Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Resultatet er at det norske folk har vent seg til å godta lavprisprodukter - til skyhøy pris.

Du er her borti noe interessant også helt generelt.

 

Altså Nordmenn anses som rike i internasjonal sammenheng, men på meg hvirker det som om nordmenn kun er "rike" når de er på ferie i utlandet.

 

Nordmenn spiser dårlig mat, har ikke råd til mer enn det som anses som fattigmansbil, bor trangt, etc, etc?

 

På meg virker det ikke som folk I Norge er spesielt rike, dog man ser jo at Staten har mye penger å bruke på flyplasser, operaer, bevare skog i Brasil, etc.

 

Så for meg er det en merkelig blanding av rik stat og fattigt folk som slår meg hver gang jeg er innom. ;)

Lenke til kommentar

Vi kan snakke negativt om Gilde så mye vi vil, men det faktiske problemet er enkelt og greit Norsk Rødt Fe. Medium på to ting, god på ingenting. Norsk svinekjøtt og lammekjøtt er langt bedre.

 

Kva er det du reknar NRF for å vere medium på?

 

NRF-kyrne er blant verda sine friskaste kyr, og dei er mykje rolegare og meir omgjengelige enn dei kyrne vi hadde før avlsarbeidet starta. Det at NRF-kyrne i dag har dei eigenskapane som dei har, er fordi bøndene har sjølv plukka dei ut over dei siste 50 åra.

 

- Da Limousin kom til Norge, var de ansett for å ha et friskt lynne. De hadde et sterkt flokkinstinkt og et sterkt morsinstinkt. Men jeg opplever at det er gjort et bra arbeid, og at de er roligere nå. Og folk som var bønder på 1960-70-tallet sier at lynnet til NRF-kyrne har blitt mye bedre nå, forteller han.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det spelar ei rolle for bøndene. Eg trur at i alle situasjonar der bønder har moglegheit til å velje eigenskapar hos kyrne, vil dei føretrekkje eit rolegare lynne og betre helse enn dei ekstra kronene dei kunne tene på at kjøtet smakar annleis. At du ikkje likar NRF får no vere så, men ein skal vete at det prinsipielle årsaker til at dei er slik dei er.

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte som har et litt vel romantisert bilde av det å være bonde...

Å være bonde BØR bety å levere et produkt til markedet som markedet vil ha til rett pris. Punktum.

Greit at mange har lyst til å gjøre andre ting, og det skal de selvsagt få lov til, men da på egen regning.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett "Debatten" om bønder og landbruk på NRK nett-TV. Det er skuffende å se hvor dårlige så profilerte mennesker er til å diskutere. Derfor har jeg en liten oppfordring til dere. Vi kan jo begynne med de som postet på den siste siden (182): kom med kilder eller i det minste sannsynliggjør at det dere skriver er korrekt!

 

Simen1 konstaterer at Gilde ikke er luksusvarer og at slike varer sjelden importeres pga. tollmurene. Hva slags kvalitetsskala opererer han med, og har vi noen oversikt om hvor mye luksusvarer som importeres og hvorfor?

 

Skatteflyktning påstår at nordmenn spiser dårlig mat. Javel? Takk for fyldig informasjon, Herr Dr. Ernæringsfysiolog Skatteflyktning.

 

Shruggie mener å vite noe om kvaliteten på kjøtt, og jeg undres på hvor han tar dette fra. Samme doktorgrad som Skatteflyktning? Eller er han mesterkokk?

 

Covah nevner noen "andre ting" som bøndene tydeligvis driver med - hva siktes det til mon tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg spiser kjøtt! Kan man ikke få lov til å ha meninger uten å ha peer-reviewed kilde på hvorvidt noe smaker godt?

 

Dere har rett til å mene hva dere vil, men disse meningene kan ikke uten videre brukes som argumentasjon i en debatt. Det du tar opp er en av de vanligste innvendingene mot vårt landbruk: "kvaliteten på råvare X eller Y er ikke god nok - utenlandske varianter er så mye bedre".

 

Vi kan sikkert danse rundt dette og diskutere hvem som skrev hva og hvordan det skal tolkes, men for å komme til en hurtig konklusjon foreslår jeg at du besvarer følgende spørsmål:

 

- mener du at kjøttkvaliteten på norsk fe er så lav at det er et argument for å legge om norsk landbruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg spiser kjøtt! Kan man ikke få lov til å ha meninger uten å ha peer-reviewed kilde på hvorvidt noe smaker godt?

Det bør jo i og for seg være mulig å objektivt sammenlikne marmoreringen på entrecôte fra Gilde forskjellige importerte, men det får heller noen andre ta seg av. :p Inntil da gjør jeg som deg, og lar min egen (og kjøttekspertens i huset: samboeren) mening og erfaring telle som gyldige argumenter for min del.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg spiser kjøtt! Kan man ikke få lov til å ha meninger uten å ha peer-reviewed kilde på hvorvidt noe smaker godt?

Dere har rett til å mene hva dere vil, men disse meningene kan ikke uten videre brukes som argumentasjon i en debatt. Det du tar opp er en av de vanligste innvendingene mot vårt landbruk: "kvaliteten på råvare X eller Y er ikke god nok - utenlandske varianter er så mye bedre".

