Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Godt poeng. Nå kommer riktignok tyskere også for å se urørt natur, flotte fjell og fjorder, men sikkert også for å se idylliske 1800-tallsgårder med budeier, althorn og nymyset brunost.

 

Faktisk er noe av det største problemet i dag gjengroing av landskapet på grunn av storstilt nedleggelse av småbruk. Ergo vil det for den typiske bilturisten bli vanskelig å se noe fra veien i det hele tatt etterhvert som buskaset vokser seg større og større. Jeg merker allerede stor forskjell fra noen år siden til i dag.

 

Ellers så mener jeg selvforsyning sikkerhetspolitisk er et must, vi må ikke havne i en knipe der vår import av mat blir et handelspolitisk pressmiddel fra stormaktene rundt oss. Ideelt sett skulle alt i verden blitt produsert der det er billigst, men det er praktisk umulig på grunn av globale handelsavtaler, og press fra supermaktene.

 

Dessuten er det ikke særlig miljøvennlig å frakte mest mulig rundt på jorda.

 

Etter det jeg har hørt så ble subsidiene til bøndene redusert kraftig fra 1997. En annen ting er at råvareprisene fra bøndene har sunket jevnt de siste årene mens prisen på sluttproduktet har gått opp. Det viser vel at noen i mellom skummer alt for mye av fløten. Rimi hagen og co tjener seg fete, og har med sine meningsfeller gjort bøndene til syndebukker for norske matvarepriser. Lurer på når noen skal kjefte på de som virkerlig har økt prisene.

 

Det er mye verre ting en subsidier i Norge, f.eks salg av offentlig eiendom som strømnett, telenett til private monopoler, samt privatisering av kraftproduksjon der gjenfallsretten nå vil fjernes av høyresiden. Dette er dessuten irreversible handlinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjengroing vil uansett være et problem. Med dagens mengde veitrafikk og hastigheter er det ikke forsvarlig å ha husdyr gående fritt langs veiene.

 

Norge er per i dag ca 30% selvforsynt med mat. Blir det en total boikott av oss så sitter vi i saksa uansett. En annen ting er at nato og FN gjør det ekstremt urealistisk at norge skal havne i en sånn situasjon.

 

Miljø vs. frakt er en annen problemstilling. Åpning av grensene behøver ikke å bety mer frakt. F.eks er det mer logisk å f.eks frakte korn fra Nordfinland til Finnmark enn fra Jæren til Finnmark. Sistnevnte strekning er omtrent like langt som fra Oslo til Sveits. Miljøeffektene av lang frakt kan justeres ved å justere miljøavgifter på frakt. Det er en skatte og avgiftsmodell jeg er sterk tilhenger av, men det blir dessverre en avsporing av denne tråden.

 

Redusert ja, men ikke kraftig (i mine øyne). Det er fortsatt enorme overføringer til landbruket og enorm politisk støtte via importbarriærer som gir økte råvarepriser. Hvis Rimi-Hagen kunne valgt fritt i utlandet uten å tenke på toll så ville nok råvareprisene her hjemme vært ennå lavere. Men jeg er helt enig i det med at mellomleddene skummer fløten mer enn nødvendig. Prosentvis høres avansen sikkert liten ut, men diverse eiendommer viser jo at det summerer seg opp likevel. Det er tross alt kundene som betaler for deres ekstreme rikdom. De pengene kunne godt ha vært delt ut over både kunder og leverandører.

 

Det finnes kanskje værre ting ja, men det betyr vel ikke at vi bør neglisjere de tingene som er mindre ille? Nå har jeg dedikert denne tråden til problemet bønder og statlig sponsing. Andre samfunnsproblemer har vi en hel forumkateogori til rådighet for å diskutere.

Lenke til kommentar
Gjengroing vil uansett være et problem. Med dagens mengde veitrafikk og hastigheter er det ikke forsvarlig å ha husdyr gående fritt langs veiene.

Det er stor forskjell på trafikkmengde i landet, og store områder tåler litt husdyr.

 

Norge er per i dag ca 30% selvforsynt med mat. Blir det en total boikott av oss så sitter vi i saksa uansett. En annen ting er at nato og FN gjør det ekstremt urealistisk at norge skal havne i en sånn situasjon.

Det er et spørsmål om vi skal gjøre det enda verre eller holde det slik det er eller bedre det. Det er iallefall ikke urealistisk at det med verdens befolkningsvekst kan bli knapphet på mat om ikke så alt for lenge, at hele det norske landbruket ligger brakk da hjelper ikke på verdens matvaresituasjon, og ihvertfall ikke for norges befolkning.

