Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne de ikke besøke denne avisen på normalt vis og bli intervjuer der .

Da hadde de ikke fått så negative omtale da

Da er jeg rimelig sikker på at det finnes mange egoister bland bøndene som oppfører seg som småunger hvis de ikke får" lov å spise godteri på lørdag"

Lenke til kommentar

Høres ærlig talt mer ut som om de vil ha godteri til alle måltider hele uka... Jeg skjønner godt at bøndene har problemer med å få lønna til å gå rundt, men fakta er at de ikke MÅ være bønder. Det vil sende et langt sterkere signal til makta om de rett og slett får seg vanlige jobber i stedet.

Lenke til kommentar

Høres ærlig talt mer ut som om de vil ha godteri til alle måltider hele uka... Jeg skjønner godt at bøndene har problemer med å få lønna til å gå rundt, men fakta er at de ikke MÅ være bønder. Det vil sende et langt sterkere signal til makta om de rett og slett får seg vanlige jobber i stedet.

Og det er du sikker på hjelper ?

Det har jo vært flere organisasjoner som har klager på hvor få bønder man har her i landet .

Samtidig som en del gårdsbruk legges ned

Som industribedriftene må de tåle å gå i tap fra tid til annen. Det gjør vist ikke bøndene.

om en bonde bare satser på "bondens marked" så vil han ikke nå ut til alle potensiale kunder, i isåfall må det plasseres der folket er , i lokalmiljøet

Lenke til kommentar

Da er jeg rimelig sikker på at det finnes mange egoister bland bøndene som oppfører seg som småunger hvis de ikke får" lov å spise godteri på lørdag"

Så godt som alle er egoister, og vil gjerne det beste for sitt eget yrke og sin egen lønn, det er ikke unikt for bønder.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ok til alle dere som mener at bønder som jobber 14 timer i døgnet og tjener 200 000 i året har det godt nok. Norge er en åpen økonomi, men bevegelsen av varer, tjenester, kapital og mennesker er langt fra fri. Hvorfor skal bare bonden møte fri konkurranse? Hva med fri etablering?

Landbruket i EU, markedet med de fire friheter som sliter med høy arbeidsledighet og sosial uro er langt fra perfekt. Jeg tror det er over 10 år siden jeg hørte at overføringer via landbruket i EU er over 1 000 milliarder kroner i året.

Bøndene mener rammeverket for matvareproduksjon i Norge er for dårlig og når regjeringen snakker om at inntekstveksten i jordbruket under den rødgrønne regjeringen har vært langt sterkere enn for andre grupper må man ikke glemme utgangspunktet. Når utgangspunktet er svært lavt sier prosentvis vekst lite. Man lever ikke av prosenter men av den kjøpekraften ens inntekt representerer. Og der har bøndene sakket akterut lenge.

Generelt mener jeg at vår situasjon er problematisk, ettersom vi kan komme til å prise oss ut i mange næringer som følge av sektorinflasjon i oljeindustrien som smitter over på resten av økonomien. Det kan godt være at det på lang sikt er lurt å bare bruke av oljefondet i nødssituasjoner. Den aktivitet og de inntekter og lønninger denne næringen gir er sterke nok (kan hende endog for sterke) vekstimpulser for resten av økonomien som for eksempel nettopp landbruket. Matjorda har vi om 100 år om vi tar vare på den. Da har vi mest sannsynlig igjen noen jernmonstre i Nordsjøen.

Andre land arbeider i det stille med alternative energikilder. Jeg ser en del på svensk Tv og i dag ble det der opplyst at Sverige årlig investere 3 til 4 milliarder i vindenergi. Det er ikke lett å få øye på omgivelsene og hva som skjer andre steder i verden når man befinner seg i en (olje)boble.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvis poenget er å øke kjøpekraften til bonden ( selv om det ikke har direkte med hva han skal kjøpe privat ) så må bonden få mere for varen uten at prisen går opp ute i butikkene .

hvis man bare sier at bonden skal få mere så vil prisen også gå opp og man får den runddansen som jeg har nevnt tidligere.

varen blir dyre uten at bonde får mere igjen for pengene

Lenke til kommentar

Men kan ikke en løsning være å øke produksjonen? Var vell en tidligere her som la ut en link som viste at norske bønder dyrker halvparten så store ommråder som sin tyske motpart.

økt produksjon gir økte utgifter

Det sier seg vell selv at om man kan øke produksjon av noe man går i pluss med så vil overskuddet øke? I tilleg kommer at man slipper å ha to traktorer osv. Altså mange av kostnadene vil bli de samme, men produksjonen og deler av utgiftene til denne vil øke, dermed også overskuddet. Eller tror du en vil tape penger på å øke produksjon?

Lenke til kommentar
Ok til alle dere som mener at bønder som jobber 14 timer i døgnet og tjener 200 000 i året har det godt nok.

Til alle dere som feilaktig tror dette om meg. Jeg synes ikke det høres ut som godt nok, men det er forsåvidt irrelevant hva jeg mener. Jeg vil bare oppfordre de misfornøyde til å enten forsøke å bedre lønn og arbeidstid eller vurdere å bytte jobb. Vi lever i et fritt land, dere får gjøre som dere vil.

Landbruket i EU, markedet med de fire friheter som sliter med høy arbeidsledighet og sosial uro er langt fra perfekt. Jeg tror det er over 10 år siden jeg hørte at overføringer via landbruket i EU er over 1 000 milliarder kroner i året.

.. og dette skal være formildende for norske landbrukssubsidier? Tvert i mot, dette viser bare at galskapen er mer omfattende enn vi normalt leser i norske aviser.

Bøndene mener rammeverket for matvareproduksjon i Norge er for dårlig og når regjeringen snakker om at inntekstveksten i jordbruket under den rødgrønne regjeringen har vært langt sterkere enn for andre grupper må man ikke glemme utgangspunktet. Når utgangspunktet er svært lavt sier prosentvis vekst lite. Man lever ikke av prosenter men av den kjøpekraften ens inntekt representerer. Og der har bøndene sakket akterut lenge.

Bøndene har fått voldsom økning i støtte under de rødgrønne. Mye mer enn gjennomsnittet for andre yrkesgrupper.

Om 100 år forsyner vi forhåpentligvis halve Nord-Europa med vannkraft og lever fett av det og relaterte industrier. Forhåpentligvis har jorden blitt langt fredeligere takket være utrydding av sult og ekstrem fattigdom grunnet grenseløs handel med blant annet matvarer.

Oljepengene burde blitt brukt mer restriktivt og smartere så det hadde holdt som sparepenger og investeringer mye lengre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vi lever i et fritt land, dere får gjøre som dere vil.

Ja og organisasjons- streike- og aksjonsretten er også sentral i vårt demokrati og lovfestet. Den norske lønns og inntektsdannelsen er bestemt av guppe og lobby styrke.

Vi vil mest sannsynlig oppleve en sakte deflasjon på grunn av økt globalisering generelt og et mer globalt marked, ikke minst på grunn av internet.

Lenke til kommentar

Men kan ikke en løsning være å øke produksjonen? Var vell en tidligere her som la ut en link som viste at norske bønder dyrker halvparten så store ommråder som sin tyske motpart.

Det sier seg vell selv at om man kan øke produksjon av noe man går i pluss med så vil overskuddet øke? I tilleg kommer at man slipper å ha to traktorer osv. Altså mange av kostnadene vil bli de samme, men produksjonen og deler av utgiftene til denne vil øke, dermed også overskuddet. Eller tror du en vil tape penger på å øke produksjon?

her må man finne balansen ,

men det kan virke som om økningen i produksjonen ogs gir like stor økning i utgiftene

Da er det ikke maskineriet men såkornet eller kraftforet som er synderne

øker man produksjonen mye så tenger man mere utstyr og de går utgiften mye opp

Angående hvor mye en bonde tjener så har jeg hør alt fra 200 tusen til 400 tusen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

her må man finne balansen ,

men det kan virke som om økningen i produksjonen ogs gir like stor økning i utgiftene

Da er det ikke maskineriet men såkornet eller kraftforet som er synderne

øker man produksjonen mye så tenger man mere utstyr og de går utgiften mye opp

Angående hvor mye en bonde tjener så har jeg hør alt fra 200 tusen til 400 tusen

Men det høres jo helt vanvittig ut om bonden faktisk taper per produserte enhet. Da virker det jo rett og slett tåpelig å drive hvis det er såppas ulønnsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men det høres jo helt vanvittig ut om bonden faktisk taper per produserte enhet. Da virker det jo rett og slett tåpelig å drive hvis det er såppas ulønnsomt.

Ja om man setter:

Samfunnsøkonomisk lønnsomhet = Bedriftsøkonomisk lønnsomhet.

I antall er bøndene få i forhold til mange andre yrkesgrupper.

Den som søker dypere informasjon kan starte med å søke på:

external effects in production OR consumption

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke engang å lese første posten, fordi den er så utdatert... Ref:

1. Er fjerning av subsidier det samme som å fjerne bønder?

- Nei.

Vi har en landbruksminister som ønsket å gi bøndene 2 miliarder, mens AP egentlig bare ville gi 500 400 milioner. Dette er helt på trynet. Regjeringen har bygd et sjørt land, hva skjer hvis Norge ikke får importert mat i en uke? hva skjer hvis internett faller en uke?

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...