ATWindsor Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg lager også maten fra bunnen selv. Og jeg gremmes over at jeg må betale mye mer for god skinke enn det Svenskene må. Eller at jeg ikke finner epler som passer min smak under den Norske eple-sesongen. Eller at kjøtt er mørere i Usa enn i Norge. Hvorfor er det så ille at vi må betale mer en svenskene? Hvis man reiser forbi dumpingplassen "Svinesund", og innover i Sverige, så er det heller ikke så veldig mye billigere. I gjennomsnittet tjener også svenskene mindre enn oss. VG hadde en artikkel her om dagen hvor det stod at norske matvarepriser øker minst i norden, og vi bruker en mindre andel av vår inntekt på mat enn EU-landene. Ja, hormonbehandlet kjøtt fra USA er sikkert mørt og fint. Så ekstremt ille er det ikke, men det er jo ikke noe argument, hvilke fordeler mener du de høye prisene gir oss som gjør det verd å betale 5000 ekstra for mat per år per person? AtW Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Melkeprodusentene har nå fått beskjed om å øke melkeproduksjonen utover de kvoter de har fått utdelt, men så enkelt er det ikke. For det første så kan ikke ei ku som er på toppen av sin laktasjons tid øke noe særlig i produksjon uten å få et mere energi rikt kraftfor enn tilfelle er i dag. Og for det andre så burde de fått beskjed minst 2 år i forveien at produksjonen kan øke over melkekvoten, slik at de kunne sette på flere kviger som i dag kunne vært produktive. Så beskjeden om å øke produksjonen nå er vel litt lite gjennomtenkt. Endret 3. desember 2011 av Beena Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Tragisk men sånn er det med ett gjennomregulert landbrukssystem, og ikke minst at man selger ost til utlandet med tap. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Melkeprodusentene har nå fått beskjed om å øke melkeproduksjonen utover de kvoter de har fått utdelt, men så enkelt er det ikke. For det første så kan ikke ei ku som er på toppen av sin laktasjons tid øke noe særlig i produksjon uten å få et mere energi rikt kraftfor enn tilfelle er i dag. Og for det andre så burde de fått beskjed minst 2 år i forveien at produksjonen kan øke over melkekvoten, slik at de kunne sette på flere kviger som i dag kunne vært produktive. Så beskjeden om å øke produksjonen nå er vel litt lite gjennomtenkt. Tilgangen på melk er et relativt kortvarig problem som har dukket opp nå i november/desember. Man kan ikke planlegge at slike problemer skal dukke opp flere år i forveien. Løsningen er heller ikke å satse på langsiktig økning av melkeproduksjonen. Løsningen ligger i å ta i bruk overskuddet som finnes nå og midlertidig slutte å kaste det som allerede produseres over kvotene. Dette tiltaket alene er neppe nok til å mette etterspørselen nå i desember. Derfor reduseres samtidig handelsbarrieren slik at man skal få økt import i desember. Disse to løsningene vil til sammen dekke det midlertidige gapet mellom kvoter og etterspørsel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Det er faktisk problemer allerede nå, pga div naturkatastrofer verden over enten det er tørke, flom eller noe annet, så er det mange som ikke får tak i mat pga for små avlinger og økonomisk krise. Selv land i Sør Europa og i USA er det mange fattige som ikke får nok til den daglige føden. Dette er en ren avsporing fra det jeg spurte om. La meg minne om mari-jentas utsagn: Hva skjer hvis det kommer en naturkatastrofe som ødelegger infrastrukturen, osv. Skal vi bare sulte i hjel da, Hvis det skjer en naturkatastrofe, etc, så er det ikke sikkert det er så mye mat man kan importere. Jeg spurte hvilke naturkatastrofer som kan ødelegge infrastrukturen så grundig at vi vil sulte i hjel uten hjelp fra norske bønder. La gjerne mari-jenta svare selv på hva hun legger i utsagnene. Reduserte avlinger verden rundt, fører til høye matvare priser, noe som gjør at mange fattige ikke har råd til mat. Høyere priser på vare X betyr at man velger mindre vare X til fordel for mer vare Y. Det er heller ikke sånn at f.eks generell 100% prisøkning på mat gjør at folk slutter å spise. De må bare spise mindre eller ta penger fra andre deler av familiebudsjettet. Noe som vil gi mindre penger til f.eks husvære og dermed redusere prisene i det lokale boligmarkedet. Vi bør vel se 100 dager fram i tid i stedet og spørre oss selv om vi i Norge fremdeles har mat på bordet. Pussig svar på mari-jentas utsagn om at nordmenn kan sulte i hjel dersom landbruket får mindre støtte. La meg spørre: Tror du det er en reell fare for at nordmenn sulter i hjel de nærmeste 100 dagene dersom bøndene blir skuffet i landbruksoppgjøret? Glemmer du helt at 90% av maten som produseres i Norge er marine matvarer? Og at det er nok til å mette ca 12 millioner mennesker? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Tror du det er en reell fare for at nordmenn sulter i hjel de nærmeste 100 dagene dersom bøndene blir skuffet i landbruksoppgjøret? Det er igrunn merkelig hvor mye du klarer å latterliggjøre den situasjonen som er i jordbruket. Hvis du hadde visst et fnugg av hvor alvorlig det faktisk er stilt i landbruket, hadde du neppe sagt slike ting. Nedgangen i produsenter og mengde er faktisk ganske dramatisk, men det er ingen som ser ut til å skjønne det før det er for sent å gjøre noe med det. Og det er kanskje ikke rart når man ser på råvareprisene. Slaktet man en ku i 1990 fikk man cirka 40 kroner per kilo. Slakter man en ku 2011 i får man cirka 40 kroner per kilo. Hvor stor inflasjon har vi hatt i denne perioden? Jeg vil tippe den er på bortimot 40-50 prosent, og det sier jo noe om prisutvikligen på mat. Jeg vet knapt om noen bønder som driver per dags dato, og som har noen som har tenkt å ta over produksjonen etter dem når de er blitt for gamle. Dette betyr da kun en ting, nemlig nedleggelse av det bruket. Ingen nedlagte bruk blir startet opp igjen, til det er økonomien for dårlig. Nedlagte bruk leier ut sin jord til entreprenører som driver med pressing og brøyting. Disse "legges om" til økologisk og disse får ut overgangsstøtte. Disse entreprenørene suger ut midler uten at de produserer noe som helst. En nabo har et jorde på 35 mål, årsavlingen ligger på 10 rundballer. Hvis man har en viss peiling på landbruk vet man straks at det er en totalt forkastelig avling per år. Jordene utarmes for næring uten at noe nytt blir tilført. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen. Sitausjonen i landbruket er kritisk, og ingen vet vel igrunn hva som må til for å rette på det før det er for sent og vi er nødt til å kjøpe 3. sort matvarer fra svenskene som de ikke gidder å spise selv. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 I gjennomsnittet tjener også svenskene mindre enn oss. Hva har det med saken å gjøre? Mener du vi bør innføre en slags inntektsjustert prissetting? Sånn at f.eks Kjell Inge Røkke betaler 1000 ganger mer for sin mat enn gjennomsnittsnordmannen? Og at renholdere og butikkmedarbeidere betaler halvparten av det butikkinnehavere og ingeniører gjør? At Jens Stoltenberg skal betale dobbelt så mye som Åslaug Haga for akkurat samme mat? VG hadde en artikkel her om dagen hvor det stod at norske matvarepriser øker minst i norden, og vi bruker en mindre andel av vår inntekt på mat enn EU-landene. .. likevel har vi fortsatt verdens dyreste mat. Ja, hormonbehandlet kjøtt fra USA er sikkert mørt og fint. For alt som ikke er produsert i Norge er hormonbehandlet og fra USA, ikke sant? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Tror du det er en reell fare for at nordmenn sulter i hjel de nærmeste 100 dagene dersom bøndene blir skuffet i landbruksoppgjøret? Det er igrunn merkelig hvor mye du klarer å latterliggjøre den situasjonen som er i jordbruket. Hvis du hadde visst et fnugg av hvor alvorlig det faktisk er stilt i landbruket, hadde du neppe sagt slike ting. Nedgangen i produsenter og mengde er faktisk ganske dramatisk, men det er ingen som ser ut til å skjønne det før det er for sent å gjøre noe med det. Og det er kanskje ikke rart når man ser på råvareprisene. Slaktet man en ku i 1990 fikk man cirka 40 kroner per kilo. Slakter man en ku 2011 i får man cirka 40 kroner per kilo. Hvor stor inflasjon har vi hatt i denne perioden? Jeg vil tippe den er på bortimot 40-50 prosent, og det sier jo noe om prisutvikligen på mat. Jeg vet knapt om noen bønder som driver per dags dato, og som har noen som har tenkt å ta over produksjonen etter dem når de er blitt for gamle. Dette betyr da kun en ting, nemlig nedleggelse av det bruket. Ingen nedlagte bruk blir startet opp igjen, til det er økonomien for dårlig. Nedlagte bruk leier ut sin jord til entreprenører som driver med pressing og brøyting. Disse "legges om" til økologisk og disse får ut overgangsstøtte. Disse entreprenørene suger ut midler uten at de produserer noe som helst. En nabo har et jorde på 35 mål, årsavlingen ligger på 10 rundballer. Hvis man har en viss peiling på landbruk vet man straks at det er en totalt forkastelig avling per år. Jordene utarmes for næring uten at noe nytt blir tilført. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen. Sitausjonen i landbruket er kritisk, og ingen vet vel igrunn hva som må til for å rette på det før det er for sent og vi er nødt til å kjøpe 3. sort matvarer fra svenskene som de ikke gidder å spise selv. Kritisk for hvem? Landbruket har godt av mer effektiv drift, er det noe som er latterlig så er det å tro at 35 mål er noe å drive en gård på, det er nærmest en stor hage, og ikke en gård i det hele tatt. Det er vanlig at jorda leies ut, men det skjer stort sett til naboer, naboer med større gårder. Det er alt for mange smågårder i norge, de er ikke egnet til annet enn hobbybruk. AtW 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Slaktet man en ku i 1990 fikk man cirka 40 kroner per kilo. Slakter man en ku 2011 i får man cirka 40 kroner per kilo. I Argentina får man 10kr per Kilo og det koster omtrent 5kr å sende til Oslo. Legg til 15kr i distribusjon og du har utsalgspris i disk på 30kr kg. Indrefilet vil nok komme på under 100kr kg om vi hadde fritt marked. Så at vi må takke tilgode med dårlig kjøtt av gamle seige melkekuer kvernet til kjøttdeig (til 100kr) isteden for indrefilet, vel det kan vi takke Staten for. Endret 3. desember 2011 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Kritisk for hvem? Landbruket har godt av mer effektiv drift, er det noe som er latterlig så er det å tro at 35 mål er noe å drive en gård på, det er nærmest en stor hage, og ikke en gård i det hele tatt. Det er vanlig at jorda leies ut, men det skjer stort sett til naboer, naboer med større gårder. Det er alt for mange smågårder i norge, de er ikke egnet til annet enn hobbybruk. AtW Nå tar du ting helt ut av sammenheng her og gjør det til din fordel. Det eneste jeg sa var at det ENE jordet hadde den størrelsen. Dessuten var det ikke størrelsen som var poenget her, men den kraftige reduksjonen av grovfor på areal som blir utleid til entreprenører. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Det er alt for mange smågårder i norge, de er ikke egnet til annet enn hobbybruk. AtW Jeg driver å kjikker litt i SørAmerika for å kjøpe ett lite bruk nå men der jeg helst vil ha finner jeg ikke noe under 40 000 mål. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Hvorfor er det så ille at vi må betale mer en svenskene? Hvorfor er det så ille om Nordmenn dør i trafikk-ulykker som ville ha vært unngått med en Svensk vei-politikk? Vi er heldige å ha en levestandard som våre forfedre og mange andre nasjoner kan misunne oss. Jeg ser ikke at det er en god grunn til å kaste bort ressurser på ineffektivt jordbruk og å nekte u-lands-bønder tilgang til vårt marked? I gjennomsnittet tjener også svenskene mindre enn oss. Verdens beboere tjener jevnt over mindre enn Nordmenn. Jeg ser ikke at det hindrer bønder og SP-velgere i å kjøpe billige kinesiske flatskjermer på lik linje med oss andre. Hvorfor er det bare akkurat "deres" produkt som skal skaleres med kjøpekraft? Ja, hormonbehandlet kjøtt fra USA er sikkert mørt og fint. Jeg er gammel nok til å dø i krig for landet. Jeg er gammel nok til å kjøpe alkohol og tobakk. Jeg er gammel nok til å kjøre vogntog på iskledde vinterveier. Men jeg er ikke gammel nok til selv å vurdere hvilken mat som er sunn for meg? Har du vært i utlandet? Spiste du i såfall medbrakt matpakke eller lokal mat? Hva er ditt syn på Spanske og Italienske tradisjonsrike, vellagrede og (i stor grad) hånd-verksmessige kjøttprodukter kontra Norske kjøttslingser som er så sprøytet full av saltvann at man må tørke av kjøkkenbenken etter å ha åpnet plastikken? http://en.wikipedia.org/wiki/Jam%C3%B3n_ib%C3%A9rico - For mye vann i kjøtt - Nordmenn kjøper vann for flere hundre kroner literen når de kjøper matvarer. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.2689622 "Moe forteller at industrien bruker fosfat som tilsettingsstoff for å få kjøtt til å trekke til seg vann. Dette merkes E450, 451 og 452 på pakninger. ... Kokt skinke er Norges mest populære pålegg. Dette skulle man jo tro var rent kjøtt, likevel har Gilde funnet det nødvendig å tilsette 17 prosent vann, salt og e-stoffer" - Når du ser at en kjøttvare inneholder disse E stoffene, vet du at de har tilsatt det for å få kjøttet til å trekke til seg vann. " "gilde juks og fanteri!. denne gangen svinekjøtt.." -k Endret 5. desember 2011 av knutinh 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Ja, hormonbehandlet kjøtt fra USA er sikkert mørt og fint. Ja, det stemmer faktisk. Kjøttet i USA er adskillig mørere og finere en de gamle melkekyrene man får servert i Norge. Ikke bare det, det er også adskillig billigere. Videre glemte du å nevne at de sprøytes full av antibiotica og kjøres på intensivforing i konsentrasjonsleire som denne her: Dog, det er også mulig å kjøpe økologisk (politisk) riktig kjøtt i USA som har mye "bedre" behandling (ingen hormoner, antibiotica, eller konsentrasjonsleir) enn det norske kyr får. Riktignok er det kjøttet seigere og dyrere, om enn ikke så seigt og dyrt som det norske kjøttet som er i en særklasse. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Ja, hormonbehandlet kjøtt fra USA er sikkert mørt og fint. Ja, det stemmer faktisk. Kjøttet i USA er adskillig mørere og finere en de gamle melkekyrene man får servert i Norge. Ikke bare det, det er også adskillig billigere. Videre glemte du å nevne at de sprøytes full av antibiotica og kjøres på intensivforing i konsentrasjonsleire som denne her: Dog, det er også mulig å kjøpe økologisk (politisk) riktig kjøtt i USA som har mye "bedre" behandling (ingen hormoner, antibiotica, eller konsentrasjonsleir) enn det norske kyr får. Riktignok er det kjøttet seigere og dyrere, om enn ikke så seigt og dyrt som det norske kjøttet som er i en særklasse. Vi har ikke bare melkekuer her i landet, det finnes bestninger som er av rent kjøttfe her i landet også. Men besetningene er ikke så store som i USA, 30 - 40 stk er ikke uvanlig selv om det kan være noen som er større. Og disse storfe besetningene kan være av de som er vanlig i USA slik som storfe rasen Hereford, det finnes mange andre storfe av typen kjøttfe også og noen som er kryssninger av NRF.Disse dyrene utnytter ofte utmarksarealer om sommeren og er på mere intensiv foring om vinteren. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Vi har ikke bare melkekuer her i landet, det finnes bestninger som er av rent kjøttfe her i landet også. Men besetningene er ikke så store som i USA, 30 - 40 stk er ikke uvanlig selv om det kan være noen som er større. Og disse storfe besetningene kan være av de som er vanlig i USA slik som storfe rasen Hereford, det finnes mange andre storfe av typen kjøttfe også og noen som er kryssninger av NRF.Disse dyrene utnytter ofte utmarksarealer om sommeren og er på mere intensiv foring om vinteren. Selvsagt har vi kjøttdyr i Norge. Men kjøper du dyr biff på butikk eller restaurant i Norge så er den jevnt over dårligere enn biff i Usa. Det er påfallende at selv rimelige amerikanske spisesteder med "husmannskost" har så mye bedre kvalitet over biffen enn hva vi får i Norge. Hvis jeg skal ha storfint besøk og vil kjøpe biff som med stor sikkerhet ikke er seig så kjøper jeg heller fisk... Hva som er grunnen kan sikkert diskuteres, men det er tydeligvis flere enn meg som har den erfaringen. I rettferdighetens navn så er det land som har jevnt over dårligere biff enn Norge, om enn billigere. De landene jeg har besøkt i tidligere Øst-europa og mellom-Amerika later f.eks til å ha mer kultur (og kvalitet) for svin enn storfe. Dette er ikke et enkelt-tilfelle, men for flere varetyper later det til å være stor enighet om av vi Nordmenn må ta til takke med sekunda vare. F.eks Norsk spekeskinke som jeg ville ha vært flau over å produsere. Den er faktisk så elendig at Norsk skinke må beskyttes mot høy-kvalitet Italiensk og Spansk skinke ved å straffe disse med en ekstra-toll på flere hundre prosent. http://www.svenskeporten.no/general/display.asp?iFileID=538&sKey=808 Som du kan se på svenskeportens egne sider kan Køtthallen i Tøcksfors (innfart Askim) tilby parmaskinke til kun 129 svenske kroner pr. kg. Dette tilsvarer ca. 117 norske kroner. Til sammenligning må du ut med 490 norske kroner pr. kg. for parmaskinke på en tilfeldig utvalgt butikk i Norge (f.eks. ULTRA). http://forbrukerportalen.no/filearchive/test_skinke_6_2002.pdf For eksempel har ikke skinker fra området Parma lov til å kalle seg Parmaskinke hvis de ikke er modnet i ett år. Mange av skinkene som lages i Norge er ferdig saltet, røkt, og hengt i løpet av bare åtte uker. Den korte modningstiden gjør at det blir mye saltsmak i disse skinkene ... Det er ikke bare muggsoppen som kan ødelegge skinkene, de ødelegger litt for seg selv også. Kvaliteten er nemlig ujevn fra skinke til skinke. Men denne diskusjonen er litt på sidelinja. Jeg har min smak og betalingsvillighet, og du din. I et fritt marked så vil det være opp til selger og kjøper å finne ut av om de vil gjøre en handel. Jeg tror ikke at jeg vet bedre enn deg hva du liker. I Norge så står Senterpartiet, Nationen og landbrukslobbyen i veien for denne friheten. -k Endret 7. desember 2011 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Vi har ikke bare melkekuer her i landet, det finnes bestninger som er av rent kjøttfe her i landet også. Men besetningene er ikke så store som i USA, 30 - 40 stk er ikke uvanlig selv om det kan være noen som er større. Og disse storfe besetningene kan være av de som er vanlig i USA slik som storfe rasen Hereford, det finnes mange andre storfe av typen kjøttfe også og noen som er kryssninger av NRF.Disse dyrene utnytter ofte utmarksarealer om sommeren og er på mere intensiv foring om vinteren. 1. Jeg ser på ett testprosjekt med 100 dyr nå i SA, men der "fungerer" ikke økonomisk medmindre man driver det opp til omtrent 1000 slakt i året. 2. Konseptet med vinterfor i Norge tror jeg er noe anderledes enn "finishing phase in a feedlot" 3. Hvorfor krysser dere med NRF? 4. I butikken i Norge er der noen forskjell mellom NRF og ordentlig kjøtt for den som kjøper? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Nå som bondenæringen vi sponser ikke leverer så kan du nå kjøpe halvspist smør på finn.no. på tide å gjøre noe! Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Norsk spekeskinke smaker da virkelig mye bedre enn italiensk og spansk, der de ødelegger smaken med at kjøttet "modnes". Når det gjelder smør, så finnes det et mye bedre alternativ: margarin. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Men det er jo ikke det samme produktet. Margarin er ikke smør. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Men margarin går fint på brødskiva og til steking og baking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå