siden kilden er svært partisk selv. Går du til hjemmesidene til produsenter av kunstgjødsel og sprøytemidler er salgsargumentene deres stikk i strid med det som står på lenken din. Spørsmålet er da hvem man skal tro på. Landbruket har i mange tiår skjønt at både kunstgjødsel og sprøytemidler bekjemper og reduserer problemer som utarmet jord, insekter, råte osv.

 

Gikk du glipp av listen over litteratur på området som den listen er hentet ut i fra?

Hvorfor kan ikke en side om økologisk landbruk være sann? Begynner rett og slett og bli lei av det argumentet om at ting som er "partisk" ikke er sant.

Det vil også si at det jeg lærer på skolen nå bare er tull og? Det er akkurat det samme jeg har lært på skolen som står på den siden. Jeg linket til den siden for og ha noen kilder, for hadde jeg ikke hatt det ville folk klagd på mangel av noen skikkelige kilder. Hvis du lurer går jeg på Garneri og Hagebruk, siste året.

 

Hvis du kun dyrker korn på et jorde år etter år, bruker sprøytemiddler, kun gjødsler med kunstgjødsel vil jorden bli dårligere. Ensidig bruk fører til dette, det eneste sprøytemiddler og kunstgjødsel gjør er å fjerne symptomene, det løser ikke problemet.

Problemet som oppstår når du dyrker sånn er:

Mange insektmiddler tar alt av insekter det kommer i kontakt med, både bladlus og marihøner. Det du vil ha bort og det du gjerne vil ha.

Soppmiddler dreper skadelige sopper og sopper som er viktig for jordlivet.

Du skjønner at jord er ikke dødt. Det er fullt av sopp, insekter, bakterier som lever nedi jorden.

Bakteriene og mange insekter som Meitemark trenger tilførsel av karbon/organisk materiale (finnes i døde planter osv) Hvis man ikke tilfører noe organisk, som husdyrgjødsel eller dyrker noe annet som legger igjen mer organisk materiale vil jorden bli livløs. Når man aldri skifter vekst vil det bygge seg opp skadegjørere

Tilslutt vil ikke sprøytemiddler og kunstgjødsel være nok til og dempe symptomene.

Mye sprøyting øker faren for at man får resistente skadegjørere. Hvis man har tatt livet av marihøner osv kan man få et problem.

 

Løsningen er heller ikke å øke antall kyr. Kyr har enorme klimagassutslipp i form av metan. Faktisk bidrar alle Norske kyr tilsammen mer til drivhuseffekten enn alle Norske biler.

Hvis du ikke vil bruke Kyr kan man bruke Høns. Gris, grønngjødsling, gjødsel fra pelsindustri. Eller utnytte all den møkken vi spyler ned bedre.

 

2 Økologisk mat er ikke full av dritt bare fordi at de ikke er sprøytet. En som dyrker økologisk må også ha produkter som ser delikate ut og er salgsvare. Men de bruker andre metoder for og oppnå dette på enn ved bruk av sprøytemidler.

De som dyrker økologisk har færre virkemidler i "verktøykassa" for å få bra produksjon. Færre virkemidler reduserer både mengden og kvaliteten på avlingene.

Kvaliteten går ikke nødvendigvis ned. Får kansje ikke samme mengde per daa. Men økologiske sprøytemiddler har ofte mer Vitaminer, tørrstoff, antioksydanter.

 

 

Sprøytemidler er ikke udelt negativt. Da ville det ikke blitt brukt. Sprøytemidler har sine fordeler og ulemper i forhold til økologisk mat. Mange sprøytemidler er ikke giftige for mennesker i det hele tatt, og de som er giftige er skal holdes under helseskadelige nivåer. Dette kontrolleres både av myndighetene i landet det prodseres, av produsenten selv, uavhengige, og ved import.

Alle sprøytemiddler er giftige hvis man får i seg nok mengder.

Har nå kikket gjennom HMS databladene på 100 sprøytemiddler som selges gjennom Felleskjøpet.

Mange var merket med Giftig, mange var helseskadelig. Noen få var så ufarlige at de ikke hadde noen spesiell merking. Men nesten alle var veldig skadelige for vannlevende organismer, mange var merket miljøskadelig. Noen var kreftfremkallende.

Du kan ta en titt her: Link

 

Men man har funnet rester av sprøytemiddler i Norske produkter og, selv om det ofte er mye verre i utlandet.

Jepp, men så lenge det er under de definerte helseskadelige nivåene så går det gjennom kontrollen uansett hvor det er produsert.

