Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg

Anbefalte innlegg

"Over halvparten av jordbruksstøtten knyttes direkte til kilo produsert vare. Slik prisstøtte stimulerer til kapitalintensiv og spesialisert drift som fører til tap av biodiversitet, lite variasjon i kulturlandskapet og betydelig forurensning."

Det må uansett være bedre for kulturlandskapet at vi har noen dyr der?

"bedre" er et normativt utsagn. Normative utsagn er vanskelig å diskutere og enes om (jeg mener f.eks at kulturlandskap er noe vi klarer oss best uten, jeg vil heller ha fri, vill og variert natur, en en monokulturell, kunstig landskapstype).

Dersom man støtter kilo produsert vare så vil det gi insentiver til en bestemt måte å drive på (akkurat som det frie marked gir insentiver til en bestemt måte å drive på).

Jeg synes at det virker mer fornuftig å premiere kilo produsert vare, enn å straffe produktivitet (melkekvoter). Aller helst vil jeg dog at dette skal være en fri handel mellom produsent og forbruker, som staten skal blande seg minst mulig inn i.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

"The powers that be" har ikke særlige personlige incentiver for å legge om landbrukspolitikken:

Sp-toppar får subsidiar i fleng

Desse Sp-toppane får til saman utbetalt i underkant av ein million kroner i landbruksstøtte dette halvåret: nestleiar i Sp og olje- og energiminister Ola Borten Moe, stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen og den nyleg avgådde statsråden Terje Riis-Johansen.

Lenke til kommentar

[...]Bra, disse utenlandske ostene har ødelagt middagen min ved flere anledninger.

Sånn middels oppegående mennesker greier vel å unngå å kjøpe svindyr sveitsisk og fransk kvalitetsost om dette er produkter de ikke liker, uten at Staten skal legge på en ekstra avgift som gjør disse utmerkede ostene enda dyrere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Dette tilbys bøndene i årets landbruksoppgjør:

Statens tilbud til bøndene gir grunnlag for en inntektsvekst på 7 prosent i 2012.

(...)

Til sammenligning var rammen i privat sektor 3,65 prosent. (...)

Prisendringene for forbrukerne vil bli på om lag 0,7 prosent, sier statens forhandlingsleder, Leif Forsell.

Forsell understreker at statens tilbud har en god miljøprofil.

Staten foreslår at målprisene for jordbruksvarer skal øke med 535 millioner kroner. Effekten på forbruksprisene kan da bli på om lag 1,6 prosent på melkeprodukter og egg, 1,1 prosent på kjøtt, en kvart prosent på brød og kornprodukter og 0,6 prosent på frukt, poteter og grønnsaker som følge av tilbudet.

Særinteressene vinner igjen, på bekosting av skattebetalere og forbrukere.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
De møtes vel omtrent på midten til slutt tenker jeg...

Det er nok det bondelaget har kalkulert med på forhånd. Det er derfor de setter kravet dobbelt så høyt som de egentlig ønsker. Med den enorme økningen i kravet siden sist tror jeg ikke staten følger proporsjonalt etter. Bondelaget kommer nok til å bli skuffet når de ikke får det de har kalkulert med. Jeg regner med å se sinte bønder, pressede politikere og traktorlass med møkk på løvebakken om kort tid. Det gjenstår bare å se hvor svake politikerne er. For hvem taler vel 99% av norges befolknings sak? Med politisk press vel og merke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bondelaget hadde sagt det samme nærmest uansett hvilken sum som tilbys.

Litt personlig:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1308485&view=findpost&p=17737005

kan man vel være på dette uformelle forumet.

Tenk om jeg hadde fått noen av millionene til Sp toppene til å utvikle mine applikasjoner og nettsider:

Den gang Borland lagde Turbo C++ og Turbo Pascal valgte jeg å følge C++. Jeg håper at det var et klokt valg selv om jeg gjerne skulle hatt tid til å lære å utvikle applikasjoner for nettskyen med Delphi på en Oracle Sun server: http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/servers/index.html

Jeg skiter desverre ikke penger som Microsoft :innocent:

..................................

