Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg

Anbefalte innlegg

Byttehandel av fisk mot landbruksprodukter er det mange som har foreslått i gjennom tidende, men jeg kan ikke huske at dette er blitt gjort i moderne tid. Noe å tenke på for Tine når de må ut på verdensmarkedet for å skaffe meieri smør. Vi sulter ikke ihjel her med det første selv om det blir lite smør på maten og julebaksten.

Byttehandel vare mot vare var bare en forenklet måte å illustrere situasjonen.

I praksis bruker man selvsagt penger som byttemiddel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Byttehandel av fisk mot landbruksprodukter er det mange som har foreslått i gjennom tidende, men jeg kan ikke huske at dette er blitt gjort i moderne tid. Noe å tenke på for Tine når de må ut på verdensmarkedet for å skaffe meieri smør. Vi sulter ikke ihjel her med det første selv om det blir lite smør på maten og julebaksten.

Byttehandel vare mot vare var bare en forenklet måte å illustrere situasjonen.

I praksis bruker man selvsagt penger som byttemiddel.

I realiteten så er det nok olje som vi selger og landbruks produkter som vi importer, de som produserer tørr og klippfisk har problemer med avsetningen pga de vanslige økonomiske tidene i land som kjøper mye tørr og klippfisk.

Russland kjøper jo mye laks, men ellers så virker det ikke som fiskeri næringen har så stor avsetning til utlandet lengre,

Men når det gjelder meieri smør så meldte tv2 at det er så mye som 50 tonn i uka som må importeres, lurer på hvilken land som har så mye smør til overs?

• Liker 1
Lenke til kommentar
I realiteten så er det nok olje som vi selger og landbruks produkter som vi importer, de som produserer tørr og klippfisk har problemer med avsetningen pga de vanslige økonomiske tidene i land som kjøper mye tørr og klippfisk. Russland kjøper jo mye laks, men ellers så virker det ikke som fiskeri næringen har så stor avsetning til utlandet lengre,

Jeg unnlot bevisst å ikke trekke frem olje fordi propagandaministeriet så alt for raskt påpeker at oljen ikke varer evig, men kan ta slutt nærmest over natta. Både fordi det går tomt og fordi enkelte vil redde klimaet med et pennestrøk (massive tiltak mot olje). Det at vår nest største, og varige, og klimavennlige, eksportressurs alene er mer enn nok byttevare for å gi oss overflod av mat synes jeg høres mer imponerende ut.

Men når det gjelder meieri smør så meldte tv2 at det er så mye som 50 tonn i uka som må importeres, lurer på hvilken land som har så mye smør til overs?

50 tonn er en bagatell i denne sammenhengen. Bare differansen mellom årets og fjorårets produksjon fra en av de norske smørprodusentene er på 1000 tonn. Hvor mange tusen tonn Tine produserer årlig aner jeg ikke, men la oss si 3000 tonn for å være forsiktige og forsiktig summere norsk årsproduksjon for alle produsenter til sammen til 4000 tonn. 50 tonn i uka i 5 uker blir ca 6% av Norges årsproduksjon. Det er selvsagt ikke snak om å importere fra bare ett land. Europa har ca 700 millioner innbyggere. Hvis vi antar at smørforbruket i Europa er likt per innbygger som i Norge så forbrukes det 560 000 tonn årlig i Europa. De 250 tonnene Tine ser seg nødt til å importere etter mye press utgjør ca 0,44 promille av den årlige europeiske smørproduksjonen.

Fiskeeksporten i 2010, altså etter internt forbruk, hadde en verdi på 50 milliarder kroner. Norges totale eksportverdi var på ca 1000 milliarder samme år - uten oljen. Det sier litt om vår handlekraft i verdensmarkedet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå sier bøndene at hvis de hadde hatt opphevet melkekvoten så kunne de ha levert mere melk en kunne laget smør av.

Det tror jeg nok hvis denne opphevelsen av melkekvote hadde skjedd minst 1 år før denne ingredienten i kraftforet som fører til lavere fettinnhold. Da hadde vi hatt flere kuer som i dag hadde melket av seg fettet og vi hadde nok hatt en større melkeproduksjon enn i dag.

Et annet problem med for lite fett i foret men hvor protein mengden er den samme, kan faktisk føre til at kalver er godt kjøttsatte ved fødselen, men pga. for lite fett i foret så har mor og barn ikke krefter nok til å fullføre fødselen. Dette vil igjen føre til økt dødlighet hos kalv og ku under fødsel.

Derfor er situasjonen med for lite fett i kraftforet en situasjon som ikke kan vare lenge.

Endret av Beena
Lenke til kommentar

Jeg støtter statlig sponsing av bønder dersom det viser seg nødvendig. Bønder gjør ikke bare en viktig jobb innenfor prinsippet med kortreist mat, men bevarer også vårt kulturlandskap. Jeg selv, som bor "på landet", har sett personlig hva nedleggelse av gårder gjør med skogen. Det er ekstremt til hvor mye som forandrer seg når bonden forsvinner.

Lenke til kommentar

Jeg støtter statlig sponsing av bønder dersom det viser seg nødvendig. Bønder gjør ikke bare en viktig jobb innenfor prinsippet med kortreist mat, men bevarer også vårt kulturlandskap. Jeg selv, som bor "på landet", har sett personlig hva nedleggelse av gårder gjør med skogen. Det er ekstremt til hvor mye som forandrer seg når bonden forsvinner.

Hvor mye er du villig til å støtte bøndene med? 5000,- i året? 100.000,- i året? 10 kreftpasienter i året? 10 mil med midtrabatt? 2 lokal-sykehus?

Dersom du er villig til å støtte landbruket så lar det seg enkelt gjøre ved at du selv utelukkende kjøper Norske varer uansett pris og kvalitet, evt ved å donere penger til landbruksorganisasjonene. Spørsmålet er hvorfor alle vi andre skal gjøre det samme via (bl.a.) skatteseddelen og kassalappen. Hvorfor må på død og liv Nederlandske roser ha en straffeskatt på 250%, og hvorfor må Norske myndigheter legge på 25,- til prisen på Dansk smør?

På hvilken måte er "kortreist mat" prinsippielt mer moralsk enn "kortreiste tv-er", "kortreiste medisiner", "kortreiste ..." som vi i dag får levert fra et internasjonalt marked som leverer bedre varer til lavere pris enn det Norske produsenter klarer alene?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor mye er du villig til å støtte bøndene med? 5000,- i året? 100.000,- i året? 10 kreftpasienter i året? 10 mil med midtrabatt? 2 lokal-sykehus?

Nok til at de klarer seg. Uten bonden overlever ikke bygdene, og da forsvinner også lokalsykehusene. Jeg bor selv i en bygdekommune, hvor det for bare 10-15 år siden var utrolig mange flere bønder. Det at mange nå er borte ser man på landskapet. Tror du sykehuset på Nordfjordeid ble nedlagt på grunn av bøndene, eller var det et forsøk på å sentralisere spesialiseringen ved Førde Sentralsykehus?

På hvilken måte er "kortreist mat" prinsippielt mer moralsk enn "kortreiste tv-er", "kortreiste medisiner", "kortreiste ..." som vi i dag får levert fra et internasjonalt marked som leverer bedre varer til lavere pris enn det Norske produsenter klarer alene?

Har jeg sagt at det er mer moralsk rett? Du får kortreist mat til å høre som en dråpe i havet. Det er således forskjell på mat og tv-er. Det er mer betryggende å ha en viss kontroll på maten her i landet. Hvor enkelt blir det å spore E-coli fra Morrpølser dersom man har kjøpt slike morrpølser fra halve Europa?

Maten kommer i butikken ferskt fra landet, mens TV-en råtner ikke og kommer til landet ferskt og lukter badeball. :)

Så jeg kan jo spørre deg; hvor mye er du villig til å betale for at kulturlandskapet blir beholdt?

Edit;

Og hvis det skulle bli mangel på mat i Europa, kan vi være glade for at vi er selvforsynte med mat.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Har jeg sagt at det er mer moralsk rett? Du får kortreist mat til å høre som en dråpe i havet. Det er således forskjell på mat og tv-er. Det er mer betryggende å ha en viss kontroll på maten her i landet. Hvor enkelt blir det å spore E-coli fra Morrpølser dersom man har kjøpt slike morrpølser fra halve Europa?

Maten kommer i butikken ferskt fra landet, mens TV-en råtner ikke og kommer til landet ferskt og lukter badeball. :)

Så jeg kan jo spørre deg; hvor mye er du villig til å betale for at kulturlandskapet blir beholdt?

Edit;

Og hvis det skulle bli mangel på mat i Europa, kan vi være glade for at vi er selvforsynte med mat.

Hvor enkelt blir det å spore TV-komponenter som forårsaker brann, og dreper flere enn e.colli?

Som nevnt mange ganger før, vi er selvforskynt, og vil også være det, selv med store omlegginger av landbruket.

AtW

Lenke til kommentar

"Selv med store omlegginger av landbruket"

Hva legger du i "store omlegginger"? Løsningen vil jo være å øke prisene på landbruksprodukter slik at staten slipper å subsidiere - men det er jo bare å se hvor folk skriker (allerede) over høye matpriser.

Lenke til kommentar

"Selv med store omlegginger av landbruket"

Hva legger du i "store omlegginger"? Løsningen vil jo være å øke prisene på landbruksprodukter slik at staten slipper å subsidiere - men det er jo bare å se hvor folk skriker (allerede) over høye matpriser.

Store omlegginger kan feks være at 80% av bøndene slutter som bønder. Selv om det skjer, så vil norge være godt selvforskynt med mat.

AtW

Lenke til kommentar
Nok til at de klarer seg. Uten bonden overlever ikke bygdene, og da forsvinner også lokalsykehusene. Jeg bor selv i en bygdekommune, hvor det for bare 10-15 år siden var utrolig mange flere bønder. Det at mange nå er borte ser man på landskapet. Tror du sykehuset på Nordfjordeid ble nedlagt på grunn av bøndene, eller var det et forsøk på å sentralisere spesialiseringen ved Førde Sentralsykehus?

I år utføres det ca 45 000 bondeårsverk i landet. Det er en knapp prosent av norges befolkning. Ca 1/3 av befolkninga bor utenfor byer og tettbebygde strøk og ca halve landets innbyggere er i full jobb. Det vil si at bøndene utgjør ca 5% av årsverkene som utføres på bygda. 5% fra eller til utgjør ikke noen stor forskjell i hvor levende bygdene er på landsbasis. Men det er selvsagt lokale forskjeller og kanskje det er høyere bondetetthet der du bor enn landsgjennomsnittet.

Nedleggelser av lokalsykehus og flytting av blant annet fødetilbudet handler om hvordan man skal få best mulig helsetilbud (ut av de budsjettene man har til rådighet). Når fagfolk mener slike flyttinger av kompetanse, utstyr og andre ressurser medfører bedre helsetilbud så besitter jeg ikke nok faglig kompetanse til å kunne argumentere mot. Men det gjør kanskje du?

Har jeg sagt at det er mer moralsk rett? Du får kortreist mat til å høre som en dråpe i havet.

- Hvis hovedpoenget er miljø så får man fokusere på miljø og blant annet droppe helårig produksjon av agurk i Norge. Det er sløsing med energiressurser og miljø.

- Hvis hovedpoenget er å redusere avstanden mest mulig så får man begynne med de mest langreiste matvarene som ris og bananer og dyrke det i spesielle drivhus godt spredt utover landet. Med de enorme miljømessige konsekvenser det innebærer.

- Hvis hovedpoenget er å holde landbruket kunstig i live så har de lykkes godt. Dette gjøres på bekostning av både miljø og fraktavstander.

Det er således forskjell på mat og tv-er. Det er mer betryggende å ha en viss kontroll på maten her i landet.

Nå må du ikke glemme hva du argumenterte med, kortreisthet. Det du prøver på her er å forlate den synkende argumentasjonsskuta og hoppe over på noe helt annet. Sånn kan du hoppe fra det ene synkende skipet til det andre i en uendelighet hvis du ikke ønsker å komme til bunns i det du startet på. Nei, det er ikke noe forskjell på mat og tv-er når det kommer til argumentet om kortreisthet. Hele argumentet ditt om kortreisthet er like gyldig for tv-er som for mat.

Hvor enkelt blir det å spore E-coli fra Morrpølser dersom man har kjøpt slike morrpølser fra halve Europa?

Gilde har nesten monopol på morrpølse i Norge. Hadde vi hatt flere konkurrerende aktører ville utbruddet hos Gilde i 2006 fått mindre konsekvenser enn det gjorde. Sporing gjøres ved å følge produksjonsstedkoden på pakkene. Det hadde sannynligvis blitt enklere å isolere kilden hvis det var flere produsenter.

Hvilket synkende skip er det du står på nå? Kortreisthet-skipet eller "alt som produseres utenfor norge er noe dritt"-skipet? La meg bare raskt minne om e-coli skandalen hos Gilde i 2006.

Knut får svare for meg. Her er mitt svar: Jeg vil i likhet med turistene ha mer urørt norsk natur med et naturlig mangfold. Hvis utsikt fra veiene er et stort poeng for folk flest så får myndighetene gi midler til vegvesnet for å holde det mer åpent og så får de vurdere hva som er den mest kostnadseffektive måten å holde utsikten åpen på.

Edit; Og hvis det skulle bli mangel på mat i Europa, kan vi være glade for at vi er selvforsynte med mat.

.. takket være fiskerinæringen. Fiskerinæringen i Norge produserer nok til å mette ca 12 millioner mennesker. Landbruket ca 1,4. Hvis landbruket reduseres med 80% vil vi fortsatt være svært selvforsynte. Nok til å mette over 12 millioner mennesker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Edit;

Hvor enkelt blir det å spore TV-komponenter som forårsaker brann, og dreper flere enn e.colli?

Som nevnt mange ganger før, vi er selvforskynt, og vil også være det, selv med store omlegginger av landbruket.

AtW

Jeg tror ikke dere følger helt med, men det er et faktum at subsidier og div. støtteordninger snart blir borte for den Norske bonde.

Og om vi er selv forsynt? kjøtt importen øker i følge siste utgave av bondebladet og Tine meierier må importere 50 tonn meieri smør hver uke. I tillegg ble mye av korn avligene her i landet ødelagt, slik at vi må importere korn også. Selvforsynt? men penger har Norge mye av, så riklig med mat har vi likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beena: Det er usaklig å trekke frem enkeltvarer. Når vi snakker om selvforsynthet så handler det om den vanlige propagandaen om at vi kan komme til å sulte i hjel dersom vi blir okkupert av tyskerne/russerne eller om verdens ~200 land skulle velge å stoppe all mateksport. Bare for å illustrere hvor usaklig det er å trekke frem enkeltvarer så skal jeg gjøre det samme med en annen vare: banan. Vi er 0% selvforsynt med bananer, ergo er all landbruksstøtte helt bortkastet med tanke på selvforsynthet av banan. Dersom sultpropagandaen brukes så kan man ikke samtidig være kresen på at det handler om enkeltvarer. "Krise, Norges befolkning holder på å sulte i hjel og jeg får ikke tak i olivenolje til focacciaen min", eller "Jeg holder på å sulte i hjel, men nekter å spise laks fordi jeg foretrekker vossafår og mandelpotet fra norske høyfjellsbygder i stedet for".

Mon tro hva de tenker de som har bodd i sulterammede områder, kommer til norge og hører hører på denne selvforsynthetspropagandaen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dere følger helt med, men det er et faktum at subsidier og div. støtteordninger snart blir borte for den Norske bonde.

Og om vi er selv forsynt? kjøtt importen øker i følge siste utgave av bondebladet og Tine meierier må importere 50 tonn meieri smør hver uke. I tillegg ble mye av korn avligene her i landet ødelagt, slik at vi må importere korn også. Selvforsynt? men penger har Norge mye av, så riklig med mat har vi likevel.

Snart er borte? Javel, støtteordningene er omfattende per i dag. I en krisesituasjon har vi mer enn nok fisk til å klare oss, vi får sikkert ikke parmaskinke og julebakst akkurat som vi vil ha det, men det er jo neppe det mest verste om det først står så ille til at import er umulig.

AtW

Lenke til kommentar

Når i all verden ble Norge selvforsynt med mat? Vi importerer da frukt, bær, grønnsaker og korn til store gullmedaljer.

Jeg forstår meg ikke på denne overfladiske verdenen vi lever i. Folk øser ut penger på masse skrap - alt fra mobildeksler, til "praktiske" nakkeputer som kan brukes den ene gangen i året man flyr. Dette hører man aldri noen klage på, men maten er dyr. Selv synes jeg mat faktisk er ganske billig, selv om jeg er student. Hvis man kjøper råvarer selv og lager maten fra bunnen av, kan jeg lage gode middager for ca 20-30 kr til meg selv. Selvfølgelig - skal jeg i gang med Fjordland-poteter, Toro-pose og ferdigkuttet salat, så blir prisen en helt annen.

Jeg syns det er skremmende at folk nærmest vil legge ned hele landbruket. Hva skjer hvis det kommer en naturkatastrofe som ødelegger infrastrukturen, osv. Skal vi bare sulte i hjel da, fordi vi heller ville bruke pengene på nye bling-bling til nattbordlampa enn å opprettholde et landbruk. Hvem er det som skal komme å redde oss? Facebook?

Lenke til kommentar

Når i all verden ble Norge selvforsynt med mat? Vi importerer da frukt, bær, grønnsaker og korn til store gullmedaljer.

"Selvforsynt" kan bety forskjellige ting avhengig av om det er Senterpartiet eller Høyre (eller deres respektive velgere/støttespillere som snaker).

Vi er selvforsynt i så måte at Norsk landbruk, fiskeri, jakt og bærplukking er tilstrekkelig til at Norges befolkning kan overleve på intern produksjon gitt en hypotetisk total blokkade av landets grenser - gitt at innenlandsk produksjon ikke blir berørt (ganske urealistiske forutsetninger tror jeg).

Vi er ikke selvforsynt i så måte at dersom vi forventer å spise akkurat det samme som i dag så vil vi ikke kunne fortsette med det i tilfelle total blokkade av landets grenser (ganske urealistiske forutsetninger tror jeg).

Spørsmålet er derfor vanskelig og svaret er antagelig "det avhenger". Det avhenger f.eks av hva slags krise man ser for seg. En okkupasjon ala 1940? En handelsblokkade? Epidemier? Jeg tror helt oppriktig at verden er veldig forskjellig i dag kontra i 1940, og at veldig få land/regioner har mulighet og mativasjon til å stoppe verdenshandelen med militær makt. Alle land er i mye større grad avhengig av alle andre (hvor mange land er f.eks involvert i produksjonen, vedlikeholdet og drivstoff-leveransen til traktorer som Norsk landbruk er helt avhengig av?).

Jeg synes at det ville være blindt og naivt å hevde at dagens subsidier til Norsk landbruk er den eneste og beste måten å forberede seg på enhver krise i import av mat hvis man ikke samtidig spesifiserer hva slags kriser man ser for seg og argumenterer mot andre tiltak (økt fiske/oppdrett, mer forsvar,...)

Jeg forstår meg ikke på denne overfladiske verdenen vi lever i. Folk øser ut penger på masse skrap - alt fra mobildeksler, til "praktiske" nakkeputer som kan brukes den ene gangen i året man flyr. Dette hører man aldri noen klage på, men maten er dyr.

Jeg har hverken mobildeksel eller praktiske nakkeputer. Men jeg må betale skatt som alle andre og jeg må kjøpe mat som alle andre. Dermed må jeg være med og finansiere et landbruk i en form jeg ikke vil ha. Ser du forskjellen? Det blir som om jeg skulle tvinge deg til å kjøpe ubrukelige mobil-telefon-deksler, eller om "dine" skattepenger gikk til å betale lønna til en Kineser som lager mobiltelefon-deksler.

Selv synes jeg mat faktisk er ganske billig, selv om jeg er student. Hvis man kjøper råvarer selv og lager maten fra bunnen av, kan jeg lage gode middager for ca 20-30 kr til meg selv. Selvfølgelig - skal jeg i gang med Fjordland-poteter, Toro-pose og ferdigkuttet salat, så blir prisen en helt annen.

Jeg lager også maten fra bunnen selv. Og jeg gremmes over at jeg må betale mye mer for god skinke enn det Svenskene må. Eller at jeg ikke finner epler som passer min smak under den Norske eple-sesongen. Eller at kjøtt er mørere i Usa enn i Norge.

Jeg syns det er skremmende at folk nærmest vil legge ned hele landbruket. Hva skjer hvis det kommer en naturkatastrofe som ødelegger infrastrukturen, osv. Skal vi bare sulte i hjel da, fordi vi heller ville bruke pengene på nye bling-bling til nattbordlampa enn å opprettholde et landbruk. Hvem er det som skal komme å redde oss? Facebook?

Jeg vil overhodet ikke legge ned landbruket. Men jeg vil at bønder skal måtte forholde seg direkte til kunden, og ikke syte seg til almisser fra staten.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok til at de klarer seg.

Du er med andre ord villig til å betale med hvor mange menneskeliv som helst for å beholde utseendet på bygda di? Det synes jeg er ganske overfladisk av deg. Eller vil du bare ikke forholde deg til spørsmålet mitt?

Uten bonden overlever ikke bygdene, og da forsvinner også lokalsykehusene. Jeg bor selv i en bygdekommune, hvor det for bare 10-15 år siden var utrolig mange flere bønder. Det at mange nå er borte ser man på landskapet. Tror du sykehuset på Nordfjordeid ble nedlagt på grunn av bøndene, eller var det et forsøk på å sentralisere spesialiseringen ved Førde Sentralsykehus?