 

Snakket her om nivåer over det som var definert som helseskadelig

 

4 Biologisk mangfold

Gjengroing er ikke en god ting. Ikke alle arter kan leve inni en mørk granskog. Vi har heller ingen viltlevende dyr til og holde planter nede ved beiting. Hvis vi lar alt gro igjen er det mange arter som det vil gå utover.

 

Det finnes i dag millioner av kvadratkilometer dyrket mark i verden. Det er en betydelig forrykket balanse i forhold for få tusen år siden, før menneskene infiserte planeten. (Jepp, i økologisk sammenheng har vi vært en fæl epidemi) Gjengroing betyr å la jorda få tilbake litt av den gamle balansen i naturen. Om f.eks jordbruket i verden ble dobbelt så effektivt per areal og antall mennesker og levestandard (mhp mat) ikke økte så kunne jordas natur fått tilbake halvparten av det arealet som menneskeheten har beslaglagt til svært ensidig produksjon. Gjengroing er en miljøforbedring! Det at vi ikke har så mange ville arter igjen i Norge er ikke noe annet enn et økologisk sykdomstegn.

Som jeg prøvde og si er det mange arter av dyr, planter sopp osv som ikke kan leve i en mørk granskog som er det vi vil få hvis ikke har noe beitemarker osv.

Mange planter og dyr trenger åpne gressletter med lavt gress for og overleve.

Mange planter som lever i sånne områder har blitt mer skjeldne pga at man har effektivisert jordbruket og sluttet med beiteenger.

Vi har ingen ville dyr i Norge som kan holde engene åpne for oss hvis vi legger ned jordbruket.

 

Forsvinner gårdene vil man miste et stort biologisk mangfold, særlig hvis man mister Økologiske gårder.

 

For det første kan jeg ikke se hvordan du kan skille på "økologiske" gårder og vanlige gårder i sammenheng med biologisk mangfold. Det er jo ikke sånn at hverken vanlige gårder eller økologiske gårder ikke bruker genmanipulerte/kryssede arter. Genmanipulering og kryssing er forsåvidt to sider av samme sak. Det er bare to veier til den samme manipulerte arten.

Det er faktisk ikke tillatt og bruke Genmanipulert mat hvis man skal drive økologisk

 

Og Genmanipulering er faktisk noe helt annet en kryssing

Når man genmanipulerer tar man gener fra en helt annen art og putter de genene inn i en annen art.

For eksempel at man tar et gen fra bakterier som gjør at de lyser grønt av seg selv og putter dette genet inn i en fisk sånn at den lyser grønt.

 

Når man krysser bruker man to planter fra samme art, men som har noen forskjellige egenskaper og lar disse bestøve hverandre

Forskjellene kan være vekstform, resistans mot sykdommer, blader med tegninger.

Modningstid, hardførhet

 

Men jeg vil si meg tvert uenig i påstanden. Biologisk mangfold er nettopp noe man finner i den frie naturen og ikke på gårder med masseproduksjon av en sort mat. Mangfold betyr ikke mengde av en ting, det betyr variasjon av mange ting. Når jeg ser en kornåker så tenker jeg over hodet ikke "Jøss, her var det mangfold".

Det er særlig på økologisk drift man har større biologisk mangfold. Det er ikke snakk om plantene du dyrker på jordet. Men alle andre dyr som får livsgrunnlag fordi man ikke bruker sprøytemiddler, man sørger for og ha en levende jord osv. Man har mer meitemark som fugler kan spise, diverse insekter som lever på meitemark. Og som jeg har nevnt lenger oppe er det organismer som trenger åpne gressletter for og leve. Siden man trenger gjødsel fra dyr som trenger gress og spise og da er beitemarker en fin ting og ha. I tillegg vil man være nødt til og dyrke på en helt annen måte ved økologisk drift. Man vil ofte skifte plantearten man dyrker hvert år noe som er bra for jordlivet.

 

Her er en annen side om økologisk landbruk, men det er vel bare tull som står der siden den handler om Økologisk landbruk?

Link

 

Uff, dette ble en smuleofftopic så får vel prøve og komme med litt ontopic.

 

 

Hvorfor skal man flytte rundt på ting? Hva har dette med trådens tema å gjøre?

Det og holde bygdene i live som er en del av grunnen til at vi har landbruk i Norge selv om det ikke er lønnsomt

Bra dyrkbar jord blir der hvor den er. Og det er ofte unna byene. Så man kan ikke flytte en bondegård til byen. Men det er teoretisk mulig med mange andre former for industri.

Så derfor må alt det bøndene trenger av butikker osv komme til dem.

Da skapes det flere arbeidsplasser ute på landet, og det hjelper til med og hindre fraflytting.

 

Mener du også at man skal fjerne tollbeskyttelsen vi har fullstendig og?

Fjerner man det + subsidier kan man i hvertfall si takk og farvel til Norsk landbruk.

Det er ikke mulig for bonden og konkurere med utlandet hvis man ikke har noe beskyttelse og støtte. Det er for dyrt og drive det her.

Tviler selv på at store gårder kan overleve uten tollmurer.

Alt det vi kan gjøre i Norge kan gjøres i Utlandet og, både større og billigere.

 

Kan hende at folk som lager nisjeprodukter kan overleve. For eksempel rips på stilk solgt i en liten eske med 10 stykker til 50kr på nærbuttikken. Eller gårdsturisme. Men jordbruk som vi kjenner det kan ikke funke i Norge uten beskyttelse.

 

Beklager quote metoden min, fikser ikke den tradisjonele helt og det blir så tungvint.

Alt er tatt fra Simen1

Lenke til kommentar

Hva har egentlig økologisk landbruk med saken å gjøre? om jeg ser det hadde det vært bedre med en separat tråd om temaet.

 

Er det noen som påstår at det ikke er mulig å drive med økologisk landbruk i Kenya eller Brasil??

 

Poenget er jo hvorvidt man skal fortsette å drive trygdeordninger for norske bønder som lager for dårlig produkter i forhold til prisen.

 

Hvis det er greia så vil jeg også starte butikk med å selge dårlige datamaskiner og regner med at Sv og SP sørger for at jeg har en respektabel timelønn selv om ingen vil kjøpe maskinene mine? For det er vel ikke min feil at kineserne jobber for 10% av lønna mi, og dere vil vel ikke ta fra meg jobben?

 

videre foreslår jeg at regjeringa går inn og garanterer for alle norske arbeidsplasser slik at vi nordmenn får jobbe med akkurat det samme fra vi er 18 til 67. Hvis vi ikkefår solgt produkta våre bruker vi bare oljepenger til å betale lønna, dessuten nekter vi nordmenn å kjøpe andre produkter enn våre egne.

 

Det blir greier det, jeg kan nesten ikke vente....

 

-k

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg spisset ørene da jeg hørte en nyhetssak angående bønder på radioen for noen dager siden. De sa at bønder står for hele 50% av dødsulykkene i norsk næringsliv og har så mange skader at de koster det norske samfunnet hele 1,2 milliarder kroner i året i bare sykeutgifter.

 

Dette kommer selvsagt i tillegg til de 23 millardene de allerede tapper det norske samfunnet for gjennom direkte og indirekte subsidier. Tallene baller på seg...

Lenke til kommentar
Som nevnt så savner jeg takknemmelighet for gavepakkene bøndene har fått i tiår etter tiår.

7906070[/snapback]

Når du sier slike ting så viser du bare hvor sinnsykt lite du faktisk vet om slik produksjon og hvordan den drives.

Takket være slike som deg så har antall gårdsbruk her til lands i de siste årene blitt redusert med omtrent 1/3 og stadig flere flytter til byene.

Tror du det er lett å drive gårdsbruk?

Du skulle prøvd det et år for å se hvor attraktivt det er da, men jeg tror nok du hadde grått dine modige tårer og krøpet inn på det kontoret ditt igjen, det er faktisk ikke for noen og enhver.

Økonomisk attraktivt er det hvertfall ikke, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Som nevnt så savner jeg takknemmelighet for gavepakkene bøndene har fått i tiår etter tiår.

7906070[/snapback]

Når du sier slike ting så viser du bare hvor sinnsykt lite du faktisk vet om slik produksjon og hvordan den drives.<...>

8001238[/snapback]

Benekter du at bøndene har fått en gavepakke fra staten og det norske folk i tiår etter tiår? (svar konkret nå)

 

Mye av bondenorge virker bare ynkelig når de syter og klager på dårlige forhold men ikke har vett nok til å gjøre noe med det. Altså finne seg et mer verdsatt arbeid.

Lenke til kommentar

kommer litt ann på definisjonen av gavepakke. Det som er sikkert er at de har fått hjelp av staten til å overleve, men det gjelder nå langt fler enn bønder.. Hvis måler er å få alt så billig som mulig, ville det ikke vært noe stort problem å flydd inn mange asiater som kunne tatt over jobbene våre til en tiendedel av hva vi krever i lønn. En slik løsning ville også hjulpet utrolig mange fattige asiater ut av elendigheten.

 

I dag kommer det polakker og plukker jordbær til 30 kr timen. Det er masse penger for de. Men da dette rett og slett ville ødelegge det norske arbeidsmarkedet totalt pålegger staten bøndene å heve lønningene til rundt 100 kr timen. På den måten blir ikke gapet mellom utenlandsk og norsk arbeidskraft så stort - som igjen fører til at en og annen nordmann faktisk kan få seg arbeid. Håndverksyrekene opplever mye det samme - det er nok av utlendinger som gjerne arbeider til 30 kr timen, men dette ville rett og slett ødelagt norsk arbeidskraft og økonomi på sikt

Lenke til kommentar

Statlig sponsing, subsidier og lover og regler som hindrer nordmenn å handle i det frie markedet, men tvinges til å kjøpe dyre norske varer kaller jeg for gavepakke.

 

Du har rett i det med utenlandske arbeidere. Synes du polakker har mindre menneskeverd enn nordmenn? Vil du hindre de i å tjene så mye som 30 kroner timen for at du skal opprettholde din egen lønn på et veldig mye høyere nivå? Med andre ord: ofrer du velstanden til en annen person for å grabbe til deg selv mest mulig?

 

Jeg synes det er trist å se at Norge hindrer fri konkurranse på arbeidskraft på grunn av egoistiske motiver om å opprettholde Norge som et "overklassesamfunn" og fortsette å undertrykke polakker og andre utenlandske arbeidere ved å stenge de ute fra arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

jeg mener ikke at polakker er mindre verdt enn andre, overhode ikke. Men jeg synes ikke de skal få lov til å kommer hit å jobbe for 30 kr timen. Derimot ønsker jeg at polakker får skikkelig lønn, altså minst 100 kr timen.

 

Det å utnytte at polakker er fornyød med 30 kr synes jeg er mye værre en hva du beskylder meg for! Og absolutt egoistisk. Alt du tenker på er jo tydeligvis billig mat, tiltross for at vi nordmenn tjener noe vanvittig mye. (i forhold til lønn, er jo mat billig i Norge)

Lenke til kommentar

En minstelønn på 100 kroner per time vil bare føre til at det blir langt mindre attraktivt for byggherrer, landbruksnæringa osv å leie inn polakker. Med andre ord langt færre polakker som får jobbe her. Minstelønnen fungerer bare som et hinder for fri konkurranse om arbeidskraft og dermed opprettholdelse av de økonomiske skillene.

 

Jeg tenker ikke bare på billig mat. Jeg tenker også på dyr og god kvalitetsmat fra utlandet. Parmaskinke er ett eksempel. I går fikk jeg importert en spesiell parmesanost til 320 kr/kg via en italiensk kamerat. Slik ost får man ikke tak i i Norge. Mye på grunn av at den sikkert ville kostet 6-700 kr/kg om butikkene skulle betalt den gjennom den skyhøye tollmuren.

 

Jeg synes ikke det er egoistisk å konkurranseutsette Norsk arbeidskraft, inkludert meg selv. Jeg tjener godt nå, men har ikke noe i mot mer rettferdighet i verden. Selv om det innebærer en vesentlig lavere lønn, med dertil hørende lavere matvarepriser osv som følger av en sunn konkurransesituasjon på kryss av grensene.

Lenke til kommentar
Takket være slike som deg så har antall gårdsbruk her til lands i de siste årene blitt redusert med omtrent 1/3 og stadig flere flytter til byene.

Hva så? Legg ned flere! De koster enorme summer. Mine penger går med til å betale dette tullet.

 

Tror du det er lett å drive gårdsbruk?

Hvis det er så vanskelig, så får de gi seg da.

 

Jeg synes forresten ingen har svart godt nok på denne enda:

 

Hvorfor skal bøndene få en annen behandling enn meg? Hvorfor blir du ikke frustrert over alle oss andre som må levere for å få lønn? Hvor skal bare bøndene lulles inn i en romantisk forestilling om at man ikke trenger å lage gode varer for å beholde jobben?

 

Når du kjøper en bil, kjøper du en til 500.000 som er laget i Sverige, eller en til 250.000 som er laget i et lavkostland? Når du kjøper en PC, unngår du komponenter som er laget i lavkostland? Hvis du overhodet ser på prisen når du kjøper ting så er du selv like skyldig i "profitt-tenkning" som alle andre. Og det er da helt naturlig. Hvorfor skal man ikke vurdere om varen er verdt prisen som står på lappen?

7905696[/snapback]

Lenke til kommentar
Takket være slike som deg så har antall gårdsbruk her til lands i de siste årene blitt redusert med omtrent 1/3 og stadig flere flytter til byene.
Det tyder på at norsk gårdsbruk har klart å modernisere seg de siste årene, noe som er en bra ting. En må nemlig modernisere seg for å tjene penger. Antall årsverk har gått ned, mens produksjonen har gått opp. :thumbup:
Lenke til kommentar

@Pricks: det er langt fra bøndene som får slik "sær behandlig". det at du og jeg i det hele tatt kan ha et håp om jobb er jo fordi vi lukker oss inne og værner om arbeidsplassene våre.

 

Jeg forstår skeptismen rundt slik oppførsel, men jeg tror det er sunt inntill et visst nivå. Det kan være bøndene begynner å nære seg dette nivået, men jeg føler de ikke er der ennå..

 

@simen1: hvis man ønsker mer rettferdighet og likhet, er ikke latterlig billige produkter til nordmenn veien å gå... Da bør man heller begynne i andre enden: senk lønna, hev renter, senk rettighetene til fagforbundene drastisk, slik at normale ansatte slutter å kreve så forbanne mye for den lusejobben de gjør...

Med minre lønn vil også prisene kuttes, men det er nødt til å gjøres i den rekkefølgen. Og har man en smule realistisk syn, forstår man at en slik omlegging blir mildt sagt vanskelig å utføre!

Lenke til kommentar
@Pricks: det er langt fra bøndene som får slik "sær behandlig". det at du og jeg i det hele tatt kan ha et håp om jobb er jo fordi vi lukker oss inne og værner om arbeidsplassene våre.

Det er jo ikke sånn at arbeidsplassene fordufter hvis ikke nordmenn har konkurransedyktig arbeidskraft mot polakkene. Vi må bare justere oss i takt med lønnsnivået så får vi jobb like lett som polakkene.

 

Jeg forstår skeptismen rundt slik oppførsel, men jeg tror det er sunt inntill et visst nivå. Det kan være bøndene begynner å nære seg dette nivået, men jeg føler de ikke er der ennå.

Hva mener du? Hvilken oppførsel er det du refererer til?

 

@simen1: hvis man ønsker mer rettferdighet og likhet, er ikke latterlig billige produkter til nordmenn veien å gå... Da bør man heller begynne i andre enden: senk lønna, hev renter, senk rettighetene til fagforbundene drastisk, slik at normale ansatte slutter å kreve så forbanne mye for den lusejobben de gjør...

Med minre lønn vil også prisene kuttes, men det er nødt til å gjøres i den rekkefølgen. Og har man en smule realistisk syn, forstår man at en slik omlegging blir mildt sagt vanskelig å utføre!

8001853[/snapback]

Du sier det er nødt til å gjøres i den rekkefølgen. Altså starte med å senke lønningene. Det er akkurat det man starter med ved å konkurranseutsette norsk arbeidskraft. Det samme skjer om man trapper ned subsidiene til bøndene jevnt og trutt ned mot null kunstige tilskudd og null tollbarriærer som fører til at bøndene får kunstig høye priser for varene sine.

Lenke til kommentar
jeg mener ikke at polakker er mindre verdt enn andre, overhode ikke. Men jeg synes ikke de skal få lov til å kommer hit å jobbe for 30 kr timen. Derimot ønsker jeg at polakker får skikkelig lønn, altså minst 100 kr timen.

 

Det å utnytte at polakker er fornyød med 30 kr synes jeg er mye værre en hva du beskylder meg for! Og absolutt egoistisk. Alt du tenker på er jo tydeligvis billig mat, tiltross for at vi nordmenn tjener noe vanvittig mye. (i forhold til lønn, er jo mat billig i Norge)

8001652[/snapback]

Siden du poster på www.hardware.no så regner jeg med at du har en PC. Du er sikkert klar over at det var noe som het Norsk Data en gang i tiden.

 

Hvorfor er du ikke en god Nordmann og kjøper dobbelt så dyre, Norske komponenter? Det er jo illojalt å kjøpe noe som helst fra utlandet når du kunne berge Norske arbeidsplasser ved å kjøpe dyrt og dårlig Norsk?

 

Det er populært å trekke fram hvor hardt det er å være bonde, og hvor mange som har funnet et annet yrke. Hva så? Det var sikkert hardt å være webdesigner i 2001. Skulle staten derfor ha betalt halve lønna deres og lagt toll på alle utenlandske webdesignere for å skvise dem ut? Hva er forskjellen?

 

Det er sikkert hardt å være soldat også. Man kan dø av det. Betyr det at vi må gå sammen med Usa i Irak og krige litt for å sysselsette de stakkars soldatene??

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...