Noen som påtar seg oppgaven:

http://www.dinnettavis.no/#bachelor-eller-master-oppgave

Jeg har altfor mange ideer, men noen studenter kunne jeg da veiledet eller tenkt høyt sammen med.

Det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker i dette landet. Jeg tror jeg skulle greidd å lage minst like mange arbeidsplasser som de bøndene som får de direkte tilskuddene.

Lenke til kommentar

Så nettopp et innslag om dette på Dagsrevyen. Bondelaget tok visstnok 7% eller 17 000 kroner per årsverk som en ren provokasjon. Og det er jeg 100% enig i. Jeg ble sinnsykt provosert over at staten kan komme med et så godt tilbud til de allerede oversubsidierte bøndene.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er nok det bondelaget har kalkulert med på forhånd. Det er derfor de setter kravet dobbelt så høyt som de egentlig ønsker. Med den enorme økningen i kravet siden sist tror jeg ikke staten følger proporsjonalt etter. Bondelaget kommer nok til å bli skuffet når de ikke får det de har kalkulert med. Jeg regner med å se sinte bønder, pressede politikere og traktorlass med møkk på løvebakken om kort tid. Det gjenstår bare å se hvor svake politikerne er. For hvem taler vel 99% av norges befolknings sak? Med politisk press vel og merke.

Jeg forstår ikke argumentasjonen i landbruksoppgjøret.

Det er som om landets sprøytenarkomane eller sosial-klienter hadde krevd mer penger fra staten "for å øke rekrutteringen", og truet med å finne seg noe annet å gjøre dersom samfunnet ikke gav etter for deres krav. Hallo? Sosial-klienter er folk som får hjelp i en vanskelig situasjon, men vi ønsker heller at de skal gå over i et annet yrke....

Dagens landbrukspolitikk er et tapsprosjekt for landet. Vil dere finne en annen jobb heller enn å koste 270.000 for samfunnet? Glimrende, jo flere jo bedre. Kanskje de som blir igjen i landbruket da har evnene og muligheten til å satse smartere og tjene sine egne penger?

-k

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva Bondelaget tilbyr som byttemiddel i "forhandlingene".

Senterpartiet fikk 6.2% av stemmene ved siste stortingsvalg. Deres jobb er å utnytte makten velgerne har gitt dem, til å oppfylle partiprogram og valgløfter. For et lite parti som ligger på vippen så kan det bety at de kan oppnå mål som bare en liten del av befolkningen ønsker seg, ved å gi sin stemme til andre saker som er mindre viktige for dem.

Ville det ha vært akseptabelt dersom et lite parti gikk til valg på at alle Trøndere skulle slippe å betale skatt, og slumpet til å komme i en situasjon hvor de faktisk kom på vippen? At folk stemmer på sær-interesse-parti er pussig, men jeg tror på å ha lover som begrenser de verste diskriminerende utslagene. Ved å bygge ned statens politiske og økonomiske makt så ville problemet tildels løse seg av seg selv. At Trond Giske & co gir beng i folkets velferd og vil sause bort fellesskapets penger på tapsprosjekter som gir creds hos "arbeiera", mens andre (mer lønnsomme) næringer må betale prisen i form av skatter og avgifter viser at det ikke bare er SP som er skyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil du underbygge det?

Bondelaget er en interesse-organisasjon for landbruket. De fleste fagforeninger går offensivt ut over tilbudene de får, antagelig for å virke sterke ovenfor egne medlemmer, og å høste sympati i offentligheten.

Bondelagets rolle er å kreve "mest mulig", og statens rolle bør være å ikke gi dem det.

-k

Lenke til kommentar
Hvordan vil du underbygge det?

Det er bare å se på historien. Mange ulike summer har vært prøvd og bondelaget har reagert på samme måte hver gang. Det er bondelagets rolle å reagere sånn. Det er jobben deres og den kommer de til å fortsette med nærmest uansett tilbud. Kanskje et tilbud på 100 000 kr/årsverk hadde fått de til å bli stille et år eller to, men det hadde selvsagt vært en nasjonal katastrofe.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...