Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder smør, så finnes det et mye bedre alternativ: margarin.

Så flott at du påtar deg ansvaret for å bestemme hva andre skal mene er best!

Ofte er jo margarinen full av palmeolje (eller "vegetablisk olje" som det står på pakken). Feks. Soft Flora og Brelett.

Lenke til kommentar

Vi har ikke bare melkekuer her i landet, det finnes bestninger som er av rent kjøttfe her i landet også. Men besetningene er ikke så store som i USA, 30 - 40 stk er ikke uvanlig selv om det kan være noen som er større.

Og disse storfe besetningene kan være av de som er vanlig i USA slik som storfe rasen Hereford, det finnes mange andre storfe av typen kjøttfe også og noen som er kryssninger av NRF.Disse dyrene utnytter ofte utmarksarealer om sommeren og er på mere intensiv foring om vinteren.

1. Jeg ser på ett testprosjekt med 100 dyr nå i SA, men der "fungerer" ikke økonomisk medmindre man driver det opp til omtrent 1000 slakt i året.

2. Konseptet med vinterfor i Norge tror jeg er noe anderledes enn "finishing phase in a feedlot"

3. Hvorfor krysser dere med NRF?

4. I butikken i Norge er der noen forskjell mellom NRF og ordentlig kjøtt for den som kjøper?

At en krysser NRF med kjøttfe kan ha forskjellige årsaker, har en et overskudd av dyr og for lav melkekvote så bruker en okse av kjøttfe på en del av kuene. Dette for å kunne levere dyr til slakteriet som vil få en bedre slaktekvalitet. Andre bruker okser av kjøttfe fordi de skal slutte med melkeproduksjon, så selger da melkekvota og lar kalvene amme sine mødre. Noen foretar en slik kryssing fordi de på sikt vil ha dyr som etter 4 generasjoner vil være renraset kjøttfe, det er helt lovlig fordi en da kan nøye seg med å kun importere okse sæd av kjøttfe okser.

I buttikkene så blir nok kjøtt ofte blandet med forskjellige kvaliteter, resturantene bestiller nok direkte fra slakteriet og betaler gjerne en god pris for et kvalitets slakt, resten går ut som kjøtt til den gjevne forbruker og de dårligste slaktene blir nok kjøpt opp av pølsemakerne,

Det er mulig at enkelte store matbuttikker kan selge kjøttvare av resturang kvalitet.

Endret av Beena
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk spekeskinke smaker da virkelig mye bedre enn italiensk og spansk, der de ødelegger smaken med at kjøttet "modnes". Når det gjelder smør, så finnes det et mye bedre alternativ: margarin.

<ironi>

Og ost blir da mye dårligere av å lagres, Norvegia er det beste for oss. For ikke å snakke om Vin, Whisky og Cognac. 12 års fatlagring er bare noe tull, gi oss rå dråper. Alle de som mener noe annet kan like godt bidra med hundrelapper til statskassen hver gang de nyter noe siden de ikke har samme smak som oss....

</ironi>

-k

Lenke til kommentar

I buttikkene så blir nok kjøtt ofte blandet med forskjellige kvaliteter, resturangene bestiller nok direkte fra slakteriet og betaler gjerne en god pris for et kvalitets slakt, resten går ut som kjøtt til den gjevne forbruker og de dårligste slaktene blir nok kjøpt opp av pølsemakerne,

Det er mulig at enkelte store matbuttikker kan selge kjøttvare av resturang kvalitet.

Systemet vårt later til å opprettholde en kjede fra produsent til konsument som ivaretar andre interesser enn kundens lykke. Systemet i andre land later til å være bedre egnet til å tilfredsstille kunden.

Denne kjeden består både av velholdne kjøpmenn, treige kooperativer og ineffektive bønder som må forholde seg til høyt lønnsnivå, spredt bosetting, kaldt og vått klima. Ingen av dem har noen "skyld" i at ting er som de er, men kravet fra Senterpartiet, Nationen og mange av bøndene sikrer at ting vil forbli slik de er og at vi aldri får tilbud om alternativer som kan gi mer for mindre.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Ofte er jo margarinen full av palmeolje (eller "vegetablisk olje" som det står på pakken). Feks. Soft Flora og Brelett.

De har bittelitt palmeolje. Det er selve oljesammensetningen som er viktig.

Lenke til kommentar

De har bittelitt palmeolje. Det er selve oljesammensetningen som er viktig.

Flott at du kommenterer den minst viktigste delen av innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Ikke noe smør fra Danmark og det skjønner jeg godt.

- Nordmennene må lete et annet sted, hvis de vil ha smør på bordet

– Nå har vi stanget hodet mot den tollmuren i Norge i over 10 år, så da er ikke et lite hull i muren nok til at vi sender smør den veien, sier salgssjef i Thise Andelsmejeri, Mogens Poulsen, til bransjeorganisasjonen Landbrug & Fødevarers nettside foodculture.dk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over svaret eller begrunnelsen. Jeg har sagt det før og sier det igjen, vi trenger aktiv og rettferdig handel med våre handelspartnere for å sikre god forsyning av varer når vår egen produksjon varierer f.eks på grunn av nasjonalt dårlige sesonger for ulike varetyper.

