Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok meningen at bøndene skal ha pengene våre uansett hva vi kjøper av mat.

( litt i samme stil med tv lisensen)

I stor grad gjør de da også det i form av direkte overføringer. Den eneste forbruker-makten vi har er vel å:

1) Kjøpe mindre mat

2) I større grad kjøpe i Sverige

 

Så kan man spekulere i at dersom de nye tollsatsene er det som skal til for å vippe betydelig mange flere over til å gjøre innkjøpene sine i Sverige et par ganger i mnd så vil det komme krav fra Senterpartiet & Co om at:

1) Grensehandel skal forbys

2) Overføringer til landbruket skal gjøres som direkte overføringer

 

Så ja, du har nok rett, bøndene skal ha sitt, okke som.

 

-k

Lenke til kommentar

Og derfor sier jeg at vi burde diskutere landbrukspolitikken mer. I stedet for hundrevis av debatter om innvandring, som har praktisk talt ingen betydning for noen av oss, burde vi heller diskutere hvordan en stor del av budsjettet, og en større del av landets arbeidere skal brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kommentarer?

Jeg føler at min hunger etter matkunnskap og erfaring blokkeres av enkelte partier. Ostedisken i alle butikkene innen fornuftig kjørelengde er kort og har veldig få andre merker enn Tine. Når jeg leser VG-testen ser jeg at mange av ostene ikke finnes i mine lokale butikker. Det er kanskje ikke så rart at det norske folk kjøper billigmat i fleng når det ikke finnes grobunn for at vanlige folk skal kunne opparbeide seg matkunnskaper. Vi blir mette i magen, men utsultes på materfaringer.

 

Jeg skal ha som nyttårsforsett for 2013 å ta turen over grensa for mathandel minst 4 ganger i året, selv om det økonomisk går langt opp i spinninga med over 2 timer kjøring hver vei. Det skal planlegges hva som skal kjøpes for å utnytte kvotene og plassen i bilen best mulig. Turene gjøres både for den sosiale biten og for matutvalget. En bonus er frihetsfølelsen av å ikke ha noen politisk nisselue tredd ned over hodet, 4 dager i året.

 

Jeg skulle ønske det fantes handle-guider for grensehandel der vi får oversikt over produkter, priser og kvalitetssamenligninger, så jeg kunne hatt handlelista klar.

 

Så kan man spekulere i at dersom de nye tollsatsene er det som skal til for å vippe betydelig mange flere over til å gjøre innkjøpene sine i Sverige et par ganger i mnd så vil det komme krav fra Senterpartiet & Co om at:

1) Grensehandel skal forbys

Apropos det så har vel ikke beløpsgrensene på 3000/6000 kr vært inflasjonsjustert på temmelig mange år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det jeg stusset på i testen var at de utenlandske ostene var betydelig dyrere enn i Sverige. Med kun 27 kr/kg i toll som i dag, så burde det vært en enkel sak å gå under Tine på alt unntatt Norvegia-alternativene. Tydelig at noen tar ut en superprofitt et sted og merkelig at kjedene ikke prøver å gjøre noe med det... Ville vært en smal sak å utkonkurrere Tine på alt annet enn simpel Norvegia.

Endret av eisa01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noensienne hørt om en vitenskaplig gjennomført SMAKSTEST?

Javisst. Vitenskaplige tester av subjektive fenomener er helt grunnleggende innen lyd, smak, syn, psykologi etc. I alle fall så tidlig som 60-tallet så ble det gjort svært seriøse vitenskaplige forsøk for å kartlegge smak. I Norge er kanskje matforsk/Nofima rett sted å begynne.

Lenke til kommentar

Nei, jeg spiser kjøtt! Kan man ikke få lov til å ha meninger uten å ha peer-reviewed kilde på hvorvidt noe smaker godt?

Dere har rett til å mene hva dere vil, men disse meningene kan ikke uten videre brukes som argumentasjon i en debatt. Det du tar opp er en av de vanligste innvendingene mot vårt landbruk: "kvaliteten på råvare X eller Y er ikke god nok - utenlandske varianter er så mye bedre".

 

Vi kan sikkert danse rundt dette og diskutere hvem som skrev hva og hvordan det skal tolkes, men for å komme til en hurtig konklusjon foreslår jeg at du besvarer følgende spørsmål:

 

- mener du at kjøttkvaliteten på norsk fe er så lav at det er et argument for å legge om norsk landbruk?

http://www.dinepenge...eduell/20285787

Blindtest utført av VG.

Er panelet tilstrekkelig kompetent?

VGs panel har sammenlignet noen av ostene som vil bli rammet av de nye og økte tollsatsene med norske alternativer i en blindtest.