 

Redusert ja, men ikke kraftig (i mine øyne). Det er fortsatt enorme overføringer til landbruket og enorm politisk støtte via importbarriærer som gir økte råvarepriser.

Når andre industriland som USA og EU gir enorme subsidier til sine landbruk kan ikke vi ensidig sette ned våre importbarrierer. Da må isåfall subsidiene bort i de andre landene også.

 

Hvis Rimi-Hagen kunne valgt fritt i utlandet uten å tenke på toll så ville nok råvareprisene her hjemme vært ennå lavere.

Etter å ha sett noen priseksempler på hva en bonde får for råvarene sine her i landet, så synest jeg ikke problemet ligger der. Ellers så oppfordrer jeg alle som kan til å handle direkte fra bonden, da får du ting til en langt billigere pris. Litt upraktisk kanskje, men enkelte ting står seg hvis du har en kjølig lagerplass. Dette vil gi en prisgevinst til både bonden og deg selv.

Lenke til kommentar
Når andre industriland som USA og EU gir enorme subsidier til sine landbruk kan ikke vi ensidig sette ned våre importbarrierer. Da må isåfall subsidiene bort i de andre landene også.

6962188[/snapback]

Man kan kanskje løse dette ved å sette tollen i forhold til landets subsidier. Da vil subsidiefrie produksjoner ikke miste ulempen i forhold til subsidierte.

Lenke til kommentar
Gjengroing vil uansett være et problem. Med dagens mengde veitrafikk og hastigheter er det ikke forsvarlig å ha husdyr gående fritt langs veiene.

 

Herregud... synes du forsåvidt har hatt saklige argumenter i denne debatten, men dette var rett og slett idiotisk.

 

Men som andre påpeker, skal man KUN tenke økonomi og profitt så kan man liksågodt selge hele norge. Bra ikke alle her i landet tenker sånn.

Lenke til kommentar

Ja, i praksis er alle jobber beskyttet/subsidiert i Norge.

 

Kom ikke å si at de i polen betaler 700kr+ timen for å ta service på bilen sin?.

 

Hadde ikke alle tjenester vært beskyttet slik kunne utenlandske firmaer kommet inn og kjørt de norske i senk på pris lett.

 

Jeg savner at noen av dere faktisk kommer med noe som vi kan konkkurere med lavkost land på?.

 

Ja vi kan pumpe opp olje, og bygge hydroelektriske kraftverk, men alle kan da ikke sysle med dette?.

Lenke til kommentar
Kom ikke å si at de i polen betaler 700kr+ timen for å ta service på bilen sin?.

Nei, men så tjener de jo tilsvarende mindre enn oss...

 

Jeg savner at noen av dere faktisk kommer med noe som vi kan konkkurere med lavkost land på?.

Ja vi kan pumpe opp olje, og bygge hydroelektriske kraftverk, men alle kan da ikke sysle med dette?.

6976797[/snapback]

Ikke alle HAR olje å pumpe opp. Ikke alle har kompetanse på mikroelektronikk, solcelleteknologi, aluminiumsteknologi, fiskeoppdrett, osv. Hva vi driver med finner du bl.a. her: http://hopey.netfonds.no/kurs.php

Lenke til kommentar
Herregud... synes du forsåvidt har hatt saklige argumenter i denne debatten, men dette var rett og slett idiotisk.

Det var kanskje ikke verdens beste argument men du må gjerne argumentere tilbake i stedet for å gå løs på meg som person.

 

Bare for å utdype det litt mer.: Gjengroing i grisgrente strøk som det ikke ferdes turister er ikke noe problem. Ei heller gjengroing i terrenget langt fra veier. Dermed er det snakk om gjengroingen nært veier. Påkjørsler er et et problem. Jeg vet ikke hvor mange sauer, rein og elger som rapporteres påkjørt hvert år men det er ganske mange. Tog utgjør nok en stor del at påkjørslene men jeg tror det er ganske mange påkjørsler med bil også.

 

Men som andre påpeker, skal man KUN tenke økonomi og profitt så kan man liksågodt selge hele norge. Bra ikke alle her i landet tenker sånn.

6976732[/snapback]

Hvis man kun skal tenke økonomi og profitt vil man ikke legge ned hele Norge, kun de ulønnsomme delene. Dog er det veldig variabelt hva folk legger i ordene økonomi og lønnsomhet. Enkelte, særlig en del økonomer på lavere nivå etter det jeg har inntrykk av, tenker isolert på lønnsomhet i hvert eneste ledd uten tanke på total samfunnsøkonomi.

Lenke til kommentar
Aluminium og annen kraftkrevende industri vil dere jo ha vekk?.

6976885[/snapback]

Ingen som vil "ha det vekk", men de må finne seg i å konkurrere på like vilkår. Hvis bedrifter som bruker aluminium kan kjøpe den billigere fra Tyskland, så kan de øke sin aktivitet, overskudd og skatter til Staten, istedet for at man betaler ulønnsomme bedrifter for å lage den i Norge. Hvis norsk aluminium subsidieres, så er den rett og slett for billig.

Lenke til kommentar

Er det ikke safunnsøkonomisk totalt sett å beholde bønder?.

 

Tenker da på turisme, foredling, leverandører etc og andre næringer tilknyttet....

 

Summa summarium tror jeg faktisk det er økonomi i det.

 

Spesielt turistnæringen er vel voksende, og selv tyskere vil ikke se gjengrodde landskap.

Lenke til kommentar
Jeg savner at noen av dere faktisk kommer med noe som vi kan konkkurere med lavkost land på?.

 

Ja vi kan pumpe opp olje, og bygge hydroelektriske kraftverk, men alle kan da ikke sysle med dette?.

6976797[/snapback]

Ingeniører. Norge har noen av verdens billigste høyt utdannede ingeniører.

 

Når vi har olje og strøm så trenger ikke alle jobbe en gang. Norge tjener fett likevel. Fett nok til å brødfø et helt land og holde verdens mest kostbare helsevesen nesten gratis for folk. Det er slett ikke alle land helsevesnet er offentlig og nesten helt statsfinansiert.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bilverkstedet mitt konkkurerer på like villkår når staten og fagforeninger krever at de som arbeider der skal tjene så og så mye.

 

Dette gjør tjenesten dyrere for meg.

 

Hvorfor ikke leie inn firmaer fra lavkost land for å gjøre dette.

 

Sjønner ikke hvorfor jeg skal betale så mye, når jeg kunne ha fått gjort dette for 1/7 av prisen i dag?.

Lenke til kommentar
Er det ikke safunnsøkonomisk totalt sett å beholde bønder?. Spesielt turistnæringen er vel voksende, og selv tyskere vil ikke se gjengrodde landskap.

6976906[/snapback]

Nei, de kommer vel for å betrakte våre vakre åkre og enger. :roll:

6976914[/snapback]

.. med digre "traktoregg" i plast liggende utover og "pynte" som magotter på et aldrende kadaver.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke bilverkstedet mitt konkkurerer på like villkår når staten og fagforeninger krever at de som arbeider der skal tjene så og så mye.

Staten har ingen satser for minstelønn. Ingen tvinger bilverkstedet til å være med i en bransjeavtale.

 

Hvorfor ikke leie inn firmaer fra lavkost land for å gjøre dette.

Det er massevis av utlendinger som jobber på bilverksteder i Norge allerede..

 

Sjønner ikke hvorfor jeg skal betale så mye, når jeg kunne ha fått gjort dette for 1/7 av prisen i dag?.

6976940[/snapback]

Du får ta deg en tur til Polen med bilen din, og hjelpe økonomien der litt.

Lenke til kommentar
Er det ikke safunnsøkonomisk totalt sett å beholde bønder?. Tenker da på turisme, foredling, leverandører etc og andre næringer tilknyttet.... Summa summarium tror jeg faktisk det er økonomi i det. Spesielt turistnæringen er vel voksende, og selv tyskere vil ikke se gjengrodde landskap.

6976906[/snapback]

Du må gjerne tro det. Selv Senterpartiet sier åpent at det norske landbruket koster samfunnet store summer. Riktignok raskt etterfulgt av påstander om at det norske folk er villige til å betale for et kulturlandskap, støttet av en unersøkelse fra SSB eller Norsk Gallup noen år tilbake. Men spør nordmenn om de vet hva landbruket egentlig koster. Jeg tviler på det er særlig mange som kan svare godt på det. Jeg har ikke sett spørsmålsformuleringen selv men tror den ikke opplyser om kostnaden først slik at folk kan ha et realtistisk bilde av hva det koster før de svarer. Klart folk vil svare ja på spørsmål som "Liker du det Norske kulturlandskapet?" når de ikke vet hva det koster dem. Spør du folk om de liker sjokolade så blir nok svaret som regel ja, men forteller man hele bildet, f.eks at sjokoladen koster 150 kroner per stk og man spør om de synes sjokoladen er verd pengene så vil nok svaret bli et helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...