Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg

Anbefalte innlegg

Det er vist at bønder med større arealer ikke får være på rett sted til rett til og dermed så blir det lavere avlinger. Dessuten så må da de bøndene som har flere 1000 mål ha en rekke ansatte og det er ikke alltid at det da blir så veldig lønnsomt. Til og med da mulig at tilskudd må opprettholdes slik som det er idag.

Dessuten så må man belønne bønder som igangsetter miljøplaner for driften, miljøtiltak og bruker mildere sprøytemidler. Hvis det ikke hadde vært en belønning til dette i form av tilskudd så hadde nok elvene i Norge sett betydelig verre ut enn det de gjør i dag, og ferskvann med kvalitet til å bade uten at du drukner i alger skal du da lete lenge etter...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten så må man belønne bønder som igangsetter miljøplaner for driften, miljøtiltak og bruker mildere sprøytemidler. Hvis det ikke hadde vært en belønning til dette i form av tilskudd så hadde nok elvene i Norge sett betydelig verre ut enn det de gjør i dag, og ferskvann med kvalitet til å bade uten at du drukner i alger skal du da lete lenge etter...

Nesten morsom, man bør subsidiere bøndene for å forurense elvene.

Gi meg penger eller forurenser jeg elva enda mer enn nå!!.

Om man hadde fjernet subsidiene og tollmurene, hadde bøndene forsvunnet og elvene hadde vært mye renere enn idag.

Lenke til kommentar

I 2012 fikk bøndene 900 millioner ekstra i landbruksoppgjøret

Samme år fikk de også X millioner ekstra i skjermingsstøtte (økt toll på ost og kjøtt)

I 2011 fikk bøndene 1400 millioner ekstra i landbruksoppgjøret

I 2011(?) fikk de også Y hundre millioner i et ekstraordinært jordbruksoppgjør

Alt dette på toppen av noen og tjue milliarder de fikk før det. 26 milliarder om jeg husker OECD-tallene rett.

At de nå får en svak tilbakegang på 1 milliard er temmelig udramatisk. De fører bare til at de får fjordårsnivå på støtten og det er temmelig mye penger det også.

Lenke til kommentar

Om man hadde fjernet subsidiene og tollmurene, hadde bøndene forsvunnet og elvene hadde vært mye renere enn idag.

For å oppnå avlinger av en god mengde samt en grov kvalitet så må man bruke kunstgjødsel og sprøytemiddel. Dermed så er det naturlig at elver f eks blir forurenset. Bønder reduserer da f eks mengde med kunstgjødsel og da oppnår de avlingstap og dermed så må staten gi de de pengene da taper ved å bruke f eks mindre kunstgjødsel.

Slik er de i en rekke land. Bla USA, Canada og flere land har slike tilskudd ved å ta vare på miljøet. Så Norge er nok ikke det eneste landet på verdensbasis det er slik. Hadde man fjernet bøndene så hadde man opplevd gjengroing av åkerlandskapet og miljøet ville faktisk bli forverret og en rekke arbeid i skog og utmark er utført av bøndene. Når bøndene forsvinner så har man ingen som kan gjøre dette i f eks utmark og dermed så blir ferdselsårer og andre ting ødelagt.

Dessuten så vil da Norge bli totalt avhengig av andre land og dessuten så ville Norge vert med på å presse kornprisene på verdensbasis opp i været. Dermed ville ikke dette ha vært gunstig for andre land.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vist at bønder med større arealer ikke får være på rett sted til rett til og dermed så blir det lavere avlinger. Dessuten så må da de bøndene som har flere 1000 mål ha en rekke ansatte og det er ikke alltid at det da blir så veldig lønnsomt. Til og med da mulig at tilskudd må opprettholdes slik som det er idag.

Jaha? Hvor er det vist? Og man trenger ikke å være på "flere tusen mål", hva er snittarealet på gårdene i norge i dag? Ca 200 mål? Det er latterlig lite. Jeg kommer fra og er oppvokst på gård i en av norges største landbrukskommuner, og har bare hørt om en eneste gård i hele landet med mer enn 2000 mål innmark, og jeg er jaggu ikke sikker på om det finnes flere.

AtW

Lenke til kommentar

Er det bedre å la jord og beite ligge brakk & ubrukt enn å produsere på jorda?

Burde ikke kostnaden for (høyest mulig) selvforsørgelse på mat, nesten sidestilles med det "spleiselaget" vi også har til et militært forsvar, til politi, til brannvesen, osv? Dvs. har en samfunnsformål som er høyere verdi enn bare å "se på kroner og øre" ?

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å oppnå avlinger av en god mengde samt en grov kvalitet så må man bruke kunstgjødsel og sprøytemiddel. Dermed så er det naturlig at elver f eks blir forurenset. Bønder reduserer da f eks mengde med kunstgjødsel og da oppnår de avlingstap og dermed så må staten gi de de pengene da taper ved å bruke f eks mindre kunstgjødsel.

Bønder burde vel bøtelegges inntil de slutter å forurense eller i det minste inntil Staten tjener grovt på forurensingen, slik som resten?
Lenke til kommentar

Videre så kan man ha mye større gårder, og mye færre bønder.

AtW

Har du tenkt å jobbe der Supermann?

Altså mer areal og besettning å rekke over, med færre hender?

Selv en bygutt som meg skjønner at det ikke henger på greip.

Lenke til kommentar

Korrekt, mere areal og besetning på færre hender. Det er akkurat det vi trenger, er du klar over hvor lite 200 mål er med dagens maskiner? Man høster hele avlingen på under en dag med en moderne skurtrekser.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha? Hvor er det vist? Og man trenger ikke å være på "flere tusen mål", hva er snittarealet på gårdene i norge i dag? Ca 200 mål? Det er latterlig lite. Jeg kommer fra og er oppvokst på gård i en av norges største landbrukskommuner, og har bare hørt om en eneste gård i hele landet med mer enn 2000 mål innmark, og jeg er jaggu ikke sikker på om det finnes flere.

AtW

Grunnen til at det er menge som ikke har mer enn 200 mål er gjerne det at de ikke kan ha mer på grunn av at investeringer ikke holder tilstrekkelig.

Bønder burde vel bøtelegges inntil de slutter å forurense eller i det minste inntil Staten tjener grovt på forurensingen, slik som resten?

Problemet med å bøtelegge bønder er dette at hvis staten skulle gitt bot til alle bønder som brukte gjødsel og andre stoffer til planteproduksjonen så hadde de fleste gårder i Norge gått konkurs. På en annen side så må de gjennomføre KSL dokumentasjon, skrive miljøplaner, lage gjødselplan og en rekke andre ting. Disse tingene reduserer avlingene og øker tid forbruket såpass at man nesten på en måte betaler en bot i form av den tapte avlingen for å verne miljøet.

Endret av BirgerCaC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste av oss må levere mer for mindre (eller leve med lavere levestandard enn de som gjør det). Hvorfor skal ikke bøndene det når alle andre må?

-k

Lenke til kommentar

Den kjøkkenhagen din kan antageligvis brødfø en flttig kinesisk familie, brukt på riktig måte. Så heng i :)

Men skal jeg si opp jobben, pusle med mine 10 tomatplanter (avlinga var bra i år, men frosten kom litt tidlig), 4 jordbærplanter, 2 chiliplanter og 2 agurkplanter, og forvente at du gir meg en anstendig årslønn?

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at det er menge som ikke har mer enn 200 mål er gjerne det at de ikke kan ha mer på grunn av at investeringer ikke holder tilstrekkelig.

Riktig, men en gård av en slik størrelse burde aldri vært drevet i utgangspunktet, støtten gjør det mulig å drive den, støtten bør ned, gården bør tas over av større aktører, enn drivverdig gård bør opp mot 1000 måls størrelse.

AtW

Lenke til kommentar

Riktig, men en gård av en slik størrelse burde aldri vært drevet i utgangspunktet, støtten gjør det mulig å drive den, støtten bør ned, gården bør tas over av større aktører, enn drivverdig gård bør opp mot 1000 måls størrelse.

AtW

I rettferdighetens navn så later det til å ha vært en avvikling av småbruk over flere år. Antall småbønder som driver med melk i hjembygda mi er kraftig redusert (dårlig klima, dårlig jord, uflatt). Denne jorda står i stor grad brakk fordi det er snakk om mange små "klatter" som vanskelig lar seg forene til noen få store, effektive gårder.

Så lenge staten (dvs vi) kan gi et klart signal om at støtten skal ned, så trenger ikke ting å skje over natta. Små-bønder som er i 50-årene kan få lov til å drive slektsgården fram til tidlig pensjon/de er utslitt. Det viktigste er at generasjonen som skal overta gårdene, evt investere i mer industriell jordbruk får forutsigbare betingelser.

Jeg tror forøvrig at det finnes en motreaksjon til alt. Når Norsk landbruk en gang blir nært opp mot så "rasjonalisert" som det lokale forhold tillater, så vil markedet for "håndlaget", "rotnorsk", "økobiohydrodynamisk", "uten innsprøytet saltvann" vokse, som det har gjort i f.eks Danmark. Det vil gi de som har ønske og talent muligheten til å drive et småbruk oppi fjella eller ute på et forblåst skjær så lenge de greier å framstille råvarer som har (faktiske/oppfattede) kvaliteter som gjør at folk vil åpne pengepungen. Men jeg tror at slikt må komme fra private initiativ, i et (noenlunde) fritt marked, ikke via stats-kooperativer...

-k

• Liker 3
Lenke til kommentar

Aldri døm en mann før du har gått en mil i hans sko

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...