Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Så dersom et utenlandsk firma vil tjene oss med sine verkstedtjenster, og leie inn arbeidere fra sitt land til 25kr timen så får de det?.

6977015[/snapback]

Ser ingen grunn til at de ikke skulle kunne det. Sannsynligvis ville de ikke overlevd likevel, det er mer enn prisen som teller når folk velger verksted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, spør folk om de liker at uføre stikker av med så og så mye hvert år.

Eller arbeidsledige?.

6977038[/snapback]

Jeg skjønner ikke sammenlikningen.

 

Uføre er ikke i stand til å arbeide, og trenger hjelp for å overleve.

Arbeidsledige har ingen jobb der og da, og trenger også hjelp for å overleve.

 

Subsidierte bønder er absolutt arbeidsføre, de arbeider jo også meget hardt. Saken er den at hadde mange nok av dem arbeidet med noe annet, hadde Staten fått inntekter istedet for utgifter.

Lenke til kommentar
Nei de vil se kulturlanskap.

6976959[/snapback]

De vil gjerne også se vikingekultur, vikingeskip på gokstad eller wasaskipet i stockholm for den saks skyld, men det betyr ikke at det er samfunnsøkonomisk å holde 70.000 nordmenn i jobb som vikinger i kunstige opprettholdte vikingelandsbyer i hele Norge. Det hadde sikkert vært idyllisk og flott for turistene og turistnæringen, men samfunnsøkonomisk er det neppe selv om de skulle ha symbolske inntekter ved salg av votter, troll og hestesko.

 

Så dersom et utenlandsk firma vil tjene oss med sine verkstedtjenster, og leie inn arbeidere fra sitt land til 25kr timen så får de det?.

6977015[/snapback]

Hvorfor ikke? Har du ikke sympati med mennesker bare fordi de er fra et annet land? Synes du det er riktig at vi skal stenge dem ute fra våre markeder fordi vi ikke vil dele rikdommen vår med dem? Hva tror du polske arbeidere synes om et sånt menneskesyn?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Har du ikke sympati med mennesker bare fordi de er fra et annet land? Synes du det er riktig at vi skal stenge dem ute fra våre markeder fordi vi ikke vil dele rikdommen vår med dem? Hva tror du polska arbeidere synes om et sånt menneskesyn?

 

Menneske syn?.

Hva har du å si om mitt menneske syn?, Vennligst utdyp dette.

 

Det jeg mener er at folk faktisk ikke får lov til å tjene så lite som helst i norge, da kommer arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar
Menneske syn?.

Nei. Menneskesyn.

 

Hva har du å si om mitt menneske syn?, Vennligst utdyp dette.

I stedet for å legge ut feller ved å "svare" med nye spørsmål hadde det vært fint å høre hva du mener om saken. Jeg spør, du svarer, så bytter vi på det.

 

Det jeg mener er at folk faktisk ikke får lov til å tjene så lite som helst i norge, da kommer arbeidstilsynet.

6977108[/snapback]

Det er flott at vi har en slik ordning, men satsene må nok revurderes jevnlig for å ikke hindre næringslivet alt for mye. Hvis lønnskostnadene blir for høye i de mest konkurranseutsatte næringene så flagger de mer og mer ut. Jeg tror det er bedre å sette satsene ganske lavt for å unngå nettopp dette.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg delte det ordet.

Men vi sier vel heller ikke "polska" i norge?.

 

Det jeg mener om saken er at systemet slik det er nå er ganske bra.

Selvfølgelig er ikke alt perfekt.

 

Dersom lønn kunne settes hvor lavt som helst ville vi fått en tydelig underklasse, noe jeg ikke tror noen ville vært tjent med.

 

Men dette hindrer jo også fri konkkuranse på tjenester i norge, da utenlandske firmaer ikke kan lønne sine arbeidere etter sine vanlige satser.

 

Det var dette jeg mente da jeg påpekte at vi i norge betaler for mye for så og si alle tjenester i forhold til hvor billig de "kan" utføres.

 

Derfor toll, subsidier og "minstelønn" for å skape balanse.

Lenke til kommentar
Det jeg mener om saken er at systemet slik det er nå er ganske bra.

Selvfølgelig er ikke alt perfekt.

Vi har et godt samfunn, men det kunne vært enda bedre. Skal vi slå oss til ro med passe bra?

 

Dersom lønn kunne settes hvor lavt som helst ville vi fått en tydelig underklasse, noe jeg ikke tror noen ville vært tjent med.

Lønn _kan_ settes lavt, men hvorfor skulle noen gidde å jobbe for 25,- kr timen, hvis man kan tjene mer et annet sted?

 

Derfor toll, subsidier og "minstelønn" for å skape balanse.

6977252[/snapback]

Nei, det skaper ikke balanse. Det skaper økonomiske klasseskiller mellom land, og ineffektiv bruk av ressursene.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det ingen bransjer der arbeidskraft kan leies inn for 25kr timen (feks) uten at arbeidstilsynet reagerer.

6977264[/snapback]

Det er ingenting som hindrer meg i å ansette deg som personlig tjener for 25,- kr timen. Men sannsynligvis hadde du takket nei. Arbeidstilsynet kunne ikke brydd seg mindre.

Lenke til kommentar
Er det ikke større klasseskille mellom vårt land og andre du er ute etter i det ene øyeblikket,

Nei, vet ikke hvor du har det fra.

 

og i det andre vil du utjevne alt?.

Jeg vil at verdens ressurser skal brukes mest mulig effektivt.

 

Dersom all rikdom fordeles likt, vil vi da få høyere levestandard, 6timers dag etc i norge?.

6977287[/snapback]

6 timers dag er ikke noe objektiv rikdom.

 

Hvis all verdens ressurser ble utnyttet mest mulig effektivt, så hadde alle på jorden utvilsomt hatt det veldig, veldig bra. Dessverre er det mange som tror tollbarrierer og subsidier er veien til frelse, slik at det er vanskelig å realisere en tollfri, grensefri verdenshandel.

Lenke til kommentar

Igjen er det snakk om tarfiffavtaler.. Er det veldig, veldig vanskelig å forstå?

 

Det eksempelet viser jo bare at å leie inn polakker faktisk ikke er så ufattelig lønnsomt, hvis man spiller etter reglene rundt sikkerhet o.l.. Noe som igjen taler for å bygge ned handelsbarrierer.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Tariffnemnda er opprettet med hjemmel i lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av tariffavtaler m.v. Tariffnemnda kan etter krav fra en arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjon fastsette at lønns- og arbeidsvilkår som følger av en tariffavtale skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art som avtalen omfatter, også for utenlandske arbeidstakere og uorganiserte norske arbeidstakere.

 

Er ikke så og si alle deler av arbeidslivet regulert under tariffavtaler?.

Lenke til kommentar
Tariffnemnda er opprettet med hjemmel i lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av tariffavtaler m.v. Tariffnemnda kan etter krav fra en arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjon fastsette at lønns- og arbeidsvilkår som følger av en tariffavtale skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art som avtalen omfatter, også for utenlandske arbeidstakere og uorganiserte norske arbeidstakere.

Allmenngjøringsforskriften bygger på tariffavtaler. Hvis bedriften ikke har noen tariffavtaler, kan jeg umulig tro at de er forpliktet av dem. Derimot hvis bedriften HAR tariffavtaler, så kan de bli bundet til å gi disse vilkårene til alle ansatte.

 

Er ikke så og si alle deler av arbeidslivet regulert under tariffavtaler?.

6977355[/snapback]

Jo, store deler av norsk arbeidsliv reguleres av tariffavtaler. Det er avtaler mellom parter i næringslivet, og ikke mellom Staten og næringslivet. Således vil jeg påstå at tariffavtaler ikke innebærer en offentlig regulering av det norske arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...