Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor kan ikke bøndene Norge lage oster som folket ønsker ?

De skal i stedet "påtvinge" oss dem man ikke har lyst på .

 

De gjør dessverre det. Smaksløst søppel som norvegia er vel fortsatt norges mest populære ost. En stor del av norges befolkning foretrekker smaksløse produkter.

 

Forøvrig finnes det også mindre produsenter av oster av høy kvalitet i Norge. De blir dessverre stort sett holdt utenfor de store kjedene da de ikke nødvendigvis kan levere i store nok mengder og fordi kundene i altfor stor grad holder seg til det kjente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nå er det slik at jeg ikke spiser noe særlig med ost.

Norvegi er da ikke helt smaksløs , men jeg regner med at når du sammenligner de med andre oster så blir de som smakløse å være

 

Andre oster høre man knapt om og som oftest bare de som er produsert lokalt

 

Nå har nok også prisen en del å gjøre om folk er villig til kjøpe dem

oster til 100 kr/kg eller mere er det ikke alle som har råd til , ihvertfall ikke til hverdags

Lenke til kommentar

De gjør dessverre det. Smaksløst søppel som norvegia er vel fortsatt norges mest populære ost. En stor del av norges befolkning foretrekker smaksløse produkter.

Dette er grunnet at det er så lite alternativ.

 

Man kan jo bare begynne å se etter denne logoen blant meieriprodukter, og spørre seg hvorfor det er lite kvalitetsprodukter: tine-logo.gif

Lenke til kommentar

De gjør dessverre det. Smaksløst søppel som norvegia er vel fortsatt norges mest populære ost. En stor del av norges befolkning foretrekker smaksløse produkter.

Dette er grunnet at det er så lite alternativ.

 

Man kan jo bare begynne å se etter denne logoen blant meieriprodukter, og spørre seg hvorfor det er lite kvalitetsprodukter: tine-logo.gif

 

Det er mange alternativ for de som vil prøve noe annet, men det koster nok noen kroner mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norvegi er da ikke helt smaksløs

En god sammenligning er at papp heller ikke er helt smakløst. Personlig kjøper jeg som regel oster med mye smak. En smaksrik ost på 300 gram gir meg mer matglede enn en smaksfattig ost på 1 kg. Det gjør at jeg også er villig til å betale mer for en smaksrik 300 grams ost enn en smaksfattig på 1 kg. Men jeg kjøper smaksfattige oster også. De rasper jeg og fryser. Bruksområde: fyllmasse og konsistensjustering til middagsretter som allerede er smaksrike.

 

Uansett, jeg liker svært dårlig at myndighetene skal diktere hvilke oster jeg skal kjøpe og ikke kjøpe gjennom et konkurransefiendtlig avgiftsregime. Derfor passer jeg på å handle i utlandet når jeg har mulighet. Fremover vil jeg vurdere å samle sammen en lite gjeng for å ta sosiale handleturer over grensa, selv om den økonomiske gevinsten sikkert går bort i drivstoff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får jo en fin tur , i det minste

 

Spørmålet er jo hvorfor de gjør dette.

Jeg regner med at det har med at man skal ha nok penger til inntektene for bøndene .

Da har man vel ikke nok resurser til at bøndene klarer dette på egen hand ?

 

Det er vel Jarlsberg som skal være den smaksrike osten heretter ?

ikke at jeg tror så mye på det

 

Nå kan man jo velge Sinøve Finden i stedet for Tine.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

ikke at jeg tror at det finnes dem med mye mere smak

 

Her er det vel falt ut et ikke? Det finnes veldig mange oster med mer smak enn Jarlsberg.

Hvorfor? Fordi vi har veldig mye korrupsjon i vår regjering, på akkurat disse punktene. Det er ikke verre.

 

Politikk er å veie interesser mot hverandre og i dette tilfellet har de rødgrønne valgt å prioritere en særinteresse, men å kalle det korrupsjon blir feil. Det er bare politikk. Liker man det ikke får man stemme på noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du får jo en fin tur , i det minste

Ja, halve morroa er jo å ha det sosialt på tur. Den andre halve morroa er å få et bedre utvalg og bedre priser.

 

Spørmålet er jo hvorfor de gjør dette. Jeg regner med at det har med at man skal ha nok penger til inntektene for bøndene . Da har man vel ikke nok resurser til at bøndene klarer dette på egen hand ?

Uten økte målpriser så gavner dette bare Tine og Gilde-konsernene og ikke bøndene. Derfor vil bondelaget/Sp følge opp dette med krav om økte målpriser. Tine og Gilde er mektigere enn bøndene som eier dem, så de får nok en større andel av prisøkningen enn bøndene får.

 

Det er vel Jarlsberg som skal være den smaksrike osten heretter ? ikke at jeg tror så mye på det Nå kan man jo velge Sinøve Finden i stedet for Tine.

Joda, Jarlsborgen er god, men det gir en ekkel bismak at det står Tine på den. Sist jeg var i en vanlig stor kjede-dagligvarebutikk i Italia var det anslagsvis 100-200 ulike ostesorter fordelt på ~50 produsenter å velge mellom. I tilsvarende vanlige norske kjedebutikker har vi 20-40 oster fordelt på ~5 produsenter, der en av de har 80% av ostesortene.

Lenke til kommentar

Da må jeg spørre om det er noe galt med folket siden så mange ikke ønsker de norsk produserte ostene og vil heller ty til de fra utlandet.

Hvorfor slutter du at det må være noe galt med det Norske folket, og ikke med de Norske ostene?

 

nå er det slik at jeg ikke spiser noe særlig med ost.

Norvegi er da ikke helt smaksløs

Det er helt fair at du spiser lite ost og er lite opptatt av ost. Man kan kanskje håpe at du er i stand til å se ut over deg selv og dine preferanser, og forstå at andre har sine preferanser. Selv om du synes at Fransk ost til 250,- lukter vondt eller er jåleri, synes du at det er greit at de som liker slik ost skal måtte betale enda mer?

 

Nå har nok også prisen en del å gjøre om folk er villig til kjøpe dem

oster til 100 kr/kg eller mere er det ikke alle som har råd til , ihvertfall ikke til hverdags

Og spennende oster er dyrere i Norge enn de fleste steder i verden, og blir dyrere med de foreslåtte toll-endringene. Stem Sp for å være sikker på at mange ikke skal få råd til spennende ost...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er vel Jarlsberg som skal være den smaksrike osten heretter ?

ikke at jeg tror så mye på det

 

Nå kan man jo velge Sinøve Finden i stedet for Tine.

 

Jarlsberg er ikke stort bedre enn norvegia, men den smaker da ihvertfall litt.

 

Synnøve finden forsøker bare å være like kjedelige som Norvegia uten å ha de svært konservative norske forbrukerne i ryggen. Derfor taper de penger, og det er vel ganske sannsynlig at synnøve forsvinner om ikke så veldig lenge.

 

Ja, stem på et stortingsparti basert på din ostesmak. Og så kan du kjøpe hus basert på fargen på tapeten på loftet og bil basert på hvor kul nøkkelringen du får med er.

 

Foruten Høyre og Ap representerer vel de fleste norske politiske partier først og fremst særinteresser. Hvorfor ikke stemme på ostepartiet når man kan stemme på bondepartiet?

Lenke til kommentar

Hvorfor slutter du at det må være noe galt med det Norske folket, og ikke med de Norske ostene?

 

For det hørtes ut som om folket ville heller kjøpe dyre utenlandske oster en de som blir produsert her i landet

siden det liksom ikke er noe galt med de norske ostene . de mangler bare smak så må det da vær noe galt med holdningen eller økonomien til de som ønsker å kjøpe smaksrike oster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...