De norske ostealternativene i butikkenes kjøledisker viste seg i liten grad å kunne hamle opp med de utenlandske ostene, viser VGs smakstest.

 

Pierre Xavier Chinniah, piemester på «Hello Good Pie», Mathallen.

Magnar Kirknes, VGs kokkeskole

Lena Storm Hanssen, ferskvaresjef ICA Supermarked.

Anders Braathen, kokk på «Smalhans».

Benedicte Eriksen, kokk og butikksjef hos «Gutta på Haugen».

 

Testen er neppe vitenskaplig gjennomført, men som utgangspunkt for en debatt hvor argumentasjonen fra landbrukssida er heller svak så synes jeg den er grei. Kommentarer?

 

 

Nå snakket vi om kvaliteten på kjøtt, og da gjerne litt med tanke ting som går utover smak.

 

Osteduellen du henviste til var merkelig. For den danske Mozarellaen fikk strykkarakter og den franske Emmentaleren fikk ikke akkurat mye skryt. Er ikke poenget ditt at det finnes så mye fantastisk ost der ute som ikke slipper gjennom til oss?

 

Ostesaken har jeg ikke satt meg inn i, men var det ikke slik at hovedsakelig konkurrentene til Norvergia, Jarlsberg og Synnøve Finden skulle få økt toll?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal ha som nyttårsforsett for 2013 å ta turen over grensa for mathandel minst 4 ganger i året, selv om det økonomisk går langt opp i spinninga med over 2 timer kjøring hver vei.

 

 

 

Det spørs hva du kjøper og hva slags stridsvogn du kjører. Normalt sett kan man nesten spare inn 4 timers kjøring på alkoholkjøp alene. Er du i tillegg en av de som røyker så har du bedre muligheter. Matvarene i Sverige imponerer meg svært sjelden. De har langt større anledning til å krydre, fargebehandle og sprøyte inn saltlake i maten sin. Kjøttdeigen i Sverige er rød.

Lenke til kommentar

Etter statens satser så kommer bilturen på litt over tusen kroner. Statens satser er ganske nøkterne anslag for reelle bilkostnader.

 

Jeg hverken røyker eller snuser. Alkohol har jeg ikke større konsum av enn at 4 kvoter i året overstiger konsumet. Men jeg kan jo selvsagt låne bort kvota til noen andre. Jeg drar jo ikke alene.

 

At du ikke blir imponert over svenske matvarer tyder på at du enten handler feil sted eller har sett deg blind på det norske utvalget og føler deg fortapt når du ser andre merker enn Tine, Gilde og Nortura. Klart man finner bacon til 29 kr/kg, men det er ikke den jeg skal ha. Jeg skal over grensa for å kjøpe kvalitetsmat. Mat som er vanskelig å finne i Norge og når man først finner det så er prisene pumpet skyhøye av tollsatsene.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal spekulere litt, og si at globalismen snart vil falle sammen, og at land i framtiden vil lokalisere produskjonen mer, så er jeg glad for at Norge har et ganske bra internt økosystem for mat og drikke. Jeg er heller ikke så glad i tanken på at mye mat vil bli importert og da være mer utsatt for eventuelle virus, bakterier, etc. Hvis transport og da særlig olje i framtiden vil bli mye dyrere, og at import med skip og fly vil minske, så er jeg ikke så lei meg over dårlig valg her. Jeg er helt OK med Tine og Stabburet, og er glad over at jeg i det hele tatt har mat. Vi har jo muligheten til å dra til Sverige/etc om det skulle bli så grusomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er ikke akkurat veldig nøkterne. 39 kroner per mil er ganske heftig. Man klarer ikke å bruke så mye drivstoff per mil med de fleste normale personbiler og ved rolig langkjøring. Vedlikeholdskostnader er fryktelig individuelt, men vi skjønner at det blir igjen en god sum til vedlikehold når drivstoff per mil er trukket fra.

 

Jeg er veldig spent på å lære om hvilke fantastiske produkter som finnes i Sverige.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal spekulere litt, og si at globalismen snart vil falle sammen, og at land i framtiden vil lokalisere produskjonen mer, så er jeg glad for at Norge har et ganske bra internt økosystem for mat og drikke. Jeg er heller ikke så glad i tanken på at mye mat vil bli importert og da være mer utsatt for eventuelle virus, bakterier, etc. Hvis transport og da særlig olje i framtiden vil bli mye dyrere, og at import med skip og fly vil minske, så er jeg ikke så lei meg over dårlig valg her. Jeg er helt OK med Tine og Stabburet, og er glad over at jeg i det hele tatt har mat. Vi har jo muligheten til å dra til Sverige/etc om det skulle bli så grusomt.

 

Du står temmelig ensom om den spekulasjonen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De er ikke akkurat veldig nøkterne. 39 kroner per mil er ganske heftig. Man klarer ikke å bruke så mye drivstoff per mil med de fleste normale personbiler og ved rolig langkjøring. Vedlikeholdskostnader er fryktelig individuelt, men vi skjønner at det blir igjen en god sum til vedlikehold når drivstoff per mil er trukket fra.

Drivstoff er bare en brøkdel av regnskapet. Vedlikehold er så vidt jeg husker en omtrent like stor del av regnskapet som drivstoff, men du glemmer den største utgiftsposten: verditap. En gjennomsnittsbil taper seg fort 20 000 kr i året. Også kommer forsikring, veiavgifter, bomavgifter osv i tillegg.

 

Jeg er veldig spent på å lære om hvilke fantastiske produkter som finnes i Sverige.

Du får ta deg en tur over grensa og se da. Sverige, Danmark, Finland eller andre land.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal spekulere litt, og si at globalismen snart vil falle sammen, og at land i framtiden vil lokalisere produskjonen mer, så er jeg glad for at Norge har et ganske bra internt økosystem for mat og drikke. Jeg er heller ikke så glad i tanken på at mye mat vil bli importert og da være mer utsatt for eventuelle virus, bakterier, etc. Hvis transport og da særlig olje i framtiden vil bli mye dyrere, og at import med skip og fly vil minske, så er jeg ikke så lei meg over dårlig valg her. Jeg er helt OK med Tine og Stabburet, og er glad over at jeg i det hele tatt har mat. Vi har jo muligheten til å dra til Sverige/etc om det skulle bli så grusomt.

Hvorfor i all verden skulle globaliseringen plitselig snu på femøringen og bryte sammen?

 

Oljeprisen vil nok stige fremover men ikke så mye at import og eksport av varer faller dramatisk. Det vil nok heller forskyve transportmengden fra luft til land og fra land til sjø. Skiping er mye mer drivstoffeffektivt enn flyfrakt og bilfrakt. Backup-planen din med svenskehandel vil nok også bli mindre aktuell med økende drivstoffpris fordi skiping gir langt lavere drivstofftkostnader per kg fraktet vare enn det en privat biltur til Sverige gir. Vær sikker på at selv politikerne skjønner at tollmurene må rives hvis befolkningen står i fare for å sulte. Sagt på en annen måte: hvis drivstoff blir mye dyrere i framtida så vil det bli mindre lønnsomt for deg å handle i Sverige. Spredt matproduksjon på småbruk i et grisgrendt land nær nordpolen er ikke akkurat kjent for å være drivstoffgjerrig. Økte drivstoffpriser vil bare gjøre det ennå mer fordelaktig å importere mat fordi mat i utlandet produseres mer drivstoffvennlig (store bruk, kort vei fra matprodusentene). Skiping er som sagt også en energieffektiv transportmåte.

 

Når det kommer til matsikkerhet så er det en betydelig systemsvikt i Norge på grunn av monopoltankegangen som fortsatt henger igjen, samt at vi er et lite land med ustabilt klima. Jeg håper ikke du blir overrasket hvis jeg sier at betydelige deler av norsk matproduksjon rammes stort sett hvert år av ulike klimatiske kriser. I år var det flom i Troms og mye regn og råte på østlandet. Andre år har det vært korn på sørvestlandet, poteter i trøndelag eller andre deler som har lidd. Norge er ikke større enn at klimaet gir store svingninger i produksjonen. Handler man globalt får man en kraftig utjevning av lokale klimatiske kriser. Internasjonal handel er en kraftig bidragsyter til stabil matforsyning.

 

Norge produserer omtrent 40% av de landbruksvarene som konsumerer her i landet. Vi har fisk nok til å fø ca 12 millioner mennesker. I landbrukets kunstige skrekkscenario, 3. verdenskrig med verdensomspennende blokkade av Norge, vil vi måtte spise temmelig mye mer fisk enn i dag. Hvis vi vil ha et mer variert kosthold i et sånt scenarie bør vi bygge opp og sikre den internasjonale mathandelen der vi er eksportører av fisk og importører av landbruksmat. Og ikke minst: oppføre oss verdig ovenfor våre handelspartnere. Ikke øke idiotiske ostetollbarriærer eller blokkere de fra smørmarkedet.

 

_______

 

Hvis du ikke vil ha import av biler, elektronikk, byggevarer, mat og andre ting og samtidig veldig store økonomiske transportbarriærer mot utlandet så kan du få det, flytt til Bjørnøya eller Jan Mayen. Der får du i hvert fall god tid til å tenke over konsekvensene av ideologien din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...