Aktiv og rettferdig handel får vi ikke ved å straffe og utestenge våre handelspartnere.

Ellers så synes jeg den begrensede tilgangen overdramatiseres ved å kalle det for en krise. Under krigen var det matkrise. Det vi opplever nå er en bagatell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kan du si, samtidig er det en stor sak fordi det har blitt en øyeåpner for mange når det gjelder hvor planøkonomisk matindustrien i Norge er.

Når det er sagt, er det jo bare å importere det danske smøret fra svenskene, danskene shipper jo varer dit med glede.

Lenke til kommentar

Ellers så synes jeg den begrensede tilgangen overdramatiseres ved å kalle det for en krise. Under krigen var det matkrise. Det vi opplever nå er en bagatell.

Dagbladet m. venner har en liberal omgang med ordet "krise".

I det store bildet har Navarsete selvsagt rett i at det finnes større problemer enn midlertidig underskudd på smør i Norge. Det som provoserer meg er at dette virker helt unødvendig: nabolandene våre har smør og handler med smør, det er vi som frivillig har valgt å sette oss utenfor det gode selskap.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det kan du si, samtidig er det en stor sak fordi det har blitt en øyeåpner for mange når det gjelder hvor planøkonomisk matindustrien i Norge er.

Navarsete mener derimot at folk bør lukke øynene:

- Jeg blir provosert når jeg hører Frp klage på smørmangel og smør-kø i verdens rikeste land. Det er en milliard mennesker som sulter i verden i dag, og de fleste av dem har verken sett eller smakt smør, sier Navarsete til VG Nett.

Navarsete nevner Torgeir Trældals uttalelser i Politisk kvarter hvor han var svært krass mot Senterpartiets landbrukspolitikk.

- Jeg synes det er direkte uanstendig når politikere, som vil kutte i landbruksbudsjettet og kutte bistanden til fattige land, klager over mangel på smør. Nå er det på toppen av det hele førjulstid, og vi som politikere burde i det minste kunne løfte øynene og ikke ha et slikt fokus på oss selv. Frp demonstrerer en manglende kunnskap når de dramatiserer mangelen på smør opp mot de virkelige problemene i verden i dag. Jeg har nesten ikke ord, sier Navarsete.

Haha, man begynner å bli litt desperat når man trekker frem "tenk heller på folk som sulter"-kortet. Fokus på landbrukspolitikkens utslag er neppe i SPs interesse, nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

På innsiden: Sovjetstaten?

Det er selvsagt ingen tragedie med tomme smørhyller, og de fleste ser det komiske i det. Nordmenn har ikke vondt av å oppleve at det er noe de ikke kan få og å bli tvunget til å være kreative og tilpasningsdyktige. Kanskje blir det ikke pinnekjøtt, men biff på førjulsmiddagen. Kanskje blir det ikke kake, men frukt til dessert. Det tåler vi. Problemet er at vi har en regulering av norsk matproduksjon som er hinsides enhver fornuft og logikk. Det er ineffektiviteten satt i system. Det er et system som gjør livets nødvendigste varer, dyre. Normalt er politikerne opptatt av at viktige varer som strøm, helse og utdannelse skal koste minst mulig. Men når det kommer til maten, blir det noe annet. Da er det få som snakker om inntektsfordeling og hensynet til de fattigste. Distriktspolitikken trumfer alt.

Debatt er bra, det er til landbrukspolitikken hva sol er for trollet.

Lenke til kommentar

Vi er den siste sovjetstat. Oljefondet vil gå tapt for alle unntatt den arrogante etterkrigsgenerasjonen. Det er åpenbart, når politikerne ikke engang klarer dette.

Har forresten Afrika blitt standarden vi måler oss mot nå? Å, ja, de sulter der nede så da er det greit så lenge man er litt bedre enn det? :wallbash:

Jeg må le av det tåpelig og hysteriske kvinnfolket, Navarsete. Håper hun koser seg med armbåndet sitt forresten...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var da virkelig meierismør i butikken i ettermiddag. Ellers har det jo aldri vært et problem før de feite drogene plutselig mente at margarin var farlig (jeg overlevde da virkelig 80 og 90-tallet på en diett med mye transfett og palmeolje) og at store mengder smør skal gjøre dem tynne.

Lenke til kommentar

Var da virkelig meierismør i butikken i ettermiddag. Ellers har det jo aldri vært et problem før de feite drogene plutselig mente at margarin var farlig (jeg overlevde da virkelig 80 og 90-tallet på en diett med mye transfett og palmeolje) og at store mengder smør skal gjøre dem tynne.

Ja, for det som ble sagt var at margarin fører til umiddelbart dødsfall. Ingenting kan jo være farlig om det ikke dreper alle som er borti det umiddelbart....

AtW

Lenke til kommentar

Ja, for det som ble sagt var at margarin fører til umiddelbart dødsfall. Ingenting kan jo være farlig om det ikke dreper alle som er borti det umiddelbart....

AtW

Ja, det var jo akkurat det jeg mente...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...