Codename_Paragon Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Tanken bak det globale sammfunnet uten grenser må vel ligge bak mange av innleggene her, de som er for å legge ned all subsidiering. Tanken er nok solidarisk og fin den. Til å med tanken om at vi selfølgelig skal værne om rovdyrene er fin den. Vel, ser en på EU-systemet, finner en at jordbruksoverføringene er en av de største, om ikke den aller største, enkeltposten. Sånn sett er Norge helt i takt med land vi liker å sammenligne oss med.Jeg hører at EU støtter tobbaksdyrking med saftige beløp også Ser en på norges topografi og klima, skulle vi strengt tatt kun ha drevet med fisk her, dvs oppdrettsfisk. For Norge er et ugustig land å bygge ut. Det koster alt formye det å ha spredt bosettning, det vil være økonomisk lønsomt å flytte ut all vår teknologi til land som ikke har en slik ansamling av fjell og fjorder overalt, mennesker kan lett flyttes til billigere områder, nå tenker jeg ikke lønn, men områder som er billige å bygge ut, billige å vedlikeholde, og mye nærmere det store markede. 5344154[/snapback] Det er mye en kan gjøre med det en allerede har. F.eks. var det en bonde sør i landet som brukte varme fra havvann til å tine opp åkrene enkstra tidlig og fikk gode avlinger. Tradisjonell misunnelse gjorde at han kom i unåde blant sine naboer. I det hele tatt ser det ut til å være endel regioner i dette landet der initiativ og nyskapning er fy-ord som en må sette stopper for med alle midler. På den andre siden har en deler av vestlandet der du finner all slags industri omtrent på hvert nes. Da er det ikke rart at eksporten fra landsdelene spriker enormt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) DArkwIng: At du går god for landbruket i din kommune betyr jo ikke at den er prikkfri. Heller ikke at denne "går god for" betyr at hele norges landbruk er prikkfritt. Faktisk synes jeg det virker som du går god for langt mer enn det du burde ha gjort. Endret 30. desember 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 DArkwIng: At du går god for landbruket i din kommune betyr jo ikke at den er prikkfri.Heller ikke at denne "går god for" betyr at hele norges landbruk er prikkfritt. Faktisk synes jeg det virker som du går god for langt mer enn det du burde ha gjort. 5358969[/snapback] Han kan trygt gå dod for det meste innen landbruket, norsk landbruk er vel tross alt et av verdens beste , der det brukes minimalt med medisiner til dyrene og der sprøyting med giftstoffer er svært strengt, ja faktisk er mange av de giftstoffene som brukes i andre land forbudt hos oss. Har du tenkt på at sporstoffer av disse giftene kan finnes i både kjøtt og ost fra utlandet, greit nok at dette er små mengder, men hva kan dette gjøre med deg og hva kan det gjøre med arvestoffet Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 DarkWing: Er det ikke litt paranoid å tro at svenskene lager helsefarlige svinesteker og egg men at nordmenn lager det uten noen som helst fare? Og at næringsmiddeltilsynet ikke stopper helsefarlig mat som blir forsøkt importert? Problemet for svenskene er at innad i EU skjer inspeksjonen i opprinnelseslandet, så om svenskene importerer fordervet svinestek fra en europeisk bananrepublikk der myndighetene er lettbestikkelige, hadde de faktisk ikke lov til å inspisere svineriet selv i Sverige. Etter at nok svensker hadde ofret tilstrekkelig på porselensalteret, tok de likevel noen tester og fikk syn for sagn. Slik var det for et par år siden, håper for svenskenes skyld ting er blitt bedre. Jeg leser svenske nyheter jevnlig, merker fokuset på EU er pro i Norge og Danmark, men langt mer skeptisk i Sverige og Storbritannia. Osse: Det stemmer ikke det med kraft og vidreforedling. Det lønner seg faktisk å produsere metall i norge fremfor lengre sør i europa. I fremtiden vil nok utslippskvoter bli dyrere over hele verden, noe som gjør det ennå mer lønnsomt å produsere i norge. Oslo kunne neppe blitt et sted som produserer metall fordi diverse avsidesliggende fjorder faktisk egner seg bedre. Jeg ser det er planer om å nærmest fylle nordsjøen med vindkraftverk, ser da for meg 2 muligheter: - overføring med kabel til lands: da er det nok liv laga for kraftkrevende industri her i landet en stund til - produksjon av hydrogen på stedet for videre transport, mulig dette da går til eksport, slik en ser enkelte ønsker å selge strømmen utenlands. Jeg er klar over det med gjenskoging. Det er mange plasser i landet man sliter med det. Til og med sentralt i bergen. Det sperrer utsikten mange plasser. Men jeg ser det ikke som noe problem. Man kan jo leie inn noen sauer om man vil ha plenen snauklipt (Evt. langs veier, kraftlinjer, etc). Hvis ikke så må man jo holde buskasset i sjakk selv.5344817[/snapback] Jeg hørte det var folkk som leide ut sau til å holde det rent for småskog. Også kyr ble brukt, men problemene var de samme: enorme mengder saftige ruker ingen ønsket å tråkke i. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Har du tenkt på at sporstoffer av disse giftene kan finnes i både kjøtt og ost fra utlandet, greit nok at dette er små mengder, men hva kan dette gjøre med deg og hva kan det gjøre med arvestoffet 5359160[/snapback] Du er vel klar over at melken de drikker i afrika feks har mye mer bakterier enn hva den norske har? En nordmann ville aldri kunne drukket den melka de har der, men de tar selv ingen skade av den.. Snakk om å disse med hjelm. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg mener alikevel at subsidiering bør stimulere til mer nytekning, blant annet innenfor turisme, leste i Nordlys at "Fisketurister" skaper 3 milljarder i verdiskapning for den fisken de fisker. Dette er atskillig større verdiskapning pr kilo fisk som blir tatt enn med tradisjonelt fiske. Har så dette noe med landbruket kan du si ? Siden jeg regner med at sneversynte bygutter som tror kjøttet vokser i fryseren hos Mac Donald vil si Nei, så skal jeg forklare. Denne type turisme betinger levende bygder , dvs fjordbygder og ikke slik det ser ut blant annet i den fjorden jeg opprinnelig er ifra, gjengrodde jorder av høymuggel og småbjørk og ildtuer så langt øye kan se. Her handler det om å ha et totalprodukt med det norge er kjent for, vakre bygder. Men her tror vel mange at turister kommer til Norge for å besøke våre "store" byer. Det handler om å kunne se synergieffekter og ikke ha tunellsyn, det er ofte slik at ved å kutte på en del av budsjetter (Noe Politikere er gode til) så må de doble poster på andre budsjetter, det gjelder å se en helhet, og ikke se seg blind. Jeg holder alikevel sterkt på at støtteordninger til dagens landbruk,bør reduseres, og endre karrakter til å mer stimulere til andre typer virksomhet i distriktene, enn bare landbruk og fiske. Her i Nord Norge er det veldig få områder som egner seg til heltidsbruk, men det er alikevel meget viktig å ta vare på et , hva er det de fisefine kaller det "kulturlandskap" Men som de som debatereri tråder jeg deltar i så er jeg meget sær, i mange av mine meninger, Jeg har i mange år allerede sagt at Nord og Sør Norge bør skille lag, det er ikke de samme behov for disse landsdeler. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Her i Nord Norge er det veldig få områder som egner seg til heltidsbruk, men det er alikevel meget viktig å ta vare på et , hva er det de fisefine kaller det "kulturlandskap" Er uenig i at kulturlandsskapet er viktig å ta vare på. Slik jeg ser det er kultur i det heletatt det største og mest unødvendige i statsbudsjettet, det tjener ingen. Samme er det med kulturlandsskapet. Mange sier det er et tegn på velferd, men jeg ser det ikke slik. Velferd har vi hvis vi ikke har noen fattige, eller alle har jobb. Ikke om en del av Norge befolkning kan reise til bygdenorge for å se på kyrene. Bruk heller pengene til noe nyttig, ikke bruk de til å betale for et norsk landbruk. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Er uenig i at kulturlandsskapet er viktig å ta vare på. Slik jeg ser det er kultur i det heletatt det største og mest unødvendige i statsbudsjettet, det tjener ingen. Et tanke-eksperiment: Tenk om f.eks. USA ikke hadde hatt noe kultur? Ingen westernfilmer, ikke noe Hollywood, osv, som amerikanerene har tjent milliarder av dollar på. Kultur er særdeles viktig for å markedsføre et land. Om det bør være statsstøttet er et annet spørsmål. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Er uenig i at kulturlandsskapet er viktig å ta vare på. Slik jeg ser det er kultur i det heletatt det største og mest unødvendige i statsbudsjettet, det tjener ingen. Et tanke-eksperiment: Tenk om f.eks. USA ikke hadde hatt noe kultur? Ingen westernfilmer, ikke noe Hollywood, osv, som amerikanerene har tjent milliarder av dollar på. Kultur er særdeles viktig for å markedsføre et land. Om det bør være statsstøttet er et annet spørsmål. 5362599[/snapback] Vel, som du sier så er ikke eksemplene dine sponset fra staten, så det er egentlig veldig lite relevant. Kultur er noen folk kan skape selv, og tjene penger på, ikke noen vi må ha og tvinge alle og en hver nordmann til å betale for. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg skulle bare frem til at kultur kan gi en viss verdiskapning, om den nå er privat eller statlig sponset. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 DArkwIng: At du går god for landbruket i din kommune betyr jo ikke at den er prikkfri.Heller ikke at denne "går god for" betyr at hele norges landbruk er prikkfritt. Faktisk synes jeg det virker som du går god for langt mer enn det du burde ha gjort. 5358969[/snapback] Han kan trygt gå dod for det meste innen landbruket, norsk landbruk er vel tross alt et av verdens beste , der det brukes minimalt med medisiner til dyrene og der sprøyting med giftstoffer er svært strengt, ja faktisk er mange av de giftstoffene som brukes i andre land forbudt hos oss.Har du tenkt på at sporstoffer av disse giftene kan finnes i både kjøtt og ost fra utlandet, greit nok at dette er små mengder, men hva kan dette gjøre med deg og hva kan det gjøre med arvestoffet 5359160[/snapback] Mye av stoffene som brukes gjør faktisk maten sunnere for oss siden det hindrer sykdommer, bakterier og dårlig holdbarhet. Det å kalle det "giftstoffer" som om det ensidig var farlig for oss mener jeg er feil. Et landbruk helt uten kunstgjødsel og andre stoffer kalles "økologisk", men er det nå egentlig så økologisk? Det betyr at det produseres langt mindre mat per aleal og år med langt mer arbeidskraft. Er det bra for miljøet at vi må ta i bruk f.eks 3 ganger så store arealer for å produsere nok mat til oss? Hvor blir det av f.eks amazonasjungelen, de siste europeiske urskogene osv om alle skulle ha drevet såkalt økologisk? Jepp, de måtte vi nok enten hogget ned, eller funnet oss i en verdensomspennede hungersnød. Derfor mener jeg trenden med såkalt økologisk mat er et feilsteg som kan få fatale følger om det blir verdensomspennede. Mye kan nok gjøres i retning av biologisk krigføring mot ugress og skadedyr, og i retning av mer effektivitet per areal (mer optimal rullering av typer matproduksjon osv). Men trenden med å bruke mer areal til å produsere samme mengde mat liker jeg ikke. Verden har begrensede arealer å ta av og befolkningen øker fortsatt veldig mye. På ett eller annet tidspunkt må det missforståtte begrepet "økologisk" bryte sammen på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 sitter på landsbygda her og kan gå god for alle bruk i min hjem kommune. Jeg sitter i Oslo og kjenner ingen som driver med tyveri. Derfor driver ingen i Oslo med det? er selv sønn av en bonde og her driver vi strengt med henhold til renhold og hvem som får slippe inn på området. så å si at det norske landbruket er dårlig er bull shit fra din side..... At noen/mange mennesker driver med tyveri, betyr det at alle mennesker er dårlige mennesker? Hva med å forholde deg til det jeg faktisk skriver? Det er også flere ledd før kjøttet havner i butikken. Hørt om slakterier? Ja? Aner du hvor mye rart som skjer på slakterier rundt omkring? Poenget her er at blind tro på norske produkter er naivt og tåpelig. Og kan man kontrollere norsk kjøtt så kan man også gjøre det med utenlands kjøtt. Nei, bort med subsidiene og la oss få billige varer fra utlandet. Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) sitter på landsbygda her og kan gå god for alle bruk i min hjem kommune. Jeg sitter i Oslo og kjenner ingen som driver med tyveri. Derfor driver ingen i Oslo med det? er selv sønn av en bonde og her driver vi strengt med henhold til renhold og hvem som får slippe inn på området. så å si at det norske landbruket er dårlig er bull shit fra din side..... At noen/mange mennesker driver med tyveri, betyr det at alle mennesker er dårlige mennesker? Hva med å forholde deg til det jeg faktisk skriver? Det er også flere ledd før kjøttet havner i butikken. Hørt om slakterier? Ja? Aner du hvor mye rart som skjer på slakterier rundt omkring? Poenget her er at blind tro på norske produkter er naivt og tåpelig. Og kan man kontrollere norsk kjøtt så kan man også gjøre det med utenlands kjøtt. Nei, bort med subsidiene og la oss få billige varer fra utlandet. 5363547[/snapback] Skal sitte her å spise Juleribbe den dagen da alle i hele norge må kjøpe juleribba si i fra Danmark full med dritt, og jeg kan sitte trygt å spise min selvslaktede julegris uten noen baktanke.. må bare dyrke alt fór selv og skyte alle som kommer på besøk for å unngå smitte Endret 2. januar 2006 av DArkwIng Lenke til kommentar
howzer Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Så alt kjøtt i danmark er "full med dritt"? Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Så alt kjøtt i danmark er "full med dritt"? 5373742[/snapback] jeg kan si det like mye som du kan si at norsk kjøtt suger... like mye fakta bak begge påstander Lenke til kommentar
howzer Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Problemet er bare at jeg ikke har sagt at "norsk kjøtt suger". Jeg har sagt at det er naivt å tro at du er beskyttet mot alt mulig ved å bare spise norsk kjøtt. Det er såpass mye tull i kjøttindustrien i Norge at det faktisk har havnet i media flere ganger, når noe blir avslørt. At du ikke klarer å forholde deg til det jeg skriver, og heller kjører på med stråmenn vitner ikke om særlig innsikt fra din side. Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Problemet er bare at jeg ikke har sagt at "norsk kjøtt suger". Jeg har sagt at det er naivt å tro at du er beskyttet mot alt mulig ved å bare spise norsk kjøtt. Det er såpass mye tull i kjøttindustrien i Norge at det faktisk har havnet i media flere ganger, når noe blir avslørt. At du ikke klarer å forholde deg til det jeg skriver, og heller kjører på med stråmenn vitner ikke om særlig innsikt fra din side. 5376382[/snapback] har du forresten lest emne tittlel? den handler ikke om kjøtt industrien i norge. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Nei, men så var det selvsagt noen som skulle skryte uhemmet av kjøttet i Norge og komme med skremselspropaganda om hvordan kjøtt fra utlandet er så fælt og farlig. "Derfor må vi fortsette med subsidier", liksom. Hah. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Skal sitte her å spise Juleribbe den dagen da alle i hele norge må kjøpe juleribba si i fra Danmark 5373303[/snapback] Ribba man får kjøpt i Danmark er ordentlig kvalitetsribbe og som en bonus er den billigere. Lurer på hvordan de får det til, når EU har verdens strengeste regler med tanke næringsmidler. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Utviklingen og levestandarden har gått fremover siden den tiden. Folk finner seg ikke i å måtte passe på eiendelene sine på fritida. De vil heller sitte hjemme å se på TV, skru på PCen eller andre ting. Dette skyldes manglende eiendomsrett. Når folk må passe på sin eiendom, vil de gjøre det, ellers vil de miste den. Hele problematikken er derfor skapt av manglende eiendomsrett, dvs. staten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå