Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Mens vi først er i gang synes jeg at Aiven moraliserer det ut i stråmannsteoritorie.

 

Jasså, hva er stråmannsteori? :dremel:

 

 

Men igjen, vis historien viser noe, så er det fullt mulig for regjeringer å gi faen i like stor grad som investorene.

 

Sant nok. Men en regjering som ikke gjør jobben sin, kan kastes. En investor som lar et helt land sulte, blir sittende lengere enn ellers, da dette er gjort han enda rikere.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et fritt marked vil du ha veldig mange flere inanskriser. Grunnen til at bolig/låmekrakket i USA ble en (global) finanskrise, skyldes all "veddingen" som er tillatt i USA, gjennom ulike anvittge "spare"produkter uten noen reell verdi i bunnen, som man like vel kan kjøpe/selge/shorte (les: vedde på.). Det var en grunn til at det ble forbudt etter depresjonen på 30-tallet - det fører til finanskriser.

 

Det stemmer vel ikke helt.

Den amerikanske staten, via Fannie Mae (Federal National Mortgage Association) og Freddie Mac (Federal Home Loan Mortgage Corporation) gav ut en rekke huslån til kunder som ikke kunne betjene lånene. Da ballen begynte å rulle i slutten av 2006, ble en rekke av disse lånene solgt vidre til andre finansinstitisjoner i et forsøk på å redde stumpene, noe som ikke gikk så veldig bra.

 

Så GRUNNEN til at dette skjedde var altså at den amerikanske staten forsøkte å få flere til å ha mulighet til å eie sin egen bolig, sponset av statlig lån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et fritt marked vil du ha veldig mange flere inanskriser. Grunnen til at bolig/låmekrakket i USA ble en (global) finanskrise, skyldes all "veddingen" som er tillatt i USA, gjennom ulike anvittge "spare"produkter uten noen reell verdi i bunnen, som man like vel kan kjøpe/selge/shorte (les: vedde på.). Det var en grunn til at det ble forbudt etter depresjonen på 30-tallet - det fører til finanskriser.

 

Det stemmer vel ikke helt.

Den amerikanske staten, via Fannie Mae (Federal National Mortgage Association) og Freddie Mac (Federal Home Loan Mortgage Corporation) gav ut en rekke huslån til kunder som ikke kunne betjene lånene. Da ballen begynte å rulle i slutten av 2006, ble en rekke av disse lånene solgt vidre til andre finansinstitisjoner i et forsøk på å redde stumpene, noe som ikke gikk så veldig bra.

 

Så GRUNNEN til at dette skjedde var altså at den amerikanske staten forsøkte å få flere til å ha mulighet til å eie sin egen bolig, sponset av statlig lån.

 

For noe sprøyt. Den amerikanske staten har ikke noe påvirkning på disse bankenes avgjørelser. Ja, den gir dem mye penger, når de feiler, annet gjør den ikke.

 

Disse lånene ble gitt ut, fordi bankene har funnet nye måter å tjene penger på, selv om lånene ikke betales (ren gambling). Dette resulterte i en boble av fiktive verdier, som altså sprakk under finanskrisen.

 

Årsaken til krisen er en altfor deregulert finanssektor. Desverre er amerikanske myndigheter så korrupte, at de bidrar til å opprettholde systemet.

 

Jeg må innrømme at i det fiktive scenarioet med et USA uten stat, ville landet nok taklet krisen bedre, da disse bankene ville gått konkurs, slik de burde. Samtidig ser man at der det er så mye penger som det er i amerikanske banker, oppstår det automatisk statslignende maktstrukturer uansett. Ble staten nedlagt i morgen, ville bankene lagd seg en ny i overimorgen. Tanken er derfor et luftslott på linje med mye annen politisk teori og ikke spesielt nyttig for å løse problemer i den virkelige verden.

 

Hovedproblemet er at pengesystemet er tatt som gissel av et bankvesen som har som jobb å berike seg selv. Uten lover og reguleringer kan de bruke systemet til gambling som gir dem astronomiske gevinster. Dette går til syvende og sist utover alle som bruker penger, dvs. alle.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så GRUNNEN til at dette skjedde var altså at den amerikanske staten forsøkte å få flere til å ha mulighet til å eie sin egen bolig, sponset av statlig lån.

Ja, det er grunnen til boligboblen. Men det er, som nevnt, ikke grunnen til den globale finanskrisen. Det er det de kreativt markedsførte "spareproduktene" som var.
Lenke til kommentar

http://www.hegnar.no...ticle705258.ece

Den rødgrønne regjeringen har besluttet å styrke tollvernet for flere landbruksvarer og erstatter kronetoll med prosenttoll.

 

Endringene trer i kraft 1. januar 2013 og vil styrke importvernet for biffilet, lammekjøtt og faste oster, skriver Nationen.

EU åtvarar Noreg mot å auke tollvernet på mat - I dette brevet til regjeringa truar EU med motreaksjonar dersom importvernet for landbruksvarer vert skjerpa.

http://www.nationen.no/2012/06/05/norsk_mat/eu/import/toll/matimport/7476101/

 

Danmark signaliserer auka tollpress - Danmark truar med å gjere norsk toll på planten hortensia til ei EU-sak.

http://www.nationen.no/2012/08/31/politikk/tollvern/import/landbrukspolitikk/importvern/7629075/

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Meh, de har elendig kjøtt i Sverige, og jeg er ikke imponert over osten.

Jeg har "harryhandlet" svært få ganger, men jeg vurderer nå å begynne å praktisere månedlige turer som mange av mine venner har gjort lenge. Billigst mulig bacon og kyllingfilet interesserer meg lite (billig dårlig bacon med røykaroma og 50% vanngehalt er kjipt uansett om det er produsert i Norge eller Sverige), men jeg registrerer at andebrystet jeg kjøpte over grensen smakte bedre og var billigere enn tilsvarende vare kjøpt i Norge.

 

Kjøtt av samme type fra Botswana eller Argentina eller New Zealand er selvsagt samme vare om du kjøper det i frysedisken i Norge eller Sverige - bare prisen skiller.

 

Jeg går ut ifra at utvalget av oster generelt er bredere (og bedre) i Sverige enn i Norge (Norge har jevnt over dårligere utvalg innen ost enn alle andre land jeg har kunnet sammenligne med) med mindre man bare spiser brunost og Norvegia. Hvorvidt kjøpesenter rett over grensen som frir til Norske avgiftsflyktninger har samme utvalg som den lille franske ostebutikken, Jacobs eller CC-vest eller tilsvarende butikker i Stockholm er noe jeg kanskje kan kommentere om noen måneder.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

hvorfor kan ikke bøndene Norge lage oster som folket ønsker ?

De skal i stedet "påtvinge" oss dem man ikke har lyst på .

Hvorfor kan ikke Norske radioprodusenter lage de radioene som folket ønsker? Hvorfor "må" vi importere radio og mange andre produkter? Noen roper veldig høyt om beskyttelse av Norsk landbruk ved frivillighet eller tvang, jeg har vanskelig for å se for meg at de samme konsekvent bruker Radionette radio, eller at de er villige til å redusere sin levestandard for å holde på arbeidsplasser i Norsk industri?

 

Norge er et lite land i verden, og vi har ikke kapital, hjerner, råvarer, flaks etc til å lage like gode produkter som verdens beste innenfor absolutt alle varegrupper. I noen få kategorier kan vi være verdens beste, i de fleste kan vi være midt på treet, og i noen få kan vi være klassens slubbert. Veldig lite tyder på at man blir verdensmester av å forskåne seg fra utenlandsk konkuranse og trekke nisselua godt ned...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...