Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det er tilfeldig at hver gang det blir påvist salmonella, så er det utenlandsk kjøtt? Husk på den polske kjøttdeigen.

Akkja, du glemmer gode gamle Gilde. Og hva med all kyllingen som måtte tilbakekalles for kort tid siden?

5314924[/snapback]

Jeg har nok glemt det ja. Husker ikke noe slikt.

Endret av Superior
Lenke til kommentar
Så det er tilfeldig at hver gang det blir påvist salmonella, så er det utenlandsk kjøtt? Husk på den polske kjøttdeigen.

Akkja, du glemmer gode gamle Gilde. Og hva med all kyllingen som måtte tilbakekalles for kort tid siden?

5314924[/snapback]

Jeg har nok glemt det ja. Husker ikke noe slikt.

5314932[/snapback]

Var vel Prior, ikke Gilde.

5 tonn kylling var det snakk om. Embaleringen var feil, så man fryktet kyllingen var bedervet.

Gilde trakk tilbake en haug med pølser, og skyldte på tyske storfe.

Lenke til kommentar
Problemet i dag er at det er kapitalen som rår og alt som ikke er lønnsomt skal forkastes uansett om det er matrielle eller menneskelige verdier. Det er dette som skaper et kaldt og kynisk sammfunn der penger og makt er det eneste rette og der medmenneskelighet og fortåelse forkastes.

5313309[/snapback]

Jeg er ikke enig. At penger rår er et faktum, men at det går ut over menneskelighet og andre verdier er jeg ikke enig i. Man trenger bare å sette en verdi på disse tingene så passer de inn med resten av systemet. Penger er etter min mening bare et annet navn på "menneskelig tid". Du får betalt for din menneskelige tid på arbeidsplassen, og arbeidsplassen får betalt av sine kunder igjen for den menneskelige tiden de legger ned i produktene eller tjenestene de lager. Differansen mellom råmaterialer og ferdig produkt kan måles i penger .. eller menneskelig tid. Den bedriften som kan levere mest menneskelig tid for pengene får kontrakten uavhengig av om den ligger i norge eller kina. Når prisnivået og lønnsnivået her hjemme er enormt høyt i forhold til andre er det naturlig at de tar over mye av produksjonen vi ellers kunne gjort. Dette er ingen ulempe. Det presser lønns og prisnivået ned her hjemme og opp i de landene som kan gjøre jobben billigere. På verdensbasis vil priser og lønninger gå mot en jevnere verdi, noe som tiltaler sosialistene og meg. Vi vil jo ikke at de rike skal bli rikere på bekostning av de fattige. Det prinsippet står jeg for både innenlands og internasjonalt. Mange nordmenn motsier seg selv på dette punktet. De vil gjerne at de "fattige" i norge skal få det bedre på bekostning av de rike i norge, men neimen om de vil ofre noe selv for at de som er ennå fattigere enn dem selv skal få det bedre.

Så lenge det er folk som ønsker tradisjonell norsk mat så vil det produseres. Men hvis subsidier er det eneste som holder tradisjonell norsk mat i live, så klarer vi oss helt fint uten, for da er det tydeligvis ingen som vil ha det uansett.
Så de mener altså at det ikke er noen som kjøper norsk mat i dag??

Merkelig, hvor blir det da av alt som produseres i landet vårt?

Og nei subsidier er ikke eneste vei å gå,det finnst en annen men den er tyngre og da må alle bidra noe som ikke faller kapitalismen lett for brystet.

Vi kunne jo feks starte med 100% pris og lønnsstopp over en 5 års periode og samtidig forby skatterfrie uttak/utbytte fra bedrifter til annet en fornying av selve bedriften. Dette ville forbedret vår konkuranseevne betraktelig da det er en kjent sak at det er pris og lønnsnivået som er den store hemskoen her til lands.

5313309[/snapback]

Alt som produseres i norge er ikke tradisjonell norsk mat. Vi produserer f.eks Pizza (italiensk) og Halal-kjøtt (muslimsk tradisjon). Det produsres det som etterspørres. Dersom etterspørselen etter brunost faller til null så slutter produsentene å lage det uansett om vi har et norsk landbruk eller ikke. Hvis det f.eks 10 år senere plutselig blir stor etterspørsel etter brunost igjen så vil det produseres. Uavhengig av hvilket land produsenten befinner seg i.

Subsidier er som du sier ikke eneste vei å gå. Det er faktisk en blindgate. Subsidier er en hemsko som presser opp prisnivået her hjemme. Poenget med subsidiene og tollmuren er å beskytte 98% av norges befolkning mot billigere og ofte bedre varer fra utlandet. Hva er poenget med å beskytte oss mot de vi ønsker? Billigere mat! Matmomsen har blitt redusert osv.. Men å gjøre noe med hemskoen at de hindrer forbrukere å kjøpe gode og billige varer fra utlandet virker jo mot sin hensikt. Vi VIL jo ha billigere mat.

Forslaget med pris og lønnsstopp er meningsløst. Det er en naturlig selvregulerende sak. Det fine med kapitalismen er at den er selvregulerende. Dersom pris og lønnsnivået er for høyt i norge så vil færre kjøpe varene våre, kronekursen blir dårligere (for importører), vi går ned i lønn (kroneverdien synker), osv. Dette skjer helt av seg selv uten at staten må tvinge på oss 0% lønnsvekst (i kroner, og ikke kroneverdi).

Lenke til kommentar
nei desverre er det et punkt de ikke er effektive på og det er produksjonen og det har som jeg tidligere har nevnt ikke med fiskerne å gjøre da de får samme prisen om fisken blir produsert i Norge eller i Kina.

Når det så lønner seg å vidreforedle fisken i Kina vil det selvsagt øke etterspørselen fra dem og samtidig minke fra oss, noe som resulterer i at de få fiskeindustribedriftene vi har igjen i dag også går konkurs, og hvor står vi da??

Jo som eksportør av enda et råvareprodukt .

Så sier du at spanjolene har lengre vei å gå,vel akkurat nå har de det,men den dagen fiskeindustribedriftene i Norge er borte har de det ikke lengre for da må norske trålere levere i utlandet og kystflåten kan pakke sammen.

i tillegg har spanske trålere billigere båter, drivstoff, lønninger osv osv .

Vi sitter da igjen med noen få trålere som leverer i utlandet og noen tusen flere arbeidsledige . :hmm:

5313371[/snapback]

Enig! Sånn fungerer det på kort sikt. Hvis dette skjer i mange bransjer så vil kronekursen falle, arbeidsledigheten stige og dermed lønnsnivået synke, og deretter prisnivået synke. Problemet med høye lønnskonstnader og priser vil altså utjevne seg selv med resten av verden. Jo lengre ned det synker jo mer konkurransedyktige blir vi i forhold til utlandet på lønn og pris.

Lenke til kommentar
Men mener at subsider kan fjærnes og kuttes mange plasser, blant annet til kornproduksjon er det unødvendig, melk trengs, vil ikke ha melk som er ristet til fløte forsvingende.

5313797[/snapback]

Det produseres utmerket melk i utlandet også. I utlandet har man til og med valgfrihet mellom melketyper og kan dermed velge den som passer seg best. Dersom en type blir veldig populær så kan selvfølgelig produksjonen økes. F.eks om Tine med sine 4 melketyper la ned så kunne andre produsenter dukke opp med et større utvalg melketyper slik at du finner en type som du liker bedre enn Tine sine ganske få typer. Til og med langtidsholdmar melk, som tidligere har vært en styggedom i norge fordi den eneste sorten vi har er den ekle Viking-melka på boks med 60-talls teknologi, så har utlendingene laget langtidsholdbar melk som er nesten på nøyde med fersk melk. Altså et sjumilssteg fremfor vikingmelka. Dette gjør at folk kan drikke god melk selv om de drar på tråler et par uker, lang hyttetur i påsken eller bare ikke gidder å gå i overfyllte butikker mellom 15. desember og 15. januar. Denne muligheten har vi ikke i norge per i dag fordi utvalget er for dårlig og konkurransen er for liten. Hvis vi hadde sluppet inn utenlandske melkeprodusenter kunne vi fått flere valgmuligheter og lavere priser.

KJøtt, er vel ikke lenge siden tonnevis av kjøtt deig fra polen måtte fjernes.

Men viktigst av alt gi friheten tilbake til bøndene.

5313797[/snapback]

Jeg syns det viktigere å gi friheten tilbake til forbrukerne. Bøndene får tilpasse seg som andre næringsdrivende må.

5313922[/snapback]

Jeg er helt enig med Buskmann her. Det er viktigere å gi forbrukerene (som representerer 98% av befolkningen) friheten tilbake, enn å gi bøndene (2% av befolkningen) ennå mer frihet på bekostning av de andre 98%.

Litt rart at Dere som vil fjerne alt ikke tok opp tråden igjen da tonnevis av importert kjøddeig fra polen måtte tilbakekalles.

5314573[/snapback]

Shit happens, både innenfor og utenfor norske grenser. Norske bønder er ikke fri for svin på skogen selv om de ønsker å fremstå sånn. Utenlandsk mat gjennomgår like mye testing og kvalitetsgodkjenning som tilsvarende norsk mat. Men det er jo litt merkverdig at store deler av norskprodusert mat blir dyrefor... Jeg hørte noe om at årets avling av korn så var 50% så dårlig at det ikke kunne brukes som dyrefor en gang. Størsteparten av resten gikk til dyrefor. Svært lite ble menneskeføde. Det er mulig tallene bare gjelder nord-trøndelag eller begge trøndelagsfylkene. Jeg har de i hvertfall fra TV-trøndelag litt tidligere i høst.

Selv syns jeg som sagt det er possitivt at jorbruksubisider reduseres, særskilt eksportsubsidier. Men en slik ensidighet som endel blant annet Howzer og tildels Simen1 har , det forstår jeg ikke ?

Har en bone banka Dere kanskje ? :D

5314573[/snapback]

Heheh.. Litt av noen spekulasjoner og konspirasjonsteorier. :p

Men for å svare seriøst lpå tross av formuleringen: Jeg vil bare ha rettferdighet i verden og at både nordmenn og andre skal få ha gode levekår. Det litt spesielle med mitt synspunkt er kanskje at jeg ikke synes det gjør så mye at vi må ofre litt for at totalen skal komme bedre ut. Hvis man klarer å ha mange tanker i hodet på en gang og vuderer de negative ringvirkningene for norge opp mot de positive ringvirkningene for andre land i verden så vil totalen komme ut best om det norske landbruket mister samtlige værnetiltak og må konkurrere på lik linje med andre landbruksbedrifter. Konkurrere på like vilkår = rettferdighet og effektivitet.

Jeg kommer bare til å spise norsk kjøtt. Det utenlandske (f.eks. polske) har for dårlig kvalitet. Og når alt skal selges så jævla billig, blir det jo enda verre. Jeg antar at de som skriver all svadaen her bare spiser First Price produkter. :)

5314700[/snapback]

Hehe. Nei, da tar du feil. Jeg gjør det samme i matbutikken som når jeg kjøper datautstyr på nett: Jeg vurderer mitt prissjikt og velger det produktet som gir mest for pengene. F.eks kjøper jeg gjerne billig ram fordi jeg ikke trenger dyr ram, så kjøper jeg dyr skjerm fordi det vil jeg gjerne ha, og i matbutikken kjøper jeg den billigste brusen fordi jeg gir blanke i merke og smakstype bare den har kullsyre, men jeg kjøper det dyre potetgullet fordi det er viktig for meg at det er bra. Hvor eplene er dyrket gir jeg blanke i fordi de smaler like bra uansett. Jeg vil gjerne se noen kilder på at polsk kjøtt er dårligere enn norsk. Har du slike kilder? Da tenker jeg ikke på engangstilfellet som skjedde med det polske kjøttet og som det finnes lignende saker med norskprodusert kjøtt, men om den generelle kvaliteten. Fettprosent, saltprosent, bakterienivå, osv. Hvis du har en slik kilde med gode vitenskapelig kvalitetssikrede resultater så vil jeg gjerne lese og revurdere mitt valg av kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Gilde trakk tilbake en haug med pølser, og skyldte på tyske storfe.

5315014[/snapback]

Jeg tror det var Gilde som drev med ommerking av kjøtt fra Zimbawe (?) for ca 3 år siden. Store trailere ble rullet inn til lagrene midt på natta, emballasjen ble revet av og erstattet med emballasje som det sto "Produsert i norge" på.

Også var det en fiskematleverandør (Lerøy ?) som solgte 3 år gammel bedervet fisk, og en annen som solgte en form for ekkel stillehavsflyndre som god hellefisk. Alle disse sakene gjelder norske firma og har vært laget dokumentarer om eller innslag på Forbrukermagasitet/TV2 hjelper deg.

Så det å stole blindt på norske produsenter er ganske naivt.

Lenke til kommentar

Dette er helt sant.

Selv syns jeg landsbrukstøtten er noe tull. Ser ingen som helst grunn til at Norge "må ha landbruk" i det hele tatt. Klarer de ikke drive selvstendig kan de bare droppe hele greia, eller gå sammen med andre bønder og skape fellesbruk etc.

Det er ikke rettferdig i det hele tatt at en yrkesgruppe skal bli prioritert på denne måten i det hele tatt fra staten. Kvaliteten på kjøttet kan variere veldig mye, men det er alltid de med best kjøtt som kommer til å selge uansett. Forbrukerråd etc vil alltid kunne skille ut og "refse" de dårlige. Konkuransen vil alltid luke ut de svakeste.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig. At penger rår er et faktum, men at det går ut over menneskelighet og andre verdier er jeg ikke enig i. Man trenger bare å sette en verdi på disse tingene så passer de inn med resten av systemet. Penger er etter min mening bare et annet navn på "menneskelig tid". Du får betalt for din menneskelige tid på arbeidsplassen, og arbeidsplassen får betalt av sine kunder igjen for den menneskelige tiden de legger ned i produktene eller tjenestene de lager.

Vi kan ta et par eksempler.

Først posten som går med et dundrende overskudd og hva skjer??

Jo det eneste de foruserer på er å få overskudet enda høyere og for å få dette til sier de opp ansatte, øker presset på den som blir igjen og legger ned postkontor selv om disse går med overskudd, men ikke stort nok overskudd.

Hvor finner du menneskelige hensyn her??

Så kan vi ta hurtigrutene, der er de fleste ombord av vanlige folk ikke fast ansatte men går på kortidskontrakter, kun befalet er fast.

Dette medfører at det er fullt kjør i turistsesongen og når den er over er det sjalting og valting med arbeiderne der de ikke vet om de har jobb neste mnd eller ikke.

Som om ikke det er nok tas enkelte fartøy ut av driften som de er beregnet for og brukes som turistskip i fjærne farvann.

Nå er jo hurtigruteskipet Nord-Norge på cruse i antartkis, dette er et cruse som varer i 6 mnd, der de har base i sør amerike og går med 14 dagers turer med rike turister. Så langt virker alt vel og bra, men så kommer rosinen i pølsen:

Alt mannskap foruten befalet er satt på land i Norge og erstattet med utenlandske arbeidere, dvs 6 mnd arbeidsledighet for dem som var ombord.

Finner du noe menneskelige hensyn her ??

Ha en God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Dette er helt sant.

Selv syns jeg landsbrukstøtten er noe tull. Ser ingen som helst grunn til at Norge "må ha landbruk" i det hele tatt. Klarer de ikke drive selvstendig kan de bare droppe hele greia, eller gå sammen med andre bønder og skape fellesbruk etc.

Det er ikke rettferdig i det hele tatt at en yrkesgruppe skal bli prioritert på denne måten i det hele tatt fra staten. Kvaliteten på kjøttet kan variere veldig mye, men det er alltid de med best kjøtt som kommer til å selge uansett. Forbrukerråd etc vil alltid kunne skille ut og "refse" de dårlige. Konkuransen vil alltid luke ut de svakeste.

5315627[/snapback]

Joda de kan nok drive selvstendig,men er du villig til å kjøpe deres produkter for den prisen de må ha for å leve i Norge??

Ikke det nei ??

Det vil jo si at vi må legge ned norsk jordbruk og importere alt, noe som vil medføre temmelig stor økning i arbeidsledigheten noe som igjen fører til at staten må betale ut like mye i trygd som de i dag betaler i subsidier og vi er i tillegg avhengig av import.

Jeg har vært litt utenfor landets grenser og vet at bla den melken du får selv i Sverige er noe helt annet en den vi har her.

Det er lett og sitte og telle kroner og ører å finne ut at dette skal fjærnes,men jeg har en mistanke om at pipen ville få en annen lyd den dagen dette ble en realitet.

Det er ikke rettferdig i det hele tatt at en yrkesgruppe skal bli prioritert på denne måten i det hele tatt fra staten

Neivel,men da kan vi vel heller ikke subsidiere andre næringer heller og legge disse ned og da kan vi vel si farvel til store deler av fiskerinæringen, sipsindustrien og store mekaniske verksteder her til lands, bare for å nevne noen. :hmm:

God Jul

mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Er det mer "medmenneskelig" å ansette en person for hele året når han kun jobber halve?

5316388[/snapback]

Du fikk vridd det til igjen :)

Det er overhode ikke det det er snakk om,men det er snakk om at folk får sikkelige ansettelsesvilkår og ikke blir skiftet ut med utenlandske arbeidere halve året.

Vi snakker ikke her om en bedrift som står stille halve året og at arbeiderne derfor er permitert.

Vi snakker her om vanlige arbeidere som trenger en fast jobb hele året for å kunne forsvare sine utgifter.

Regner med at du ville synest det var helt ok om du ble uten jobb (om du har noen da) halve året fordi arbeidsgivern ville bruke utlendinger for å spare penger . :hmm:

Tenk før du svarer så blir det ikke så dumt. :cool:

God Jul

mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Joda de kan nok drive selvstendig,men er du villig til å kjøpe deres produkter for den prisen de må ha for å leve i Norge??

Ikke det nei ??

Det vil jo si at vi må legge ned norsk jordbruk og importere alt, noe som vil medføre temmelig stor økning i arbeidsledigheten noe som igjen fører til at staten må betale ut like mye i trygd som de i dag betaler i subsidier og vi er i tillegg avhengig av import.

Jeg har vært litt utenfor landets grenser og vet at bla den melken du får selv i Sverige er noe helt annet en den vi har her.

Det er lett og sitte og telle kroner og ører å finne ut at dette skal fjærnes,men jeg har en mistanke om at pipen ville få en annen lyd den dagen dette ble en realitet.

Hva er det for noe tull du sier? Du snakker om at jeg "vrir" på ting? --Kommentar fjernet av moderator--

Ja, jeg spiser det kjøttet jeg vil. Jeg betaler det jeg må betale, om jeg vil ha det. Om jeg kun vil spise norsk kjøtt, så er det mitt "problem", ikke noe resten av norge må skatte på.

Jeg har også vært utenlands, og har aldri hatt noe problemer med å spise den maten jeg får kjøpt der. Du vet vel også kanskje at melken vi får i Norge inneholder minimalt med bakterier, mens den melka de har i Afrika har mye mer og det er ingen der nede som dør av å drikke den. Snakk om å bli matet med sølvskje..

Det er ikke rettferdig i det hele tatt at en yrkesgruppe skal bli prioritert på denne måten i det hele tatt fra staten

Neivel,men da kan vi vel heller ikke subsidiere andre næringer heller og legge disse ned og da kan vi vel si farvel til store deler av fiskerinæringen, sipsindustrien og store mekaniske verksteder her til lands, bare for å nevne noen. :hmm:

God Jul

mvh. Snekker`n

5316398[/snapback]

Ja, om de ikke klarer å drive konkuransedyktig, så skal ikke den norske stat tvinge resten av Norge til å betale for dette.

Du fikk vridd det til igjen 

Det er overhode ikke det det er snakk om,men det er snakk om at folk får sikkelige ansettelsesvilkår og ikke blir skiftet ut med utenlandske arbeidere halve året.

Vi snakker ikke her om en bedrift som står stille halve året og at arbeiderne derfor er permitert.

Vi snakker her om vanlige arbeidere som trenger en fast jobb hele året for å kunne forsvare sine utgifter.

Regner med at du ville synest det var helt ok om du ble uten jobb (om du har noen da) halve året fordi arbeidsgivern ville bruke utlendinger for å spare penger . 

Tenk før du svarer så blir det ikke så dumt.

Nei, jeg spurte deg om noe.

Folk som jobber i slike jobber er klar over hvor lange arbeidsperioder de har. Da skulle det kanskje ikke være så vanskelig å skaffe seg enda en "halvårsjobb"?

Jeg hadde nok ikke syntes det hadde vært noe positivt, men om jeg vil være sikker på at jeg har et firma å jobbe for i det heletatt, så hadde jeg nok gått med på det.

--off topic kommentar fjernet av moderator--

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

--OT fjernet av moderator--

Ja, om de ikke klarer å drive konkuransedyktig, så skal ikke den norske stat tvinge resten av Norge til å betale for dette.

Neivel,hva skal så vi gjøre da??

Leve på staten og oljepengene??

Trodde vi diskuterte hvordan vi kunne unngå at staten betalte, men med ditt forslag så blir det jo mange ganger så dyrt for staten :)

men pytt pytt hva gjør det,vi har jo fjærnet de "ulønnsomme" arbeidsplassene :innocent:

Folk som jobber i slike jobber er klar over hvor lange arbeidsperioder de har. Da skulle det kanskje ikke være så vanskelig å skaffe seg enda en "halvårsjobb"?  Jeg hadde nok ikke syntes det hadde vært noe positivt, men om jeg vil være sikker på at jeg har et firma å jobbe for i det heletatt, så hadde jeg nok gått med på det.    Kanksje det er du som må tenke litt mer.

Jasså,hvor enkelt er det å finne seg flere jobber her i landet??

--Kommentar om annen bruker fjernet av moderator--

Ha en fin Jul

mvh.Snekker`n :xmas:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

--OT fjernet av moderator--

Neivel,hva skal så vi gjøre da??

Leve på staten og oljepengene??

Trodde vi diskuterte hvordan vi kunne unngå at staten betalte, men med ditt forslag så blir det jo mange ganger så dyrt for staten :)

men pytt pytt hva gjør det,vi har jo fjærnet de "ulønnsomme" arbeidsplassene :innocent:

Hva vi skal gjøre? Hva snakker du om? Hvis en helt tilfeldig bedrift gjør det dårlig her i landet, så er det ingen som bryr seg. Men likevel er det så ufattelig viktig at vi har et egen norsk jordbruk? Hva er forskjellen? Oljepengene vi har her i landet er nok den eneste grunnen til at politikken sosialistene legger opp til her i landet faktisk går an.

--OT og kommentar om annen bruker fjernet av moderator--

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

mmm, Var hos min gamle mor på landet i kveld, liten svipptur på 20 mil, hvorfor, KUN de som har smakt HEIMLAGA FÅRERULL vil forstå :w00t:

Har gleda meg til det i over og 1 1/2 md, Selv om vi nå nesten ikke får tak i hele lammeslakt. Savner den tiden da det var ned i fjøsen dra ut et lam, kakke med øksa i hode, da fikk vi varm blodpudding også :yes: (1 time gammelet blod med talg skåret rett fra buken enda varmt, mmmmm,Thrillll (tel hælvete) me Pizza.

Thoose where the days my fried :yes:

Nå vet jeg at det blir JUL i år også :fun:

Endret av Osse
Lenke til kommentar

7 innlegg er midlertidig gjort "usynlig" for gjennomgang. Enkelte har falt for fristelsen til å diskutere hverandre. Det er hverken topic eller i tråd med retningslinjene.

Vil se på postene og foreta nødvendig redigering og evt. reaksjoner på morgenkvisten, er for trøtt til det nå :)

Så regner med folk fortsetter on topic fremover.

Edit: Da er redigering fullført, Off topic og diskusjon rundt hverandre er fjernet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Følgende står i avisa Nordlys i dag:

7,3 millioner for drept sau

I år er det utbetalt 7.256.000 kroner i erstatning for drept sau og lam som er drept av fredet rovvilt i Troms. Jerven er den største synderen.

Antallet dyr som er søkt om erstattet er økt fra 6276 sau i 2004 til 7407 sau i 2005. Antallet søkere i 2005 er tilnærmet lik antallet i 2004. Det er en økning i antall dyr som er sluppet på beite blandt søkerne (57.300 dyr i 2004 og 59.735 i 2005). I 2005 er det gitt erstatning for totalt 4229 dyr. Det er en økning på totalt 184 sau og 740 lam erstattet sammenlignet med 2004. Samlet erstatningsutbetaling er på ca 7,3 millioner noe som er en økning på ca 1,8 mill kroner fra 2004. Det har i beitesesongen 2005 vært nedgang i innmeldt tap til rovvillt i kommunene Nordreisa, Kåfjord, og Skånland. Det har vært økning i innmeldte tap i kommunene Dyrøy, Lyngen, Målselv, Bardu, Lenvik, Sørreisa, Salangen, Lavangen og Gratangen. I Tromsø og Balsfjord har det små endringer i tapsforholdene dett i forhold til beitesesongen 2004. Jerv er den betydeligste skadevolderen i Troms fylke. Fordelt på skadevolderene erstattes 52 prosent som drept av jerv, 19 prosent som drept av gaupe, 3 prosent som drept av kongeørn, og 2 prosent som drept av bjørn.

Hvorfor skal norges befolkning drive spleiselag (via statskassa) for å betale for svinnet fra bøndene? Alle andre bransjer må betale sine egne svinn selv.

Merk dere at disse 7,3 millionene bare er for Troms fylke. Jeg lurer på hva disse pengene kunne gjort for oss om de hadde blitt fordelt ut til hele befolkninga i stedet for bare til 2% av befolkninga? Kanskje hele Troms kunne fått full barnehagedekning for disse pengene? Eller kanskje Troms fylke hadde kunne bygge en ny liten og lokal barneskole annenvhert år for disse pengene. Eller andre gode formål. Hvorfor skal 2% av befolkninga stikke av med alle disse pengene? Penger som hele fellesskapet har vært med på å betale inn.

Lenke til kommentar
Følgende står i avisa Nordlys i dag:
7,3 millioner for drept sau

I år er det utbetalt 7.256.000 kroner i erstatning for drept sau og lam som er drept av fredet rovvilt i Troms. Jerven er den største synderen.

Antallet dyr som er søkt om erstattet er økt fra 6276 sau i 2004 til 7407 sau i 2005. Antallet søkere i 2005 er tilnærmet lik antallet i 2004. Det er en økning i antall dyr som er sluppet på beite blandt søkerne (57.300 dyr i 2004 og 59.735 i 2005). I 2005 er det gitt erstatning for totalt 4229 dyr. Det er en økning på totalt 184 sau og 740 lam erstattet sammenlignet med 2004. Samlet erstatningsutbetaling er på ca 7,3 millioner noe som er en økning på ca 1,8 mill kroner fra 2004. Det har i beitesesongen 2005 vært nedgang i innmeldt tap til rovvillt i kommunene Nordreisa, Kåfjord, og Skånland. Det har vært økning i innmeldte tap i kommunene Dyrøy, Lyngen, Målselv, Bardu, Lenvik, Sørreisa, Salangen, Lavangen og Gratangen. I Tromsø og Balsfjord har det små endringer i tapsforholdene dett i forhold til beitesesongen 2004. Jerv er den betydeligste skadevolderen i Troms fylke. Fordelt på skadevolderene erstattes 52 prosent som drept av jerv, 19 prosent som drept av gaupe, 3 prosent som drept av kongeørn, og 2 prosent som drept av bjørn.

Hvorfor skal norges befolkning drive spleiselag (via statskassa) for å betale for svinnet fra bøndene? Alle andre bransjer må betale sine egne svinn selv.

Merk dere at disse 7,3 millionene bare er for Troms fylke. Jeg lurer på hva disse pengene kunne gjort for oss om de hadde blitt fordelt ut til hele befolkninga i stedet for bare til 2% av befolkninga? Kanskje hele Troms kunne fått full barnehagedekning for disse pengene? Eller kanskje Troms fylke hadde kunne bygge en ny liten og lokal barneskole annenvhert år for disse pengene. Eller andre gode formål. Hvorfor skal 2% av befolkninga stikke av med alle disse pengene? Penger som hele fellesskapet har vært med på å betale inn.

5329628[/snapback]

Det kan du jo si,men så er vel denne saken litt spesiell da, en som feks driver med høns er vel ikke pålagt å ha rev i hønsegården,menst en sauebonde ikke kan gjøre noe med ulv,jerv og andre rovdyr .

En som driver med grønnsaker kan jo sprøyte med gift osv osv :hmm:

God Jul.

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...