Jeg er selv født og oppvokst på bygda. Ærlig talt tror jeg ikke at bøndene betyr noe som helst for opprettholdelse av lokal-sykehus. Problemet i bygda "mi" later til å være vansker med å finne kompetanse (og å holde på dem og å gi dem nok pasienter til at de kan opprettholde kunnskapen), samt en generelt større avhengighet av kostbart utstyr og lokaler som taler for at det nivået av helse som vi forventer mest rasjonelt kan gjøres på store sykehus med mange pasienter. Dersom Norge hadde uendelig mange kloke hoder som kunne utdanne seg innen medisin og uendelig mye olje-penger til å betale for folk og utstyr så kunne vi ha fått til mye rart, men i praksis har vi ikke det, og må ta noen vanskelige vurderinger av hvordan vi skal bruke endelige ressurser.

Hva som skjedde med ditt spesifikke lokalsykehus vet jeg ingenting om. Generelt virker det på meg som om hele sykehusdebatten er en skinn-debatt hvor det egentlig handler om konkuranse mellom nabo-regioner og opprettholdelse av lokale arbeidsplasser, og helse/sikkerhet blir skjøvet fram i media for å vinne sympati for sin sak. Jeg er overbevist om at med dagens veinett og helikopter-tilbud så burde mange lokal-sykehus primært være i stand til å "lappe sammen" folk som er utsatt for trafikk-ulykker og hjerte-stans lenge nok til at de kan transporteres til et spesialisert regionssykehus. Poenget bør være en ren optimalisering av "hvordan får jeg mest mulig helse for en gitt sum penger/lege-årsverk/...", evt "hvordan oppnår vi forventet helse for minst mulig penger/lege-årsverk/...". Jeg tror ikke at lokalpolitikere er i stand til å løfte blikket så mye, og mener følgelig at de ikke skal ha noe å si i plassering av sykehus.

Har jeg sagt at det er mer moralsk rett? Du får kortreist mat til å høre som en dråpe i havet. Det er således forskjell på mat og tv-er.

Det er opplagt forskjell på tv-er og mat. Når det gjelder kortreisthet synes jeg derimot at de er sammenlignbare. Hvis "kortreist" i seg selv er en bra ting (for miljøet?) så burde den være bra for både tv-er og meloner. Hvis det du egentlig snakker om er fare for sykdom så synes jeg du burde argumentere for det direkte og ikke via "kortreisthet".

Reiser du noensinne til syden? Spiser du lokal mat da, eller har du med deg matpakke for 2 uker?

Ingenting som helst. Den naturlige tilstanden til naturen i Norge er villmark, myr, fjell og skog. Det såkalte "kulturlandskapet" er en kunstig endring innført av mennesket, og dersom vi reduserer vår kunstige inngripen så vil vi få mer uberørt natur.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hva slags katastrofe er det du ser for deg der hele infrastrukturen er totalrasert, ingen import er mulig, og ingen internt transport er mulig?

Hvorfor er alterativet til å bruke penger på landbruk "blinf bling"? Er mat og bling alt du bruker penger på? Du er jo student, hva med å bruke pengene på bedre utdanningskvalitet?

Det er ikke snakk om å legge ned landbruket, men sist jeg sjekket så er gården jeg komemr fra større enn 90% av landets gårder, jeg kommer fra en liten gård på 350 mål. Det tilsier at snittstørrelsen på gårder i norge er svært liten, det er ineffektivt og dårlig å drifte på den måten.

AtW

Lenke til kommentar

Uansett hva dere mener om subsidier og støtte til Norsk landbruk, så vil disse forsvinne om kort tid. Men det er lagt opp en plan for dette så alle som vil godta visse betingelser skal slippe å sulte. Senere så vil landet vårt bli brukt som seter for husdyra om sommeren og om vinteren kommer de til å være et annet sted.

Mange synes at det er noen rare påstander jeg kommer med, men det er faktisk tilfelle at vår verden står over noen store endringer med hensyn til geografi, natur,flora og fauna.

Da vil gårdbrukerne selge sine produkter via auksjoner slik som det i dag gjøres i USA.

Når den tid kommer så blir det ikke lengre være noen statelige støtteordninger for noen part i samfunnet.

Det er slik samfunnet blir her for fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...