 

Vi kan sikkert danse rundt dette og diskutere hvem som skrev hva og hvordan det skal tolkes, men for å komme til en hurtig konklusjon foreslår jeg at du besvarer følgende spørsmål:

 

- mener du at kjøttkvaliteten på norsk fe er så lav at det er et argument for å legge om norsk landbruk?

http://www.dinepenge...eduell/20285787

Blindtest utført av VG.

Er panelet tilstrekkelig kompetent?

VGs panel har sammenlignet noen av ostene som vil bli rammet av de nye og økte tollsatsene med norske alternativer i en blindtest.

De norske ostealternativene i butikkenes kjøledisker viste seg i liten grad å kunne hamle opp med de utenlandske ostene, viser VGs smakstest.

 

Pierre Xavier Chinniah, piemester på «Hello Good Pie», Mathallen.

Magnar Kirknes, VGs kokkeskole

Lena Storm Hanssen, ferskvaresjef ICA Supermarked.

Anders Braathen, kokk på «Smalhans».

Benedicte Eriksen, kokk og butikksjef hos «Gutta på Haugen».

 

Testen er neppe vitenskaplig gjennomført, men som utgangspunkt for en debatt hvor argumentasjonen fra landbrukssida er heller svak så synes jeg den er grei. Kommentarer?

 

 

 

Dersom man virkelig tror at det er mulig å være best på alt av mat i et lite land med begrensede tradisjoner og naturgitte forutsetninger for matproduksjon så er man mer optimistisk på Norges vegne enn hva jeg er. Hvis man i tillegg tror at det å "lukke grensene" for utenlandsk konkuranse vil gjøre Norske produkter _bedre_ og _mer konkuransedyktige_ så har man kanskje tredd nisselua (parti-lua?) litt vel godt ned over øre og øyne. Norge har helt klart _noen_ tradisjoner å være stolte av (som vi i alt for liten grad praktiserer i dag), og _noen_ produkter og produsenter som lager virkelig gode matprodukter. Jeg bruker mye tid og penger på å lage god mat, og mitt subjektive inntrykk er at for store deler av matvareutvalget så er kvaliteten i Norge på det jevne, utvalget elendig, og prisene på lik linje med det beste av det beste i Frankrike, Italia, eller et annet land med helt annen fokus på matkvalitet enn oss. Gå på "supern på hjørnet" i en middels stor øst-europeisk by, og du finner et utvalg av fersk ost og spekemat som du må på Jakobs eller spesial-butikker for å finne i Norge. Og det i land som har betydelig lavere levestandard enn oss...

 

Man kan finne god mat på "bondens marked", på nisje-forrteninger for ost og spekemat, og om man plukker sopp og bær selv, jakter vilt selv etc. Men det har fint lite å gjøre med dagligvare-monopolet som blir tredd ned over hodet på oss enten vi vil eller ikke: et fåtall dagligvarekjeder kjøper foredlete råvarer fra Nortura som kjøper råvarer fra Norske produsenter. Alle som ønsker å gå utenom den rød-grønne sanksjonerte "blå-hvit" kvaliteten skal straffes med tollmurer, import restriksjoner etc. "Åja, skal du liksom være bedre enn oss andre og like noe annet enn Norvegia?? Det skal koste deg dyrt...".

 

Spørsmålet er kanskje ikke hvorvidt Gildes spekeskinke objektivt sett er "bedre" eller "dårligere" enn Iberico, men hvorfor Norske bønder er så livredde for at noen av oss skal få smaken på noe annet enn deres produkter at de for enhver pris må unngå at andre enn de velbeslåtte får smake på noe som er lagd utenfor landets grenser?

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gilde er åpenbart ikke luksusvarer, selv om det prises sånn. Luksusvarer importeres sjeldent siden tollmurene er helt vanvittige. Resultatet er at det norske folk har vent seg til å godta lavprisprodukter - til skyhøy pris.

Jeg har sammenlignet Gildes St Kristina til rundt 800,- per kg med Parma og Serrano til rundt 600,- per kg (etter betydelige toll-påslag). Jeg prøvde samme sammenligning på familiemedlemmer.

 

Utfallet av testen var at jeg ikke kjøper St Kristina lengre, uavhengig av hva media-folk og synsere måtte mene.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Men det spelar ei rolle for bøndene. Eg trur at i alle situasjonar der bønder har moglegheit til å velje eigenskapar hos kyrne, vil dei føretrekkje eit rolegare lynne og betre helse enn dei ekstra kronene dei kunne tene på at kjøtet smakar annleis. At du ikkje likar NRF får no vere så, men ein skal vete at det prinsipielle årsaker til at dei er slik dei er.

På jernverket i Mo i Rana hadde de verdens beste delelager. En drøss av ansatte hadde som jobb å katalogisere alle deler. Gi dem individuelle nummer. Fylle inn store ringpermer. Generere masse papir. Problemet var bare at andre "fikk jobben gjort" med langt færre ansatte.

 

Moralen: når jobben din ikke avhenger av fornøyde kunder så blir man opptatt av helt andre ting enn fornøyde kunder. Jeg er absolutt for (inter-)nasjonale krav til dyrevelferd, men innenfor et slikt regime vil jeg ha størst mulig konkuranse på pris og kvalitet. Det er godt mulig at øko-bio-dynamisk drift hvor kyrne får høre Mozart før leggetid er ting som mange forbrukere er villig til å betale mer-kostnaden for. I såfall trenger vi ikke at staten eller andre griper inn, det vil være en sak mellom de bøndene og de kundene.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...