Dux ducis Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Der er en aldri så liten forskjell mellom det at noen få får gratisbehandling (betalt for av andre) og " et samfunn hvor helsestell er gratis". Poenget var at så lenge man ikke betaler direkte for de kostnader man påfører systemet så har man mindre insentiver til å passe på egen helse. Jeg er overrasket over at du ikke greide å se hva essensen i innlegget mitt var. -k (..) Da burde du ikke lenger ha noe imot at jeg spiser fluesopp, eller farlig utenlandsk kjøtt om jeg ønsker det. Men jeg har noe imot det! Jeg er svært lite interessert i at du skal få i deg smittsomme ting som kan spres og skade resten av befolkningen. Fluesopp er det vel lov til å spise, selv om det ikke anbefales, mens sopp som gir deg rus er noe jeg definitivt ikke vil at du skal spise og deretter gå ut blant folk. Du kan jo skade noen andre. 1 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Men jeg har noe imot det! Jeg er svært lite interessert i at du skal få i deg smittsomme ting som kan spres og skade resten av befolkningen. Hvor stor tror du faren for smitte er hvis du sammenligner en som har spist ei steikt kotelett fra Tyskland sammenlignet med en som har vært på en to ukers ryggsekktur i India? Kanskje et litt ledende spørsmål, men saken er at med så mye reising, turisme og generell varetransport som foregår på tvers av regioner, land og verdensdeler så tror jeg neppe det har all verdens betydning om vi importerer kjøtt fra Europa. At man gjennom varmebehandlet kjøtt blir smittet med en sykdom som også smitter videre mellom mennesker, tror jeg er lite sannsynlig at skal skje i et omfang som viser igjen på sykdomsstatistikken. Det er også flere kontroller av kjøttet som er mulig å gjennomføre før import. Dersom du har noen troverdige kilder på det motsatte ville det selvsagt være interessant å høre om dette. Når du snakker om "smittsomme ting som kan spres og skade befolkningen" skulle man tro det var snakk om import av levende griser fra slumområder i Asia. Jeg regner med du tar med deg matrasjoner fra Norge og går med munnbinn dersom du mot formodning skulle reise en tur til Danmark? Bare for sammenligningen sin del... Kilde: https://www.slf.dep.no/no/produksjon-og-marked/kjott-og-egg/marked-og-pris/EU+forventer+redusert+produksjon+av+storfekjøtt.14256.cms Endret 10. februar 2012 av grizzlyx Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Da burde du ikke lenger ha noe imot at jeg spiser fluesopp, eller farlig utenlandsk kjøtt om jeg ønsker det. Men jeg har noe imot det! Jeg er svært lite interessert i at du skal få i deg smittsomme ting som kan spres og skade resten av befolkningen. Jeg er også lite interesert i det (faktisk tror jeg at jeg har størst interesse i hva jeg stapper i meg), hvilket innebærer at jeg helst vil ha høyere kvalitet på maten enn det man får i Norge! Fluesopp er det vel lov til å spise, selv om det ikke anbefales, mens sopp som gir deg rus er noe jeg definitivt ikke vil at du skal spise og deretter gå ut blant folk. Du kan jo skade noen andre. Fluesopp er litt uklart, men Spiss Fleinsopp er definitivt på Narkolisten, altså forbudt. Endret 10. februar 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Jeg har vel befunnet meg i landflyktighet for lenge? ... Da burde du ikke lenger ha noe imot at jeg spiser fluesopp, eller farlig utenlandsk kjøtt om jeg ønsker det. Dersom du bor i utlandet med utenlandsk helse-ordning og jeg ikke kjenner deg så vil det være synd, men ikke verdens undergang om du spiser deg syk på noe, nei. Dersom du bor i Norge og ditt inntak av rusmidler eller matvarer fører til at min bestemor må vente lengre i helsekø og/eller at jeg må betale mer skatt eller at offentlige midler overføres fra utdanning til unødige helseutgifter så synes jeg at det er uheldig. Farlig kjøtt er farlig uansett nasjonalitet. Hvis du hinter om at jeg skal ha sagt at utenlandsk kjøtt generelt er farlig så kan du ikke ha lest mange av postene mine i denne tråden. Hva dine preferanser er mhp rusmidler utover dette burde hverken jeg eller samfunnet legge oss borti etter min mening. -k Endret 13. februar 2012 av knutinh Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 http://www.aftenposten.no/okonomi/Tine-vil-stenge-Brien-ute-6764247.html Det kan bli lite fransk ost på norske forbrukere fremover. Tine vil nå sperre Norges grenser med enda høyere toll på utenlandsk ost av alle slag. Jo dyrere osten er i utlandet, desto mer uoppnåelig for folk med vanlige lommebøker her i Norge. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Jævlig skittene monopoltine. Minner meg om mafia, vårt produkt eller ingenting. Jeg trodde vi var kvitt Nasjonalsosialismen, men Tine viser at den lever i beste velgående, som en markedsførings strategi. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) http://www.aftenposten.no/okonomi/Tine-vil-stenge-Brien-ute-6764247.html Det kan bli lite fransk ost på norske forbrukere fremover. Tine vil nå sperre Norges grenser med enda høyere toll på utenlandsk ost av alle slag. Jo dyrere osten er i utlandet, desto mer uoppnåelig for folk med vanlige lommebøker her i Norge. (essensen i artikkelen var at Tine ønsker å gå over fra en fast krone-toll på 27,- per kilo til en prosentvis toll som vil slå relativt mye hardere ut for dyre varer). Dersom argumentet for å beholde dagens proteksjonistiske politikk er å opprettholde produksjons-kapasiteten i tilfelle krisekrig, hvorfor skal man da beskytte seg mye mer mot kostbare utenlandske luksusvarer enn mot standard sikringskost? Er bøndene/samvirkene/lobbyene deres (dvs Nationen) redd for at vi skal ha for liten produksjonskapasitet på blåmuggost når Russerne kommer og tar oss? Eller er det heller at de frykter at Norske forbrukere faktisk liker Fransk Brie bedre enn Norske kopi-produkter? -k Endret 17. februar 2012 av knutinh 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 [...]Eller er det heller at de frykter at Norske forbrukere faktisk liker Fransk Brie bedre enn Norske kopi-produkter? Leser vi hva tine sier: - Osten er litt dyrere her i Norge, men så har vi høyere kjøpekraft også. Ser vi at det Tine vil er at nå som normenn får høyere kjøpekraft skal vi istedenfor å kjøpe bedre produkter siden vi nå får råd til det, kjøpe den samme gamle skiten til høyere pris... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (...) hvorfor skal man da beskytte seg mye mer mot kostbare utenlandske luksusvarer enn mot standard sikringskost? Er bøndene/samvirkene/lobbyene deres (dvs Nationen) redd for at vi skal ha for liten produksjonskapasitet på blåmuggost når Russerne kommer og tar oss? Eller er det heller at de frykter at Norske forbrukere faktisk liker Fransk Brie bedre enn Norske kopi-produkter? Forklaringen er langt enklere enn "konspirasjonsteoriene" du framlegger. Det er ikke de dyre utenlandske "luksusostene" som er "problemet", det er de billige utenlandske "sikrings(k)ostene" man vil beskytte seg mot; dessverre, som en unødvendig og uheldig bivirkning, vil en overgang fra fast toll pr kg* til prosenttoll naturligvis ramme de dyreste ostene unødvendig hardt. En høyere tollsats pr kg ville vært langt bedre, men det åpner (i motsetning til overgang til prosenttoll) ikke WTO-avtalen for. *) dagens maksimale tollsatser er så vidt jeg vet satt i 1991 (gjeldende WTO-avtale), dvs for 21 år siden, som et fast (maksimalt) kronebeløp som aldri har vært inflasjonsjustert i løpet av disse 21 årene, noe som i rene ord vil si at tollvernet er blitt redusert pga inflasjonen. En tollsats som regnes i prosent av vareprisen inflasjonsjusterer derimot seg selv. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Skjønner ikke hvorfor Tine gidder. Franske oster smaker jo rævva. Endret 17. februar 2012 av Jassogitt 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Forklaringen er langt enklere enn "konspirasjonsteoriene" du framlegger. Hvor framlegger jeg konspirasjonsteorier"? Jeg fronter ganske enkelt synet at Norske produsenter ønsker toll på konkurerende utenlandske varer. Det finnes ingen annen fornuftig årsak enn at de finner det vanskelig å drive butikk uten å få hjelp av slik toll. Grunnen til det må opplagt være at en ost produsert i Norge som kan selges for 100,- appelerer mindre til kundene enn en ost produsert i Frankrike som kan selges for 100,- Ved å straffe den Franske osten med toll så håper man å kompensere for dårligere iboende kvaliteter relativt reell kost i Norsk mat, slik at flere kunder velger Norsk. Hvis 27,- per kilo ikke er nok for å beskytte Norsk produksjon av "billig, lavkvalitetsost", hvor mye er etter din mening nok? Ved hvilket punkt når vi en grense hvor det er mer fornuftig å la Norske melkebønder produsere/opprettholde kapasitet "i tilfelle krig" for statens regning, og la produktene deres gå til dyrefor eller destruksjon, dersom hensikten er å kunne spise egenproduserte melkeprodukter dersom Tyskland kommer og tar oss? Det er ikke de dyre utenlandske "luksusostene" som er "problemet", det er de billige utenlandske "sikrings(k)ostene" man vil beskytte seg mot; dessverre, som en unødvendig og uheldig bivirkning, vil en overgang fra fast toll pr kg* til prosenttoll naturligvis ramme de dyreste ostene unødvendig hardt. En høyere tollsats pr kg ville vært langt bedre, men det åpner (i motsetning til overgang til prosenttoll) ikke WTO-avtalen for. *) dagens maksimale tollsatser er så vidt jeg vet satt i 1991 (gjeldende WTO-avtale), dvs for 21 år siden, som et fast (maksimalt) kronebeløp som aldri har vært inflasjonsjustert i løpet av disse 21 årene, noe som i rene ord vil si at tollvernet er blitt redusert pga inflasjonen. En tollsats som regnes i prosent av vareprisen inflasjonsjusterer derimot seg selv. Like fullt så har salget av Norvegia og Jarlsberg gått opp med 10-15% i følge artikkelen. Hvor mye må Norske bønder selge før de er fornøyd? "salget av Norvegia i norske matbutikker hadde økt med 10,3 prosent. Totalt selges det Norvegia for 1,7 milliarder kroner. Jarlsbergosten hadde i fjor en vekst på 14,5 prosent. - Vi er godt fornøyd med resultatet i fjor og særlig med utviklingen til Norvegia, Jarlsberg og Yoghurt, sier Øiom " -k Endret 17. februar 2012 av knutinh 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Skjønner ikke hvorfor Tine gidder. Franske oster smaker jo rævva. Jeg er heller ikke noen stor fan av Franske biler, men hvis utenlandske biler skulle bli (enda) dyrere i Norge for å beskytte produksjonen av lav-kvalitet biler i Norge så hadde jeg protestert. Å beskytte friheten vår er ikke bare et spørsmål om smak og behag og hvem som liker hva. Det er et spørsmål om hvorvidt man respekterer at andre kan ha forskjellig smak fra en selv, og om et lite monopolisert marked er nok for å tilfredsstille alle. -k 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 - Osten er litt dyrere her i Norge, men så har vi høyere kjøpekraft også. Han burde prøvd å fortelle det til Einar Brekk og hans bestillingsverk, Matkjedeutvalget. Der ble det slått fast at vi har verdens høyeste matvarepriser og konkludert med at det var et så stort problem at vi burde ta tak i det politisk, deriblant en rekke konkrete forslag til tiltak for å få ned prisene. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Dersom du bor i utlandet med utenlandsk helse-ordning og jeg ikke kjenner deg så vil det være synd, men ikke verdens undergang om du spiser deg syk på noe, nei. Takker for omtanken Dersom du bor i Norge og ditt inntak av rusmidler eller matvarer fører til at min bestemor må vente lengre i helsekø og/eller at jeg må betale mer skatt eller at offentlige midler overføres fra utdanning til unødige helseutgifter så synes jeg at det er uheldig. Isåfall burde vel kjøpet av denne statlige helseforsikringen bli frivillig, slik at de som ønsker å spise ting som Staten ikke liker kan gjøre det om de vil? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Forøvrig pussig timing av Tine å foreslå økt proteksjonisme samtidig som de forteller stolt om et nytt milliardoverskudd. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 De foreslo dette i fjor også, så ville ikke vært så bekymret. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 De fikk ikke det inn i årets jordbruksavtale, men hvem sier at de ikke skal klare det iår. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 http://www.aftenposten.no/okonomi/Tine-vil-stenge-Brien-ute-6764247.html Det kan bli lite fransk ost på norske forbrukere fremover. Tine vil nå sperre Norges grenser med enda høyere toll på utenlandsk ost av alle slag. Jo dyrere osten er i utlandet, desto mer uoppnåelig for folk med vanlige lommebøker her i Norge. Dette er jo helt latterlig, og jeg skulle likt å vite hvordan Tine rettferdiggjør noe sånt. "Vi vil ha monopol" er vel den eneste årsaken. Hvordan i all verden skal det være farlig for oss om vi spiser Brie fra Frankrike? Jeg mener i hvert fall at de Dovre-osten som nevnes i artikkelen smaker møkk. PS: Tine er strengt tatt ikke bønder. ("bønder og statlig sponsing"). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Tine er et bondeeid samvirke og sterkt involvert i landbrukspolitikken, og det er jo landbrukspolitikk tittelen spiller på. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Joda, men vi må fortsatt skille litt her. TINEs tankegang er ikke nødvendigvis representativt for alle bønder. Det blir det samme som å påstå at alle tyskere var nazister. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå